AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #1 Skrevet 12. mars 2017 Vi bor i enebolig og har en separat garasje uavhengig av huset. Over garasjen er det en leilighet på ca 40 m2 som vi skal leie ut. Boligen vår fikk for et par år siden to adresser: utleie enheten fikk B og vi A. Vi betaler separate kommunale avgifter på boenhetene. Spørsmålet er: er det skatteplikt på leiligheten? Anonymkode: 4d2dd...3de
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #3 Skrevet 12. mars 2017 Hva er årsaken til at vi er skattepliktige på leiligheten? Anonymkode: 4d2dd...3de
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #4 Skrevet 12. mars 2017 Kan du ikke foreta et enkelt google-søk selv? Anonymkode: fabe5...c9f 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #5 Skrevet 12. mars 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er årsaken til at vi er skattepliktige på leiligheten? Anonymkode: 4d2dd...3de Fordi i utganspunktet er all inntekt skattepliktig? Anonymkode: ae176...75b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #6 Skrevet 12. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke foreta et enkelt google-søk selv? Anonymkode: fabe5...c9f Joda, det kan jeg og har jeg også gjort. Jeg spør fordi jeg ikke er i tvil om vi er pliktige til å betale skatt. På Skatteetatens sider er det nevnt flere eksempler og det kom ikke tydelig frem av det jeg leser. Hadde derfor satt pris på om noen her inne er sikre i saken og kort kan si noe om hva som utløser skatteplikten i vårt tilfelle. Anonymkode: 4d2dd...3de
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #7 Skrevet 12. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi i utganspunktet er all inntekt skattepliktig? Anonymkode: ae176...75b Eh nei, så enkelt er det nok ikke 😂😜 Anonymkode: 4d2dd...3de
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #8 Skrevet 12. mars 2017 Trodde kun man måtte betale skatt om man leide ut mer enn 50%. Anonymkode: eac83...29b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #9 Skrevet 12. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trodde kun man måtte betale skatt om man leide ut mer enn 50%. Anonymkode: eac83...29b Nettopp, det er her jeg blir forvirra..hilsen TS. Fint om noen som har peiling kan svare. Anonymkode: 4d2dd...3de
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #10 Skrevet 12. mars 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh nei, så enkelt er det nok ikke 😂😜 Anonymkode: 4d2dd...3de Eh, jo. I utgangspunktet. Fins dog unntak. 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trodde kun man måtte betale skatt om man leide ut mer enn 50%. Anonymkode: eac83...29b I dette tilfellet har jo leiligheten fått en annen adresse. Den er ikke en del av TS bolig. Anonymkode: ae176...75b 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #11 Skrevet 12. mars 2017 Hva mener du egentlig med at den har fått en egen adresse? Er den seksjonert som en egen boenhet som kan selges uten at dere selger huset? Garasjehybler skal i utgangspunktet regnes sammen med resten av huset i utleiesammenheng. http://e24.no/privat/skatt/unngaa-skattesmell-ved-utleie/10089609 http://www.abcnyheter.no/nyheter/2009/01/10/81194/garasjehybler-er-skattefrie Anonymkode: e313d...34c
tdm900 Skrevet 13. mars 2017 #12 Skrevet 13. mars 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i enebolig og har en separat garasje uavhengig av huset. Over garasjen er det en leilighet på ca 40 m2 som vi skal leie ut. Boligen vår fikk for et par år siden to adresser: utleie enheten fikk B og vi A. Vi betaler separate kommunale avgifter på boenhetene. Spørsmålet er: er det skatteplikt på leiligheten? Anonymkode: 4d2dd...3de Vil nok tro den er skattepliktig. Fordi den er ikke en del av den boligen dere selv bor i, og i tillegg har den fått egen adresse. Ikke skattepliktig gjelder når det er inntil 50% av boligen som leies ut.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #13 Skrevet 13. mars 2017 Alt mulig fikk egen adresse under den store adressekampanjen for noen år siden. Det hadde ikke noe med skatt å gjøre, og vil derfor heller ikke ha innvirkning på dette. Siden sidene jeg har lenket til sier at garasjehybler skal regnes inn i det totale boligarealet og ikke skattes av når man leier ut mindre enn 50% av leieverdien så er det sannsynligvis slik. Anonymkode: e313d...34c
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #14 Skrevet 13. mars 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi i utganspunktet er all inntekt skattepliktig? Anonymkode: ae176...75b Vi leier ut en del av huset og drar inn 9000 skattefritt hver måned Anonymkode: 1b879...392
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #15 Skrevet 13. mars 2017 Hva om du ringer skatteetaten og spør? http://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Kontakt-oss/ Du kan trolig også be om en bindende forhåndsuttalelse, hvis du i første omgang får til svar at det er skattefri utleie. http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Hvordan-soker-du-om-bindende-forhandsuttalelser/ Om du ikke selv har seksjonert garasjen og bare fått tildelt en A og B-adresse, bør du kanskje også sjekke sammenslåing. Jeg vet ikke om det er Plan- og bygningsetaten som står for sånt, men du kan jo ringe dit og spørre. Anonymkode: 098fe...36a
Torelli Skrevet 13. mars 2017 #16 Skrevet 13. mars 2017 (endret) Svaret her ligger i om garasjen er seksjonert ut som egen tomt? Antakelig ikke (hvem seksjonerer ut garasjen?..) og da skal dere ikke skatte ( med forbehold om at utleiedelen er under 50 % av eiendommens leieverdi) Endret 13. mars 2017 av Torelli 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #17 Skrevet 13. mars 2017 22 minutter siden, Torelli skrev: Svaret her ligger i om garasjen er seksjonert ut som egen tomt? Antakelig ikke (hvem seksjonerer ut garasjen?..) og da skal dere ikke skatte ( med forbehold om at utleiedelen er under 50 % av eiendommens leieverdi) TS her. Nei, det er ikke seksjonert ut som egen tomt. Det er som en lenger oppe her skriver at ved den store "adresse-kampanjen" for noen år siden så fikk vi tildelt samme adresse, bare at utleieboligen fikk B og vi A. Vi har to postkasser. Jeg heller mot at det da mest sannsynlig er skattefritt å leie ut, så lenge utleieverdien ikke overstiger det vår del ville kostet å leie på leiemarkedet. Noe det ikke gjør. Skal dobbeltsjekke med skatteetaten/kommunen vår. Takk for svar! Anonymkode: 4d2dd...3de
Zienna Skrevet 13. mars 2017 #18 Skrevet 13. mars 2017 Jeg er ganske sikker på at leiligheten er skattepliktig, men forhør deg med kommunens skattekontor for sikker hets skyld. Uansett så skal dere bare betale skatt på overskuddet. Det vil si at kommunale avgifter (vannavgift, eiendomsavgift osv) kommer til fradrag. Det gjør også kostnader til vedlikehold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå