Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en god venninne som er noen år eldre enn meg.Hun har i mange år vært ufrivillig barnløs,og siden hun nå er i 40-årene har vel toget for alvor gått desverre.Det er i tillegg en komplisert situasjon med at samboeren hennes ikke ønsker seg barn,og at hun selv vil trenge medisinsk hjelp for å bli gravid.

Situasjonen min er at hun spør meg veldig ofte om jeg og min mann snart har tenkt å få barn.Vi har foreløpelig ingen barn,og har heller ikke prøvd å få noen.Hun kommer stadig inn på dette temaet og vrir det om i ulike formuleringer som: "Ja,dere har vel ikke tenkt å få barn dere"? osv.Sannheten er at vi har tenkt å prøve snart.Men jeg er usikker på om jeg skal fortelle henne dette.Hun er en av mine aller nærmeste venninner,og jeg vil ikke holde henne utenfor livet mitt.Men samtidig er jeg redd det skal bli mye stress å få spørsmål fra henne hele tiden.

Har noen her erfaring rundt en slik situasjon,og hva ville dere gjort?

Anonymkode: a5d2b...770

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke fortell at dere planlegger å begynne å prøve snart. Det ville i alle fall ikke jeg gjort, da det fort hadde blitt for mye pes for min del. Du plikter jo ikke å fortelle vennene dine alt mulig hele tiden. La henne heller være den første du betror at du er gravid til. 

Anonymkode: 81766...9fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke fortalt det. Jeg har ikke fortalt en levende sjel at vi prøver. 

Jeg synes venninnen din er utrolig frekk og har dårlige antenner, om hun stadig spør deg om slikt. Iom at hun selv er ufrivillig barnløs burde hun virkelig hatt bedre takt enn som så. 

Jeg for min del nekter å bli mast på om jeg skal ha barn, osv. Det er en veldig privat sak, og jeg vil ikke ha press på meg. Vi har prøvd en stund nå, og jeg hadde blitt gal om folk skulle rippet opp i "blir det ikke noe barn snart da" hver gang jeg traff dem. Da hadde jeg veldig fort truffet dem, med knyttneven. 

Anonymkode: 8341e...4f3

• Liker 1
Skrevet

I din situasjon hadde jeg ikke fortalt henne noe om at dere prøvde å få barn. Selv om hun er din beste venninne har hun faktisk ikke krav på all informasjon om deg og ditt liv. Hun er i tillegg ufrivillig barnløs, noe som kan komplisere forholdet mellom dere i denne saken.

Så SPØR henne rett ut, hvorfor hun er så opptatt av hva dere gjør og om hun har tenkt over hvordan hun vil takle det om du skulle bli gravid i nærmeste fremtid. Hun høres litt selvopptatt og tankeløs ut. Så kan det jo hende at hun faktisk ikke er klar over at hun kan virke masete på deg om dette temaet. Lykke til :dagens-rose:

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, fiole skrev:

I din situasjon hadde jeg ikke fortalt henne noe om at dere prøvde å få barn. Selv om hun er din beste venninne har hun faktisk ikke krav på all informasjon om deg og ditt liv. Hun er i tillegg ufrivillig barnløs, noe som kan komplisere forholdet mellom dere i denne saken.

Så SPØR henne rett ut, hvorfor hun er så opptatt av hva dere gjør og om hun har tenkt over hvordan hun vil takle det om du skulle bli gravid i nærmeste fremtid. Hun høres litt selvopptatt og tankeløs ut. Så kan det jo hende at hun faktisk ikke er klar over at hun kan virke masete på deg om dette temaet. Lykke til :dagens-rose:

Takk.Tror ikke hun er klar over at hun virker masete.Innerst inne tror jeg hun spør fordi hun er litt redd for at jeg skal bli gravid.Da vil hun i så fall stå tilbake som den eneste barnløse blant familie og venner,og det tror jeg er noe hun frykter.

