Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på jobbtur hele helgen. En helg fullstappet av faglig og sosialt program. Det forventes at man deltar på disse turene, og at man fester med de andre etter middag og utover natten. 

Vi er omlag 60 stk hver gang, og det er veldig mange ukjente for meg å forholde meg til. Begynner å lure på om jeg er introvert - for jeg blir så sliten at jeg har ikke ord. Føler meg fysisk dårlig. Mentalt helt tappet. 

Sitte i trangt lokale og skravle med masse fremmede folk i timesvis... det trives jeg veldig dårlig med. I tillegg er det en person som stadig slenger morsomme ting over bordet til meg, han skal tulle og tøys hele tiden, og jeg føler det blir oppstyr rundt min person. Kan jo skyldes at jeg i utgangspunktet er litt minnrapp m denne mannen på tomannshånd. Iallfall så HATER jeg det når vi er mange! 

Jeg føler at disse turene tapper meg så mye at det går utover psyken min... og lurer på om jeg kan nekte å bli med..? Er 2 ganger per år, fredag til søndag. Utenom dette er det jo sommerfester og julebord, men det takler jeg greit for en kveld. 

Kan jeg rett og slett si til min arbeidsgiver at jeg ikke orker? Har for øvrig små barn hjemme. 

Anonymkode: 6ab9f...f3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det bare er 2 ganger i året synes jeg absolutt du bør bli med. 

Jeg har det på samme viset. Jeg er ekstremintrovert, og blir helt utkjørt av sånne helger. Jeg hater det, dypt og intenst. 

Men, du risikerer å bli ekstremt upopulær hos ledelsen om du ikke blir med. De har det for seg at sånt er bra for arbeidsmiljøet og samholdet, i tillegg til at de mener man bør være dypt takknemlig for at de tar seg bryet med å arrangere sånne ting. 

Jeg har jobbet i 4 firmaer de siste 10 årene, og samtlige har hatt slike samlinger - og hos samtlige har det blitt månelyst om noen har prøvd å snike seg unna.

Anonymkode: 5ff4b...667

• Liker 6
Skrevet

Du er ikke alene om å ha det sånn:) Jeg hadde det samme problemet i min forrige jobb, og jeg ble helt skakkjørt av alt det sosiale jeg måtte bli med på. Jeg tenkte som så at det måtte da holde å faktisk bli med på disse arrangementene, så får jeg heller ta kvelden litt tidligere enn de andre om jeg blir for sliten.

Jeg syntes det det var bedre å lade batteriene og få en god natts søvn sånn at jeg var opplagt og klar for en like lang og krevende morgendag, fremfor å være megasosial fra 0700 på morgenen til langt utpå natt. 

Jeg råder deg til å snakke med sjefen din sånn at hun er klar over dette. Alle er vi forskjellige, og jeg er sikker på at han/hun har full forståelse for det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For to ganger i året er det ingen grunn til at du skal slippe unna. Det du kan gjøre er å lære deg og ta pauser fra det sosiale. Sørg for at du har enerom og stikk opp dit for litt alenetid.

Anonymkode: 5d53b...9d7

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, blabla- skrev:

Du er ikke alene om å ha det sånn:) Jeg hadde det samme problemet i min forrige jobb, og jeg ble helt skakkjørt av alt det sosiale jeg måtte bli med på. Jeg tenkte som så at det måtte da holde å faktisk bli med på disse arrangementene, så får jeg heller ta kvelden litt tidligere enn de andre om jeg blir for sliten.

Jeg syntes det det var bedre å lade batteriene og få en god natts søvn sånn at jeg var opplagt og klar for en like lang og krevende morgendag, fremfor å være megasosial fra 0700 på morgenen til langt utpå natt. 

Jeg råder deg til å snakke med sjefen din sånn at hun er klar over dette. Alle er vi forskjellige, og jeg er sikker på at han/hun har full forståelse for det. 

Jeg gjør det også sånn. Jeg går og legger meg tidlig. Så lenge man er med på aktiviteter og slikt på dagen, så er det som regel ok å ta en tidlig kveld. Som oftest merker ikke folk at man sniker seg unna når klokken bikker 22, og det har vært åpent i baren fra kl 18 ;)

Anonymkode: 5ff4b...667

• Liker 2
Skrevet

Det er helt normalt å bli tappet for energi etter et slikt sosialt "maraton".Om du føler dette er noe du gruer deg skikkelig til,så hadde jeg nok droppet det ene av de to årlige arrangemangene.Jeg tviler på at du vil bli upopulær på jobb bare på grunn av det.

• Liker 2
Skrevet

Hva med å redusere det til å bare være med en gang i året, ikke to? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er introvert, og du må ta hensyn til det. Å være introvert betyr ikke at du ikke kan delta på sosiale ting. Men pass på å lade opp i forkant, og ha null ting på timeplanen dagen etter. Be om program for turen, slik at du ser hvor du kan snike inn litt egentid/pauser. Pass på å sette deg langt unna folk som er masete og irriterende. Du blir mindre utslitt av å være sammen med folk du liker og som du slapper mer av sammen med.

Anonymkode: c254e...8d9

AnonymBruker
Skrevet

Trenger vel ikke diagnostisere seg selv med introversjon...

Gjør også som de andre her foreslår, kan går litt på rommet mellom aktiviteter/middag, legger meg tidlig osv. Aldri noe problem...

Anonymkode: 73c1b...6f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger vel ikke diagnostisere seg selv med introversjon...

Gjør også som de andre her foreslår, kan går litt på rommet mellom aktiviteter/middag, legger meg tidlig osv. Aldri noe problem...

Det er greit å innse at man er introvert og må huske på å lade opp (og vite at det er greit) om man ikke har vett til å gjøre det uten. Introvert er vel ikke noe mer diagnose enn rødhåret.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

du trenger ikke prate med han slitsomme. sett deg et annet sted. trekk deg vekk når du trenger en pause. noen folk er utrolig slitsomme å prate med og folk som er morsomme hele tiden er kjempeslitsomme! 

Anonymkode: 133bb...5be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit å innse at man er introvert og må huske på å lade opp (og vite at det er greit) om man ikke har vett til å gjøre det uten. Introvert er vel ikke noe mer diagnose enn rødhåret.

Nei, men blir litt matt. Jeg er både introvert og ekstrovert, f eks.

Skrevet (endret)

Jeg syns det er helt greit å droppe det, jeg. Så lenge man er en normalt hyggelig person ellers på jobb ser jeg ikke problemet i at man lar være å bli med på denne typen arrangementer. Dette med å bli upopulær hos ledelsen får nå bare være, og hvis de er ute etter å ta folk som "sniker seg unna" så bør de vel strengt tatt stille seg selv spørsmålet hvorfor de arrangerer noe som folk vil snike seg unna.

At en del mennesker blir fullstendig tappet for energi av slike arrangementer og mange også har sosial angst er noe man blir stadig mer bevisst på. Da føles det vanskelig nok å mestre hverdagen. Jeg syns ikke mennesker som bærer på dette i tillegg trenger å bli sett ned på eller mislikt for å droppe noe sosialt utover jobben. Det er jo slik man skaper outsidere - ved å påføre folk skam fordi de er eller velger annerledes. Det skaper en følelse av at man ikke blir god nok med mindre man presterer på alle arenaer. Folk er forskjellige, og jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig for en del supersosiale og ekstroverte å forstå det. Enkelte har rett og slett en sykelig intoleranse for de som er annerledes enn seg selv. 

Endret av 365vinter
  • Liker 2
Skrevet

Enig med deg over, og jeg syns det er veeeldig merkelig at enkelte svarer at "selvfølgelig må du bli med når det er kuuuun 2 ganger i året! Du må!"

Eh nei, man er på jobb minst 1/3 av døgnet hele uka, og har endelig helg til å gjøre andre ting. For eksempel være med familien. Enkelte av oss synes nemlig det får være nok å være på arbeid når det er forventet at man jobber - fritiden er fritid. 

At ledelsen reagerer er for meg veldig merkelig, også. Respekt for andres tid er det noe som heter. Og respekt for andres interesser. Man kan sosialisere i kantina og møter, men å tvinges til turer i helgene... hadde skiftet jobb, jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde avlyst en av turene bare sagt ungen var syk ellernoe Hehe . Funker det da . Eller legg deg tidligere på turen bare si du blir sliten

Skrevet

Jeg foretrekker når arbeidsgiver gjør det frivillig... blir selv svimmel av mye folk og får angst. 
så snart man kan rømme, så rømmer jeg o_o
fikk så mye angst at jeg hold på å sippe når jeg var på sist møte. ^_^' 
Hadde følt meg forferdelig om det var sånn at man måte være sammen med dem i to-tre dager. O_O
Men regner med du får muligheten til å gjemme deg litt bort på sånne turer. Det kan være morsomt, men jeg skjønner deg godt om det er slitsomt. I mitt tilfelle ville jeg sikkert funnet på noe for å slippe... jeg har ikke lyst å ende opp med å sippe foran folk. O_o

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men blir litt matt. Jeg er både introvert og ekstrovert, f eks.

De fleste mennesker har jo "litt av alt", noen er mer på den introverte siden, noen mer på den ekstroverte, ingen er 100% av noen av delene. Ganske normalt, og ingen av delene er en diagnose. 

Til TS: jeg hadde også blitt dønn sliten etter en sånn helg! Hvis du "må" være med, gjør som du allerede har blitt rådet til: ta en tidlig kveld og prøv å få lagt inn noen pauser her og der. Det er veldig vanlig å ha det sånn, så du er garantert ikke den eneste på jobben som blir sliten.

Skrevet

Får du betalt for disse helgene da? Hvis det forventes at du deltar på egen fritid, ville jeg bare gått på annenhver, eller deltatt bare på lørdag. Det gjorde jeg da jobben forventet at vi skulle ha full jobbhelg uten betaling pga "engasjement". Det er en grunn til at vi har fri i helgene, det er fordi vi trenger det for å lade opp til ny uke. Slike helger gjør jo bare at det føles ut som det er 14 dager til helg, ikke rart du blir sliten. 

Skjønner godt at det er viktig å ha god stemning og teamwork på jobb, men ha heller en fredagspils/aktivitet i ny og ne da, istedenfor å fleske til så voldsomt bare to ganger i året? 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Vi drar alltid utenbys på disse arrangementene. Så må delta på alt - eller ingenting. Jeg fester selvfølgelig ikke til fire om morgenen på slike turer, sniker meg alltid unna mellom tolv og ett. Likevel er jeg altså helt utslitt etter helga! 

Anonymkode: 6ab9f...f3b

Skrevet

Det er helt normalt å bli sliten av slike seminarhelger, uavhengig om man er intro eller ekstro.

Jeg hadde vært med på alle, i og med at det kun er to ganger i året. Men kanskje du kan bli flinkere til å sette grenser for deg selv? Sørge for å være alene på hotellrommet mellom seminar og middag, legge seg etter middagen og ikke bli med på festen, sørge for å sitte med de rolige folka etc. Husk at mye alkohol og sene kvelder gjør deg ekstra sliten.

JEg har deltatt på en god del slike greier selv, og det har alltid vært lommer i timeplanen hvor man kan stikke seg bort.

Selv blir jeg ekstremt sliten av slikt, så jeg forstår deg veldig godt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...