AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #1 Skrevet 13. mars 2017 Jeg har aldri forstått meg på de som leser timevis hver eneste dag i studietiden. Jeg er dog fryktelig imponert, jeg hadde aldri fått det til, men for min del ville det også vært rimelig bortkasta tid. Selv studerer jeg sosialt arbeid, og jeg har B i snitt, det er jeg mer enn fornøyd med. Jeg leser ikke bøkene fra perm til perm, da jeg synes det virker fryktelig tungvingt og synes det er en dårlig studieteknikk. For å være helt ærlig så leser jeg egentlig ikke bøkene i det hele tatt. Dette semesteret har jeg ikke kjøpt en eneste bok, men lånte noen på biblioteket i forbindelse med arbeidskrav vi måtte skrive (trengte noen referanser). Jeg går på forelesningene, og dagene før eksamen tar jeg en titt på alle forelesningene som er lagt ut på nettet. Da får jeg med meg hva som er viktig. De siste to dagene før eksamen tar jeg en titt på gamle eksamensoppgaver og løser disse. Dette har til nå fungert veldig bra. Jeg forstår meg ikke på de i klassen som leser timesvis hver dag, men likevel ikke greier å oppnå spesielt god karakter, hva i all verden er vitsen? Anonymkode: 9f997...690 3
stian42 Skrevet 13. mars 2017 #2 Skrevet 13. mars 2017 Da er du isåfall veldig heldig med hukommelsen din. Dette er ikke vanlig. Arbeid utenom forelesninger må til for de fleste. Angående studieteknikk er jeg noe enig. I dette faget er vel lesing eller kollokvi grupper mulighetene til å lære. Jeg tok selv et veldig praktisk studie informatikk. Så jeg hadde muligheten til å jobbe praktisk i tilleg til å lese tutorials , se på guides på youtube.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #3 Skrevet 13. mars 2017 Jeg studerer medisin, 3. år. Utenom eksamenstiden leser jeg relativt lite, om lag 5 timer per uke i gjennomsnitt (noen uker involverer ikke lesing, mens andre uker har noen fulle lesedager). Forelesninger går jeg sjeldent i. Praksis er imidlertid obligatorisk. Etter min mening er det viktig å ikke henge seg opp i andre gjør, hvor lenge de sitter på lesesalen, hva de leser på og lignende. Vi er alle forskjellige og lærer på ulikt vis. Selv om jeg leser relativt lite er de timene jeg leser av god kvalitet. Jeg er flink til å trekke ut det som er viktig og sette opp en god plan. Etter en leseøkt føler jeg at det jeg har lest sitter i ryggmargen. Det er flere som leser langt mer enn det jeg gjør som også har en god studieteknikk, og det er jo greit det og. Så er det mange som legger ned massevis av timer uten å få like mye igjen for det. Det kan det være mange årsaker til, slik som dårlig studieteknikk, konsentrasjonsvansker eller generelle vansker med fagområdet. Igjen mener jeg at man ikke bør legge seg så opp i hva andre gjør. Jeg synes det er litt lite realt. Hva mener du ellers at de skulle ha gjort? Lest mindre og fått en lavere karakter, eller stått i fare for ikke å bestå? Jeg vil heller rose disse studentene for at de fortsatt står på og holder motivasjonen oppe når arbeidet de legger ned ikke reflekterer hva slags karakter de får. Anonymkode: 848dc...7aa 8
NewInTown Skrevet 13. mars 2017 #4 Skrevet 13. mars 2017 Noen av oss har ikke mulighet til å lese flere timer hver eneste dag når vi jobber 50 % på siden av studiene. Men hvor mye man leser kommer veldig an på hva man studerer, hvordan man er som menneske, hvilken fagkombinasjon man har, og hvordan man prioriterer. Noen har bedre fagkombinasjoner, noen studerer ting som generelt sett er lettere å lese eller hvor det ikke kreves så mye selvstudium, noen har bedre hukommelse og bedre forståelse, noen studerer kanskje på engelsk og må bruke mer tid på prosessering av pensum på grunn av det, etc. Det er tusen faktorer som spiller inn. Enig i at det er ugunstig å sitte å bekymre seg over hva andre gjør og ikke gjør. Hvor mye naboen din leser utgjør ingen betydning for deg. Du må vurderer hvor mye du trenger å fokusere på studiene dine. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #5 Skrevet 13. mars 2017 Hva er det egentlig du ønsker å formidle med dette? Å fremheve (les: skryte av) at du lærer lettere enn mange andre i klassen din, eller å fortelle at studiet du går på er enkelt? Anonymkode: b8f31...90d 18
