AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #1 Skrevet 12. mars 2017 Formyndermennesket er aldri et sterkt menneske, men alltid svakt og usikkert, fullt av angst og uten en virkelig selvtillit. Et sterkt og åndelig uavhengig menneske vil se jevnbyrdige, frie venner omkring seg, – ikke devote slaver og servile underordnede.» Av Jens Bjørnboe. Hva prøver forfatteren å si oss her? Takk på forhånd Anonymkode: cbd57...cba
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #2 Skrevet 13. mars 2017 Mennesker som vil undertrykke andre er svake og uten reell selvtillit. De føler seg bedre hvis de kan bestemme over andre mennesker. Et sterkt og fritt menneske vil ikke ha et slikt behov. Mennesker i maktposisjoner kan være farlige. Anonymkode: 636fc...e86 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #3 Skrevet 13. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Formyndermennesket er aldri et sterkt menneske, men alltid svakt og usikkert, fullt av angst og uten en virkelig selvtillit. Et sterkt og åndelig uavhengig menneske vil se jevnbyrdige, frie venner omkring seg, – ikke devote slaver og servile underordnede.» Av Jens Bjørnboe. Hva prøver forfatteren å si oss her? Takk på forhånd Anonymkode: cbd57...cba Han forsøker å si at en lærer gjør jobben sin best dersom hen anerkjenner og respekterer elever som mennesker som vil og behøver å lære noe. Først når den innsikten er der hos læreren så kan læringen starte. Urokråker må uansett bort da de ødelegger for alle. Anonymkode: 8eba5...044
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #4 Skrevet 13. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Urokråker må uansett bort da de ødelegger for alle. Maktmennesker har gjerne definisjonsmakten. Hvem bestemmer hva en urokråke er for noe? Og hva er det for slags stempel å sette på andre mennesker? Anonymkode: 636fc...e86 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #5 Skrevet 13. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Maktmennesker har gjerne definisjonsmakten. Hvem bestemmer hva en urokråke er for noe? Og hva er det for slags stempel å sette på andre mennesker? Anonymkode: 636fc...e86 I skolesammenheng anno 2017 betyr det de elever som bråker så mye at de ødelegger for hele klassen. Noen lærere håndterer ikke dette og som resultat lider klassen. Urokråkene er flotte mennesker som behøver å bli sett og utviklet av noen andre enn kun 1 person som har 30 elever å ivareta. Dilemmaet er: når man vet at alle 30 behøver å bli sett - og de som bråker mye ennå mer - hvordan få det til? -Jonas: boken sier at spesialskole likeverd løsningen -Ledelsesteori sier at lederen må skape ro for miljøet - og eventuelt sysselsette de som skiller seg ut med eget opplegg som må følges opp. Anonymkode: 8eba5...044
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #6 Skrevet 13. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I skolesammenheng anno 2017 betyr det de elever som bråker så mye at de ødelegger for hele klassen. Noen lærere håndterer ikke dette og som resultat lider klassen. Urokråkene er flotte mennesker som behøver å bli sett og utviklet av noen andre enn kun 1 person som har 30 elever å ivareta. Dilemmaet er: når man vet at alle 30 behøver å bli sett - og de som bråker mye ennå mer - hvordan få det til? -Jonas: boken sier at spesialskole likeverd løsningen -Ledelsesteori sier at lederen må skape ro for miljøet - og eventuelt sysselsette de som skiller seg ut med eget opplegg som må følges opp. Anonymkode: 8eba5...044 Pedagogen i meg gråter for dine elever. Anonymkode: 636fc...e86
jaro Skrevet 13. mars 2017 #7 Skrevet 13. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Pedagogen i meg gråter for dine elever. Anonymkode: 636fc...e86 Det der tror jeg ikke er en lærer .. 😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå