Gå til innhold

Gynekologene sier forskjellige ting - hvem skal jeg tro på? Trenger råd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har prøvd å få barn siden juni 2016. Siden ingenting skjedde bestilte jeg meg time hos gynekolog. Gynekologen mente jeg hadde en tvillingcyste på den ene eggstokken, men ønsket seg at en ny gynekolog skulle se på den. Jeg ble derfor henvist til sykehuset, og denne gynekologen mente jeg hadde en cyste på ca 5 cm. Han visste ikke om det var endometriose eller tvillingcyste, men han mente at jeg burde operere selv om den egentlig var litt i grenseland mtp hva de pleide å operere bort.

Jeg har nå fått henvisning til operasjon om 3,5 uke. Gynekologen på sykehuset sa at det var fare for at de måtte operere bort hele eggstokken pga cysten, noe som har gitt meg søvnløse netter. Jeg bestilte meg derfor en time hos en gynekolog på Volvat for å dobbeltsjekke.

Hos denne gynekologen fikk jeg en helt annen beskjed. Hun mente cystene var endometriose, og at jeg hadde en cyste på rundt 3,2 cm og mindre på rundt 2 cm. Hun mener at jeg ikke burde operere siden slike cyster har en tendens til å bli borte av seg selv. Hun fortalte at det nå var vanligere at man ventet med slike typer operasjoner siden man risikerer å operere bort mye av eggstokken - noe som gjør vondt verre med tanke på det å få barn. Denne gynekologen jobber nå, og har i flere år jobbet med prøverørsbehandling, så jeg antar hun vet hva hun snakker om. Hun ønsket også at jeg kom tilbake for oppfølging om 5 uker slik at vi kan følge utviklingen på cystene. I tillegg blir det nå full utredning med blodprøver på meg og spermprøve på sambo. Virket som hun hadde skikkelig peiling. 

Jeg har de siste ukene vært innstilt på operasjon, så jeg er litt forvirret nå. Jeg syns det er veldig rart at jeg kan få så to ulike beskjeder. Hva tenker dere? Har hun siste gynekologen oversett noe? Har hun ikke sett en eventuell tvillingcyste? Jeg fortalte det til henne to ganger at hun virkelig måtte dobbeltsjekke, men hun kunne ikke se noe. Uansett har jeg vel ingenting å tape på å utsette/avlyse operasjonen? Jeg får jo oppfølging nå, og hun siste gynekologen mente vi da ville se at cysten hadde blitt mindre.

Anonymkode: a5875...8df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at jeg blir 29 år til sommeren. Om noen tenker at alder spiller en rolle her :)

Skrevet

Hmm. Så utrolig vanskelig! 

Jeg har jo null erfaring fra dette, men ville nok tenkt at jeg ville ventet med operasjon. Kan det skade?

I alle fall hvis du har tillit til den siste gynekologen din og det virket som hun visste hva hun pratet om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg fikk samme beskjed som deg for to uker siden faktisk! At jeg hadde en tvillingcyste på ene eggstokk, Iforbindelse med undersøkelser for barnløshet. Var på fertelitetsklinikk og da tror jeg nok gynekologen jeg var hos har veldig peiling. Han sa han absolutt ikke ville ha operert den vekk. Kun opereres hvis jeg har plager med den. Men det har jeg ikke. Og dette skulle heller ikke være noe forklaring på at vi ikke blir gravide. Alt andre så bra ut også, så vi er uforklarlige barnløse. 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke begynt å operere dette og ikke tenk og bekymre deg heller! Jeg ble litt bekymret med der samme han nevnte denne tvilling cysten, mn han sa at dette ikke var noe å tenke på som om dette var litt vanlig på en måte, Og da ble jeg roligere. For har jeg hatt det hele live så hvorfor skal det være ulempe å ha den lengere da? Forsto det på han som at alle tvillingcyster er medfødt jeg da! :) mn ts ikke bekymre deg! Håper det ordner seg for dere og blir gravide snart! Er tungt å gå mnd etter mnd at det ikke klaffer. 

Anonymkode: 3b930...25a

Skrevet

Hvis de tror det er endometriose ville jeg valgt operasjon. Cystene er små ifht hva som er normalt å operere bort, men når du har barneønske er det greit å finne ut om det er noen grunn til at det ikke har klaffet enda. 

Endometriose kan lage innsnevringer og evt tette eggledere. Dette kan de ikke se uten å kikke inn med kamera. 

Det er ikke en farlig operasjon, men det er viktig at du får den utført hos noen som har kompetanse. 

Ullevål, st. Olavs og Haukeland har god kompetanse. Ullevål er ledende innen denne sykdommen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg fikk samme beskjed som deg for to uker siden faktisk! At jeg hadde en tvillingcyste på ene eggstokk, Iforbindelse med undersøkelser for barnløshet. Var på fertelitetsklinikk og da tror jeg nok gynekologen jeg var hos har veldig peiling. Han sa han absolutt ikke ville ha operert den vekk. Kun opereres hvis jeg har plager med den. Men det har jeg ikke. Og dette skulle heller ikke være noe forklaring på at vi ikke blir gravide. Alt andre så bra ut også, så vi er uforklarlige barnløse. 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke begynt å operere dette og ikke tenk og bekymre deg heller! Jeg ble litt bekymret med der samme han nevnte denne tvilling cysten, mn han sa at dette ikke var noe å tenke på som om dette var litt vanlig på en måte, Og da ble jeg roligere. For har jeg hatt det hele live så hvorfor skal det være ulempe å ha den lengere da? Forsto det på han som at alle tvillingcyster er medfødt jeg da! :) mn ts ikke bekymre deg! Håper det ordner seg for dere og blir gravide snart! Er tungt å gå mnd etter mnd at det ikke klaffer. 

Takk for svar. Den cysten jeg har plager ikke meg heller, og legen poengterte at cysten ikke var farlig. Så jeg ser egentlig ingen grunn til å operere :) Den siste gynekologen jeg var hos mente også det ville være en fordel å ikke operere siden man ved operasjon må fjerne en del vev/egg. Og egg er kjekt å ha hvis jeg ender opp med ivf. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du symptomer på endiometrose, da?

Anonymkode: 10ad0...f11

AnonymBruker
Skrevet

Det er omtrent umulig å se forskjell på cyster, utenfra, derfor får du ulike svar. Har du en sjokoladecyste så er det en fordel å få den fjernet før den eventuelt sprekker. Velger du operasjon så vil de og kunne se etter endometriose og finne ut om det er forklaringen på manglende graviditet. 

Hvem du skal høre på og hva du skal tro er umulig å svare deg på, fordi vi ikke får vite noe om hvilke leger du har vært hos og hvilken kompetanse på de ulike problemstillingene disse legene har. Er den ene eggstokken skadet, så endrer jo verken en operasjon eller ikke på at den ikke fungerer optimalt. Men har den andre eggstokken eller egglederen et problem, da vil du jo virkelig ha et problem mht. Å bli gravid. Operasjon gjøres stort sett med kikkhullskirurgi i dag. En liten operasjon med få konsekvenser. Men den som opererer bør absolutt vite hva han driver med særlig mht endometriose.  Når vi heller ikke vet hvor du har time for operasjon vanskelig gjør også dette å besvare noe nærmere. Men har du time på Ullevål, så hadde jeg valgt operasjon. Er du derimot på små lokalsykehus eller et stort vestlandssykehus, ville jeg valgt å avstå. 

Anonymkode: 08add...c1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er omtrent umulig å se forskjell på cyster, utenfra, derfor får du ulike svar. Har du en sjokoladecyste så er det en fordel å få den fjernet før den eventuelt sprekker. Velger du operasjon så vil de og kunne se etter endometriose og finne ut om det er forklaringen på manglende graviditet. 

Hvem du skal høre på og hva du skal tro er umulig å svare deg på, fordi vi ikke får vite noe om hvilke leger du har vært hos og hvilken kompetanse på de ulike problemstillingene disse legene har. Er den ene eggstokken skadet, så endrer jo verken en operasjon eller ikke på at den ikke fungerer optimalt. Men har den andre eggstokken eller egglederen et problem, da vil du jo virkelig ha et problem mht. Å bli gravid. Operasjon gjøres stort sett med kikkhullskirurgi i dag. En liten operasjon med få konsekvenser. Men den som opererer bør absolutt vite hva han driver med særlig mht endometriose.  Når vi heller ikke vet hvor du har time for operasjon vanskelig gjør også dette å besvare noe nærmere. Men har du time på Ullevål, så hadde jeg valgt operasjon. Er du derimot på små lokalsykehus eller et stort vestlandssykehus, ville jeg valgt å avstå. 

Jeg kan prøve å forklare litt bedre. Da gynekologen på sykehuset sa at jeg burde fjerne cysten, så hadde det ingenting med min fertilitet å gjøre. Jeg fikk inntrykk av at han sjekket meg, og siden han mente cysten var på den størrelsen som den var, så burde man fjerne den. Som et resultat av et tilfeldig funn hos gynekolog.

Den siste gynekologen jeg var hos hadde tilfeldigvis arbeidet på fertilitetsklinikk i over 18 år. Hun mente at jeg ikke burde operere. Hun sa at man ikke lenger fjernet sjokoladecyster på eggstokkene med mindre de er store. Hun hadde erfaring med at de ofte gikk bort av seg selv. I tillegg kan man miste mange egg ved en slik operasjon. 

Operasjonen er satt opp på Ahus. Dette er da ikke en operasjon for å sjekke meg for endometriose og gjøre meg mest mulig fertil. Målet med denne operasjonen vil da være å fjerne cyste.  Jeg vet ingenting om eggstokken er skadet eller ikke, men den ene gynekologen mente jeg hadde hatt eggløsning på den siden med cysten sist eggløsning. I tillegg tester jeg positivt på eggløsningstester og utifra temp.målinger kan jeg se når jeg har hatt eggløsning. Så et eller annet der nede ser ut til å fungere (uten at jeg har noe greie på det).

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du symptomer på endiometrose, da?

Anonymkode: 10ad0...f11

Nei, jeg har i grunn ikke det. Aldri hatt smerter ved mensen eller noe som helst, men i følge gynekologen var det ikke alle som fikk smerter.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har i grunn ikke det. Aldri hatt smerter ved mensen eller noe som helst, men i følge gynekologen var det ikke alle som fikk smerter.

Hva med uren hud?

Anonymkode: b3f0f...65c

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med uren hud?

Anonymkode: b3f0f...65c

Ikke i ansiktet i alle fall, hvor jeg alltid har hatt ren hud.  Derimot har jeg litt nuppete hud på baksiden av armene og på lårene, men dette har jeg fått høre skyldes en viss type eksem. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan prøve å forklare litt bedre. Da gynekologen på sykehuset sa at jeg burde fjerne cysten, så hadde det ingenting med min fertilitet å gjøre. Jeg fikk inntrykk av at han sjekket meg, og siden han mente cysten var på den størrelsen som den var, så burde man fjerne den. Som et resultat av et tilfeldig funn hos gynekolog.

Den siste gynekologen jeg var hos hadde tilfeldigvis arbeidet på fertilitetsklinikk i over 18 år. Hun mente at jeg ikke burde operere. Hun sa at man ikke lenger fjernet sjokoladecyster på eggstokkene med mindre de er store. Hun hadde erfaring med at de ofte gikk bort av seg selv. I tillegg kan man miste mange egg ved en slik operasjon. 

Operasjonen er satt opp på Ahus. Dette er da ikke en operasjon for å sjekke meg for endometriose og gjøre meg mest mulig fertil. Målet med denne operasjonen vil da være å fjerne cyste.  Jeg vet ingenting om eggstokken er skadet eller ikke, men den ene gynekologen mente jeg hadde hatt eggløsning på den siden med cysten sist eggløsning. I tillegg tester jeg positivt på eggløsningstester og utifra temp.målinger kan jeg se når jeg har hatt eggløsning. Så et eller annet der nede ser ut til å fungere (uten at jeg har noe greie på det).

Uansett hva som skjer med den ene eggstokken så har du to. Sjangsene for å bli gravide med en fungerende eggstokk er faktisk ikke så veldig mye lavere enn med to. 

Jeg vet ikke om Anton Langebrekke fortsatt svarer på spørsmål på endometrioseforumet. Men det kan du jo da undersøke selv. Og eventuelt spørre han om hvordan han vurderer cyster og behandler sjokoladecyster på eggstokker. Om operasjonens hovedfokuse er å fjerne cyste, se etter endometriose eller undersøke fertilitet, så vil de fleste kirurger gjøre alt dette når de først er inne i bukhulen med skopet. 

Gjest Hummel34
Skrevet

Etter mange år med prøving og ivf og veldig mange gynekologers ulike meninger møtte jeg på en gynekolog som tilbø å opererer bort en cyste for å se om det hjalp på å bli gravid. Viste seg under operasjonen at det var en tvillingcyste. 3 mnd etter operasjonen ble jeg gravid etter 14 års prøving. 

Og ja, min efaring er lik din, ulike gynekologer sier ulike ting, hørt alt fra a til å på samme tingen. Valget å bruke en privat en i flere år som hadde svært godt rykte og erfaring. Hun som "reddet" meg var offentlige gynekolog på ett sykehus som ikke har det beste ryktet. Ble gravid igjen kort tid etter fødsel så snart tobarnsmor. var 35 med første så følte tiden rant fra meg. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Hummel34 skrev:

Etter mange år med prøving og ivf og veldig mange gynekologers ulike meninger møtte jeg på en gynekolog som tilbø å opererer bort en cyste for å se om det hjalp på å bli gravid. Viste seg under operasjonen at det var en tvillingcyste. 3 mnd etter operasjonen ble jeg gravid etter 14 års prøving. 

Og ja, min efaring er lik din, ulike gynekologer sier ulike ting, hørt alt fra a til å på samme tingen. Valget å bruke en privat en i flere år som hadde svært godt rykte og erfaring. Hun som "reddet" meg var offentlige gynekolog på ett sykehus som ikke har det beste ryktet. Ble gravid igjen kort tid etter fødsel så snart tobarnsmor. var 35 med første så følte tiden rant fra meg. 

Mn hvorfor er en tvillingcyste i ene eggstokk et hinder for å bli gravud? :o jeg har jo også det, mn gynekologen jeg var hos sa dette ikke hadde noe betydning for at vi ikke blir gravide.. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet og sett hvordan den utviklet seg over 6-12 mnd. Du er bare 29 og da har du råd til den tiden og dere har kun prøvd et år.  Du kan evt operere senere. Men du kan ikke reversere en operasjon. 

Anonymkode: ef67b...2a3

Gjest Hummel34
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mn hvorfor er en tvillingcyste i ene eggstokk et hinder for å bli gravud? :o jeg har jo også det, mn gynekologen jeg var hos sa dette ikke hadde noe betydning for at vi ikke blir gravide.. 

Hun mente at det kunne være en "forurensende" lyte som hos noen hindret graviditet. At kroppen ikke ville bli gravid med den i eggestokken, at kroppen så på den som ett fremmedelement. Andre igjen blir gravide med tvillingcyste. Kan jo ikke bevise at det var fjerning av den som gjorde meg gravid, men er jo påfallende at etter syv ivf forsøk og mange år med prøving så blir jeg spontant gravid etter fjerning av denne.

Gjest Hummel34
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ventet og sett hvordan den utviklet seg over 6-12 mnd. Du er bare 29 og da har du råd til den tiden og dere har kun prøvd et år.  Du kan evt operere senere. Men du kan ikke reversere en operasjon. 

Anonymkode: ef67b...2a3

Sant nok, jeg hadde virkelig prøvd alt først. Men som sagt veldig delte meninger på dette feltet, min faste gynekolog sa ikke operasjon, en annnen privat gynekolog lurte på hvorfor ikke operasjon var prøvd før når jeg hadde flere ivf. Og denne siste dama her hun mente det var en selvfølgelig og øking av sjansen for å bli gravid ved å rydde opp i miljøet. Hun var utenlandsk og hadde sin erfaring utfor Norge. Han som lurte på hvorfor ikke operasjon var prøvd var fra Tyskland. Er vel som med mye annet at alt kommer ann på hvem du spørr. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar til dere over. Jeg har landet på at jeg vil takke nei til operasjon. Vi har ikke prøvd mer enn i 8-9 måneder, og jeg syns det virker uheldig at jeg skal stå i fare for å ødelegge den ene eggstokken pga operasjon. Vi får heller prøve noen måneder til og se hvordan dette går. 

AnonymBruker
Skrevet

Siden du valgte bort operasjon kan jeg jo fortelle at jeg har cyster, alltid hatt det, de ville operere og jeg takket nei - jeg fikk vite at jeg nok ikke kunne få barn på normal måte og har to :) så alt er mulig.. 

Anonymkode: b18c8...2e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...