Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Baby i seteleie uke 33. Sjanse for at den snur seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 33 og har en baby som sannsynligvis har ligget i sete og tverrleie gjennom hele svangerskapet. Har så vidt kjent spark øverst i magen noen få ganger rundt uke 18-24, men det varte maks noen timer, så hadde den snudd seg igjen og sparket nedover. Noen som har erfart at baby som har ligget i sete eller tverrleie hele svangerskapet snur seg etter uke 33? Hva er oddsen? Begynner å bli nervøs nå.

Anonymkode: 63a54...a5f

Skrevet

Min snudde seg ikke før i uke 36. Det var natten før vi skulle til sykehuset for å få han snudd. Da kjente jeg en vanvittig rabalder inni der. Det så jo ut som at han var på vei til å slå og sparke seg ut derfra. Hos jordmor dagen etter sa hun at han hadde snudd seg på egenhånd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her snudde han seg 4 dager før termin. Noen timer før UL og samtale om hva vi skulle gjøre om han fortsatt lå i seteleie. Her byttet han ofte fra sete til tverrleie. Gikk veldig bra. Måtte ringe om han snudde seg igjen, men gikk inn i fødsel 3 dager etterpå, og han ble født i vanlig leie.

Anonymkode: 485c0...450

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så godt å høre. Da er det i alle fall fortsatt håp :) 

AnonymBruker
Skrevet

Fortsatt god sjanse for at barnet snur seg. De kan jo også gjøre et vendingsforsøk.

Anonymkode: 7d0c9...a45

Skrevet

Jeg er i uke 34+4 og lillegull har ikke snudd seg enda. Skal tilbake for å sjekke i uke 37 så de mente at han fortsatt hadde tid på seg :) 

Skrevet

Mi snudde seg i uke 35. :)

Skrevet

Min var i seteleie helt til de skjekket i uke 36. Om han evt var i seteleie da også ville de prøve med vendingsforsøk.

Skrevet

Jenta mi hadde ikke snudd seg i uke 37, og skulle inn på setefødsel konsultasjon. En uke før timen i uke 38 snudde hun seg, jeg merket det godt for å si det mildt! Det var rimelig sjuke greier! Så du har enda god tid.

AnonymBruker
Skrevet

....og om den ikke skulle snu seg selv, så kan de gjøre det på sykehuset. 

Jeg fikk snudd min siste to-tre uker før termin (husker ikke helt) og det gikk som en drøm. Stor unge, kom til termin, roterte helt fint og kom på to press👍

(Jeg savnet å lese historier om vendingsforsøk før jeg skulle inn selv, det er derfor jeg svarer). 

Anonymkode: cee22...a71

Skrevet

Jeg har en mistanke om at min gutt snudde seg etter uke 33, men han snudde seg også tilbake igjen i seteleie, da. Men de var optimistiske lenge, det var vel først i uke 36-37 de begynte å si at jeg burde innstille meg på at det ble seteleie. (Fødselen gikk veldig fint, forresten, men det var vel ikke det du spurte om.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller født i seteleie enn å risikert all slags skader ved mekanisk vending. 

Anonymkode: 0965f...ee4

AnonymBruker
Skrevet

God tid. De sjekker ikke leie før uke 36 og vurderer ut fra det. Her snudde babyen seg ned i uke 30, men ombestemte seg en uke etter. La seg i tverrleie en uke og så seteleie før hodeleie. Festet seg aldri og kom ikke langt ned i bekkenet. Sånn er det bare med noen. Gikk bra likevel. 

Anonymkode: 6e0cc...7a4

Skrevet

Jenta mi lå stort sett i hodeleie i 3.trimester, helt til hun i uke 36 la seg i tverrleie. Var inne på sykehuset der de klarte å snu henne, så hun la seg tilbake i hodeleie. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva oddsen er, men hos meg snudde baby seg i uke 38. Hadde da tett oppfølging på sykehus ift å planlegge setefødsel, og alle ble igrunnen overrasket over at han snudde seg så sent. Merket ingenting av det selv, selv om en skulle tro at det var en del ekstra sterke bevegelser når en stor baby snur seg helt rundt i magen. Jeg var tredjegangs da, så kanskje litt bedre plass i magen enn om jeg hadde vært førstegangs.

Anonymkode: 5d8a8...a48

Annonse
Skrevet

Min snudde seg i uke 37 ☺

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde heller født i seteleie enn å risikert all slags skader ved mekanisk vending. 

Hva da all slags skader? og mekanisk? de bruker ikke maskiner altså :)

Jeg fikk gjort dette selv, og den største "faren" var om de ikke fikk det til. De bare dytter rumpa opp fra bekkenet og vipper babyen rundt, det vanskeligste er nok å få gjort det i en bevegelse, ikke for brått og fort. (Jeg fikk noe for at livmoren skulle slappe av, tror det er det samme de gir for å stoppe prematur fødsel, absolutt ikke noe som kan gi skader på babyen).

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange og gode svar. Våknet i natt av en voldsom styring i magen og at det kjentes som jeg skulle tisse på meg. Gikk på do og måtte absolutt ikke tisse, men kjente plutselig spark fra øverst i magen, så da hadde den faktisk snudd seg. Fikk det bekreftet på kontroll hos lege i dag. Håper bare at den holder seg med hodet ned. Nå har den iallefall vist at den kan :D  

TS

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva da all slags skader? og mekanisk? de bruker ikke maskiner altså :)

Jeg fikk gjort dette selv, og den største "faren" var om de ikke fikk det til. De bare dytter rumpa opp fra bekkenet og vipper babyen rundt, det vanskeligste er nok å få gjort det i en bevegelse, ikke for brått og fort. (Jeg fikk noe for at livmoren skulle slappe av, tror det er det samme de gir for å stoppe prematur fødsel, absolutt ikke noe som kan gi skader på babyen).

Mekanisk vending, som i gjort ved hjelp av utenforstående kraft, altså hender.

Det er risiko knyttet til slik vending, så mye at det kan kun gjøres ved sykehus hvor man har umiddelbar tilgang til hastesnitt, de aller fleste har faktisk gått bort ifra vending. Man kan fint føde i seteleie, med mindre man har for smalt bekken, eller babyen ligger i tverrleie.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mekanisk vending, som i gjort ved hjelp av utenforstående kraft, altså hender.

Det er risiko knyttet til slik vending, så mye at det kan kun gjøres ved sykehus hvor man har umiddelbar tilgang til hastesnitt, de aller fleste har faktisk gått bort ifra vending. Man kan fint føde i seteleie, med mindre man har for smalt bekken, eller babyen ligger i tverrleie.

Kan du gi oss noen kilder på dette? Synes det høres rart ut da jeg og andre jeg kjenner har vært inne på vendingsforsøk den siste tiden på ulike sykehus i Norge.

Anonymkode: 78881...e03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...