Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal på kontroll tirsdag... Vet ikke hva jeg håper på. 

Har høyt blodtrykk 150/90, har +1 protein på flere prøver siste ukene. Barnet har dårlig vekst (-15%, mesteparten av dårlig vekst har skjedd siste to uker) Ingen ødem eller andre plager og både ctg (tatt flere siste uken) og blodprøver er fine. Jeg kjenner jeg er nervøs for barnet og håper på at de setter meg i gang, selv om igangsatt fødsel skal være tyngre.

Hva er sjansen med samme symptomer og prøver på kontroll 38+1? Noen som har erfaring i om de setter i gang eller må jeg fortsette å vente og være redd?  

Noen som har blitt igangsatt uke 38 og hvorfor? Takk for svar. 

Anonymkode: b5ad1...1b8

Skrevet

Jeg hadde lignende symptomer som deg, muligens litt høyere blodtrykk og +2, da jeg var 38 uker. Helsesøster sendte meg på sykehus for en ekstra sjekk, og jeg ble lagt inn pga svangerskapsforgiftning. Igangsetting tok tre dager, og endte med hastesnitt.

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har høyt blodtrykk 150/90, har +1 protein på flere prøver siste ukene. Barnet har dårlig vekst (-15%, mesteparten av dårlig vekst har skjedd siste to uker) Ingen ødem eller andre plager og både ctg (tatt flere siste uken) og blodprøver er fine. Jeg kjenner jeg er nervøs for barnet og håper på at de setter meg i gang, selv om igangsatt fødsel skal være tyngre.

Hva er sjansen med samme symptomer og prøver på kontroll 38+1? Noen som har erfaring i om de setter i gang eller må jeg fortsette å vente og være redd?  

Beklager å kuppe tråden din litt, ts, men jeg prøver meg på å spørre deg. Er du 38+1 på tirsdag, eller hvor langt er du på vei? Hvordan har de siste ukene vært for deg, stabilt blodtrykk og protein eller gradvis høyere og høyere? Hva med veksten, når ble det oppdaget at den lå litt etter?

Grunnen til at jeg spør er at jeg er 35+0 i dag, og kjenner meg igjen i symptomene dine. Har høyt blodtrykk (har ligget på rundt 130/90 de siste ukene, og forrige uke gikk det opp til 140/100), enten null protein eller spor av protein og litt lav tilvekst (- 14% for tre uker siden, -13% for to uker siden og -11% på torsdag), og selv om jeg får veldig god oppfølging synes jeg jo hele greia er litt skummel og ville gjerne hatt litt erfaring fra noen i nesten samme båt. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Marimba skrev:

Beklager å kuppe tråden din litt, ts, men jeg prøver meg på å spørre deg. Er du 38+1 på tirsdag, eller hvor langt er du på vei? Hvordan har de siste ukene vært for deg, stabilt blodtrykk og protein eller gradvis høyere og høyere? Hva med veksten, når ble det oppdaget at den lå litt etter?

Grunnen til at jeg spør er at jeg er 35+0 i dag, og kjenner meg igjen i symptomene dine. Har høyt blodtrykk (har ligget på rundt 130/90 de siste ukene, og forrige uke gikk det opp til 140/100), enten null protein eller spor av protein og litt lav tilvekst (- 14% for tre uker siden, -13% for to uker siden og -11% på torsdag), og selv om jeg får veldig god oppfølging synes jeg jo hele greia er litt skummel og ville gjerne hatt litt erfaring fra noen i nesten samme båt. 

Jeg er 38+0 i dag, og skal på vektkontroll/kontroll av blodtrykk osv i morgen. 

Veksten ble oppdaget etter at symfyse-målet hadde en rar dipp hos jordmor i uke 32, en uke etter fikk jeg ultralyd og var -8%. Deretter -11 og -15 nå på fredag... Fikk ny kontroll allerede tirsdag mest pga protein og blodtrykk som først har visst seg siste uken (blodtrykk var høyt allerede for ti dager siden men da uten protein i urin). 

Jeg googler meg grønn og gul og finner alt fra at de ser an og fortsetter å kontrollere flere ganger i uken, til igangsetting og jeg er litt redd og sliten av å være redd. Mest redd er jeg for at babyen ikke vokser riktig og den er jo snart tre kilo tung og 38 uker på vei tenker jeg at den kanskje har det bedre utenfor enn inne i meg om jeg driver og får SF eller har dårlig morkake..... :( håper noe mer skjer enn "ctg er fin, du har +1 protein og vi liker ikke blodtrykk så det må måles igjen i over i morgen, ta med urinprøve" enda en gang liksom...

Livredd for at denne livlige babyen skal bli livløs eller verre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble innlagt i uke 38 men begynnende svangesskapsforgiftning. Lå vel i 4 dager før de begynte med igangsetting. Vaginale piller i 2 dager før vannet gikk 3 dagen. Og fødselen var hard og vond, hatt to spontane fødsler etterpå som var himmelske i forhold.

Har du symptomer på svangerskapsforgiftning er de ihvertfall gode til å følge opp er min erfaring

Anonymkode: 7ec71...355

• Liker 1
Skrevet

Jeg var inne på kontroll hos jordmor på sykehuset 38+1 og det ble da oppdaget et stort vekstavvik på babyen. Estimert til ca -30%.

Etter at flere leger hadde målt og diskutert fikk jeg reise hjem og pakke fødebaggen. Måtte være tilbake på sykehuset samme kveld klokka syv og fikk først pillen kl halv åtte ca.

legene sa at det var bedre for baby at jeg ble satt i gang slik at de kunne få i ham næring på utsiden, siden det var tydelig at han ikke fikk nok inne i magen. 

Skrevet

Fødte 38+1 etter tre dagers igangsetting grunnet pre-e. Eller, selve igangsettelsen var grunnet 0 vekst, selve svangerskapsforgiftningen var på det punktet håndterbar.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær redd for å be om epidural på igangsatt fødsel. Skal de brukte drypp ville jeg krevd å fått epidural satt først slik at den er klar og kan skrus på ved behov så du slipper å vente når dryppet virker godt. 

Jeg har hatt to igangsatte fødsler på overtid, var veldig umoden. Den ene var ikke god den andre var veldig fin. Kjappe fødsler begge to. Så det kan gå fort også. 

Anonymkode: 170ca...b35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om epidural ja!! Ikke la de groteske jordmødrene prøve å overtale deg til å gå gjennom det helvete uten smertestillende! De damene tenner på smerte 

Anonymkode: 69e66...088

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble satt igang 38+3 pga stor baby og førstefødsel som endte i hastesnitt. Avgjørelsen ble tatt i uke 37+2, da ble babyen målt til +25%. 

Ble satt igang med ballong, fikk rier ganske raskt etterpå. Fikk flytte inn på føden etter 10 timer ca da hadde jeg 4-5 cm etter og ha dradd ut ballongen. Hadde en hard og langvarig fødsel, men det kan ha like mye med min kropp og gjøre enn at det var igangsatt. :) baby ble tilslutt tatt med sugekopp. Alt i alt en god opplevelse.

Anonymkode: b04c1...fc2

AnonymBruker
Skrevet

Vekstavvik skal som regel være på rundt 20% før de setter i gang eller veksten skal ha stoppet helt opp mellom to kontroller. SV.F prøver de så langt det går å håndtere uten igangsettelse osv, men når du er så langt som nå og hvis de ikke får ned trykket vil sjansen være større for igangsettelse. Gi beskjed om at du er bekymret. 

Anonymkode: 2e8ba...959

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble satt igang 38+3 pga stor baby og førstefødsel som endte i hastesnitt. Avgjørelsen ble tatt i uke 37+2, da ble babyen målt til +25%. 

Ble satt igang med ballong, fikk rier ganske raskt etterpå. Fikk flytte inn på føden etter 10 timer ca da hadde jeg 4-5 cm etter og ha dradd ut ballongen. Hadde en hard og langvarig fødsel, men det kan ha like mye med min kropp og gjøre enn at det var igangsatt. :) baby ble tilslutt tatt med sugekopp. Alt i alt en god opplevelse.

Hvor stor var babyen når den ble født? Hadde du svangerskapsdiabetes? 
Spør fordi jeg har svangerskapsdiabetes, og har så variable vekstestimeringer, alt fra +1 % over til +15.

Anonymkode: 676f0...12c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og tips. Jeg vil jo det beste for babyen, men likte ikke helt siste veksten. Babyen hadde vokst 225 gr (estimert) på femten dager, noe som føles veldig lite når dette ble målt uke 35+2 og 37+3... Var det jeg ble aller mest redd for, om protein og blodtrykk betyr at morkaken har blitt skikkelig dårlig og barnet kveles og ikke før luft og mat dersom legene har is i magen for lenge.. At man skal være så redd. :(

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor var babyen når den ble født? Hadde du svangerskapsdiabetes? 
Spør fordi jeg har svangerskapsdiabetes, og har så variable vekstestimeringer, alt fra +1 % over til +15.

Babyen ble født 38+4 og veide 4116g! Hadde ikke svangerskapsdiabetes, jeg lager nok bare store babyer :)  du får vel vektestimering gjevnlig siden du har diabetes? Ble målt til +12 % i uke 31 og +25% i uke 37. Hadde de latt meg gå til termin hadde babyen blitt over 5 kg og jeg hadde nok ikke klart og føde naturlig pga mitt bekken. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har blodtrykket vært tidligere i svangeskapet? Hva det er når du nærmer deg fødsel må sees i sammenheng med tidligere målinger. 

+1 på proteiner er ikke uvanlig like rør fødsel og kan ha flere forklaringer. Derfor mikroskoperes ofte urinprøver i tillegg til bruk av stix. Er der mye utflod/epitelceller i urinen så kan det slå ut på urinstix. En annen feilkilde kan være dersom du presser mye for å få ut urin når du tar prøven. 

Videre kan ingen forutsi hvordan situasjonen din vil utvikle seg i løpet av en uke. Du kan og være i fødsel før du aner ordet av det. Igangsetting er ikke noe gøy, det beste er at kroppen ordner opp på egenhånd, men igjen tiden vil vise....

Anonymkode: 5c85b...2f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 12/03/2017 den 23.44, Marimba skrev:

Hei. 

Skriver oppdatering mest for din del, så jeg siterer deg. 

Jeg ble sendt hjem tirsdag men måtte innom jordmor i dag fordi jeg fikk hodepine. De fant bare +1 på protein men jeg ble sendt inn på ctg. De har egentlig ikke funnet noe stor fare, men blodtrykket mitt er nå 165/98, og siden jeg er 38+4 så har de valgt å sette i gang i dag. Litt fordi jeg har utrykt ønske om det og alt ligger til rette for fødsel også. 

Håpe det går fint med deg også, og at jeg har baby i løpet av helgen. 

Hilsen ts. 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg ble sendt hjem tirsdag men måtte innom jordmor i dag fordi jeg fikk hodepine. De fant bare +1 på protein men jeg ble sendt inn på ctg. De har egentlig ikke funnet noe stor fare, men blodtrykket mitt er nå 165/98, og siden jeg er 38+4 så har de valgt å sette i gang i dag. Litt fordi jeg har utrykt ønske om det og alt ligger til rette for fødsel også. 

Hilsen ts. 

Takk for oppdatering, og lykke til til deg :) 

AnonymBruker
Skrevet
På 17.3.2017 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Hilsen ts. 

Lykke til, håper du har en nydelig liten baby i armene dine nå :)

Om du orker og vil, kan du si noe om hvilke prosedyre de har for igangsetting? Hvor mange dager får den gravide på å føde før det blir keisersnitt?

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du orker og vil, kan du si noe om hvilke prosedyre de har for igangsetting? Hvor mange dager får den gravide på å føde før det blir keisersnitt?

Det er jo helt individuelt. Kommer an på hvorfor man blir igangsatt, fremgang, hvordan baby og mor reagerer etc. Jeg har for eksempel brukt 4 dager med igangsettingsforsøk før fødsel. 

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen baby ennå, og ikke aktiv fødsel ennå heller. Det tar tid. :) De sa at jeg må forberede meg mentalt på at det vil ta minst 24 timer og kanskje så mye som fire døgn før jeg er i aktiv fødsel. Forløpig er det mye menslignende smerter og ubehag. 

De ga meg igangsetting på et bredt grunnlag, veksten til babyen går litt for bratt nedover, eller virker å stoppe. Sammen med noe trykk i navlesnor og barnets hode så tror de at morkaken har redusert funksjon og at det er årsak til stigning i blodtrykket mitt.. Eller noe sånt. Har også spor av protein og hatt ubehag i mellomgulvet. 

Jeg har nettopp fått ut ballongkateter, og har fått min tredje cytotec stikkpille vaginalt. Jeg tror prosedyrene er veldig skreddersydd alt etter hvor moden man er, om man har født før, hvordan barnet ligger, hvor langt på vei man er osv... I tillegg til hva barnet tåler. Så det må du nok spørre legen din om, beklager at jeg er til lite hjelp! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...