AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #1 Skrevet 13. mars 2017 Hei, er: -meget godt utdannet (samf.vit./ledelse, totalt 7 år fra universitet) -har erfaring fra adm./rådgivn./prosjektledelse/ledelse (men ikke personalledelse) Problem: ser få lederstillinger utlyst (annet enn toppleder eller lederstillinger der man jobber mye med økonomi utover nøkkeltallene i høyt kommersielle bransjer/segment). Hvordan få seg en lederstilling? Ønsker personalansvar for ikke så mange men noen og ellers ansvar. Er lenge siden jeg søkte jobb sist..8 år siden! Takk for all hjelp. Anonymkode: d3841...f0c
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #2 Skrevet 13. mars 2017 Bruk nettverket ditt. Linkedin. osv osv Anonymkode: a9b8c...7b7 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #3 Skrevet 13. mars 2017 Takk. Kjenner jo noen her og der og et par-tre av de vet nå at jeg kikker rundt etter mer ansvar. Virker som om det tar så lang tid. Jeg tror ikke jeg blir nedringt av headhuntere. Jeg har søkt en (1) lederstilling men da fikk jeg en e-post med "du nådde dessverre ikke opp/kom ikke videre" for intervju. Mange lederstillinger er jo lyst ut men sikter ikke mot toppleder/ikke personalansvar for mange. Dermed florerer det ikke av relevante stillinger å søke på. Jeg kan jo sende melding i LinkedIn til et par til samt sende aktivt ut CV til flere rekrutteringsselskap. Anonymkode: d3841...f0c
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #4 Skrevet 13. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan jo sende melding i LinkedIn til et par til samt sende aktivt ut CV til flere rekrutteringsselskap. Jeg ville nok lagt litt mer innsats i jobben. Skal du ha en lederstilling må du vise deg som en leder, ikke en latsabb. Anonymkode: a9b8c...7b7 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #5 Skrevet 13. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville nok lagt litt mer innsats i jobben. Skal du ha en lederstilling må du vise deg som en leder, ikke en latsabb. Anonymkode: a9b8c...7b7 Da må jeg stå på mye mer! Er i full jobb og har ulike prosjekter som tar tid men skal nå kvitte meg med noen av aktivitetene. Anonymkode: d3841...f0c
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #6 Skrevet 13. mars 2017 Du får ikke personalansvar bare fordi du ønsker det. Du må vise at du har kompetansen til det. I tillegg er det mange stillinger som i praksis innebærer mye ledelse, men som ikke har ledertittel. Anonymkode: 3ba42...132 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #7 Skrevet 13. mars 2017 For meg holder det ikke at folk er utdannet til å være leder. Vi velger de som kan dokumentere at det er gode som ledere i praksis. Anonymkode: 04620...871 6
Fashionistaen Skrevet 13. mars 2017 #8 Skrevet 13. mars 2017 Mange som driver med executive search/ headhunting til lederstillinger, lyser aldri ut lederstillinger - de finner heller passende kandidater med rette kvalikfikasjoner gjennom f.eks. linkedin. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #9 Skrevet 13. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke personalansvar bare fordi du ønsker det. Du må vise at du har kompetansen til det. I tillegg er det mange stillinger som i praksis innebærer mye ledelse, men som ikke har ledertittel. Anonymkode: 3ba42...132 Et sted må man vel starte, gjerne med et ønske. Man må ville noe før man kommer dit. Dette er er en prosess. Det er faktisk en jobb...å kartlegge hva man kan bidra med hvor og så synliggjøre det. Jeg har hatt flere stillinger som innebærer ledelse (men ikke ledertittel). Takk for kommentarene. Anonymkode: d3841...f0c
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #10 Skrevet 13. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For meg holder det ikke at folk er utdannet til å være leder. Vi velger de som kan dokumentere at det er gode som ledere i praksis. Anonymkode: 04620...871 Det er klart. Anonymkode: d3841...f0c
Atrix Skrevet 13. mars 2017 #11 Skrevet 13. mars 2017 Kanskje jeg er teit, men er det ikke ofte sånn at man jobber seg oppover til leder? Kanskje gjør man en god jobb, og greier å skape resultater og så avanserer man+
prt90 Skrevet 13. mars 2017 #12 Skrevet 13. mars 2017 Det høres ikke ut som en veldig relevant utdanning egentlig. Ledere uten mye fagkompetanse er sjelden noe sjakktrekk. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #13 Skrevet 14. mars 2017 22 timer siden, Atrix skrev: Kanskje jeg er teit, men er det ikke ofte sånn at man jobber seg oppover til leder? Kanskje gjør man en god jobb, og greier å skape resultater og så avanserer man+ Det kan man absolutt gjøre, jobbe seg oppover. Men det er ikke mulig alle steder. Man kan få lederjobb uten å ha vært leder i tittelen fra før av. Anonymkode: d3841...f0c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #14 Skrevet 14. mars 2017 21 timer siden, prt90 skrev: Det høres ikke ut som en veldig relevant utdanning egentlig. Ledere uten mye fagkompetanse er sjelden noe sjakktrekk. Hva er "fagkompetanse" for deg da? 7 år fra universitetet med ulike fag er jo absolutt fagkompetanse. Sammen med variert erfaring utgjør det en kompetanse. Ledelse er jo også et eget fag. Jeg tror jeg konkluderer med at jeg fortsetter med å søke, bevisstgjør min kompetanse enn mer og konkret synliggjør ledererfaringer/hva jeg har fått gjort/resultater/prosesser. Så er det nok bare å stå på! 👍🏻🔆🙂 Anonymkode: d3841...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #15 Skrevet 14. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er "fagkompetanse" for deg da? 7 år fra universitetet med ulike fag er jo absolutt fagkompetanse. Sammen med variert erfaring utgjør det en kompetanse. Ledelse er jo også et eget fag. Jeg tror jeg konkluderer med at jeg fortsetter med å søke, bevisstgjør min kompetanse enn mer og konkret synliggjør ledererfaringer/hva jeg har fått gjort/resultater/prosesser. Så er det nok bare å stå på! 👍🏻🔆🙂 Anonymkode: d3841...f0c Fagkompetanse er vel kompetanse innen et fag. Jobber man i et IT-firma så har gjerne lederne fagkompetanse innen IT. Men jeg vil tro du kanskje kan få en stiling innen det offentlige, eller lignende. Anonymkode: 6a203...369 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #16 Skrevet 14. mars 2017 De viktigste og mest interessante spørsmålene er "Hvorfor vil du lede?" "Hva ønsker du å få til ved å lede?" Vil du være en administrator (den som setter overordnede beslutninger ut i livet via din organisasjon. Den som kan og må sette i drift endringer du har slåss for å unngå. Eller er det ønsket om å være den som gi retningen og setter de overordnede målene. Den som må forklare seg for styret når du så målene styret satte ikke lar seg oppfylle. Anonymkode: 684c1...b20 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #17 Skrevet 14. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De viktigste og mest interessante spørsmålene er "Hvorfor vil du lede?" "Hva ønsker du å få til ved å lede?" Vil du være en administrator (den som setter overordnede beslutninger ut i livet via din organisasjon. Den som kan og må sette i drift endringer du har slåss for å unngå. Eller er det ønsket om å være den som gi retningen og setter de overordnede målene. Den som må forklare seg for styret når du så målene styret satte ikke lar seg oppfylle. Anonymkode: 684c1...b20 Sannsynligvis førstnevnte. Men har også vist at jeg kan sistnevnte. Er ellers (selvsagt) enig i de spørsmålene du innledningsvis stiller. Tenker mange bør spørre seg selv om det regelmessig. Anonymkode: d3841...f0c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #18 Skrevet 14. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fagkompetanse er vel kompetanse innen et fag. Jobber man i et IT-firma så har gjerne lederne fagkompetanse innen IT. Men jeg vil tro du kanskje kan få en stiling innen det offentlige, eller lignende. Anonymkode: 6a203...369 Da forstår jeg bedre hva du mener. Ja, IT-firma bør ha ledere som kan IT. Men, en kan godt erkjenne at det er flust av ledere både i privat og offentlig sektor som overhode ikke har samme fagbakgrunn som bedriftens kjerne. Eksempler: Telenor Storebrand Statoil Organisasjonslivet/foreninger/forbund (privat sektor) Media Med flere. Offentlig sektor Det finnes nok en del ledere som leder uten å ha faget til bedriften/de han/hun leder i begge sektorer. Som jeg skrev, ledelse er et eget fag i seg selv. Dette er en diskusjon: er det best om lederen kan lede (hva nå det måtte være, egne fagdiskusjoner der også), eller er det best om lederen har samme fagbakgrunn som bedriftens kjerne (men kanskje ikke er best på å lede). Jeg har selv møtt på flere ledere som ikke har jobbet seg oppover men de "bare søkte". En gang må vel være den første for de fleste for det meste. 🙂 Anonymkode: d3841...f0c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #19 Skrevet 14. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De viktigste og mest interessante spørsmålene er "Hvorfor vil du lede?" "Hva ønsker du å få til ved å lede?" Vil du være en administrator (den som setter overordnede beslutninger ut i livet via din organisasjon. Den som kan og må sette i drift endringer du har slåss for å unngå. Eller er det ønsket om å være den som gi retningen og setter de overordnede målene. Den som må forklare seg for styret når du så målene styret satte ikke lar seg oppfylle. Anonymkode: 684c1...b20 Takk for kommentarer, alle sammen. Synes alle gir et slags dytt - og det behøves jo! Vi kan alle "feste oss for lenge i et spor", og for min del ønsker jeg å ta steget videre. Men, det er en prosess. Som noen skrev i tråden, har jo bare vært litt lat. Noen av oss har det bare FOR bra. Anonymkode: d3841...f0c
Navne Løs Skrevet 15. mars 2017 #20 Skrevet 15. mars 2017 På 13.3.2017 den 15.46, Atrix skrev: Kanskje jeg er teit, men er det ikke ofte sånn at man jobber seg oppover til leder? Kanskje gjør man en god jobb, og greier å skape resultater og så avanserer man+ Ikke nødvendigvis. Jeg jobber som butikksjef uten noen som helst tidligere erfaring fra kjeden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå