AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #1 Skrevet 13. mars 2017 Hei. Vet ikke helt hvor jeg skulle poste, men tror ikke det passer andre steder, prøver derfor her. Jeg har fulgt med litt på den saken mot han bioingeniører fra Oslo som ble fratatt statsborgerskapet sitt. Logisk nok var det jo grunn til det og regelverket ble fulgt nøye. Jeg har permanent opphold i Norge og har tenkt å søke om norsk statsborgerskap. Jeg har bodd i Norge like mange år som vedkommende i avisen. Og synes det virker helt forferdelig å bli utvist etter så mange år i Norge. Umenneskelig ville jeg kalt det. Min situasjon er ganske så annerledes, jeg var søkte ikke asyl da jeg kom til Norge, og det var ikke noe tvil hvor jeg kommer fra, hadde papirer med og min identitet er bekreftet. Så med andre ord, jeg har ikke gjort noe straffbart, har ikke løyet om min identitet og har ikke forfalsket papirer for å få opphold, likevel blir jeg litt bekymret for at jeg også kan miste oppholdstillatelsen. Egentlig ingen grunn til bekymring. Jeg har alt på det rene. Men UDI kan vel ikke ta ifra folk opphold bare fordi de vil? Det må være en god grunn, ikke sant? Jeg ville blitt helt knust om jeg skulle bli utvist. Har barn her i landet med norsk statsborgerskap pga faren er norsk, så ville blitt totalt knust. Gikk vist sterkt inn på meg dette. Etter så mange år i Norge for så å bli sendt til ingen steder, virker brutalt rett og slett. Anonymkode: 2aab8...505 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #2 Skrevet 13. mars 2017 Får også helt noia av slike saker. Ifølge nyhetene var det et anonymt tips som satte igang hele sirkuset i den saken. Så hvem som helst kan bare ringe inn falske anklager på pur faen.... Vi får bare trøste oss så med at så lenge en har sitt på det rene blir en mest sannsynligvis ikke kastet ut med det første. Men mye tillit til udi har jeg ikke. . Anonymkode: 81666...037 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #3 Skrevet 13. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får også helt noia av slike saker. Ifølge nyhetene var det et anonymt tips som satte igang hele sirkuset i den saken. Så hvem som helst kan bare ringe inn falske anklager på pur faen.... Vi får bare trøste oss så med at så lenge en har sitt på det rene blir en mest sannsynligvis ikke kastet ut med det første. Men mye tillit til udi har jeg ikke. . Anonymkode: 81666...037 Er du utenlands statsborger? Ja, hørte det var er anonymt tips som satte i gang det hele, men tror ikke jeg kjenner noen som vil gjøre det på gøy. Dessuten, hva skal de ta meg på? Jeg har opphold meg lovlig i landet i alle år og har ikke "pyntet på" søknaden min heller. Var min mor som var gift med en nordmann, slik fikk vi opphold. Så etter jeg fylte 18 år flyttet jeg fra foreldrene og startet min egen Anonymkode: 2aab8...505
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #4 Skrevet 13. mars 2017 Ble mye feilskriving her Anonymkode: 2aab8...505
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #5 Skrevet 13. mars 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vet ikke helt hvor jeg skulle poste, men tror ikke det passer andre steder, prøver derfor her. Jeg har fulgt med litt på den saken mot han bioingeniører fra Oslo som ble fratatt statsborgerskapet sitt. Logisk nok var det jo grunn til det og regelverket ble fulgt nøye. Jeg har permanent opphold i Norge og har tenkt å søke om norsk statsborgerskap. Jeg har bodd i Norge like mange år som vedkommende i avisen. Og synes det virker helt forferdelig å bli utvist etter så mange år i Norge. Umenneskelig ville jeg kalt det. Min situasjon er ganske så annerledes, jeg var søkte ikke asyl da jeg kom til Norge, og det var ikke noe tvil hvor jeg kommer fra, hadde papirer med og min identitet er bekreftet. Så med andre ord, jeg har ikke gjort noe straffbart, har ikke løyet om min identitet og har ikke forfalsket papirer for å få opphold, likevel blir jeg litt bekymret for at jeg også kan miste oppholdstillatelsen. Egentlig ingen grunn til bekymring. Jeg har alt på det rene. Men UDI kan vel ikke ta ifra folk opphold bare fordi de vil? Det må være en god grunn, ikke sant? Jeg ville blitt helt knust om jeg skulle bli utvist. Har barn her i landet med norsk statsborgerskap pga faren er norsk, så ville blitt totalt knust. Gikk vist sterkt inn på meg dette. Etter så mange år i Norge for så å bli sendt til ingen steder, virker brutalt rett og slett. Anonymkode: 2aab8...505 Det uthevede er hele grunnen til at du aldri vil oppleve det samme som Mahad. Dette er ikke en liten forskjell, det er hele saken. Juss er ikke følelser, juss er ikke hevn eller heksejakt. Juss er 2+2=4. Hvis du har 2+2, vil UDI aldri finne noe annet enn 4. Mahad hadde 2+3 men sa til UDI at han hadde 2+2. Løgn altså. Anonymkode: 30c19...2c5 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #6 Skrevet 13. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det uthevede er hele grunnen til at du aldri vil oppleve det samme som Mahad. Dette er ikke en liten forskjell, det er hele saken. Juss er ikke følelser, juss er ikke hevn eller heksejakt. Juss er 2+2=4. Hvis du har 2+2, vil UDI aldri finne noe annet enn 4. Mahad hadde 2+3 men sa til UDI at han hadde 2+2. Løgn altså. Anonymkode: 30c19...2c5 Ja men han påstår at det ble en misforståelse og at han er fra Somalia og ikke det andre landet som UDI påstår. Så da blir jeg litt bekymret for at UDI kan påstå noe uten at det er sant, og ingen advokat kan hjelpe for å vinne saken. Men la oss håpe at hans sak er et enkelt tilfelle. Hvis han løy, så er det helt sykt at han blir tatt først nå. Men samtidig så la han opp det til det selv. Er ganske alvorlig det han har gjort, hvis det er sant. Og litt synd på han også. Han er ikke akkurat en voldtektsforbryter eller skurk som lever på penger fra Nav. Han bidrar faktisk i samfunnet. Det er det som gjør denne saken så tragisk. Anonymkode: 2aab8...505 1
dillyduzit Skrevet 13. mars 2017 #7 Skrevet 13. mars 2017 Men Ts, har du alt til rette da? Har du et ekte pass fra ditt hjemland? Har du faktiske papirer på at du er født i det landet som du sier du er, og at det er der du kommer i fra? Såfall, har du ingenting å bekymre deg for. Men joda, jeg har tenkt tanken selv med utenlandsk mann på oppholdstillatelse, men han har jo alt rett så grunnen min veier ikke opp. Så lenge du har alt rett, du har verken sagt noe urett eller gjort noe urett er du trygg.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #8 Skrevet 13. mars 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vet ikke helt hvor jeg skulle poste, men tror ikke det passer andre steder, prøver derfor her. Jeg har fulgt med litt på den saken mot han bioingeniører fra Oslo som ble fratatt statsborgerskapet sitt. Logisk nok var det jo grunn til det og regelverket ble fulgt nøye. Jeg har permanent opphold i Norge og har tenkt å søke om norsk statsborgerskap. Jeg har bodd i Norge like mange år som vedkommende i avisen. Og synes det virker helt forferdelig å bli utvist etter så mange år i Norge. Umenneskelig ville jeg kalt det. Min situasjon er ganske så annerledes, jeg var søkte ikke asyl da jeg kom til Norge, og det var ikke noe tvil hvor jeg kommer fra, hadde papirer med og min identitet er bekreftet. Så med andre ord, jeg har ikke gjort noe straffbart, har ikke løyet om min identitet og har ikke forfalsket papirer for å få opphold, likevel blir jeg litt bekymret for at jeg også kan miste oppholdstillatelsen. Egentlig ingen grunn til bekymring. Jeg har alt på det rene. Men UDI kan vel ikke ta ifra folk opphold bare fordi de vil? Det må være en god grunn, ikke sant? Jeg ville blitt helt knust om jeg skulle bli utvist. Har barn her i landet med norsk statsborgerskap pga faren er norsk, så ville blitt totalt knust. Gikk vist sterkt inn på meg dette. Etter så mange år i Norge for så å bli sendt til ingen steder, virker brutalt rett og slett. Anonymkode: 2aab8...505 Oppdager UNE at folk har løyet i intervju når de kommer til Norge, så skal de utvises enten det er snakk om å ha vært her i to dager eller i tjue år. Det er lovverket som gjelder i Norge. Man skal ikke bli belønnet for å lyve med noe man ikke har rett på. Hva som har skjedd med bioingeniøren er det ikke rettskraftig dom på, enda. Han bruker jo og sin sak bevisst i media, noe bare noen få får mulighet til. Anonymkode: 4d20c...694 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #9 Skrevet 13. mars 2017 Jeg har pass og fødselsattest som beviser at jeg er fra det landet jeg er fra. Så ja, har alt på det rene, har ikke løyet eller fortiet om noe forhold som kan virke inn på oppholdstillatelsen min. Blir bare så skremt hvordan media fremstiller enkelte saker. Virker som om en mann ble fratatt statsborgerskapet sitt uten grunn. At det er ord mot ord. Han sier han er fra Somalia, UDI sier han er fra et annet land. Litt vanskeligere for asylsøkere, de kommer gjerne uten papirer og staten må da ta de i mot uten å vite 100 % om de snakker sant, litt farlig dette her. Men hjelp må jo de få. Og jeg synes generelt at det er litt gale når hele 500 statsborgerskap risikerer å bli annullert pga løgn fra søkere. Anonymkode: 2aab8...505
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #10 Skrevet 16. april 2017 På 13.3.2017 den 21.30, AnonymBruker skrev: Og jeg synes generelt at det er litt gale når hele 500 statsborgerskap risikerer å bli annullert pga løgn fra søkere. Anonymkode: 2aab8...505 Kva er gale med at ein mister norsk statsborgerskap dersom grunnen til at ein fekk opphald + norsk statsborgarskap var løgn? Anonymkode: 51c19...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #11 Skrevet 16. april 2017 Hvis du leser sakene om dommen så går det fram at han tapte fordi de tror han har løyet om alt mulig, både alder, hvor han kom fra og andre ting. Anonymkode: 9c5b4...2f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå