Gå til innhold

Linoleum i trapp..?


Plonk

Anbefalte innlegg

Noen som har lagt linoleum i trapp noengang? Holder på å legge i kjellertrappen. Lurer på hva jeg skal gjøre på kanten av hvert trinn. Har tatt av kantlistene, men lurer på om jeg kan brette belegget bakom og slå listen på igjen utenpå uten at det blir stygt og bulete. Belegget er jo ganske tykt, går det virkelig an å brette det og få det helt flatt?

Alternativet er å klippe belegget kant i kant med trappekanten på hvert trinn, men faren er jo at det begynner å gape etter en stund når limet er blitt dårlig, og da blir det jo veldig stygt.

Erfaringer noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan ikke helt skjønne hvorfor du skal legge linolium i en trapp, men hver sin smak... En trapp er jo fin i seg selv, og er den stygg blir den veldig fin ved å slipes ned og noen strøk med maling eller lakk! Ettersom det er en kjellertrapp så er den kanskje av betong? Da ville jeg heller ha malt den.

Men, når du skal legge linolium ville jeg ha fått tak i hjørnelister eller hva det heter. De finnes i plast eller messing, krom el.l. slik at hele kanten blir dekket med en solid list.

Tror ikke det blir pent å brette det rundt, som du skrev så blir nok det bulkete og kantene blir ujevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber altså om råd om akkurat hvordan jeg legger linoleum, ikke om andre ting... Trappen kan av en hel rekke grunner ikke males eller slipes (og nei, den er ikke fin i seg selv), vi har dessuten funnet et kjempestilig belegg og spørsmålet var om noen hadde erfaring med å brette linoleum over kanten og deretter slå en list utenpå den loddrette delen av kanten. Mannen min mener at dette ikke er noe problem, men jeg skulle gjerne hørt med noen som har prøvd selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Linoleum kan da være fint det! Sær ting å kritisere... Hos mamma og pappa har samme belegg ligget i trappa siden femtitallet, og aldri i verden om det skal skiftes:)

I den trappa ligger kantlistene utapå/over linoleumen på oversiden (linoleumen går etter all sannsynlighet ikke rundt kanten). Dere bør vel sørge for bred nok list, slik at den ikke blir for pinglete og sklir ut osv. Uansett ser det helt fint ut der. Ellers har jeg ikke gjort dette selv, så heeeelt sikker på hva som er beste løsning vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev akkurat av golvbelegget i trappen vår hjemme, så da kan jeg ihvertfall beskrive hvordan det var festet der!

Belegget var skåret til slik at det var en kant ytterst på trinnet som ikke var dekket. Her var det limt på en slags plastlist som dekket ca 3-4 cm. av selve trinnet, og i vinkel ned i fremkant og dekket et par cm av denne. Dette fungerte også som anti-skli (var riller på den svate plastlisten)

Dette belegget ble lagt på i ca. 1962, og hadde holdt fint helt til jeg kom og rev det av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser altså ut til at jeg må ut på jakt etter lister med vinkel som dekker både litt av trinnet og litt av den loddrette delen av kanten, da... Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...