AnonymBruker
Skrevet

Om du kjenner på at hun vil bli lei seg om du blir gravid, så må du fortelle noe i hvert fall. Dersom du nå bare svarer at dere ikke prøver, så vil du sannsynligvis komme i en situasjon hvor du har løyet for henne. Og for henne er nok løgnen mye større enn for resten av verden :( 

Jeg vill fortalt at vi ønsket oss barn, men ikke når. Jeg ville også sagt at det er vanskelig når hun spør så direkte, for du føler at det vil såre henne om du blir gravid når hun ikke kan. Og i tillegg sagt at du aldri kommer til å fortelle at dere prøver, men om hun ønsker det, så kan hun få vite det tidlig når du eventuelt har blitt gravid (tidlig er alt før 12 uker/ på facebook).

Ærlighet varer lengst, men du trenger ikke fortelle ALT :) 

Anonymkode: c57f0...3e2

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du kjenner på at hun vil bli lei seg om du blir gravid, så må du fortelle noe i hvert fall. Dersom du nå bare svarer at dere ikke prøver, så vil du sannsynligvis komme i en situasjon hvor du har løyet for henne. Og for henne er nok løgnen mye større enn for resten av verden :( 

Jeg vill fortalt at vi ønsket oss barn, men ikke når. Jeg ville også sagt at det er vanskelig når hun spør så direkte, for du føler at det vil såre henne om du blir gravid når hun ikke kan. Og i tillegg sagt at du aldri kommer til å fortelle at dere prøver, men om hun ønsker det, så kan hun få vite det tidlig når du eventuelt har blitt gravid (tidlig er alt før 12 uker/ på facebook).

Ærlighet varer lengst, men du trenger ikke fortelle ALT :) 

Det med å fortelle ihvertfall noe,høres ut som en bra plan.Har tenkte det samme selv,at hun vil føle seg ført bak lyset om jeg utelater alt.På den annen side,så synes jeg ikke noe om å love å fortelle henne det veldig tidlig dersom jeg blir gravid.Jeg har ikke lyst til å fortelle noen det før minst 12 uker er gått,inkludert mine egne foreldre.Og jeg vet at dersom det hadde endt med spontanabort ville hun mast og spurt i ett.Jeg er absolutt ikke typen som legger ut graviditetsnyheter på sosiale medier,så hun vil slippe å få vite slike ting der.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du må ta en alvorsprat med henne nå, slik at du kan få satt ord på dette så tidlig som mulig.

Om hun har store problemer med barnløsheten bør hun gjøre noe med det, for sin egen del.

Jeg vet om flere som har gått fullt ut om graviditeten tidlig og det ble spontanabort....så ble det belastende å informere om det samtidig som noen glupinger startet å mase om det å bli gravid igjen med en gang...noe som faktisk tok noen år.....for et styr for dem det gjelder

• Liker 1
Skrevet

ikke fortell det. Det blir bare mas og om man blir prøver en stund av ulike årsaker kommer de med råd osv. Jeg angrer på at jeg var åpen med min beste venninne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke fortell det. Jeg ville ikke fortalt det til noen egentlig. Hvorfor utsette seg for 'er du blitt gravid eller?' 'Nå da'? 'Blitt gravid nå eller?'

Anonymkode: 84bf8...cd6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med å fortelle ihvertfall noe,høres ut som en bra plan.Har tenkte det samme selv,at hun vil føle seg ført bak lyset om jeg utelater alt.På den annen side,så synes jeg ikke noe om å love å fortelle henne det veldig tidlig dersom jeg blir gravid.Jeg har ikke lyst til å fortelle noen det før minst 12 uker er gått,inkludert mine egne foreldre.Og jeg vet at dersom det hadde endt med spontanabort ville hun mast og spurt i ett.Jeg er absolutt ikke typen som legger ut graviditetsnyheter på sosiale medier,så hun vil slippe å få vite slike ting der.

Da kan du i samme slengen legge til at du ikke vet hvordan du vil reagere på en eventuell graviditet, og at du ikke kan love henne særbehandling angående å få vite det heller. 

Jeg forstår det sånn at du aldri har vært prøver og aldri gravid. Bruk den uerfarenheten til å få frem at veien blir til mens du går, og at du vil slippe informasjonsplikt og forventningspress. 

Er hun en god venninne, så respekterer hun det. Jeg har fire barn selv og vet at det hjertet er fullt av, flyter munnen over med, så dette er meninger du fort kan forandre underveis i prosessen :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...