Breakeven Skrevet 13. mars 2017 #1 Skrevet 13. mars 2017 (endret) Huff, mamma ringte meg helt fortvilet på lørdag og fortalte at katten vår som er ca 16 år hadde hatt et anfall. Dette er første gang det skjer, så mamma trodde katten skulle dø foran øynene hennes først da epilepsi-anfall ser ganske voldsomme ut. Det skjedde mens katten sov, noe jeg har lest er vanlig. Katten kom tilbake til seg selv og var kosete og mjauet etterpå (hun er en katt som gir mye lyd fra seg normalt) Mamma var veldig shaky og fikk seg en solid støkk da hun først ikke skjønte hva som hadde skjedd. Hun var også alene hjemme da det skjedde, stakar Gitt alderen hennes så gir det mening at hun hadde et anfall, men jeg vet også at det kan skje med unge katter da svigerinnen min sin katt som er ca 8 å r har hatt 2 anfall for. Veterinæren mente vi burde ta henne med til dyrlegen, men katten er gammel og for et par år tilbake så hadde hun en full rutinesjekk med blodprover og alt, og var ikke riktig på flere uker. Det er veldig stressende for henne og bli puttet i bur og kjøre bil. Skulle hun få et nytt anfall så bærer det selvfølgelig rett til dyrlegen. Men siden hun øppforer seg normalt, spiser og drikker og er kosete så burde det vel gå fint? Vi har vel innsett at hun virkelig er gammel nå , og vi må begynne og forberede oss på at det snart er slutten. Hun er den fineste og snilleste pusen vi noengang har hatt og har aldri vært annet enn snill. Gruer meg virkelig til den dagen vi må ta farvel. Noen andre som har hatt pus med epilipsi-anfall? Leste at stress kan trigge det, er det andre faktorer? Noe jeg burde vite? Endret 13. mars 2017 av Breakeven
Fru Uperfekt Skrevet 13. mars 2017 #2 Skrevet 13. mars 2017 Akkurat nå, Breakeven skrev: Huff, mamma ringte meg helt fortvilet på lørdag og fortalte at katten var som er ca 16 år hadde hatt et anfall. Dette er første gang det skjer, så mamma trodde katten skulle dø foran oynene hennes først da epilepsi-anfall ser ganske voldsomme ut. Det skjedde mens katten sov, noe jeg har lest er vanlig. Katten kom tilbake til seg selv og var kosete og mjauet etterpå (hun er en katt som gir mye lyd fra seg normalt) Mamma var veldig shaky og fikk seg en solid stokk da hun forst ikke skjønte hva som hadde skjedd, hun var også alene hjemme da det skjedde, stakar Gitt alderen hennes så gir det mening at hun hadde et anfall, men jeg vet også at det kan skje med unge katter da svigerinnen min sin katt som er ca 8 å r har hatt 2 anfall for. Veterinæren mente vi burde ta henne med til dyrlegen, men katten er gammel og for et par år tilbake så hadde hun en full rutinesjekk med blodprover og alt, og var ikke riktig på flere uker. Det er veldig stressende for henne og bli puttet i bur og kjøre bil. Skulle hun få et nytt anfall så bærer det selvfølgelig rett til dyrlegen. Men siden hun øppforer seg normalt, spiser og drikker og er kosete så burde det vel gå fint? Vi har vel innsett at hun virkelig er gammel nå , og vi må begynne og forberede oss på at det snart er slutten. Hun er den fineste og snilleste pusen vi noengang har hatt og har aldri vært annet enn snill. Gruer meg virkelig til den dagen vi må ta farvel. Noen andre som har hatt pus med epilipsi-anfall? Leste at stress kan trigge det, er det andre faktorer? Noe jeg burde vite? Har hatt hund med epilepsi, den måtte ha tabeletter sin hver dag. Hun var tidelig pensjonert politihund og hadde fått epilepsi etter en razzia hvor en av de skulle ta hadde slått henne for hard i hodet. (Var Iallefall det vi ble informert om når vi overtok henne) Var forskjellige ting som trigget det, men det viktigste var at vi fikk lagt henne på siden, ha vann klar til hun kom til hektene igjen og ikke minst bare sitte og klappe og snakke beroligende til henne når anfallet holdt på.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #3 Skrevet 13. mars 2017 Her står det litt om epilepsi hos katter: http://www.anicura.no/fakta-og-rad/katt/epilepsi-hos-katt/ Det er ikke nødvendigvis en dødsdom å få epilepsi, men det kan være lurt å ta den med til dyrlege med tanke på medisin og sånn. Står også at det kan komme i forbindelse med andre sykdommer, lavt blodsukker etc. Anonymkode: 6a533...7be
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #4 Skrevet 13. mars 2017 Dyrlegen vil sannsynligvis ikkje gjøre noe etter bare ett anfall. Det er mulig at det ikke kommer flere anfall, men hvis det gjør det må du passe på å ta tiden på anfallet og prøve å få filmet katten, da dette kan gi viktig info til veterinæren. Anonymkode: 35903...474
Breakeven Skrevet 13. mars 2017 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2017 (endret) Takk for svar dere. Mamma filmet det noe som er bra. Hun er redd for at tablettene vil gi henne bivirkninger og at det skal gjøre mer vondt enn godt. Men som sagt, skulle det skje igjen sa er det nok bedre og fa henne sjekket ut og eventuelt få tabletter.. Hun mener anfallet varte 2-3 minutter, men vanskelig og huske da hun var opprørt selvfølgelig.. Endret 13. mars 2017 av Breakeven
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #6 Skrevet 19. mars 2017 Jeg hadde en katt en gang som etter hvert ble overvektig (hun dominerte den andre katten ved å spise all maten dens). Plutselig en dag så jeg at hun lå i en stol i stua helt stiv som en stokk, så begynte hun å skjelve, og tisset på seg. Hun var ikke kontaktbar, men veldig oppskaket og verbal etterpå. Det varte kanskje bare 30 sekunder (men føltes så klart som en evighet, forferdelig å se på). Jeg ante ikke hva det var på den tiden, men det var kanskje epilepsianfall? Jeg tror hun til sammen hadde tre anfall. Det interessante i dette tilfellet er at da jeg begynte å slanke henne og hun gikk ned en god del i vekt, stoppet anfallene. Siden epilepsi såvidt jeg vet ikke har noe med dyrets fysiske form/vekt å gjøre, så vet jeg fortsatt ikke helt hva dette var. Kom bare på det nå og tenkte jeg kunne dele historien Anonymkode: 35fd1...de1
Minya Skrevet 19. mars 2017 #7 Skrevet 19. mars 2017 Det høres faktisk mye mer ut som om katten din hadde fått diabetes 2 pga vekten, og at hun fikk føling. Særlig med tanke på at det gav seg etter at hun gikk ned i vekt igjen. Et diabetesanfall kan ligne veldig på et epileptisk anfall, så det er ikke unaturlig å mistolke det til epilepsi.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #8 Skrevet 31. mars 2017 På 19.3.2017 den 13.02, Minya skrev: Det høres faktisk mye mer ut som om katten din hadde fått diabetes 2 pga vekten, og at hun fikk føling. Særlig med tanke på at det gav seg etter at hun gikk ned i vekt igjen. Et diabetesanfall kan ligne veldig på et epileptisk anfall, så det er ikke unaturlig å mistolke det til epilepsi. Oi, det hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Tuen takk, det var godt å endelig få et (sannsynlig) svar på hva det var, enda katten nå er adoptert bort. Uff gud nå fikk jeg så dårlig samvittighet for at den lille jenta mi hadde diabetes og jeg ikke visste om det engang... Nå er hun utekatt heldigvis, slank og fin og løper rundt ute hele dagen. Aldri hørt noe om anfall fra hennes nye eiere Anonymkode: 35fd1...de1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå