AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #1 Skrevet 13. mars 2017 Jeg sliter beldig mye med kviser, røde arr etter kvisene og sebaceous filaments pg store porer over nesa og kinnene. Virderer derfor om jeg skal dra til hudlege, men hva gjør en hudlege egentlig? Og er dette noe som en må bli henvist til gjennom fastlegen? Anonymkode: a2cbd...77f
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #2 Skrevet 13. mars 2017 Man blir henvist gjennom fastlege eller man kan gå privat Har selv vært mye hos hudlegen, men grunnet en sykdom. Legen så på huden, skrapet litt og tok tester, tok slike allergi plaster greier på ryggen. Prøvde ut diverse behandlingsmetoder (kremer, medisiner, lys, +++) Vet ikke hvordan de går fram med det du har da. Anonymkode: 7a12f...662
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #3 Skrevet 13. mars 2017 Ja, fastlegen kan henvise deg til hudlege (og da går det på egenandelskortet). Om du bestiller selv hos en hudlege, må du betale dyrt for timene, og det går ikke på egenandelskortet. Salver på resept og evt andre behandlingsmetoder. Anonymkode: b0b07...c01
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #4 Skrevet 13. mars 2017 Ok takk for svar. Jeg har veldig lyst til å dra til hudlege. Er så lei av problemet, men jeg vet liksom ikke hva jeg skal si eller spørre om når jeg kommer dit? Gir de råd til hvilke produkter man kan bruke osv? Hva gjør en hudlege?☺ Anonymkode: a2cbd...77f
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #5 Skrevet 13. mars 2017 Hudlegen vil sikkert stille deg spørsmål, se på området og muligens kjenne på det. Så foreslår de en behandlingsmetode. Du vil sikkert i første omgang få kremer eller salver. Det er ikke sikkert du blir henvist til hudlege selv om du ber om det da, og selv om du blir henvist kan det fort bli lang ventetid. Ta det opp med fastlegen din du Anonymkode: 7a12f...662
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #6 Skrevet 13. mars 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter beldig mye med kviser, røde arr etter kvisene og sebaceous filaments pg store porer over nesa og kinnene. Virderer derfor om jeg skal dra til hudlege, men hva gjør en hudlege egentlig? Og er dette noe som en må bli henvist til gjennom fastlegen? Anonymkode: a2cbd...77f Du kan gå til Volvat uten henvisning og betale fullt ut, eller gå til fastlegen pg få hjelp. Kommer fastlegen til kort, henviser han videre til hudspesialist. Store porer er ofte noe som følger med seboreisk eksem. Anonymkode: a890d...7f5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #7 Skrevet 13. mars 2017 Det finnes en drøss med privatpraktiserende hudleger rundt om i landet. Du bestiller time hos de som du bestiller time hos frisøren. Ofte får du time i løpet av et par dager. Og til myten om at det er så dyrt. De fleste hudleger tar 900-1300 kr for en konsultasjon. Hos fastlegen betaler man gjerne 350 kr bare for en henvisning, deretter må man vente i 9-12 måneder og betale 350 i egenandel hos offentlig hudlege. Med mindre man har stor hudproblemer som krever mange behandlinger og lang oppfølging, er det ingenting å tjene på å gå gjennom fastlegen. Kviser er meget enkelt å behandle og krever som regel få oppfølgingstimer. Slik TS forklarer vil jeg tro TS kun vil trenge 1 konsultasjon og muligens 1 oppfølgingstime så er hun kvisefri. TS. Gå til hudlege. De har en kompetanse som ingen andre kan tilby, i tillegg til at de kan iverksette behandlinger som faktisk fungerer og som de ofte er alene om å kunne tilby. Som for eksempel Isotretinoin, som er eneste behandling som kurer kviser for alltid. Selv om det ikke er sikkert at dette er noe du trenger. Anonymkode: e278b...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #8 Skrevet 13. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter beldig mye med kviser, røde arr etter kvisene og sebaceous filaments pg store porer over nesa og kinnene. Virderer derfor om jeg skal dra til hudlege, men hva gjør en hudlege egentlig? Og er dette noe som en må bli henvist til gjennom fastlegen? Anonymkode: a2cbd...77f En hudlege er en vanlig lege som har spesialisert seg på huden. Det er altså en helt vanlig legetime, men hos en lege som ikke gjør annet enn å behandle hud. Anonymkode: dc503...39a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #9 Skrevet 13. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter beldig mye med kviser, røde arr etter kvisene og sebaceous filaments pg store porer over nesa og kinnene. Virderer derfor om jeg skal dra til hudlege, men hva gjør en hudlege egentlig? Og er dette noe som en må bli henvist til gjennom fastlegen? Anonymkode: a2cbd...77f En hudlege vil med sin erfaring og spesialkompetanse lett se hvilken behandling du trenger. Hos en fastlege må dere muligens prøve dere frem over tid med flere forskjellige behandlinger. Anonymkode: e278b...1ae
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #10 Skrevet 13. mars 2017 Jeg har samme hudtype som deg ts, seboreisk eksem og fet hud med store porer. Dog ikke så mye akne, men sorte prikker. Var til hudlege, anbefales. Men det er tre år siden jeg fikk "diagnosen" seboreisk eksem så jeg oppsøkte nå bare for å høre om det hadde utviklet seg til f.eks rosacea, da jeg sliter med noe rødhet. Men det avkreftet han. Denne hudtypen er litt sammensatt så jeg ble anbefalt å bruke milde produkter. Gå til hudlege du, de har tross alt spesialkompetanse på dette. :-) Anonymkode: 745e1...3b7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #11 Skrevet 13. mars 2017 Anbefaler absolutt en privat hudlege, jeg har aldri fått så god oppfølgning. Har gått på Hudklinikken i Oslo, betaler 950 kr for en time. Du får time etter 1-2 uker, kontra å vente flere måneder i offentlig kø. Hudlegene har sett det meste og du trenger ikke gjøre så mye annet enn å la dem se huden din og beskrive plagene du har. Anonymkode: c7f86...fb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå