AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #1 Skrevet 13. mars 2017 Jeg spiste i dag Frokost: havregrynsgrøt på 15 g protein Mellommåltid: nøttebar på 10 g protein Lunsj: Brødskive: 11 g protein Etter trening: proteinshake: 25 g protein Middag: 200 g kyllingfilet (med grønnsaker, ris og saus): 50 g protein Jeg skal da ha maks 90 g protein, og må nå spise gulrøtter til kvelds fordi jeg er som dere ser allerede godt over grensa. Har fått for mye protein og egentlig ca 200 kcal for lite. Skal ikke bli tjukk heller.. Så hva gjør dere andre? Hvordan får dere nok kalorier og ikke for mye proteiner når dere bruker proteinshake? Bruker dere ikke å spise proteinrike måltid ellers? Anonymkode: f99ab...120
Pringle Skrevet 13. mars 2017 #2 Skrevet 13. mars 2017 Hæ? Jeg trodde man brukte proteintilskudd fordi man ikke fikk nok protein gjennom maten. Og proteinmengden du skal ha i deg er ikke maksimum-, men minimumsmål. Har du ikke nådd kalorimålet ditt (og det er riktig satt), blir du ikke "tjukk". Hvis du tuller, så anstreng deg litt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #3 Skrevet 13. mars 2017 Akkurat nå, Pringle skrev: Hæ? Jeg trodde man brukte proteintilskudd fordi man ikke fikk nok protein gjennom maten. Og proteinmengden du skal ha i deg er ikke maksimum-, men minimumsmål. Har du ikke nådd kalorimålet ditt (og det er riktig satt), blir du ikke "tjukk". Hvis du tuller, så anstreng deg litt. Hæ? Som kvinne skal man jo ikke ha kroppsvekt x2 eller mer selv om man bygger muskler i g protein. Man bør jo ligge på kanskje kroppsvekt x0,7. Det er ikke sånn at man skal innta store mengder protein og lite fett og karbohydrater selv om man ikke går over kalorimålet fordi det er i grunn ikke så bra for nyrene da. Jeg vet jo at jeg ikke går opp i vekt når jeg ikke har nådd kalorimålet, men har i grunn tenkt til å komme opp på målet likevel, men da kan jeg ikke spise noe mer som inneholder proteiner fordi jeg allerede er laaaangt over målet for proteiner. Anonymkode: f99ab...120
Pringle Skrevet 13. mars 2017 #4 Skrevet 13. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Som kvinne skal man jo ikke ha kroppsvekt x2 eller mer selv om man bygger muskler i g protein. Man bør jo ligge på kanskje kroppsvekt x0,7. Det er ikke sånn at man skal innta store mengder protein og lite fett og karbohydrater selv om man ikke går over kalorimålet fordi det er i grunn ikke så bra for nyrene da. Jeg vet jo at jeg ikke går opp i vekt når jeg ikke har nådd kalorimålet, men har i grunn tenkt til å komme opp på målet likevel, men da kan jeg ikke spise noe mer som inneholder proteiner fordi jeg allerede er laaaangt over målet for proteiner. Anonymkode: f99ab...120 Man "bør" gjøre det som er passe for en selv. Du kan spise akkurat hva du vil. 0,7 gram pr kilo kroppsvekt er minimum for å unngå mangeltilstander. Man skal opp i anselige mengder før det begynner å skade nyrene. Men det virker lite hensiktsmessig å drikke proteinshake når du ikke trenger det. Du merker jo at menyen din blir litt vanskelig å få til å "gå opp". Ja, jeg synes du kan droppe proteinshaken. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #5 Skrevet 13. mars 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiste i dag Frokost: havregrynsgrøt på 15 g protein Mellommåltid: nøttebar på 10 g protein Lunsj: Brødskive: 11 g protein Etter trening: proteinshake: 25 g protein Middag: 200 g kyllingfilet (med grønnsaker, ris og saus): 50 g protein Jeg skal da ha maks 90 g protein, og må nå spise gulrøtter til kvelds fordi jeg er som dere ser allerede godt over grensa. Har fått for mye protein og egentlig ca 200 kcal for lite. Skal ikke bli tjukk heller.. Så hva gjør dere andre? Hvordan får dere nok kalorier og ikke for mye proteiner når dere bruker proteinshake? Bruker dere ikke å spise proteinrike måltid ellers? Anonymkode: f99ab...120 En så nøyaktig beregnet oversikt over proteiner en spiser i løpet av dagen gjør meg høyst skeptisk. Hvem lever så nøyaktig og i tillegg spsier gulrøtter til kveldsmat? Anonymkode: 7f759...cb4 4
penny_ Skrevet 13. mars 2017 #6 Skrevet 13. mars 2017 Det skal litt til for å få for mye protein, og med 0,7 gram per kg kroppsvekt så har du ikke fått i deg for mye med mindre målet ditt er muskelsvinn. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #7 Skrevet 13. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: En så nøyaktig beregnet oversikt over proteiner en spiser i løpet av dagen gjør meg høyst skeptisk. Hvem lever så nøyaktig og i tillegg spsier gulrøtter til kveldsmat? Anonymkode: 7f759...cb4 Høyst skeptisk til noen som prøver å gå opp i vekt. Jada.... 4 timer siden, penny_ skrev: Det skal litt til for å få for mye protein, og med 0,7 gram per kg kroppsvekt så har du ikke fått i deg for mye med mindre målet ditt er muskelsvinn. Okei, takk. Anonymkode: f99ab...120
Gjest Froning Skrevet 13. mars 2017 #8 Skrevet 13. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: og i tillegg spsier gulrøtter til kveldsmat? Nam! Gulrøtter 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, takk. Trener du mye kan du tillate deg å ligge opp mot 2 gram proteiner per kg i kroppsvekt. Hvis du blir et prompemonster kan du kutte litt ned. Hvem har sagt at du legger på deg av proteiner alene 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan får dere nok kalorier og ikke for mye proteiner når dere bruker proteinshake? Pasta, ris og poteter. Ellers kan du bytte ut proteinpulveret med " Mass gainer", eller hva det nå heter.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #9 Skrevet 14. mars 2017 Hvor har du fått det fra at kvinner trenger så lite proteiner? Det du skriver opp er veldig, veldig lavt i forhold til hva som anbefales når man prøver å legge på seg muskler. Kvinner har enda vanskeligere for å legge på seg muskler enn menn, takket være vårt lavere nivå av testosteron. Om du er på slankeren, anbefales det hellet 1,5 g protein pr kg kroppsvekt. Og hvorfor tar du proteinshake i det store og det hele? Når du skal ha så lite protein? Hvorfor spiser du ikke bare vanlig mat, da? Jeg skjønner ikke helt hva du vil oppnå? Prøver du å holde deg under et visst antall kcal, men så er du sulten om kvelden for da har du brukt opp kcal-kvoten din? Da bør du bytte ut shaken med ordentlig mat. Det metter mer enn en proteinshake. Jeg prøver få i meg minst 130 g protein hver dag, og det er null problem selv uten shake. Anonymkode: 3a9e1...5d2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #10 Skrevet 14. mars 2017 Behovet for proteinshake er noe treningsbransjen har funnet opp for å tjene penger og er ikke nødvendig for de med et normalt kosthold. Ikke de som trener styrke på vanlig nivå heller. Svært få toppidrettsutøvere, som tross alt trener mye mer enn deg, bruker det, og det er helt totalt unødvendig. Kutt ut proteinpulveret, for det er bare bullshit Anonymkode: 3345d...c5c 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #11 Skrevet 14. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du fått det fra at kvinner trenger så lite proteiner? Det du skriver opp er veldig, veldig lavt i forhold til hva som anbefales når man prøver å legge på seg muskler. Kvinner har enda vanskeligere for å legge på seg muskler enn menn, takket være vårt lavere nivå av testosteron. Om du er på slankeren, anbefales det hellet 1,5 g protein pr kg kroppsvekt. Og hvorfor tar du proteinshake i det store og det hele? Når du skal ha så lite protein? Hvorfor spiser du ikke bare vanlig mat, da? Jeg skjønner ikke helt hva du vil oppnå? Prøver du å holde deg under et visst antall kcal, men så er du sulten om kvelden for da har du brukt opp kcal-kvoten din? Da bør du bytte ut shaken med ordentlig mat. Det metter mer enn en proteinshake. Jeg prøver få i meg minst 130 g protein hver dag, og det er null problem selv uten shake. Anonymkode: 3a9e1...5d2 Jeg er da absolutt ikke på slankern. Skal legge på meg muskelmasse. Har drevet på med det i 2 uker nå og har allerede en hel del framgang, så ja Jeg har i grunn 18 i fettprosent, så tror ikke jeg trenger å få mindre fett akkurat... Jeg føler ikke at jeg bruker opp kcal-kvoten, heller at jeg prøver å nå kcal-kvoten uten at proteinmengden tar helt av. Er veldig glad i mat som er proteinrikt og metter lenge, som f.eks havregrøt. Eller metter lenge for meg er nå sånn 1 time da og så er jeg skrubbis igjen. Er du dame som prøver å få i deg 130 g? Hvor mye veier du da om jeg kan spørre om det? Anonymkode: f99ab...120
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #12 Skrevet 14. mars 2017 På 13.3.2017 den 19.22, AnonymBruker skrev: Hæ? Som kvinne skal man jo ikke ha kroppsvekt x2 eller mer selv om man bygger muskler i g protein. Man bør jo ligge på kanskje kroppsvekt x0,7. Det er ikke sånn at man skal innta store mengder protein og lite fett og karbohydrater selv om man ikke går over kalorimålet fordi det er i grunn ikke så bra for nyrene da. Anonymkode: f99ab...120 Dette er bare tull. Hvor har du dette fra? Ja, det kan være belastende på nyrene med for mye proteiner, men den grensen går laaangt over 2 gram per kg kroppsvekt og er ikke noe å tenke på så lenge man ikke dytter i seg ekstreme mengder med tilskudd, noe du ikke er i nærheten av. Trenger du fler kalorier for å nå dagsmålet ditt er det bare å spise disse uten å bekymre deg for om du får for mye protein. Anonymkode: 118db...ab2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #13 Skrevet 14. mars 2017 Kanskje ikke den best kilden men bra utdrag. KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe kommer det anbefalte proteininntaket også an på hvor fysisk aktiv du er. - Dersom du ikke trener, bør du få i deg 0,8 gram per kilo kroppsvekt. Trener du mye bør du få i deg 1,2 til 1,7 fram per kilo kroppsvekt, sier hun til KK.no. Jeg bruker proteinpulver som nellommåltid for det metter lenger, da det er "trege" proteiner. Så for meg er dette en enkel måte å ungå sult i farta. Anonymkode: f90c2...fb3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #14 Skrevet 16. mars 2017 På 14.3.2017 den 17.43, AnonymBruker skrev: Jeg er da absolutt ikke på slankern. Skal legge på meg muskelmasse. Har drevet på med det i 2 uker nå og har allerede en hel del framgang, så ja Jeg har i grunn 18 i fettprosent, så tror ikke jeg trenger å få mindre fett akkurat... Jeg føler ikke at jeg bruker opp kcal-kvoten, heller at jeg prøver å nå kcal-kvoten uten at proteinmengden tar helt av. Er veldig glad i mat som er proteinrikt og metter lenge, som f.eks havregrøt. Eller metter lenge for meg er nå sånn 1 time da og så er jeg skrubbis igjen. Er du dame som prøver å få i deg 130 g? Hvor mye veier du da om jeg kan spørre om det? Anonymkode: f99ab...120 Jeg veier 70 kg. Jeg trener mye, både styrke og kampsport, og har erfart at om jeg får i meg under 130g/kg over tid, får jeg i beste fall null fremgang i styrken, og har også opplevd å bli svakere.. Anonymkode: 3a9e1...5d2
Silje92 Skrevet 18. mars 2017 #15 Skrevet 18. mars 2017 På 13.3.2017 den 19.09, AnonymBruker skrev: Jeg spiste i dag Frokost: havregrynsgrøt på 15 g protein Mellommåltid: nøttebar på 10 g protein Lunsj: Brødskive: 11 g protein Etter trening: proteinshake: 25 g protein Middag: 200 g kyllingfilet (med grønnsaker, ris og saus): 50 g protein Jeg skal da ha maks 90 g protein, og må nå spise gulrøtter til kvelds fordi jeg er som dere ser allerede godt over grensa. Har fått for mye protein og egentlig ca 200 kcal for lite. Skal ikke bli tjukk heller.. Så hva gjør dere andre? Hvordan får dere nok kalorier og ikke for mye proteiner når dere bruker proteinshake? Bruker dere ikke å spise proteinrike måltid ellers? Anonymkode: f99ab...120 Det skal veldig mye til å nå maksinntaket ditt på proteiner. Hvor har du fått for deg at du ikke skal spise over 90g proteiner hver dag? Hvor mye kcal spiser du hver dag og hvordan fordeler du makroene dine? Gulerøtter til kvelds hører ingen steds hjemme, om du har igjen 200kcal så spis feks en skive med et proteinrikt pålegg og en liten yoghurt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå