AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #1 Skrevet 13. mars 2017 Hei. Finnes det noen måte å finne ut om man er adoptert? Jeg har de siste årene tenkt mye på om jeg kan være tantes datter. Altså min mors søster. Mistanken satte seg for ca 10 år siden, i et selskap. Jeg hadde byttet frisyre, og en i familien utbrøt: Herreminn så lik du er blitt "Inger!" Det ble trykkende stille LENGE, en pinlig stillhet der ingen sa et knyst. I alle år har jeg hatt et godt forhold til tante. Jeg var gullungen hennes, selv om hun ikke hadde egne barn. Hun var bortreist utenlands fra før jeg var født til jeg var 2-3 år. Kom hjen, og etter det var jeg hennes hjertesten. Når jeg ser på gamle bilder ser jeg at jeg er mer lik henne enn mamma. Har også merket at jeg personlighetsmessig er mer lik henne. Har aldri snakket med noen om dette. Jeg vet tante og pappa var meget gode venner. Kan det være en mulighet for at dette er noe hold i? Det finnes bilder av meg og mor i sengen på sykehuset, men hva vet jeg, kanskje er det bare oppkonstruerte bilder? Det finnes ETT bilde av mamma som gravid. En haug med nyfødtbilder, men kun ett fra graviditeten. Sittende i en løs sommerkjole bak et bord. Ikke så hun hoven ut på andre måter heller, midt på sommeren 2 dager før termin... Bildene fra sykehuset ser hun heller ikke sliten ut på. Jeg synes bare dette er så utrolig rart. Kan heller ikke spørre pappa eller tante, de er begge gått bort. Jeg bestilte meg ny fødselsattest fea folkeregisteret, der er mamma og pappas navn oppført. Men mammas navn var skrevet med navnet hun tok da hun og pappa giftet seg, da jeg var 2 år. Det stod en merknad på attesten om at foreldres navn var navnet de hadde da jeg var født. Da var de ikke gift og mamma hadde fortsatt pikenavnet sitt, men på fødselsattesten står navnet hun tok da de giftet seg. Er det noen mulighet til å finne ut OM man er adoptert uten å spørre henne? Jeg er voksen for lenge siden. Spør jeg henne blir hun såret. Men det er flere ting fra farssiden hun aldri har fortalt, som at min far hadde en sønn fra før som han ikke hadde noen kontakt med. Dette fikk jeg vite flere år etter pappas død, helt tilfeldig av noen andre i pappas familie. Han er 15 år eldre enn meg, og moren hans hadde nektet pappa kontakt. Dette hadde mamma visst meb ikke sagt til meg. Da jeg konfronterte henne innrømmet hun at hun visste om det, men hun "trodde ikke jeg ville vite det". I dag har jeg kontakt med min bror, så ja jeg ville vite det. En gang mor var hos meg og min familie så vi på nrk-programmet hvem tror du at du er. Da glapp det bare ut av mannen min at man vet aldri, en dag blir man vel oppringt med beskjed om at man er adoptert! Bare som en spøk.. Mamma ble askegrå i ansiktet, stille og mutt, og var ikke seg selv resten av kvelden. En gang for mange år siden diskuterte vi tore på sporet, og jeg sa noe om at tenk å adoptere bort barna sine, og tenk at adoptivforeldrene ikke sier noe om det... Da ble hun også stille, uten at jeg reagerte så mye, det var før alle andre "episodene" jeg har fortalt om her. Huff, dette ble et laaangt innlegg! Beklager det! Men er det noen som vet om man kan finne ut om man er adoptert? Tanken har satt seg, og jeg får ikke fred i sjelen. Jeg er sikkert paranoid, jeg vet det, men finnes det noen måter å finne det ut? Noen som har noen tanker, ideer osv? Setter stor pris på svar, og på forhånd takk! Anonymkode: 1e268...b6b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #2 Skrevet 13. mars 2017 Det eneste jeg kan tenke meg er en DNA-test. Hvis din tante er din biologiske mor vil det komme frem da. Men det er ikke uvanlig at barn ligner mer på andre slektninger enn på foreldrene. Jeg ligner for eksempel veldig mye på min farmor og på min mors bror, men har nærmest ingen likhetstrekk med mine foreldre. Min sønn er nærmest en tro kopi av min bror, men har få fellestrekk med oss foreldre. Anonymkode: af5e5...143 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #4 Skrevet 13. mars 2017 https://www.bufdir.no/Adopsjon/Fa_informasjon_om_biologisk_opphav/ Anonymkode: 9bf3b...261
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #5 Skrevet 13. mars 2017 ut i fra det du skriver, virker det lite sannsynlig at det er tanten din som er moren din. Mange kvinner blir ikke hovne som er en av de tingene du ser etter. Du har faktisk bilde av moren din som gravid, og bilder av henne og de på sykehuset. Tror neppe de hadde gått til det skrittet å konstruere bilder på den måten, dette hadde jeg lagt i fra meg. Anonymkode: 08693...b08 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #6 Skrevet 13. mars 2017 DNA-test er det eneste som duger i en slik situasjon. Anonymkode: 2eda5...844 2