NewInTown Skrevet 13. mars 2017 #6 Skrevet 13. mars 2017 Forøvrig ble det gjort en studie nettopp som viste at norske studenter i gjennomsnitt 34 timer i uken. Så hvorfor du leser så uendelig lite vet bare du. Men igjen; flere faktorer spiller inn, og jeg aner ikke hvor vanskelig et studie om sosialt arbeid er. Jeg har studert helt andre ting. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #7 Skrevet 13. mars 2017 Noen studier er kanskje mer avanserte og krever mer pugging. Dessuten er vi veldig forskjellige. Er mye som står i pensum som de ikke sier på forelesning, så synes det er merkelig at du ikke fordyper deg mer i det du studerer. Anonymkode: 95da3...4f3 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #8 Skrevet 13. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det egentlig du ønsker å formidle med dette? Å fremheve (les: skryte av) at du lærer lettere enn mange andre i klassen din, eller å fortelle at studiet du går på er enkelt? Anonymkode: b8f31...90d 2 minutter siden, NewInTown skrev: Forøvrig ble det gjort en studie nettopp som viste at norske studenter i gjennomsnitt 34 timer i uken. Så hvorfor du leser så uendelig lite vet bare du. Men igjen; flere faktorer spiller inn, og jeg aner ikke hvor vanskelig et studie om sosialt arbeid er. Jeg har studert helt andre ting. Sosialt arbeid er ikke et faglig tungt studie, nei. Vi lærer mye av det samme som man allerede har lært på videregående og ungdomsskolen. Jeg har alltid vært veldig interessert i statsvitenskap og politikk, så det har jeg fra før full kontroll på, og jeg trenger ikke lese pensum for å vite hvordan staten Norge er bygd opp. Psykologi er også noe som alltid har interessert meg, så hadde nok av bakgrunnskunnskap der også. Nav er også noe jeg hadde full kontroll på før jeg startet utdannelsen. Det er også et "drøftestudie". Så det er overhodet ikke nødvendig med så mye detaljkunnskaper, men man må vise at man kan drøfte og at man er reflektert. Selv om du kan hele pensum på rams, så nytter det ikke å bare ramse opp pensum på eksamen, da vil du få en dårlig karakter, man må drøfte. Jeg oppretter tråden fordi jeg er nysgjerrig på hva andre gjør. Jeg synes det er interessant å sammenlikne meg med andre, selv om jeg ikke kommer til å gjøre noe annerledes, fordi alt har fungert greit til nå. Jeg er oppriktig nysgjerrig på om det er sant at de fleste studenter leser 5-6 timer hver eneste dag? Jeg synes det høres latterlig mye ut, og jeg klarer ikke forstå at det er nødvendig, og sår tvil om det i det hele tatt er nyttig? Jeg hadde hvertfall ikke klart å få med meg alt jeg leser hvis jeg hadde lest 5-6 timer daglig. Jeg er forøvrig veldig interessert i det jeg studerer. Anonymkode: 9f997...690
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #9 Skrevet 13. mars 2017 Studerer sykepleie, og jobber 40 timer i uka med faget - inkludert forelesninger. Jeg har vanlige arbeidsdager, dvs. Er jeg ferdig til 12 går jeg hjem og leser til 16/17 om ettermiddagen. Er jeg ferdig kl 16 leser jeg ikke mer. Prøver og overholde alminnelig arbeidstid, selvsagt mye mer i eksamensperioder. For meg, med min teknikk, er det nødvendig for å oppnå toppkarakterer (ønsker helst bare A eller B). Vet at mange med samme karakterer leser mindre, eller mye mer - veldig varierende. Skjønner ikke hva du vil frem til, folk er (og lærer) forskjellig. Anonymkode: 1c936...f3b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #10 Skrevet 13. mars 2017 Jeg studerer språk og litteratur (skal bli lektor til slutt) og leser en del. Vi har jo en del å lese i litteratur, så jeg bruker ca. en time om dagen på å lese skjønnlitteratur. Hvor mye teori jeg leser ukedager (og enkelte