AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #1 Skrevet 13. mars 2017 Jeg begynner i ny jobb 1.juni. Har tatt ut en uke til nå. Lønner det seg for meg å ta ut all ferie før 1.juni, eller kan jeg ta ut resterende 4 uker i ny jobb. Noen som vet? Anonymkode: 5226b...54d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #2 Skrevet 13. mars 2017 Jeg ville tatt ut så mye som mulig før ny jobb, ofte ikke så populært å begynne ny jobb og forvente full ferie. I min bransje er det strengt tatt ikke populært å ta ut noe særlig ferie de første par årene hvertfall, til at man har "bevist" at man duger. Anonymkode: e80ce...69a 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #3 Skrevet 13. mars 2017 Jeg ville ikke tatt 4 uker i første halvår i ny jobb. Det kan gi et fryktelig dårlig inntrykk - og husk at du mest sannsynlig har prøvetid første halvåret... Rent juridisk tror jeg du har lov til å ta ferie (men der må du nesten lese på lovdata selv, i ferieloven). Men så må du også tenke på at du kun har krav på 3 uker sammenhengende om sommeren (husker ikke datoen), det er opp til arbeidsgiver nøyaktig når du får lov til å ta denne ferien. Om de i den nye jobben er strengere enn i gamlejobben din, kan det hende du ikke får lov til å ta den ferien når du måtte ønske. Iom at du begynner så sent på året, har antageligvis de fleste allerede satt seg opp på ferie lenge før du begynner - altså er du bakerst i køen for å få ta deg fri. Anonymkode: 3a6d4...147 2
JegErMeg Skrevet 13. mars 2017 #4 Skrevet 13. mars 2017 Hei, Spørs hva du tenker med "lønner seg". Du må huske på at vi får ikke ferie, vi blir trukket i lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #5 Skrevet 13. mars 2017 Alle er pålagt å avvikle ferie i feriåret. Der er bestemmelser i ferieloven at minst 3 uker skal avikles innenfor 1. Juni til 30. September. Snakk med ny arbeidsgiver om hvordan han ønsker at du avvikler ferien din. Se ferieloven her https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Anonymkode: 3dd20...a9c 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #6 Skrevet 13. mars 2017 Var litt med tanke på det dere svarer. Om det er lurt å ta ut ferie i ny jobb, eller ta ut ferie før jeg slutter. Nå er det slik at arb.giver nå ikke ønsker at jeg tar ut ferien, fordi de ikke har funnet erstatter som kan starte når jeg slutter. Men om det ikke er populært å ta ut ferie i ny jobb, så må jeg bare la det være.. Anonymkode: 5226b...54d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #7 Skrevet 13. mars 2017 Når du starter i ny jobb 1. Juni, og arbeidsgiver etter ferieloven skal påse at arbeidstaker tar ut feriedager mellom lovens oppgitte datoer, så hjelper det ikke at du sier du har avviklet ferien din før du begynte i den nye jobben. Arbeidsgiver er nemlig pliktig til å følge loven og påse at du tar ut lovpålagt ferie mellom 1. Juni og 30. September. Du vil risikere å bli pålagt å avvikle en ferie til, uten lønn, om du avvikler ferie før du begynner i ny jobb. Anonymkode: 3dd20...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #8 Skrevet 13. mars 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var litt med tanke på det dere svarer. Om det er lurt å ta ut ferie i ny jobb, eller ta ut ferie før jeg slutter. Nå er det slik at arb.giver nå ikke ønsker at jeg tar ut ferien, fordi de ikke har funnet erstatter som kan starte når jeg slutter. Men om det ikke er populært å ta ut ferie i ny jobb, så må jeg bare la det være.. Anonymkode: 5226b...54d Du har ikke krav på å få tatt ut ferie i oppsigelsestiden, med mindre ferien er godkjent før du sa opp. Anonymkode: 4930a...358
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #9 Skrevet 14. mars 2017 Hvis du ikke får lov å avvikle opparbeidet ferie i den gamle jobben din før du slutter, har du krav på å få den utbetalt istedet (av gammel arbeidsgiver altså). Iallfall var det slik før. Sjekk regelverket. I den nye jobben har du ikke krav på ferie med lønn, så tar du ferie der, blir du trukket i lønn. Du opparbeider deg feriepenger for 7 måneder i 2017, så du har ikke full feriepengeopptjening til ferien du skal ha sommeren 2018 heller. Sånn er det å bytte jobb. Skal du ha ferie i 2018, bør du derfor spare opp så du har råd til å ta delvis ulønnet ferie da. Var jeg i dine sko, ville jeg ikke bedt om ferie overhodet i ny jobb, når du faktisk begynner i jobben på sommeren. Du kan evt be om en ferieuke senere, f.eks. i jula kanskje, men det blir også uten lønn i så fall. Anonymkode: 9d1da...791
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #10 Skrevet 15. mars 2017 På 3/13/2017 den 14.54, AnonymBruker skrev: Jeg ville tatt ut så mye som mulig før ny jobb, ofte ikke så populært å begynne ny jobb og forvente full ferie. I min bransje er det strengt tatt ikke populært å ta ut noe særlig ferie de første par årene hvertfall, til at man har "bevist" at man duger. Anonymkode: e80ce...69a I veldig mange jobber er da da veldig kurant å ta ut 3-4 uker ferie i Juli, så skjønner ikke at det nødvendifvis skal være noe problem? Hos oss ville ikke nyansatte hatt så mye å gjøre i denne perioden uansett, for alle prosjektlederne hadde vært på ferie. Her ville jeg spurt ny arbeidsgiver om det passet med ferie i juli, før jeg bestemte meg for det ene eller det andre. Anonymkode: d42c8...fa4 1
Angelheart2 Skrevet 15. mars 2017 #11 Skrevet 15. mars 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke får lov å avvikle opparbeidet ferie i den gamle jobben din før du slutter, har du krav på å få den utbetalt istedet (av gammel arbeidsgiver altså). Iallfall var det slik før. Sjekk regelverket. I den nye jobben har du ikke krav på ferie med lønn, så tar du ferie der, blir du trukket i lønn. Du opparbeider deg feriepenger for 7 måneder i 2017, så du har ikke full feriepengeopptjening til ferien du skal ha sommeren 2018 heller. Sånn er det å bytte jobb. Skal du ha ferie i 2018, bør du derfor spare opp så du har råd til å ta delvis ulønnet ferie da. Var jeg i dine sko, ville jeg ikke bedt om ferie overhodet i ny jobb, når du faktisk begynner i jobben på sommeren. Du kan evt be om en ferieuke senere, f.eks. i jula kanskje, men det blir også uten lønn i så fall. Anonymkode: 9d1da...791 Dette stemmer ikke helt.... Dersom du allerede har blitt trukket for ferie (f.eks blitt trukket i juni og slutter i august) skal du ha utbetalt dette dersom du slutter uten å ha tatt ut noe ferie. Det er ingenting som heter ferie med lønn. (Eller, jo, i noen bransjer i det private får man faktisk full lønn i ferien, dem om det), men du blir enten trukket ferie når du har den, eller på et fast tidspunkt i året. Det mest vanlige er at man blir trukket for ferie den samme måneden som man får utbetalt feriepenger, ofte i juni. Dersom man har ferie i august får man lønn som vanlig, fordi man allerede har blitt trukket for det. Dersom du ikke får tatt ut ferien din nå før du slutter og IKKE har blitt trukket for ferie i år, så har du heller ikke krav på å ta ut noe ferie. Du har derimot rett til å ta ut full ferie hos din nye arbeidsgiver dersom du starter i jobb før 30.september. Feriepengene du har tjent opp hos gammel arbeidsgiver blir enten utbetalt på sluttoppgjøret/siste lønnen, eller i juni. Det er for øvrig riktig at arbeidsgiver har rett til å be deg ta ut ferie, men kun så mye ferie som du har tjent opp feriepenger til. Om du jobbet i hele fjor bør ikke det være noe problem. Anbefaler deg for øvrig å lese ferieloven i tillegg til selvsagt de arbeidsavtalene du har, da de interne reglene skal stå der. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå