Gå til innhold

39 i feber, og oppkast i natt. Kveldsvakt i morgen. Ringte arbgiver i stad

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og sa at jeg sannsynligvis ikke kommer i morgen. Føler meg virkelig dårlig. Dette er en deltidsstilling jeg har i butikk. Han skulle ringte de andre og høre om noen kunne ta vakten og nå sender han meld og skriver at ingen kan og at jeg må møte??

joda, hvis jeg blir frisk. Men feber pleier å henge litt i og jeg er jo smittsom etter oppkast. Er det ikke hans jobb å ordne med vikar ved sykdom? Burde ikke være nødvendig for meg å levere sykemelding siden jeg aldri har brukt egenmelding før. 

Anonymkode: ebcb6...ae5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, er ikke ditt ansvar. Hadde skrevet tilbake og sagt at jeg møter om jeg er frisk. Du gir beskjed i god tid, om ingen kan stille må vel han stille opp. Alle kan bli syke.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Typisk useriøs arbeidsgiver. Hans ansvar, ikke ditt.

Anonymkode: d49f3...372

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ditt ansvar. Om ingen kan møte må han beordre noen på jobb, ofte den det er minst ubeleilig for.

Ville funnet meg noe annet fort som F og sagt at jeg ikke ønsker å jobbe for så uprofesjonelle arbeidsgivere.

Anonymkode: 05433...452

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff, en arbeidsgiver som ikke tar ansvar for andre mennesker. Høres kjent ut! Slike burde holde seg bak lås og slå!

Anonymkode: 147a7...b11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ringe å si at du er syk, ikke at du mest sannsynlig blir syk. Uansett ikke ditt ansvar. Skriv tilbake å si at du ikke kan møte opp.

Anonymkode: 3ce4e...c5f

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo ringe å si at du er syk, ikke at du mest sannsynlig blir syk. Uansett ikke ditt ansvar. Skriv tilbake å si at du ikke kan møte opp.

Hun sa jo at hun er syk, og at hun derfor mest sannsynlig ikke kommer i morgen. Hallo i luken? 

Anonymkode: 212af...65c

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sa jo at hun er syk, og at hun derfor mest sannsynlig ikke kommer i morgen. Hallo i luken? 

Anonymkode: 212af...65c

Jo, men å ringe å si at man mest sannsynlig blir syk høres bare rart ut. Da må man bare si at man er syk, evt bli enig om en tidsfrist på når hun kan bestemme seg for om hun er syk eller ikke. 

Men har man oppkast så bør man holde seg hjemme. 

Skrevet

Vikar er hans ansvar. Du har sagt du er syk. Svar på mld med "tror ikke du forstod meg riktig. Jeg er SYK og kommer ikke." 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ditt ansvar. Om ingen kan møte må han beordre noen på jobb, ofte den det er minst ubeleilig for.

Ville funnet meg noe annet fort som F og sagt at jeg ikke ønsker å jobbe for så uprofesjonelle arbeidsgivere.

Jeg er sjef. Hvis noen av mine ansatte er syke og ingen har mulighet til å ta vakten til vedkommende, så må jeg gå selv. Så enkelt er det, og sånn er det å være sjef. Jeg har ikke rett til å beordre noen på jobb, for alle skal ha vaktliste minst 2 uker før vakt. 
Ts, sjefen din har ikke engang rett til å mukke, si at du er syk og gi heller inn en egenmelding. 

Anonymkode: d69e4...212

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sjef. Hvis noen av mine ansatte er syke og ingen har mulighet til å ta vakten til vedkommende, så må jeg gå selv. Så enkelt er det, og sånn er det å være sjef. Jeg har ikke rett til å beordre noen på jobb, for alle skal ha vaktliste minst 2 uker før vakt. 
Ts, sjefen din har ikke engang rett til å mukke, si at du er syk og gi heller inn en egenmelding. 

Anonymkode: d69e4...212

I min bransje kan man beordres, men er vel ikke sånn i butikk da. Men som du sier; om sjefen ikke får tak i noen får sjefen ta vakten selv.

AnonymBruker
Skrevet

Du ringer sjefen imorgen kl8 og sier at du er syk. Kan ingen annen stille på jobb må sjefen gå selv, det er en av greiene med å være sjef! Er sjef selv å det har skjedd mangen ganger for meg det. Sånn er det bare... 

Anonymkode: 1bf59...6cd

AnonymBruker
Skrevet

Har du kastet opp i dag skal du uansett ikke på jobb imorgen pga smitterisiko

Anonymkode: 1bf59...6cd

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men å ringe å si at man mest sannsynlig blir syk høres bare rart ut.

Men så har ikke TS skrevet at hun har sagt det heller.

Anonymkode: 624d6...f50

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så har ikke TS skrevet at hun har sagt det heller.

Anonymkode: 624d6...f50

Jo, det står i hovedinnlegget. "Ringte og sa at jeg sannsynligvis ikke kommer i morgen".

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det står i hovedinnlegget. "Ringte og sa at jeg sannsynligvis ikke kommer i morgen".

Vel, en melding om at man "sannsynligvis" er syk er jo ingen egenmelding i seg selv. Men som leder har man lov å tenke og legge sammen 2 og 2, dersom en har spysjuke kvelden/natten før dagen man skal på jobb, så er sannsynligheten stor for at man har det dagen etter også. Et "sannsynlighetsvarsel" om at man kan være syk også dagen etter er dermed en mulighet for sjefen til å begynne å skaffe vikar nå, for det blir mye vanskeligere å gjøre det på veldig kort varsel når den faktiske sykemeldingen trolig kommer dagen etter. 

Men du er vel en av disse lederne som ikke skjønner sånt? Hadde du vært min sjef og blitt sur for at jeg forsøkte å gi en pekepinn så tidlig som mulig, så ville du bare ha måttet sittet der neste gang når den faktiske sykemeldingen kom 1 timer før vakten startet. 

Anonymkode: cda1e...9e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vel, en melding om at man "sannsynligvis" er syk er jo ingen egenmelding i seg selv. Men som leder har man lov å tenke og legge sammen 2 og 2, dersom en har spysjuke kvelden/natten før dagen man skal på jobb, så er sannsynligheten stor for at man har det dagen etter også. Et "sannsynlighetsvarsel" om at man kan være syk også dagen etter er dermed en mulighet for sjefen til å begynne å skaffe vikar nå, for det blir mye vanskeligere å gjøre det på veldig kort varsel når den faktiske sykemeldingen trolig kommer dagen etter. 

Men du er vel en av disse lederne som ikke skjønner sånt? Hadde du vært min sjef og blitt sur for at jeg forsøkte å gi en pekepinn så tidlig som mulig, så ville du bare ha måttet sittet der neste gang når den faktiske sykemeldingen kom 1 timer før vakten startet. 

Anonymkode: cda1e...9e4

Jeg mener bare at hun burde vært mer bestemt når hun ringte inn syk, istedenfor å komme med "sannsynligvis syk". Man trenger ikke å si det når man vet man har kasta opp. Da ER man syk. Høres ut som de ikke tror hun er skikkelig syk siden de vil ha henne på jobb. Jeg er ingen leder, så vet ikke hvorfor du sier det. Nå orker ikke jeg å diskutere mer med deg, vi er uenig og det er ok. Orker ikke å ødelegge hele tråden med sutring.

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Ts her. Takk for svar. Ble ikke jobb på meg nei. Feberen har sunket litt men den er fortsatt nærmere 39 enn 38. Det endte med at en kollega kunne ta den likevel men hun hadde ikle mulighet til å møte før en time etter vaktstart. Sjefen begynte å surmule bare på grunn av det. Uproft av han  : ( 

Anonymkode: df612...fd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 13.3.2017 den 14.15, AnonymBruker skrev:

Skjer beordring utenom helsevesenet? Trodde ikke det?

Anonymkode: dd400...4b7

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjer beordring utenom helsevesenet? Trodde ikke det?

Anonymkode: dd400...4b7

Man har mulighet til å beordre i ekstraordinære tilfeller. Jeg har vært med på å beordre lærere. Alle lærere måtte møte kl. 7.30 en mandags morgen. Det har kun skjedd en gang, men var en akutt situasjon helt utenom vanlig skoledrift (vi måtte informere og forberede alle lærere før de gikk i undervisning, samt løse opp timeplanen i første time slik at det var kontaktlærerne og ikke faglærere som hadde klassene).

Til TS:

Dette er ikke en grei oppførsel av sjefen din. Riktig respons hadde vært: "Ikke tenk på vakta di, det skal jeg fikse! God bedring!" Den responsen får alle mine lærere om de ringer inn og er syke eller har syke barn. I tillegg minner jeg dem på å gi beskjed til personen som har ansvar for å skaffe vikarer. Det er ikke mitt ansvar og er beskrevet i våre rutiner som det man skal gjøre når man er syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...