AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #1 Skrevet 12. mars 2017 Har en jente på snart 8 som er med meg i heregarderoben i svømmehallen, men hvor går grensa egentlig? Anonymkode: 806ee...661
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #2 Skrevet 12. mars 2017 Kommer an på barnets egen utvikling og trygghet til å kunne klare seg selv. Jeg tenker at en 8åring sannsynligvis klarer seg selv i garderoben. Man bør klare det fra man er 6 sånn sett siden man må gjøre det på skolen. Anonymkode: 70501...509 4
Semydfe Skrevet 12. mars 2017 #3 Skrevet 12. mars 2017 Når de er skolebarn er de for gamle til å bli med i garderoben til motsatt kjønn. Tenk om det plutselig er gutter fra klassen hennes eller over henne på skolen der samtidig. De har rett til å skifte i egen garderobe uten å uventet møte på jenter de kjenner. Svømmehallen her jeg bor har dette som grense. Det er det desverre mange som ikke respekterer. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #4 Skrevet 12. mars 2017 Tenker i det i utgangspunktet blir når de begynner på skolen. Så rundt 6 år. Anonymkode: 769cf...657 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #5 Skrevet 12. mars 2017 Når de starter på skolen, dvs da de er seks år. Hvis man ikke tør å la de gå i egen garderobe da, så får man stå over svømmehallen de få årene til de er klare. Husk at det ikke bare er din datter som skal skjermes, men andre barn også. En åtte år gammel jente er fort på vei inn i puberteten alt, de ligger et par år foran gutter. Synes det er en skikkelig uting å ta med så store barn i motsatt garderobe. Jeg varslet svømmehallen en gang da en gutt på 9-10 år var med sin mor i jentegarderoben, helt uakseptabelt! Veldig glad vi ikke rakk å kle av oss badetøyet før han kom inn, jeg hadde følt det svært ubehagelig selv om jeg er voksen, kan bare tenke meg hvordan min datter på 9 år hadde følt det. Anonymkode: e86b1...c34 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #6 Skrevet 12. mars 2017 Skolealder er en fin grense. Men jeg stemmer også for å se an modenheten til barnet individuelt. Jeg som barn var ikke moden nok som 6-åring, men hadde en storesøster som fint kunne hjelpe meg. Når det er sagt så synes jeg det er skummelt å tenke på barna mine i en garderobe, da jeg er livredd for at det skal skje noe ubehagelig eller overgrep fra pedofile. Men så kan man jo ikke skjerme dem fra alt heller og det er en naturlig prosess å lære seg å være i en garderobe. Men er nok mer redd for menn enn kvinner, selv om jeg vet at det finnes pedofile av begge kjønn, som tiltrekkes begge kjønn. Anonymkode: 8b5b5...477
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #7 Skrevet 12. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skolealder er en fin grense. Men jeg stemmer også for å se an modenheten til barnet individuelt. Jeg som barn var ikke moden nok som 6-åring, men hadde en storesøster som fint kunne hjelpe meg. Anonymkode: 8b5b5...477 Nei, det skal man ikke. De som ikke er modne lar være å gå i svømmehallen til de har blitt modne nok. Man skal ikke utsette andre for ubehag fordi man har et barn som ikke er selvstendig nok til dette. (Noe som er helt greit, men da må man også ta konsekvensen, dvs= ingen svømmehall) Anonymkode: e86b1...c34 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #8 Skrevet 12. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det skal man ikke. De som ikke er modne lar være å gå i svømmehallen til de har blitt modne nok. Man skal ikke utsette andre for ubehag fordi man har et barn som ikke er selvstendig nok til dette. (Noe som er helt greit, men da må man også ta konsekvensen, dvs= ingen svømmehall) Anonymkode: e86b1...c34 Hvor har jeg skrevet at man skal dra de i svømmehallen om de ikke er modne nok? Og skrev ikke jeg at jeg hadde en storesøster som hjalp meg og at det derfor var greit? Anonymkode: 8b5b5...477 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #9 Skrevet 12. mars 2017 Mange steder er det skolestart som er grensen. Klarer ikke barnet seg da alene i garderoben, så kan det heller ikke benytte seg av de øvrige fasilitetene. Mange foreldre er og for beskyttende overfor sine barn og tror der finnes pedofile m.m. i enhver garderobe, noe tråden om hun som ble nektet på spa viser. Og barn kan ikke gå alene i svømmehaller før de er fyllt ti eller tolv år. Treningssentre slipper ikke barn inn på, så der er ikke problemstillingen aktuell. Here we goes again - på denne diskusjonen. Anonymkode: f9567...956 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #10 Skrevet 13. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det skal man ikke. De som ikke er modne lar være å gå i svømmehallen til de har blitt modne nok. Man skal ikke utsette andre for ubehag fordi man har et barn som ikke er selvstendig nok til dette. (Noe som er helt greit, men da må man også ta konsekvensen, dvs= ingen svømmehall) Anonymkode: e86b1...c34 Så barn som er utviklingshemmede skal aldri reise på svømming? Dette var lite gjennomtenkt av deg. Det er ingen som blir utsatt for ubehag fordi at en 8 år gammel jente er med pappaen sin i herregarderoben fordi hun ikke klarer seg selv. Hun vil i alle fall aldri kunne bli mer selvstendig av å ikke få trene på å skifte selv osv heller, for da kan hun ikke rutinene som gjør barnet trygg. Anonymkode: 70501...509 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #11 Skrevet 13. mars 2017 4 minutter siden, Semydfe skrev: Tenk om det plutselig er gutter fra klassen hennes eller over henne på skolen der samtidig. De har rett til å skifte i egen garderobe uten å uventet møte på jenter de kjenner. Det er ikke naturlig for barna å føle mer flauhet for nakenhet med det motsatte kjønn enn for eget kjønn ennå ved denne alderen med mindre vi lærer de det. Barna leker fortsatt ganske kjønnsblandet ennå noe år. Tidligere hadde flere skoler fellesgarderobe og felles dusj for guttene og jentene på de laveste aldertrinnene. Det er ingen felles lov/regler om dette og helt opp til eieren av badeanlegget. Ofte bruker man første skoledag som grense d.v.s. dagen før har de lov mens dagen etter har de ikke lenger lov. Når man endret slik at barna begynt et år tidligere på skolen ble grensen forskjøvet tilsvarende ett år fremover. Anonymkode: 74148...6a4 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #12 Skrevet 13. mars 2017 Jeg har ei på 4 også som er med, så har bare blitt naturlig at hu på 8 også blir med, men skjønner problemstillingen, så må finne en annen løsning! Ts Anonymkode: 806ee...661
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #13 Skrevet 13. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når de starter på skolen, dvs da de er seks år. Hvis man ikke tør å la de gå i egen garderobe da, så får man stå over svømmehallen de få årene til de er klare. Husk at det ikke bare er din datter som skal skjermes, men andre barn også. En åtte år gammel jente er fort på vei inn i puberteten alt, de ligger et par år foran gutter. Synes det er en skikkelig uting å ta med så store barn i motsatt garderobe. Jeg varslet svømmehallen en gang da en gutt på 9-10 år var med sin mor i jentegarderoben, helt uakseptabelt! Veldig glad vi ikke rakk å kle av oss badetøyet før han kom inn, jeg hadde følt det svært ubehagelig selv om jeg er voksen, kan bare tenke meg hvordan min datter på 9 år hadde følt det. Anonymkode: e86b1...c34 Puberteten starter normalt i 11-16 års alderen Anonymkode: 8b5b5...477 1
Semydfe Skrevet 13. mars 2017 #14 Skrevet 13. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke naturlig for barna å føle mer flauhet for nakenhet med det motsatte kjønn enn for eget kjønn ennå ved denne alderen med mindre vi lærer de det. Barna leker fortsatt ganske kjønnsblandet ennå noe år. Tidligere hadde flere skoler fellesgarderobe og felles dusj for guttene og jentene på de laveste aldertrinnene. Det er ingen felles lov/regler om dette og helt opp til eieren av badeanlegget. Ofte bruker man første skoledag som grense d.v.s. dagen før har de lov mens dagen etter har de ikke lenger lov. Når man endret slik at barna begynt et år tidligere på skolen ble grensen forskjøvet tilsvarende ett år fremover. Anonymkode: 74148...6a4 Men du vet jo ingenting om bakgrunnen til alle barna som dette eventuelt måtte gjelde, så å generalisere på den måten blir for enkelt. Det er heller ikke kun barn som kan føle det ubehagelig å ha for store barn i garderoben til det motsatte kjønn. Det kan være ungdommer og voksne som ikke liker det i tillegg. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #15 Skrevet 13. mars 2017 *hos jenter at puberteten starter 11-16. Hos gutter er det 13-17 at puberteten starter Anonymkode: 8b5b5...477
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #16 Skrevet 13. mars 2017 3 minutter siden, Semydfe skrev: Men du vet jo ingenting om bakgrunnen til alle barna som dette eventuelt måtte gjelde, så å generalisere på den måten blir for enkelt. Det er heller ikke kun barn som kan føle det ubehagelig å ha for store barn i garderoben til det motsatte kjønn. Det kan være ungdommer og voksne som ikke liker det i tillegg. Regner med at du referer til det første avsnittet om hva som er naturlig for barna. Jo man vet en del om dette. Uten ytre påvirkning vil de fleste av barna som blir sjenerte bli det noen år senere. De som blir sjenerte på dette alderstrinnet blir det forholdsvis kjønnsnøytralt d.v.s. like mye i forhold til begge kjønn. Hvis det er ujevnt så er det oftest basert på relasjoner. D.v.s. ei jente som er vant med å løpe naken i hagedusjen med guttene i nabolaget vil først utvikle nakensjenanse mot de fremmede jentene fra den motsatte enden av bygda. Anonymkode: 74148...6a4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #17 Skrevet 13. mars 2017 Denne debatten er vel med å understreker behovet for en tredje fellesgarderobe hvor begge kjønn kan være. Anonymkode: 74148...6a4 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #18 Skrevet 13. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har en jente på snart 8 som er med meg i heregarderoben i svømmehallen, men hvor går grensa egentlig? Anonymkode: 806ee...661 25 år Anonymkode: 3f7ee...713
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #19 Skrevet 13. mars 2017 Grensa varierer nok litt, men 8 er uansett for gammelt. I svømmehallen her er det skolestart ved offentlig bading og 7 år ved svømmekurs. Anonymkode: 2b345...6e9 1
Gjest Jonasmann Skrevet 13. mars 2017 #20 Skrevet 13. mars 2017 Grensen går ved pubertet vil jeg si. Altså burde en la være å ta med jentunger i herre garderoben i alle fall når de 10-11. Gutter burde ikke være med mor etter de er 11-12.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå