AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #1 Skrevet 13. mars 2017 Hei. Det har seg sånn at fristen for å søke utdanning går ut om en måned og det er hundre forskjellige tanker som spinner i hodet mitt. I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for å gå sykepleie. Søkte dette i fjor, men valgte å ta et friår til fordi jeg var usikker. Har angret i hele år at jeg ikke begynte å studere i fjor, og jeg gidder ikke et til år hvor jeg ikke har gjort noe som helst fornuftig. Men, så kommer tankene om at jeg har lyst å gå medisin, men jeg har ikke bra nok snitt til å komme inn i Norge. Enten må jeg bruke flere år på å ta opp fag, eller så kan jeg ta realfag og begynne i Polen til neste år. Jeg tenker at alternativ B egentlig er en god plan? Ta et årsstudium, få to alderspoeng og to studiepoeng + ta opp realfag ved siden slik at jeg også får realfagspoeng. For at dette skal gå opp trenger jeg tips til noen årsstudium som ikke er veldig krevende, men likevel relevant uansett hvilken utdanning jeg velger. Har tenkt mye på årsstudium i psykologi, men dette er vel ganske krevende? Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Burde jeg begynne på sykepleie, eller burde jeg satse på medisin? Er det dumt å ta årsstudium i en alder av 21 eller burde jeg heller begynne på en bachelor? Hva med juss? Dumt å ta opp fag? Anonymkode: 71ea7...b39
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #2 Skrevet 13. mars 2017 Har du satt deg inn i de ulike studiene? Hva vil du helst, mye skole eller begynne å jobbe og tjene penger snarest mulig? Sykepleien har jo mange forskjellige typer retninger på videreutdanning etter bachelor + 2 års jobbing, kanskje ta en titt på hva slags muligheter det ligger der? https://utdanning.no/studiebeskrivelse/videreutdanning_sykepleiere Hvis du ønsker å gå en lett årsstudium får du se etter noe innenfor interessefelt, hvis du vil gå psykologi for studiepoeng er det vel ingenting å tape på så lenge du ikke får stryk på noe. Skal du ha gode karakterer derimot trengs det interesse, disiplin og dedikasjon til studiet vil jeg tro, hvertfall om du tenker å ta opp vgs-fag ved siden av. Anonymkode: 2e706...41f
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #3 Skrevet 13. mars 2017 Husk at private høgskoler og studier i Øst-Europa ikke bryr seg en døyt om alderspoeng og realfagspoeng. Dette vil kun være aktuelt dersom du søker gjennom Samordna. Dersom du da legger opp en plan som involverer sanking av tilleggspoeng bør opptak gjennom Samordna være planen din. Medisin er et populært studium, og ikke uten grunn. Jeg synes imidlertid du skal tenke deg nøye gjennom på motivasjonen din. Hva er bakgrunnen for at du ønsker å studere medisin? Hvorfor tenker du sykepleie hvis det ikke blir medisin? Disse to er vidt forskjellige studier. Det er også enkelte medisinstudenter som har sluttet for så å starte på sykepleierutdanningen, eller sykepleiere som har påbegynt medisin og videre sluttet etter kort tid. Miljøet og skolesystemet i Øst-Europa er også verdt en tanke. Det er mange som synes det er tøft da det skiller seg ganske mye ut fra hvordan det er i Norge. Det er ganske mange som dropper ut det første året blant annet. Anonymkode: 27af3...bca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå