Gå til innhold

1.klasse-lærer som ikke liker mitt barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min går i 1.klasse, og har det stort sett ok på skolen. Har vært noen tilfeller hvor hun har følt seg utestengt av noen jenter, og har tatt opp dette med læreren hennes. Læreren har hatt samtaler med jentene i klassen, og min datter, og det ser ut til å gå litt bedre.

Tidligere denne uken, var det tre gutter som kalte henne noe (vil ikke skrive eksakt hva, vil ikke bli gjenkjent). Men hun sa at hun sa det til læreren, som snakket med guttene. Derfor tenkte jeg at dette var litt ute av verden. Før helgen ble de inndelt i lekegrupper, og datteren min var misfornøyd med å komme på gruppe med en av de tre guttene. Nevnte dette i mail til læreren.

Læreren svarte med en lang mail hvor hun skrev at min datter ofte ikke er så snill og grei selv, og samtidig roste hun den ene gutten og sa indirekte at denne gutten ikke er en som gjør noe slemt.

Jeg svarte ganske skarpt på denne mailen, og læreren foreslår et møte. Sa ja til det.

Synes dette er ganske ubehagelig; jeg lar læreren vite at min datter ikke er glad for å komme i gruppe med en gutt hun påstår har vært litt slem mot henne, og blir møtt av en mail fra læreren hvor hun skryter av denne gutten og skriver at min datter "ofte" gjør andre elever lei seg. Den ene av de hun nevnte, var en annen av de tre  -som dagen før sammen med to andre gutter kalte min datter ting.

Har en ekkel følelse av at denne læreren nå ikke liker min datter så godt, og at det positive inntrykket jeg hadde av henne er i ferd med å forvitre.

Er jeg paranoid, eller er det noe i dette? Har noen erfart at lærere i småskolen favoriserer andre elever på bekostning av ditt barn? Hva skal man eventuelt gjøre med dette? Var så tydelig i denne mailen, da hun skrev at det var "trist" at min datter "ikke liker" denne ene gutten  -og at han er så stille og grei. Det virket så rart. Som om hun ikke tror på min datter når hun sier at denne gutten har kalt henne ufine ting, fordi denne gutten er så snill og stille......

Anonymkode: 3cd3d...286

Videoannonse
Annonse
Gjest bergenrosa
Skrevet

:frkk: Dette var provoserende!! Utrolig lite profesjonelt av læreren å si noe sont!! Å i tillegg til små barn, jeg hadde klaget på læreren om jeg var deg.. En lærer skal vær der for å skape ¨fred og harmoni¨ ikke ta side å skape ett slikt type miljø.

Du har min fulle støtte!

AnonymBruker
Skrevet

Synes det var en litt merkelig måte å svare på av læreren, så det skjønner jeg at du reagerte på. 

Samtidig synes jeg, som lærer, ingenting om at foreldrene blander seg for mye opp i gruppesammensetninger, for som oftest har jeg en tanke bak gruppene jeg lager, som også kan være nyttig for elevene (tar selvfølgelig hensyn ved alvorlige mobbesaker og lignende, men fikk ikke inntrykket av at det var tilfelle her). Dessuten bør jenta di lære å være sammen med mange ulike slags mennesker i mange forskjellige situasjoner, også mennesker hun ikke liker. Kanskje læreren satte disse to på samme gruppe for å prøve å jobbe fram en bedre relasjon mellom de, som de er bedre tjent med i det lange løp? Det var vel også flere barn på gruppa enn bare disse to?

Men som sagt, igjen en merkelig mail fra lærer. Jeg ville nok mye heller svart noe av det samme som jeg har skrevet om i avsnittet over, og lagt til at jeg også kom til å følge ekstra med på gruppe til jenta di og gripe inn med en gang dersom noe skulle oppstå, for å sikre at hun har det bra. 

Du kan jo gi tilbakemelding til lærer om at du syntes det var en snodig måte å svare på, og at du forventer at dersom skolen har et problem med oppførselen til jenta di så informerer de deg om det på en ryddig måte slik at dere kan jobbe sammen om en plan for å skape bedring. Du kan jo også legge til at du ikke synes noe særlig om å få slik detaljert informasjon om andres barn, og håper ikke det er sånn at læreren også i detalj nevner like mye om din elev til andre foresatte. Men samtidig så bør du også være åpen for å lytte til læreren , for læreren ser disse elevene hele dagen og kan ha fått med seg ting som kanskje ikke er like lett for jenta di å si noe om, og når læreren da har bedt om et møte, så kan det være noe som skurrer litt som det er greit å rydde opp i. 

Anonymkode: 6c8a8...2b2

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det var en litt merkelig måte å svare på av læreren, så det skjønner jeg at du reagerte på. 

Samtidig synes jeg, som lærer, ingenting om at foreldrene blander seg for mye opp i gruppesammensetninger, for som oftest har jeg en tanke bak gruppene jeg lager, som også kan være nyttig for elevene (tar selvfølgelig hensyn ved alvorlige mobbesaker og lignende, men fikk ikke inntrykket av at det var tilfelle her). Dessuten bør jenta di lære å være sammen med mange ulike slags mennesker i mange forskjellige situasjoner, også mennesker hun ikke liker. Kanskje læreren satte disse to på samme gruppe for å prøve å jobbe fram en bedre relasjon mellom de, som de er bedre tjent med i det lange løp? Det var vel også flere barn på gruppa enn bare disse to?

Men som sagt, igjen en merkelig mail fra lærer. Jeg ville nok mye heller svart noe av det samme som jeg har skrevet om i avsnittet over, og lagt til at jeg også kom til å følge ekstra med på gruppe til jenta di og gripe inn med en gang dersom noe skulle oppstå, for å sikre at hun har det bra. 

Du kan jo gi tilbakemelding til lærer om at du syntes det var en snodig måte å svare på, og at du forventer at dersom skolen har et problem med oppførselen til jenta di så informerer de deg om det på en ryddig måte slik at dere kan jobbe sammen om en plan for å skape bedring. Du kan jo også legge til at du ikke synes noe særlig om å få slik detaljert informasjon om andres barn, og håper ikke det er sånn at læreren også i detalj nevner like mye om din elev til andre foresatte. Men samtidig så bør du også være åpen for å lytte til læreren , for læreren ser disse elevene hele dagen og kan ha fått med seg ting som kanskje ikke er like lett for jenta di å si noe om, og når læreren da har bedt om et møte, så kan det være noe som skurrer litt som det er greit å rydde opp i. 

Anonymkode: 6c8a8...2b2

Ja, jeg oppmuntrer henne til å leke med så mange som mulig i klassen, og å være hyggelig. Men hun er selvsagt ikke perfekt.

Denne gutten har vært i lekegruppe med henne før, og da møtte han ikke opp da vi inviterte lekegruppen til oss. Det var ikke noe hyggelig for min datter, og noe jeg har informert læreren om tidligere, så derfor er det rart at hun setter de to i samme gruppe igjen. Hun kommer også med unnskyldning og bortforklaringer på denne gutten og foreldrenes vegne "de hadde sikkert en god grunn til å ikke komme etc.," men det hadde de ikke.

Uansett, synes det er rart at hun virker så positiv til denne gutten i mailer hun sender til meg, samtidig som hun sier at min datter "ofte" ikke er snill mot andre. Som du sier, om det er tilfelle, burde jeg jo ha fått vite om dette tidligere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan vet du sikkert at jenta di fremstiller den fulle sannheten for deg? Du ser henne ikke på skolen,men det gjør læreren. Jeg har opplevd oppgjennom at alt for mange foreldre tror deres egne barn er engler,(inkludert min egen mor)og er overbevist om at det er den andre som tar feil. Jenta di kan f.eks ha vært slem med disse guttene i forkant av at de kaldte henne noe. Du var ikke der,da har bare ordet til et lite barn. Barn ser ting bare fra sitt eget perspektiv. Jeg tror et møte med lærer her er lurt. 

Anonymkode: 72679...43b

Jeg vet ikke alt hva hun gjør og sier på skolen, nei. Men i barnehagen fikk hun stadig vekk skryt for at hun var hyggelig, tok seg av de små ungene og inkluderte dem i lek etc., og synes det er rart om hun nå plutselig er så annerledes på skolen.

De tre guttene kalte henne ting, og hun løp etter dem. De snakket med læreren etter dette. Dagen etter kaller min datter den ene av disse guttene noe  - og dette er det læreren velger å nevne i mailen, ingenting om at TRE gutten kalte min datter noe dagen før. Synes det er rart.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke alt hva hun gjør og sier på skolen, nei. Men i barnehagen fikk hun stadig vekk skryt for at hun var hyggelig, tok seg av de små ungene og inkluderte dem i lek etc., og synes det er rart om hun nå plutselig er så annerledes på skolen.

De tre guttene kalte henne ting, og hun løp etter dem. De snakket med læreren etter dette. Dagen etter kaller min datter den ene av disse guttene noe  - og dette er det læreren velger å nevne i mailen, ingenting om at TRE gutten kalte min datter noe dagen før. Synes det er rart.

Snakket de med læreren om det etter at datteren din hadde kalt gutten noe da? Vil gå ut ifra at grunnen til at hun ikke nevnte den første hendelsen var at de allerede hadde snakket om dette. 

Visste du om den påfølgende hendelsen (at din datter var slem mot gutten) før læreren nevnte det i mailen? Hvis ikke kan hen jo ha nevnt det fordi det ikke virker som at du er klar over at ditt barn også er feilbarlig.

Anonymkode: 13b59...92d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett, synes det er rart at hun virker så positiv til denne gutten i mailer hun sender til meg, samtidig som hun sier at min datter "ofte" ikke er snill mot andre.

Læreren bør jo konkretisere hva hun mener med at datteren din er slem "ofte" og hvorfor hun ikke har tatt tak i det tidligere. Ut i fra det du skriver så virker ikke læreren objektiv nok. 

Anonymkode: 196a9...4e3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakket de med læreren om det etter at datteren din hadde kalt gutten noe da? Vil gå ut ifra at grunnen til at hun ikke nevnte den første hendelsen var at de allerede hadde snakket om dette. 

Visste du om den påfølgende hendelsen (at din datter var slem mot gutten) før læreren nevnte det i mailen? Hvis ikke kan hen jo ha nevnt det fordi det ikke virker som at du er klar over at ditt barn også er feilbarlig.

Anonymkode: 13b59...92d

Ærlig talt, jeg e rikke en forelder som mener at mitt barn ikke kan gjøre noe galt.

Og nei, visste ikke om at min datter hadde tatt igjen overfor den ene gutten. Virket som om læreren nevnte dette i mailen i et slag forsvar for en annen gutt, som "du sier gutt X har vært slem mot din datter, jaha, men din datter har vært slem mot gutt Y og Z. Hun er ofte slem." Virker så malplassert og lite nøytralt det hele.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Læreren bør jo konkretisere hva hun mener med at datteren din er slem "ofte" og hvorfor hun ikke har tatt tak i det tidligere. Ut i fra det du skriver så virker ikke læreren objektiv nok. 

Læren virker å ha en forkjærlighet for enkeltelever, ja, og min datter er visst ikke blant dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du overdriver litt. Læreren burde vel formulert seg annerledes, men jeg synes det er greit at gruppesammensetningen ble som den ble. Liten konflikt er i mine øyne ikke god nok grunn til å gi datteren din spesialbehandling. Hvis det gjelder 3 gutter og de er en liten klasse på 15 elever, er det gjerne ikke så lett å unngå alle som har sagt noe slemt til din datter. 

Anonymkode: 6d420...4cf

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Læren virker å ha en forkjærlighet for enkeltelever, ja, og min datter er visst ikke blant dem.

Det er trynefaktor i skolen også selv om skolene aldri vil innrømme det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du overdriver litt. Læreren burde vel formulert seg annerledes, men jeg synes det er greit at gruppesammensetningen ble som den ble. Liten konflikt er i mine øyne ikke god nok grunn til å gi datteren din spesialbehandling. Hvis det gjelder 3 gutter og de er en liten klasse på 15 elever, er det gjerne ikke så lett å unngå alle som har sagt noe slemt til din datter. 

Anonymkode: 6d420...4cf

Det er ikke en liten klasse på 15 elever. Ikke vær så forutinntatt. Den mailen fra læreren var ikke ok.

• Liker 1
Skrevet

Stakkars lærere, en umulig oppgave :)

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å diskuter her og ta et møte med lærer! Her tror jeg lærer har formulert seg klønete, hun burde ringt deg og ikke skrevet Mail. Hun har nok sett noe du ikke har sett og det mener jeg du bør få vite om hva er. Og en sak har alltid flere sider... 

Anonymkode: dca7d...afe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at synet ditt på din datter er veldig langt ifra å være objektivt og jeg tror du vil få mye å gjøre i årene som kommer. Lykke til!

Anonymkode: 440fa...3f4

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det til en vane å spørre barnet ditt "men hva gjorde du?" og ta det derfra.  Mistenker at lærer har prøvd å realitetsorientere deg,  men du virker ekstremt sårbar på eget barns vegne.  Jeg kan selvfølgelig ta feil,  men gå i dialog med åpent sinn!! 

Anonymkode: 5f2bf...b00

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det til en vane å spørre barnet ditt "men hva gjorde du?" og ta det derfra.  Mistenker at lærer har prøvd å realitetsorientere deg,  men du virker ekstremt sårbar på eget barns vegne.  Jeg kan selvfølgelig ta feil,  men gå i dialog med åpent sinn!! 

Ja, her tar du feil. Har spurt henne mange ganger, men hun sier at de  -tre gutter, sa ting til henne først, og så tok hun igjen. Uansett, er ikke ok å slenge negative kommentarer, men reagerer på at tre gutter mot en jente tydeligvis ikke er noe læreren synes er verdt å ta opp, men heller at min datter slengte kommentarer mot en av disse tre guttene dagen etter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, her tar du feil. Har spurt henne mange ganger, men hun sier at de  -tre gutter, sa ting til henne først, og så tok hun igjen. Uansett, er ikke ok å slenge negative kommentarer, men reagerer på at tre gutter mot en jente tydeligvis ikke er noe læreren synes er verdt å ta opp, men heller at min datter slengte kommentarer mot en av disse tre guttene dagen etter.

Da synes jeg du skal ta det videre.  Kan godt hende at læreren tar feil og. Her må du komme til bunns i saken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi får kun høre din side av saken, og du er ikke akkurat nøytral og objektiv her. Så kan kun svare uti fra dette og generelt. 

Du verken bekrefter eller avkrefter din datters oppførsel. Du fokuserer kun på de andre. Ditt barn kan provosere frem ord og handlinger ved å være slem først. For så å skjule dette for deg. 

Det at læreren ser noe godt i en elev, betyr ikke at hun nødvendigvis favoriserer. 

Det at du skal dra ditt barn utav grupper. Bare fordi hun blir satt sammen med noen hun ikke liker. Det skader ditt barn på sikt. Hun må lære seg å være høflig og normal mot folk. Også dem man ikke liker. Det er fult mulig å jobbe sammen i en gruppe, selv om at man ikke er bestevenner. 
Dette er noe hun må lære, og hun lærer ingenting positivt ved at du redder henne hele tiden. 

Det at hun skriver at det er synd at din datter ikke liker gutten. Det forteller meg at din datter er problemet her, ikke han. Men som sagt, vi ser bare en side av saken her; din. Vi får ikke se eksakt hva hun skrev, og vi får ikke hørt hva læreren har å si.

Din holdning er ikke bra for din datter. 
Du tar på henne med silkehansker, redder henne utav noe så lite som en gruppesammensetting. Du nekter å innse at ditt barn også er slem mot andre. 

Anonymkode: de2b6...589

• Liker 35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...