Gå til innhold

Dine beste husarbeidtips & triks. Produkter, rutiner osv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vil dele med en grønnskolling?

Finnes det noe man kan lage selv f.eks for å unngå unødig bruk av kjemikalier?

Anonymkode: 823b7...476

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger egentlig nesten ikke kjemikalier i det hele tatt hvis du bruker mikrofiberkluter. Det eneste jeg har er oppvaskmiddel og toalettrens (uten klor). Det blir faktisk rent uten ekstreme mengder såpe, selv om enkelte ikke tror det. På parkettgulvene bruker jeg først tørrmopp for å fjerne støv og så en fuktig mikrofibermopp på flekker. På flisene på badet og i yttergangen bruker jeg dampmopp (bør ikke brukes på parkett, men kan brukes på laminat). Jif-sprayer o.l kommer ikke innenfor døra her. Vinduer og speil vaskes med vann og mikrofiberklut og tørkes med en tørr klut. Blir mye blankere enn med spray. Vet at mange bruker vanlig eddik i stedet for toalettrens, men det har jeg aldri prøvd selv.

Anonymkode: 463ac...167

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også veldig glad i mikrofiber, vann og toalettrens (domestos fresh). I tillegg bruker jeg vanlig zalo på fettete flekker, og sitronsaft på blåbærflekker (hjemmelaging av blåbærsyltetøy og oljet parket er ingen god kombo)

Rutine for dypvask av badet er slik: Hell toalettrens i doen. Ta en lang dusj, og smøre meg inn med tykk fuktighetskrem. Vaske alle vegger og overgangen mellom vegg og gulv, der jeg starter i dusjen og jobber meg rundt tommet, med unntak av dosonen. Knagger og hyller vasker jeg når jeg kommer til dem, og jeg vasker også døra. Så tar jeg en spesiell glassklut og vasker speilet, før jeg tar den andre kluten og vasker servanten. Så vasker jeg veggen i dosonen. Deretter skrubber jeg ut av doskåla før jeg vasker selve doen. Til slutt tar jeg gulvet.

Luftfuktigheten løser opp mye smuss, slik at det blir enklere å fjerne, derfor er det lurt å utnytte den økte luftfuktigheten rett etter en lang dusj.

Det er mye lettere å vaske når man vasker ofte, så vask ofte. Kjøkkenvasken, kjøkkenbenken og komfyren bør tørkes over med en fuktig klut etter hver bruk, mens flekkene ennå er ferske. Vasken på badet og doen bør vaskes et par ganger i uka, ev hver dag. Hvis ting får tid til å feste seg må en drive å skrubbe for å få det løst, og kanskje bruke kjemikalier for å få det bort, men hvis man tar det med en gang er det bare å stryke over med en klut så er det borte.

Skift klut ofte! Kjøkkenkluten må skiftes hver dag. Når en klut lukter surt er det fordi det er store mengder bakterier i kluten, og kluten skulle vært skiftet for lenge siden. Hvis man bruker en sur klut spres bakteriene og man ender opp med å gjøre det mer skittent. Alle kluter og hånduker må derfor skiftes i god tid før de blir sure.

Pass også på at våte kluter, hånduker og klær ikke blir liggende i en våt haug. Vri dem opp og heng dem slik at de tørker. Kluter bør først skylles i kaldt vann. Bakterier trenger mat (matrester, hudceller, fett), fuktighet og varme for å trives, ikke la bakterier trives i dine kluter.

Bruk tørr mikrofiberklut til støvtørking. Tørr klut har en statisk effekt som gjør at støvet fester seg til kluten, i stedet for at du bare dytter det rundt. Gå ut og rist kluten når den blir full.

Dørmatte er en enkel måte å hindre sand og støv i å komme inn i huset. Bruk den. Ha gjerne en ekstra matte eller rye i gangen for å samle opp enda mer, denne må bankes eller ristes jevnlig.

Ikke børst brødsmuler ned i vasken. Disse vil feste seg til den fuktige overflaten i sluket, og sammen med vannet danne et lag med gugge det er vanskelig å bli kvitt. Etterhvert vil bakterier trives i denne gugga, og du får en ganske illeluktende vask. Det er ikke gøy å være nødt til å demontere hele sluket og vaske hver bit med tannbørste. Trust me.

Anonymkode: 8a3ee...917

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri bruk grønnsåpe på gulv, da det etterhvert gir et seigt belegg på gulvene.

Anonymkode: a667c...850

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eddik, sitron og vann er et gammelt kjerringråd. Litt usikker på blandings forholdene, men pleier å ha 1del eddik til 4 deler vann (varmt/lunkent) og en god dæsj med sitron.

Dusjen blir helt ren når jeg vasker med dette, og det samme med speilene og vinduene. 

Eddik når man vasker klær skal også være bra, uten atjeg har prøvd det.

Anonymkode: b7b3b...d5e

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke såpe hver gang du vasker i doen. Bare bruk kosten. 

Anonymkode: 50e67...2b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rutine for dypvask av badet er slik: Hell toalettrens i doen. Ta en lang dusj, og smøre meg inn med tykk fuktighetskrem. 

Anonymkode: 8a3ee...917

Hva har fuktighetskrem med dette å gjøre?

Anonymkode: 162d7...961

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Metzili skrev:

Disse hysteriske menneskene som ikke skal ha kjemikaler forde det gir en minimal risiko for dem I deres miljø tenker ikke lenger enn at de fillene de bruker ødelegger miljøet for alle andre! Heller bruk litt zalo eller om det er noe mer miljøvennlig,vask med vanlig fille. 

Anonymkode: 162d7...961

Gjest Yellowrose
Skrevet
På 13.3.2017 den 20.06, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt et egg som brukes istedenfor vaskemiddel, det er billigere og mye mer miljøvennlig. Egget holder i flere år og de små kulene du putter inni holder til 210 vask! Egget er uten kjemikalier og egner seg godt for oss med allergier. Jeg er veldig fornøyd :) ecoegg heter det.

Gjest Yellowrose
Skrevet
På 13.3.2017 den 20.06, AnonymBruker skrev:

Det har forresten også kommet en serie med miljøvennlige produkter til huset som heter C/Caroline Heyerdahl tror jeg. Det kan du få kjøpt på blant annet home & cottage. Jeg er fornøyd med sprayen som brukes på vinduer og glass :) 

Skrevet

Ryddet for tulleinnlegg og avsporinger.

Edie, mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Edie skrev:

Ryddet for tulleinnlegg og avsporinger.

Edie, mod.

Snakk om å være hårsår når man ikke engang tåler litt humor, makan!

Anonymkode: f8d8a...81a

Skrevet
På Thursday, March 16, 2017 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Hvordan ødelegger microfiber miljøet?

Kan du gi et svar på norsk, for oss som ikke leser engelsk?

Anonymkode: a667c...850

Når microfiber, fleece, polyester mm vaskes, mister stoffene små fibre og micro-plastbiter. Dette havner i avløpet og etterhvert i vassdrag/havet. Man finner mengder av det i bl.a. fisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Man kommer langt med eddik,bakepulver og sitron. Til å vaske doen bruk en blanding av det i doen, la virke noen minutter før du skrubber.  Bruker ecoegg til tøyvask men den tar ikke flekker. Hvis tøyet er flekkete kan en skylIe i kaldt vann før flekken fester seg. Istedenfor skyllemiddel kan en bruke eddik som er mykgjørende og fjerner lukt. 

Anonymkode: 9cdc2...380

AnonymBruker
Skrevet

Eddik og Zalo er de to rengjøringsmidlene som brukes her i huset. 

Jeg blander eddik og vann på sprayflaske som jeg vasker gulvene med. Zalo brukes blant annet i dusjen. Ellers vasker jeg med microfiberkluter og vann. I tillegg har jeg robotstøvsuger som støvsuger når jeg er på jobb. Den gjør at det blir betydelig mindre støv i hele huset. 

Anonymkode: a7bdd...31d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...