søndager) varierer, alt fra to timer til åtte timer. Det spørs på hvor trøtt jeg er, hvor mye jeg prokrastinerer, og hvor mange forelesninger eller andre ting jeg har den dagen. Vi blir fortalt at det er forventet at vi skal lese 10 timer per 7,5 studiepoeng i uken (pluss forelesninger), noe som betyr at jeg strengt tatt bør lese 50 timer i uken, men det skjer jo absolutt ikke. Jeg leser/jobber med oppgaver vel kanskje ikke mer enn 20 timer i uken til vanlig. Leser vel mer i eksamensperioden, men jeg er en mester i prokrastinering så det blir en del dødtid. Anonymkode: 81574...63b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #11 Skrevet 13. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg studerer språk og litteratur (skal bli lektor til slutt) og leser en del. Vi har jo en del å lese i litteratur, så jeg bruker ca. en time om dagen på å lese skjønnlitteratur. Hvor mye teori jeg leser ukedager (og enkelte søndager) varierer, alt fra to timer til åtte timer. Det spørs på hvor trøtt jeg er, hvor mye jeg prokrastinerer, og hvor mange forelesninger eller andre ting jeg har den dagen. Vi blir fortalt at det er forventet at vi skal lese 10 timer per 7,5 studiepoeng i uken (pluss forelesninger), noe som betyr at jeg strengt tatt bør lese 50 timer i uken, men det skjer jo absolutt ikke. Jeg leser/jobber med oppgaver vel kanskje ikke mer enn 20 timer i uken til vanlig. Leser vel mer i eksamensperioden, men jeg er en mester i prokrastinering så det blir en del dødtid. Anonymkode: 81574...63b Dette er ikke inkludert forelesninger og gruppetimer, har vel ca 16 timer med undervisning i uka i tillegg til de 20 timene med lesing. Anonymkode: 81574...63b 1
Elaine Marley Skrevet 13. mars 2017 #12 Skrevet 13. mars 2017 (endret) Dette kommer an på fag og studenten. Noen trives med å sitte timesvis på lesesalen, andre ikke. Jeg trives ikke med det, men i noen fag må man lese mer enn andre. I hvert fall har jeg et emne denne våren hvor det er endel teori og det er seminarer og gruppearbeid. Da føler i hvert fall jeg at jeg må være mer forberedt på det teoretiske enn i fjor hvor det var mye mer praktisk og ting ble forklart grundig på forelesning. I tillegg synes jeg ikke at forelesningene gir meg nok, men de er bra for å få oversikt over hva som er viktig og det å oppklare ting jeg ikke forstår. Men jeg leser ikke 5-6 timer hver dag. Det hadde ikke fungert for meg,og jeg kan forstå at du stiller spørsmål ved hvor mye man faktisk lærer av det. Tar et emne som er 20 studiepoeng og der sier de at 20 timer er nok og det er inkludert forelesninger og seminar på 6 timer. Det varierer litt hvor mye jeg jobber,men synes 20 timer høres greit ut på dette emnet. Endret 13. mars 2017 av Elaine Marley
Spiteful Skrevet 13. mars 2017 #13 Skrevet 13. mars 2017 Nå går jeg vgs, men har planer om å studere sosialt arbeid neste år; Kan allerede nå si at DIN studieteknikk absolutt ikke funker for meg. Jeg er kjempe treg og bruker lang tid på å bearbeide informasjon, har drit dårlig hukommelse i tillegg. Hadde fått F om jeg hadde holdt på som deg. Kan noen forresten forklare hvordan eksamen fungerer på høyskole/universitet??? Er det som på vgs. eller er det å skrive storr oppgaver man må leverr inn? Forstår ikke det helt heheh
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #14 Skrevet 13. mars 2017 Tar matematikk og ingeniørfag; totalt 50 studiepoeng. Leser stort sett hele dagen, mandag til søndag, men med mange lange pauser i mellom. Slik er det, nyutdannet med master, og ingen jobber i sikte pga. oljekrisen. Har ikke tid til å bruke tre nye år. Matematikken er vanskelig, og i ingeniørfagene er det mye pugg. Men det som tar tid, er alle innleveringene. Så, ja, det er nødvendig. Anonymkode: c824b...a2d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #15 Skrevet 13. mars 2017 Jeg studerer vernepleie. Leser gjennomsnittlig 1 time i uka tenker jeg. Litt mer før eksamen, men lite da også. Har b/c i alle fag. Hjelper med 10 års erfaring i yrket 😀 Anonymkode: 4cce0...30f 1
boblevann Skrevet 13. mars 2017 #16 Skrevet 13. mars 2017 2 minutter siden, Spiteful skrev: Nå går jeg vgs, men har planer om å studere sosialt arbeid neste år; Kan allerede nå si at DIN studieteknikk absolutt ikke funker for meg. Jeg er kjempe treg og bruker lang tid på å bearbeide informasjon, har drit dårlig hukommelse i tillegg. Hadde fått F om jeg hadde holdt på som deg. Kan noen forresten forklare hvordan eksamen fungerer på høyskole/universitet??? Er det som på vgs. eller er det å skrive storr oppgaver man må leverr inn? Forstår ikke det helt heheh Dette siste er det ingen vits at noen svarer deg på for det er ulikt fra skole/studie til skole/studie. Noen har klassiske store skoleeksamener, noen har mappevurderinger (mange små oppgaver/prøver) og noen har store oppgaver på flere tusen ord. Varierer fra fag til fag, sjekk med skolen du skal gå på.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #17 Skrevet 13. mars 2017 1 minutt siden, Spiteful skrev: Nå går jeg vgs, men har planer om å studere sosialt arbeid neste år; Kan allerede nå si at DIN studieteknikk absolutt ikke funker for meg. Jeg er kjempe treg og bruker lang tid på å bearbeide informasjon, har drit dårlig hukommelse i tillegg. Hadde fått F om jeg hadde holdt på som deg. Kan noen forresten forklare hvordan eksamen fungerer på høyskole/universitet??? Er det som på vgs. eller er det å skrive storr oppgaver man må leverr inn? Forstår ikke det helt heheh Jeg er nok heldig som har god hukommelse. Sosialt arbeid er kjempespennende! Hvordan eksamen foregår varierer fra studiested til studiested. Førsteåret jeg gikk sosialt arbeid hadde vi sju grunnfag; Sosialt arbeid, juss, psykologi, statsvitenskap, samfunnsøkonomi, sosiologi og sosialmedisin, vi hadde bare en eksamen første semester, da fikk vi ett spørsmål fra hvert av grunnfagene. Spørsmålene var ganske vide og man kunne skrive flere sider på hvert enkelt spørsmål, men sosialt arbeid var det faget som telte mest. Spørsmål fra psykologi kunne f.eks være "hva er personlighet". Senere har vi også hatt hjemmeeksamen, noen eksamener har vært case. Anonymkode: 9f997...690
Spiteful Skrevet 13. mars 2017 #18 Skrevet 13. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nok heldig som har god hukommelse. Sosialt arbeid er kjempespennende! Hvordan eksamen foregår varierer fra studiested til studiested. Førsteåret jeg gikk sosialt arbeid hadde vi sju grunnfag; Sosialt arbeid, juss, psykologi, statsvitenskap, samfunnsøkonomi, sosiologi og sosialmedisin, vi hadde bare en eksamen første semester, da fikk vi ett spørsmål fra hvert av grunnfagene. Spørsmålene var ganske vide og man kunne skrive flere sider på hvert enkelt spørsmål, men sosialt arbeid var det faget som telte mest. Spørsmål fra psykologi kunne f.eks være "hva er personlighet". Senere har vi også hatt hjemmeeksamen, noen eksamener har vært case. Anonymkode: 9f997...690 Takk for utdypende svar! Godt å være bittelitt forberedt heheh🙈
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #19 Skrevet 13. mars 2017 Jeg studerer til å bli ingeniør, og jeg bruker 5 klokketimer om dagen på studier. Som ingeniør bruker du strengt tatt ikke tiden til å lese, men til å se på forelesninger og regne oppgaver. Å lese/pugge i 5-6 timer per dag ville jeg aldri ha klart, men å jobbe med skole, inkludert å gå på forelesning, i 5-6 timer per dag er nødvendig hvis du skal bli ingeniør. Anonymkode: ebcea...0b1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #20 Skrevet 13. mars 2017 Jeg studerte et typisk puggefag, og leste sikkert ca tre timer hver dag i gjennomsnitt. I tillegg til at vi hadde undervisning fra åtte til tre-fire hver dag. Studerte i utlandet, det var et ganske strikst system der, og jeg husker jeg var ganske misunnelig på de lange feriene f.eks. som norske studenter hadde. Anonymkode: bdbd6...436
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå