AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #1 Skrevet 12. mars 2017 Er det slik at aleneforsørger har mulighet til å få start lån til egen bolig ? Vi har 60/40 deling så ikke akkurat aleneforsørger i den grad. Anonymkode: 41425...944
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #2 Skrevet 12. mars 2017 Alle har mulighet til å få startlån. Barnefamilier blir prioritert. Send inn en søknad så får du se hva du får som svar. Jeg og mannen min har to barn, og vi fikk fullfinansiert bolig til 3M av kommunen. Anonymkode: b26bc...a4d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #3 Skrevet 13. mars 2017 Jeg har hovedomsorgen og fikk avslag. Årsak: fast jobb, for mye i egenkapital (150 000) og barnet er for lite (2 år) til å bli tatt hensyn til i søknadsprosessen. Go figure. Anonymkode: d8490...fc8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #4 Skrevet 13. mars 2017 Startlån får man kun hvis man ikke kan få vanlig lån i banken. Dvs at man har ekstremt liten inntekt, gjeldsproblemer e.l. Men er også avhengig av årsaken til dette. Google startlån så får du opp info om dette. Anonymkode: 8059f...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #5 Skrevet 13. mars 2017 På Sunday, March 12, 2017 den 14.01, AnonymBruker skrev: Er det slik at aleneforsørger har mulighet til å få start lån til egen bolig ? Vi har 60/40 deling så ikke akkurat aleneforsørger i den grad. Anonymkode: 41425...944 Startlån er for økonomisk vanskeligstilte med behov for bolig og ordnet økonomi. Men økonomien skal ikke være høyere enn det kommunens politikere har vedtatt. Kommunenen lager sine egne tilpasninger til Husbankens grunnregler. Derfor er reglene ulike, og beløpene kan variere fra noen hundetusen (toppfinansiering) til full finansiering. Det er og "tak" på hvor dyr bolig du kan få økonomisk hjelp til å kjøpe. Boligen skal være nøktern og fylle behovet for bolig i dag og i fremtid. Gå inn på kommunen din sine sider og finn regelverket din kommune har. Anonymkode: d66dd...34b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #6 Skrevet 13. mars 2017 Jeg søkte om startlån nylig til en bolig til 2mill. Jeg har hovedomsorg for et barn og jeg hadde ikke noe soverom til barnet mitt. Men så fikk jeg i svar at for å få 2mill i startlån så måtte jeg ha 33500,- i mnd inntekt for å betjene lånet og leve budsjettet de hadde regnet ut. Herregud jeg ble paff. Da kunne jeg jo fått lån i vanlig bank. Da jeg kun har rundt 19000,- utbetalt i mnd. Nei tror det er mye trynefaktor om du får startlån eller ikke. Virket som om de bare ønsker å feie meg bort. Anonymkode: 822bf...186 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #7 Skrevet 13. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte om startlån nylig til en bolig til 2mill. Jeg har hovedomsorg for et barn og jeg hadde ikke noe soverom til barnet mitt. Men så fikk jeg i svar at for å få 2mill i startlån så måtte jeg ha 33500,- i mnd inntekt for å betjene lånet og leve budsjettet de hadde regnet ut. Herregud jeg ble paff. Da kunne jeg jo fått lån i vanlig bank. Da jeg kun har rundt 19000,- utbetalt i mnd. Nei tror det er mye trynefaktor om du får startlån eller ikke. Virket som om de bare ønsker å feie meg bort. Anonymkode: 822bf...186 Ingen steder tildels lån etter "trynefaktor". Det er snakk om dokumentasjon på behov og betjjeningsevne. Hvorfor har du ikke brukt klageadgangen din og bedt dem om å behandle søknaden som en delvis søknad om startlån i kombinasjon med boligtilskudd? Anonymkode: d66dd...34b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #8 Skrevet 13. mars 2017 Det er virkelig ikke så mye å hente på å ha lån fra kommunen som mange tror. Renten er bare litt lavere enn i vanlig bank. Fordelen er at dersom man ikke får lån i vanlig bank, er terskelen litt lavere i husbanken. Anonymkode: e489f...239
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #9 Skrevet 13. mars 2017 På 12.3.2017 den 14.01, AnonymBruker skrev: Er det slik at aleneforsørger har mulighet til å få start lån til egen bolig ? Vi har 60/40 deling så ikke akkurat aleneforsørger i den grad. Anonymkode: 41425...944 Nå kommer det selvfølgelig an på hvor mye du hadde tenkt å låne? Men 19000 er jo ikke spesielt mye i mnd, og man må jo kunne betjene det lånet også. Det som lønner seg er å gå i vanlig bank og få et papir på hvor mye de er villig til å låne deg der, og ta dette med i søknaden til startlån, og søk om restrerende beløp. Vi gjorde det på den måten, vi hadde ikke egenkapital, men vi fikk lånt 85% i banken, og 15% i startlån. De fleste får jo lånt noe i vanlig bank. Det var det husbanken sa til oss iallfall. Anonymkode: e489f...239 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #10 Skrevet 13. mars 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hovedomsorgen og fikk avslag. Årsak: fast jobb, for mye i egenkapital (150 000) og barnet er for lite (2 år) til å bli tatt hensyn til i søknadsprosessen. Go figure. Anonymkode: d8490...fc8 Barnets beste hensyntas når barnet nærmer seg skolealder slik at det skal slippe å bytte skole ofte, noe det kan være fare for enkelte steder dersom man må leie bolig. Anonymkode: fdf3e...70f
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #11 Skrevet 13. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå kommer det selvfølgelig an på hvor mye du hadde tenkt å låne? Men 19000 er jo ikke spesielt mye i mnd, og man må jo kunne betjene det lånet også. Det som lønner seg er å gå i vanlig bank og få et papir på hvor mye de er villig til å låne deg der, og ta dette med i søknaden til startlån, og søk om restrerende beløp. Vi gjorde det på den måten, vi hadde ikke egenkapital, men vi fikk lånt 85% i banken, og 15% i startlån. De fleste får jo lånt noe i vanlig bank. Det var det husbanken sa til oss iallfall. Anonymkode: e489f...239 Nå blander du sammen informasjon fra ts sitt hi og et en annen ab som har svart oppi tråden. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hovedomsorgen og fikk avslag. Årsak: fast jobb, for mye i egenkapital (150 000) og barnet er for lite (2 år) til å bli tatt hensyn til i søknadsprosessen. Go figure. Anonymkode: d8490...fc8 Verken for mye i egenkapital eller at barnet er for lite, er grunnlag for avslag på startlån. Her må du nok lese avslaget en gang til, eller anke avgjørelsen/søke på nytt dersom ankefristen er utløpt. Anonymkode: d66dd...34b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #12 Skrevet 13. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte om startlån nylig til en bolig til 2mill. Jeg har hovedomsorg for et barn og jeg hadde ikke noe soverom til barnet mitt. Men så fikk jeg i svar at for å få 2mill i startlån så måtte jeg ha 33500,- i mnd inntekt for å betjene lånet og leve budsjettet de hadde regnet ut. Herregud jeg ble paff. Da kunne jeg jo fått lån i vanlig bank. Da jeg kun har rundt 19000,- utbetalt i mnd. Nei tror det er mye trynefaktor om du får startlån eller ikke. Virket som om de bare ønsker å feie meg bort. Anonymkode: 822bf...186 Kan virke slik ja. Derfor jeg ønsket å høre her. Takk Ts Anonymkode: 41425...944
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #13 Skrevet 13. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barnets beste hensyntas når barnet nærmer seg skolealder slik at det skal slippe å bytte skole ofte, noe det kan være fare for enkelte steder dersom man må leie bolig. Anonymkode: fdf3e...70f Ok takker for svar. Veldig greit å høre andres erfaringer. Setter pris på alle svar og innspill. Ts Anonymkode: 41425...944
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #14 Skrevet 13. mars 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Verken for mye i egenkapital eller at barnet er for lite, er grunnlag for avslag på startlån. Her må du nok lese avslaget en gang til, eller anke avgjørelsen/søke på nytt dersom ankefristen er utløpt. Anonymkode: d66dd...34b "Du er i jobb og har allerede en egenkapital på 150 000. Sønnen din er 2 år og du kan utifra våre vurderinger fortsette å leie fram til du har tilstrekkelig egenkapital." Det er vel ganske nøyaktig det jeg skrev, og i mine øyne en svært merkelig begrunnelse. Alle banker gir meg avslag på lån pga for lite egenkapital, så da faller man mellom to stoler. Anonymkode: d8490...fc8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå