AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #1 Skrevet 12. mars 2017 Hei! Jeg og kjæresten min prøver å få barn, og jeg sluttet på p-pillene i midten av november. For cirka tre uker siden fikk jeg mensen for første gang siden p-pilleslutt, men problemet er at jeg har det så utroolig kjipt! Det begynte med helt vill pms i dagene før mens, noe jeg aldri har vært plaget med tidligere. Mye sinne og gråt (og dårlig samvittighet etterpå). Etter at en utrolig smertefull mens var over, har jeg bare fortsatt å være hormonell og emosjonell. Jeg klarer ikke være glad eller føle positive følelser, gråter mye, bekymrer meg og tenker mye på livet på en nedstemt måte. Dette går naturlig nok utover forholdet til kjæresten min, men i det siste merker jeg at jeg ikke helt klarer å holde det sammen på jobb heller (jeg jobber som lærer). Småting får meg til å gråte, jeg har kortere lunte med elever og kollegaer. Sånn kan jeg ikke ha det, men jeg klarer ikke å ta meg sammen! Møter liten forståelse fra kjæresten min, som mener at jeg jo ikke har noen grunn til å være lei meg. Men jeg har det jo ikke bra, jeg hadde lett bare skjerpet meg om det var så enkelt. Har noen erfaringer med dette? Føler meg så dum og alene som skylder på hormoner, trenger å vite at det ikke er jeg som er svak eller gærn. Når går det over? Tanken på potensielt flere måneder med en slik tilværelse gjør meg helt håpløs. Anonymkode: 0965c...60c
Frøken_lurepave Skrevet 12. mars 2017 #2 Skrevet 12. mars 2017 Hei! Det er trist å høre at kroppen din har reagert så mye etter p-pille slutt.. Men jeg vet at det ikke er unormalt. P-piller har mye hormoner som kan slå begge veier. Jeg slutta med pillene for 11mnder siden, men kroppen har ikke reagert på denne måten. Tenker at det er nødvendig å ta deg en tur til fastlegen din. Ta noen blodprøver og snakke med h*n. Der vil du nok få noen råd. Kan jo ikke gå slik i flere mnder.. Lykke til! Gi en oppdatering når du har vært der
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #3 Skrevet 12. mars 2017 12 minutter siden, Frøken_lurepave skrev: Hei! Det er trist å høre at kroppen din har reagert så mye etter p-pille slutt.. Men jeg vet at det ikke er unormalt. P-piller har mye hormoner som kan slå begge veier. Jeg slutta med pillene for 11mnder siden, men kroppen har ikke reagert på denne måten. Tenker at det er nødvendig å ta deg en tur til fastlegen din. Ta noen blodprøver og snakke med h*n. Der vil du nok få noen råd. Kan jo ikke gå slik i flere mnder.. Lykke til! Gi en oppdatering når du har vært der Takk for svar! :D (Du vet du er hormonell når du får tårer i øynene av at noen vil ha oppdatering på hvordan det går, haha.) Min mor sykepleieren sa det samme, så jeg får bestille meg en time og høre hva slags råd legen kan gi. Anonymkode: 0965c...60c
Frøken_lurepave Skrevet 12. mars 2017 #4 Skrevet 12. mars 2017 Hehe, da er du nok litt hormonell ja Men det trenger nødvendigvis ikke å bety at det er noe galt. Kroppen din er vant til å ha fått masse hormoner av pillene, og plutselig er det slutt.. Har du lagt merke til om du har fått flere kviser f.eks? Hvor lenge har du gått på pillene?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #5 Skrevet 12. mars 2017 Jeg har gått på pillene siden jeg var 17, og nå er jeg 27. Så det har blitt noen år! Jeg har ikke fått noe særlig mer kviser, men har på mystisk vis gått opp i vekt, enda jeg spiser og trener like mye som før. I tillegg til humøret, er det vel det som er den største kroppslige forandringen. Og det hjelper ikke akkurat på humøret heller, haha. De siste dagene har jeg også vært plaget med kvalme og hodepine, noe jeg leser også kan være plager i forbindelse med pilleslutt. Anonymkode: 0965c...60c
Frøken_lurepave Skrevet 12. mars 2017 #6 Skrevet 12. mars 2017 Ja, 10 år er ikke lite. Jeg også har gått opp en del i vekt etter at jeg slutta med pillene... Spiser ikke mer enn før, men treninga blir det ikke så mye av lengre pga stressende hverdag med skole og full jobb.. Men likevel rart. Skal ta det med legen, samt få tatt noen blodprøver jeg også. Greit å gjøre det når man plutselig stopper på piller etter mange manger år. Kvalme og hodepine kan også være i forbindelse med det ja. Jeg har ofte vondt i hodet/migrene, men det har jeg hatt før også.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #7 Skrevet 13. mars 2017 Jeg har det på samme måte. Jeg sluttet på pillen i januar, og etter det har jeg plutselig blitt på gråten for de minste ting, og jeg er sur og irritabel og lat og tiltaksløs. Kjekt når man skal prøve å få barn, klart mannen får lyst på meg når jeg er sånn ja.... Anonymkode: 027c3...a04
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #8 Skrevet 13. mars 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg og kjæresten min prøver å få barn, og jeg sluttet på p-pillene i midten av november. For cirka tre uker siden fikk jeg mensen for første gang siden p-pilleslutt, men problemet er at jeg har det så utroolig kjipt! Det begynte med helt vill pms i dagene før mens, noe jeg aldri har vært plaget med tidligere. Mye sinne og gråt (og dårlig samvittighet etterpå). Etter at en utrolig smertefull mens var over, har jeg bare fortsatt å være hormonell og emosjonell. Jeg klarer ikke være glad eller føle positive følelser, gråter mye, bekymrer meg og tenker mye på livet på en nedstemt måte. Dette går naturlig nok utover forholdet til kjæresten min, men i det siste merker jeg at jeg ikke helt klarer å holde det sammen på jobb heller (jeg jobber som lærer). Småting får meg til å gråte, jeg har kortere lunte med elever og kollegaer. Sånn kan jeg ikke ha det, men jeg klarer ikke å ta meg sammen! Møter liten forståelse fra kjæresten min, som mener at jeg jo ikke har noen grunn til å være lei meg. Men jeg har det jo ikke bra, jeg hadde lett bare skjerpet meg om det var så enkelt. Har noen erfaringer med dette? Føler meg så dum og alene som skylder på hormoner, trenger å vite at det ikke er jeg som er svak eller gærn. Når går det over? Tanken på potensielt flere måneder med en slik tilværelse gjør meg helt håpløs. Anonymkode: 0965c...60c Da må du lære han opp. Godt med litt forståelse for at hormonene våre kan sette oss utav spill. Du kan jo oppleve mye av dette når du blir gravid og! Det er hormoner :/ Jeg er blitt sånn nå, går på minipille, og var ikke det før snakket med fastlegen og hun sa det var hormoner! Jeg tror ikke du kan få en eksakt dato på dette, men for å være sikker så kan du jo alltids snakke med legen din? Du vil nok få bedre svar der. Lykke til! Vet hvordan du har det! 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det på samme måte. Jeg sluttet på pillen i januar, og etter det har jeg plutselig blitt på gråten for de minste ting, og jeg er sur og irritabel og lat og tiltaksløs. Kjekt når man skal prøve å få barn, klart mannen får lyst på meg når jeg er sånn ja.... Anonymkode: 027c3...a04 Det går over. Tipper han ikke tenker sånn! Anonymkode: d2f2d...55e
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #9 Skrevet 13. mars 2017 Du er ikke alene om å oppleve dette. Hormoner er noe styr! Jeg har hatt det motsatt, etter at jeg sluttet på p-piller ble humøret bedre og mer stabilt, og migrenen forsvant helt. Selv om det er trasig nå, er det ikke sikkert at hele prøvetida uten hormonprevensjon kommer til å bli så slitsom, altså. Det kan godt hende kroppen jobber med å stabilisere hormonene igjen, etter alle årene på pilller, og at du føler deg bedre etter hvert. Lykke til med prøvingen Anonymkode: 7e6c2...e9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå