Gå til innhold

Hvilke hunderaser kan være aktuelle for meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker en hund, men har gått meg helt vill i jungelen av raser. Hvilken rase tror dere kan passe meg? Jeg er klar over at egenskaper og personlighet varierer mellom individer, men noe er også raseavhengig. Her er mine ønsker. Jeg vet ikke om det er realistisk å finne en hund som oppfyller alle? Setter uansett stor pris på innspill og erfaringer :) 

-jeg er selv en rolig person, så jeg ønsker en hund som har et godt lynne og ikke stresser. 

-i hverdagen blir det 1-2 timer tur, i tillegg til tisseturer. Ønsker en hund jeg kan løpe med. Har jeg en fridag stikker jeg ofte til fjells. I helger og ferier blir det også fjellturer, med og uten overnatting ute. Både til fots, ski og sykkel. Trekk og kløv. Om sommeren er jeg mye ved sjøen. 

-vil ikke at hunden skal bry seg om andre mennesker. Førerorientert? Det er ikke aktuelt å stoppe å hilse på alle vi møter. Ønsker heller ikke at hunden skal være spesielt opptatt av andre hunder. Det beste hadde vært om hunden kunne gå/løpe forbi andre mennesker og hunder uten å bry seg. 

-lite/ingen bjeffing 

-lite/ingen vakt/vokt og jaktinnstinkt. Ønsker at hunden skal kunne gå løs i skogen og i fjellet. Jeg driver ikke med jakt. 

-mellomstor/stor størrelse. 

-har ingen preferanser på pels. 

-skal ikke drive med organiserte aktiviteter, ønsker en turkompis. Samt hverdagslydighet. 

Har dere noen ideer om hvilke raser jeg kan se nærmere på? :) 

Anonymkode: a123e...e70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Collie eller aussie bør passe kriteriene ganske greit. Har du noe er faring med hund fra før?

Skrevet

En del av det du lister opp har med trening å gjøre (f.eks passere mennesker/hunder uten å bry seg, være rolig inne, ikke stresse...). Der blir hunden litt etter hvilken trening du legger ned. :)

Skrevet

Å finne en hund som ikke bryr seg om andre hunder, ser jeg for meg er lite realistisk. De er jo flokkdyr, og burde sosialiseres med andre hunder hvertfall 2-3 ganger i uken. Når de blir godt voksne begynner de kanskje å bry seg mindre om andre hunder. Alt det andre du skriver handler om trening :-) Jeg har blanding av Border Collie og Samojed, den passer kriteriene dine godt. Bortsett fra at den stresser, men den er bare 9 mnd så det jobber vi med. 

Lykke til på jakten etter din nye bestevenn! :-)

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Tabris skrev:

En del av det du lister opp har med trening å gjøre (f.eks passere mennesker/hunder uten å bry seg, være rolig inne, ikke stresse...). Der blir hunden litt etter hvilken trening du legger ned. :)

Spør av ren nyskjerrighet, hvordan lære hunden å passere mennesker/andre hunder uten å bry seg?

Anonymkode: e507a...900

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spør av ren nyskjerrighet, hvordan lære hunden å passere mennesker/andre hunder uten å bry seg?

Anonymkode: e507a...900

1. Få en valp som er trygg på hunder og mennesker
2. Sosialiser valpen ordentlig på hunder og mennesker så den forblir trygg og får gode erfaringer med ulike typer hunder og mennesker
3. Kun sosialiser valpen når den er løs - i bånd si "bra!" og belønn med godbit hver gang du passerer en hund eller et menneske, og la den hilse på færrest mulig i bånd. Slik får valpen forventninger mot deg (hunder/mennesker = godbit) i stedet for at den forventninger mot de som passerer (hund/mennesker = lek og kos).

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips!

Er usikker på om gjeterhund vil være noe for meg? Hunden vil ikke få gjetet noe..

Har tenkt litt på Golden, den er jo veldig allsidig :)

Anonymkode: a123e...e70

Skrevet

Det er ikke et problem at en gjeter ikke får gjete, men de fleste har som regel mye energi som de må få ut. I tillegg har de ofte et iboende ønske om å jobbe, så jeg synes at dersom man skal ha en gjeter bør man ha en viss interesse for å la hunden arbeide. Behøver ikke ha konkurranseplaner eller drive med organisert hundesport, men jeg mener man bør la hunden få bruke hodet og ikke ha et liv utelukkende som turgåer :)

AnonymBruker
Skrevet

Aussien, som noen har nevnt over her, har en del vokt. De krever også å få brukt seg mentalt. Det samme gjelder tervueren. Jeg tror noen retriever (labrador, golden, flat) kunne passet inn hos deg. Men det skal sier at retrievere er kjent for å være veldig glad i mennesker :fnise: Ellers synes jeg collie var et godt forslag. 

Anonymkode: f6bbc...847

AnonymBruker
Skrevet

Hva med eurasier? De er vel reserverte mot folk, og kan være med på det meste. De er kanskje litt sta...

Anonymkode: 2de23...f77

Skrevet

Hva med storpuddel eller også kalt kongepuddel? Den er lettlært, enmannshund, bjeffer ikke og er svært rolige. De er snille mot alle, men litt reservert .

AnonymBruker
Skrevet

Labrador. Trivelig, allsidig, hengiven, lærenem, leken, sprek og rett og slett en super hund :)  Høres ut som du TS  har en livsstil en Labrador vil kunne utfolde seg og stortrives i. 

Anonymkode: 22d66...d00

Skrevet

Retrievere er jakthunder, men i likhet med tervueren og collie, er utstillingslinjene avlet bort fra den jobben de ble opprinnelig avlet for. Man trenger derfor ikke å gjete eller jakte med disse, fordi de har ikke disse bruksegenskapene lenger.

Til det du beskriver er en tervueren eller groenendael det som slår meg som det mest passende alternativet, om du liker hunder som tenker raskt. En collie, korthåret eller langhåret, eller en finsk lapphund eller lapsk vallhund vil nok også passe.
Hos australian shepherd er det mye dårlig mentalitet, i tilegg til at mange har mye vokt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...