Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Purple
Skrevet (endret)

Jeg skal bytte bank, og ser bankene tilbyr å hjelpe til med bytte i den forstand at de feks sier opp kontoer og flytter over penger osv. Man må da etter som jeg har forstått fyll ut et skjema MEN det er i utgangspunktet kun jeg som skal bytte bank, min samboer skal komme etter når han har innfridd lånet på boligen som er tilsalgs, så jeg ønsker å opprettholde kundeforholdet pga en felles konto vi har og ha en egen sparekonto kun for å opprettholde kundeforholdet i tilfelle det blir aktuelt å gå tilbake (misfornyd med ny bank feks osv). Kan jeg feks ta det gradvis slik at jeg sier opp kontoer etter hvert, og selv sier til banken jeg ønsker å bytte bank men beholde konto X og Y feks? Eller er det nødt til å være så formelt at jeg fyller ut dette bankbytte skjema?

Endret av Purple
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint ta det gradvis men vær obs på store gebyrer fra gammel bank. De kom lurende etter at lønnen ble byttet kontonummer på. 

Anonymkode: 87313...a5f

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint ta det gradvis men vær obs på store gebyrer fra gammel bank. De kom lurende etter at lønnen ble byttet kontonummer på. 

Anonymkode: 87313...a5f

Kanskje jeg skal gå nøye gjennom kontoutskrifter en dag før jeg bytter bank. Men var det på brukskonto eller gjelder dette også sparekontoen osv ?

Anonymkode: 01beb...5a2

Gjest Purple
Skrevet

Ups ble vist anonym men var meg over her 😊

AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd dyre gebyrer osv, og jeg beholder alltid de gamle kontoene. 

Anonymkode: ee983...523

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aldri opplevd dyre gebyrer osv, og jeg beholder alltid de gamle kontoene. 

Så da er jeg ikke nødt til å fylle ut disse skjemaene om bank byttet men bare fritt opprette og avslutte kontoer i gammel bank og bestille nytt i den nye? 

Beklager sikker fryktelig dumme spørsmål men som sikker lyser gjennom aldri byttet eller vurdert bytte før nå 😊

AnonymBruker
Skrevet

Avtalegiro-avtaler må også flyttes. Det kan være litt fikkel å gjøre selv og du kan risikere at regninger ikke blir betalt uten at du får beskjed. Den nye banken bør tilby å flytte dem uten at den gamle kontoen må sies opp.

Anonymkode: a5379...6ec

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da er jeg ikke nødt til å fylle ut disse skjemaene om bank byttet men bare fritt opprette og avslutte kontoer i gammel bank og bestille nytt i den nye? 

Beklager sikker fryktelig dumme spørsmål men som sikker lyser gjennom aldri byttet eller vurdert bytte før nå 😊

Jeg har aldri fylt ut noen skjemaer, ved flytting av boliglånet tar nye banken alltid seg av det (jeg har byttet bank sikkert 5-6 ganger). Nå sist måtte jeg opprette nye kontoer i ny bank, men det var gjort via nettbanken og gikk på ett par minutter. Gamle banken trenger ikke få beskjed om noe som helst, men om du vil slippe årsgebyr for kort osv må du jo kansellere de feks. 

Jeg har kontoer i tre banker nå, kort i to av de. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har kombinert efaktura/avtalegiro, så kommer vel disse til syne i alle nettbanker der du har konto, mener jeg. Så om du har f eks opprettet avtalegiro + efaktura i bank A og skal bytte til bank B, kan du manuelt godkjenne efakturaen, og deretter opprette avtalegiro (?). 

Kan dette være til hjelp : http://www.smartepenger.no/bank-og-kort/1228-slik-bytter-du-bank

Gjest Purple
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri fylt ut noen skjemaer, ved flytting av boliglånet tar nye banken alltid seg av det (jeg har byttet bank sikkert 5-6 ganger). Nå sist måtte jeg opprette nye kontoer i ny bank, men det var gjort via nettbanken og gikk på ett par minutter. Gamle banken trenger ikke få beskjed om noe som helst, men om du vil slippe årsgebyr for kort osv må du jo kansellere de feks. 

Jeg har kontoer i tre banker nå, kort i to av de. 

Takk for tips. Ja jeg opprettholder brukskontoen i min gamlebank i noen mnd og har en tusen lapp der som jeg i ny og ne sjekker om noe har blitt trukket fra den for å unngå at noe er glemt. Betalte nettopp årsgebyr (februar) på kortet så har kortet en stund til. Akkuratt avtalegiroene har jeg egen konto som de trekkes fra så heldigvis lett å finne dem og hvilken som trekkes. Men får legge dem inn i den nye etterhvert som de nå blir trukket denne mnd. Har opprettet kontoene i den nye banken og alt er klart der, men må få kortet før jeg flytter over. Får ringe rundt i morgen å gi beskjed til lønningskontoret😊

1 time siden, MorTil2 skrev:

Om du har kombinert efaktura/avtalegiro, så kommer vel disse til syne i alle nettbanker der du har konto, mener jeg. Så om du har f eks opprettet avtalegiro + efaktura i bank A og skal bytte til bank B, kan du manuelt godkjenne efakturaen, og deretter opprette avtalegiro (?). 

Kan dette være til hjelp : http://www.smartepenger.no/bank-og-kort/1228-slik-bytter-du-bank

Takk for tips og linke😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...