Gjest puttee Skrevet 13. mars 2017 #7 Skrevet 13. mars 2017 Hmm, ja man vet aldri. Mye rart som kan foregå innen familier. Synes historien din høres spennende ut! (Jeg liker Tore på sporet og denslags). Du kan jo, uten å involvere moren din stjele et hårstrå fra henne eller noe, og ta en DNA-test for å få ro i sjelen Det kan jo hende at du er blitt så oppsatt på tanken, at alle små reaksjoner på det du forteller, blir forsterket. Du ser det du vil se, med andre ord. Men for alt jeg vet kan det jo stemme at tanten din egentlig er moren din.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #8 Skrevet 13. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Finnes det noen måte å finne ut om man er adoptert? Jeg har de siste årene tenkt mye på om jeg kan være tantes datter. Altså min mors søster. Mistanken satte seg for ca 10 år siden, i et selskap. Jeg hadde byttet frisyre, og en i familien utbrøt: Herreminn så lik du er blitt "Inger!" Det ble trykkende stille LENGE, en pinlig stillhet der ingen sa et knyst. I alle år har jeg hatt et godt forhold til tante. Jeg var gullungen hennes, selv om hun ikke hadde egne barn. Hun var bortreist utenlands fra før jeg var født til jeg var 2-3 år. Kom hjen, og etter det var jeg hennes hjertesten. Når jeg ser på gamle bilder ser jeg at jeg er mer lik henne enn mamma. Har også merket at jeg personlighetsmessig er mer lik henne. Har aldri snakket med noen om dette. Jeg vet tante og pappa var meget gode venner. Kan det være en mulighet for at dette er noe hold i? Det finnes bilder av meg og mor i sengen på sykehuset, men hva vet jeg, kanskje er det bare oppkonstruerte bilder? Det finnes ETT bilde av mamma som gravid. En haug med nyfødtbilder, men kun ett fra graviditeten. Sittende i en løs sommerkjole bak et bord. Ikke så hun hoven ut på andre måter heller, midt på sommeren 2 dager før termin... Bildene fra sykehuset ser hun heller ikke sliten ut på. Jeg synes bare dette er så utrolig rart. Kan heller ikke spørre pappa eller tante, de er begge gått bort. Jeg bestilte meg ny fødselsattest fea folkeregisteret, der er mamma og pappas navn oppført. Men mammas navn var skrevet med navnet hun tok da hun og pappa giftet seg, da jeg var 2 år. Det stod en merknad på attesten om at foreldres navn var navnet de hadde da jeg var født. Da var de ikke gift og mamma hadde fortsatt pikenavnet sitt, men på fødselsattesten står navnet hun tok da de giftet seg. Er det noen mulighet til å finne ut OM man er adoptert uten å spørre henne? Jeg er voksen for lenge siden. Spør jeg henne blir hun såret. Men det er flere ting fra farssiden hun aldri har fortalt, som at min far hadde en sønn fra før som han ikke hadde noen kontakt med. Dette fikk jeg vite flere år etter pappas død, helt tilfeldig av noen andre i pappas familie. Han er 15 år eldre enn meg, og moren hans hadde nektet pappa kontakt. Dette hadde mamma visst meb ikke sagt til meg. Da jeg konfronterte henne innrømmet hun at hun visste om det, men hun "trodde ikke jeg ville vite det". I dag har jeg kontakt med min bror, så ja jeg ville vite det. En gang mor var hos meg og min familie så vi på nrk-programmet hvem tror du at du er. Da glapp det bare ut av mannen min at man vet aldri, en dag blir man vel oppringt med beskjed om at man er adoptert! Bare som en spøk.. Mamma ble askegrå i ansiktet, stille og mutt, og var ikke seg selv resten av kvelden. En gang for mange år siden diskuterte vi tore på sporet, og jeg sa noe om at tenk å adoptere bort barna sine, og tenk at adoptivforeldrene ikke sier noe om det... Da ble hun også stille, uten at jeg reagerte så mye, det var før alle andre "episodene" jeg har fortalt om her. Huff, dette ble et laaangt innlegg! Beklager det! Men er det noen som vet om man kan finne ut om man er adoptert? Tanken har satt seg, og jeg får ikke fred i sjelen. Jeg er sikkert paranoid, jeg vet det, men finnes det noen måter å finne det ut? Noen som har noen tanker, ideer osv? Setter stor pris på svar, og på forhånd takk! Anonymkode: 1e268...b6b Hva hvis det tidligere har blitt adoptert bort et barn eller om tante/moren din selv er adoptert? Har du tenkt at det kan være grunnen? Anonymkode: 27844...6d6 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #9 Skrevet 13. mars 2017 Var din tante utenlands fra før du ble født og til 2 - 3 år etter din fødsel, så er det hele enkelt. Du er født i utlandet altså står dette i ditt pass og på din fødselsattest, nemlig at du ikke er Norsk. Skulle ikke dette være tilstrekkelig, så får du kontakte sykehuset du er født på, og få en kopi av fødselsattesten din. Der står det hvem mor er. Husk og på at det skal mye til for å skjule en graviditet hos en kvinne og for en annen kvinne å spille gravid frem til barnet plutselig er der hos kvinnen med "falsk" graviditet. I tillegg skal det godt gjøres at ingen har forsnakket seg gjenom flere år. Anonymkode: 66614...206 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #10 Skrevet 13. mars 2017 Du kan sjekke om din mor faktisk er din mor. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/sjekker-utroskap-og-farskap-med-hjemmetester/a/10146650/ Er hun ikke det, så er din tante mest sannsynlig din mor. Anonymkode: 0a069...e94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå