Gå til innhold

Barnehageklær liste

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heihee

Jenta mi på 3 år skal på barnehage til høsten. Jeg har ingen anelse hva hun vil trenge og spør om noen kan gi tips til en liste. Trenger hun dobbelt opp av hvert i tilfelle ting blir vått/skittent? Da tenker jeg feks: dobbel sett regntøy og dobbelt regnsko. Luer sokker osvv. Samme med vinter? Dobbelt med vinterdress ig sko? Og masse fleece klær og ull.

Jeg tenker å kjøpe mye likt. Feks ved barnehagestart har hun 5 like bodyer og 5like tights /joggebukser som hun vrksler mellom hver dag. Men alle de 5dagene har hun like klær. Og neste uke et annet sett med helt like body og tights. Dette for at barnehagen ikke skal forvekske mellom klærne og gjlre dem lett å se hvem som tilhører dattera mi.

Og hva skal være foret/ikke foret? 

Skal klærne hjem etter hver dag eller skal det alltid ligge noe ekstra til skift?

Det er kjempetilbud nå og derfor har jeg tenkt å slå til.

Ved termin kjøpte jeg aaaltfor mye klær som mini vokste for fort ut av. Vil ikke gjøre samme feilen nå med barnehage..

Anonymkode: d38ba...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kom på noe: innnesko/tøfler. Er det vanlig å ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min datter på tre år har følgende i grovgarderoben: ett par støvler, ett par vintersko, en vinterdress og ett sett regntøy i barnehagen. Votter og luer har hun 3-4 av i litt forskjellig tykkelse. To sett med fleece. Dette er i barnehagen hele tiden, bortsett fra når det tas hjem for vask (dress og regntøy tas stort sett med hjem i helgene, resten ved behov). Ifm bleieslutt kan det gjerne være lurt med ett ekstra sett. 

I fingarderoben har hun 2-3 stk bukser, sokker, t-shirts og gensre. Dette suppleres på jevnlig etterhvert som noe blir brukt. Hittil å år tror jeg bare jeg har byttet ut av buksene. 

Å kjøpe 5 like av alt ser jeg virkelig ikke poenget med. Alt av klær merkes, og alle barna har jo hver sine hyller. Min datter hadde nok ikke akseptert å gå i like klær hver dag heller. 

Anonymkode: 6f624...065

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi tar forøvrig ingenting med hjem utover dagligjakken og skoene så sant ting ikke er skittent.

om ting skal være foret eller ei kommer jo Ann på årstid, samt hvor varmt ditt barn er. 

Anonymkode: 6f624...065

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville ikke kjøpt like klær. For å ikke forveksle/blande så bruker man navnelapper (nordicprint.no) som man fester på alle klærne/skoene osv. I barnehagen har vi følgende: gummistøvler, vinterdress eller parkdress, regntøy, ulldress som mellomlag, ulldress til å sove i, 2 tykke luer, votter, regnvotter, hals, sandaler/tøfler, 2 skift (body, strømpebukse, genser, sokker). 

Anonymkode: afa34...582

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vintersko tar vi med oss hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom på noe: innnesko/tøfler. Er det vanlig å ha det?

Ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heihee

Jenta mi på 3 år skal på barnehage til høsten. Jeg har ingen anelse hva hun vil trenge og spør om noen kan gi tips til en liste. Trenger hun dobbelt opp av hvert i tilfelle ting blir vått/skittent? Da tenker jeg feks: dobbel sett regntøy og dobbelt regnsko. Luer sokker osvv. Samme med vinter? Dobbelt med vinterdress ig sko? Og masse fleece klær og ull.

Jeg tenker å kjøpe mye likt. Feks ved barnehagestart har hun 5 like bodyer og 5like tights /joggebukser som hun vrksler mellom hver dag. Men alle de 5dagene har hun like klær. Og neste uke et annet sett med helt like body og tights. Dette for at barnehagen ikke skal forvekske mellom klærne og gjlre dem lett å se hvem som tilhører dattera mi.

Og hva skal være foret/ikke foret? 

Skal klærne hjem etter hver dag eller skal det alltid ligge noe ekstra til skift?

Det er kjempetilbud nå og derfor har jeg tenkt å slå til.

Ved termin kjøpte jeg aaaltfor mye klær som mini vokste for fort ut av. Vil ikke gjøre samme feilen nå med barnehage..

Vi foretrekker foret vinterdress (naturlig nok), men ikke-foret regntøy (bor i Bergen og vannet trekker opp i for sånn at det tar lang tid å tørke). Under regntøy bruker vi ulldress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for din barnehage, men i barnehagen vår er ca dette utstyrslista:

To skift inneklær (2 bodyer/genser/t-skjorte, 2 bukser, 2 sokkepar, 2 strømpebukser/stillongs)
Bleier eller truser
Eventuelt innesko, nesten ingen bruker det i denne barnehagen, så ikke noe must

Uteklær til sesong:
1 parkdress eller vinterdress
1 ekstradress (her har vi en godt brukt vi har arvet). Sommerhalvåret har vi hatt skalljakke og skallbukse som skifteklær ute. Da har hun også ei fleecejakke med.
1 sett regnklær
1 ulldress nå på vinteren
1 fleecesett todelt
2 Luer (sommerhalvåret: pannebånd, caps, solhatt)
1 hals
4 par votter (vintervotter, hjemmestrikka ullvotter og regnvotter)
Ullsokker
1 eller 2 par sko (vintersko/overgangssko eller joggesko)
1 par støvler eller cherox
Skisko
Ski
Solbriller

+ sovevogn m.m., men det er sikkert ikke aktuelt for dere

I vår barnehage får barna solkrem der, noen steder må foreldre ta med selv. 

Det er vanlig å ha klærne på garderobeplassen til barnet, man tar med hjem ved behov til vask eller om man trenger klærne hjemme. Vintervotter blir feks veldig fort sure og trenger en vask ganske ofte. Får du med skift hjem tar du med tilsvarende tilbake dagen etter. Tilpass det som er av klær til årstiden og været.

Det med like klær en hel uke ser jeg ikke noe poeng i. Alle klær må merkes, kjøp inn merkelapper du bare kan klistre på og en tekstiltusj. Mitt tips angående klær er å kjøpe klær som tåler en vask og er gode å bevege seg i. Her går det mye i ull på vinteren. Barnehagen her foretrekker stillongs og sokker i stedet for strømpebukse, det er varmere og lettere å skifte om de blir våte på beina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke sant. Klær blir jo våt. Derfor trenger man 2 sett av regntøy. Eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg ser på skalldress og rengdress, ser jeg ikke forskjell...hva er egentlig forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yttertøy etter vær og temperatur. Gjerne tynt ytterplagg, og heller tykt og tynt ulltøy til å ha under etter behov. To-tre luer og vottepar samt halser. (Akkurat det samme som hun trenger når hun leker ute hjemme...)

Jeg pleier å ha tre helskift innetøy liggende. Når en bukse kommer skitten hjem, legger jeg igjen ny neste dag. 

Jeg foretrekker å ta med hjem alt hver fredag og se over at hun har det hun trenger. Yttertøy trenger vi gjerne hjemme i helgene. 

Skalldress = softshell, regntøy = gummiert tøy. 

Anonymkode: a53dd...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant. Klær blir jo våt. Derfor trenger man 2 sett av regntøy. Eller??

Regntøy tørker fint over natta. Eller i barnehagens tørkeskap. Hos oss er de bare ute én gang på de våteste eller kaldeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er listen barnehagen har hengt på skiftekurven til alle i vår barnehage:

IMG_2369.JPG

Anonymkode: f548b...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yttertøy etter vær og temperatur. Gjerne tynt ytterplagg, og heller tykt og tynt ulltøy til å ha under etter behov. To-tre luer og vottepar samt halser. (Akkurat det samme som hun trenger når hun leker ute hjemme...)

Jeg pleier å ha tre helskift innetøy liggende. Når en bukse kommer skitten hjem, legger jeg igjen ny neste dag. 

Jeg foretrekker å ta med hjem alt hver fredag og se over at hun har det hun trenger. Yttertøy trenger vi gjerne hjemme i helgene. 

Skalldress = softshell, regntøy = gummiert tøy. 

Skalldress og softshelldress er ikke det samme. Skalldress er mer vindtett og vannavstøtende enn softshell, ta en tur i en klesbutikk og se.

Anonymkode: 51a0f...ab6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skalldress og softshelldress er ikke det samme. Skalldress er mer vindtett og vannavstøtende enn softshell, ta en tur i en klesbutikk og se.

Anonymkode: 51a0f...ab6

Forskjellen er like fullt at regntøy er gummiert mens skall er som softshell 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dropp body! Om barnet er 3 år regner jeg med hun (straks) er bleiefri, iallefall til høsten... Body er da bare dumt når hun skal på do pga flappen som henger ned bak

Anonymkode: 64b8f...14b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jaah. Det tenkte jeg ikke på det med body. Hun er ikke bleiefri enda,men regner med det blir hun innen barnehagestart

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine har ekstra body, bukse, sokker, strømpebukse, sokker og truser (gjerne tøy som begynner å bli litt slitt og derfor ikke brukes så mye ellers). På vinteren har de et ullsett, et fleece-sett, regntøy (bare et sett i bhg. Har et ekstra hjemme sånn at vi ikke trenger å ta med alt hjem i helgene). To par tykke votter, et par tynne (greit å ha dersom de er på tur og skal spise ute for eksempel), støvler og utedress. Det hender vi har overtrekksbukse og jakke hengende også. Varierer litt. Hvis hun sover i vogn på dagtid, kan det hende bhg vil at hun skal ha egne soveklær sånn at de vet at hun alltid har tørre klær til sovingen (f.eks ei ekstra lue og en fleecedress). Det med like klær vet jeg ikke helt om jeg forsto poenget med. Alle klær merkes, og vi har aldri opplevd å miste klær i bhg. Det kan dessuten like gjerne være andre foreldre som -uten å mene det- plutselig får med seg et plagg fra ditt barn hjem til helga! Ville ikke stresset så mye med det. Kjøp masse navnelapper og klistre dem på et lett synlig sted. Problem solved!

Anonymkode: d1dcd...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...