Gå til innhold

streptokokker i halsen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Først og fremst, jeg vet at dere ikke kan gi helseråd. Jeg vil høre deres erfaringer.

Jeg har fått halsbetennelse som jeg mistenker at skyldes streptokokker. Det har også vært det tidligere, og mandlene mine er dekket med gulgrønne prikker. Det gjør vondt, særlig morgen og kveld, men det kjennes ikke ut som jeg har feber, jeg er bare sliten og i litt dårlig form. Har noen hatt en slik infeksjon og blitt frisk av det uten antibiotika? Jeg har tenkt å gi det tre dager før jeg ringer lege. Antibiotika gir meg alltid underlivssopp og jeg føler jeg smaker og lukter antibiotika gjennom hele kuren. Samtidig vil jeg ikke gå med dette lenger enn nødvendig.

Anonymkode: db3e2...0b0

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1091751-streptokokker-i-halsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du en spesiell eim fra halsen eller smak? Da er det som regel streptokokker. Det går nok ikke over uten antibiotika.. Voksne får sjeldent feber egentlig, så ikke sikkert du får noe særlig med feber..

Anonymkode: ba979...fdb

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du en spesiell eim fra halsen eller smak? Da er det som regel streptokokker. Det går nok ikke over uten antibiotika.. Voksne får sjeldent feber egentlig, så ikke sikkert du får noe særlig med feber..

Anonymkode: ba979...fdb

Tja, jeg har lest litt forskjellig nemlig, at det kan gå over uten antibiotika. Jeg har hatt forkjølelse i forkant, så jeg kjenner lite lukt og smak (er tett), men mandlene er som sagt dekket av verk, og det får man ikke ved virus.

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst, jeg vet at dere ikke kan gi helseråd. Jeg vil høre deres erfaringer.

Jeg har fått halsbetennelse som jeg mistenker at skyldes streptokokker. Det har også vært det tidligere, og mandlene mine er dekket med gulgrønne prikker. Det gjør vondt, særlig morgen og kveld, men det kjennes ikke ut som jeg har feber, jeg er bare sliten og i litt dårlig form. Har noen hatt en slik infeksjon og blitt frisk av det uten antibiotika? Jeg har tenkt å gi det tre dager før jeg ringer lege. Antibiotika gir meg alltid underlivssopp og jeg føler jeg smaker og lukter antibiotika gjennom hele kuren. Samtidig vil jeg ikke gå med dette lenger enn nødvendig.

Mange kan gå med streptokokker i halsen uten å vite det og uten å ha noen plager av streptokokkene. Men når man har plager og det har vart noen dager, er det en fordel å kontakte lege og la legen avgjøre om noe skal gjøres. 

Antibiotika mot halsvondt finnes i ulike varianter. Noen typer antibiotika gir lettere underlivssopp enn andre. Det er derfor viktig å gi beskjed om at sopp i underlivet er et problem for deg ved bruk av antibiotika, slik at legen kan prøve å gi deg noe annet enn det du tidligere har prøvd. 

At du lukter og smaker antibiotika gjennom hele kuren er og litt variabelt med ulike typer antibiotika. Den typen jeg synes er verst er Ciproxin. 

Anonymkode: b7d91...fab

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde 13 streptokokkinfeksjoner forrige år, de første6 gangene tok jeg antibiotika men jeg fikk det jo tilbake hele tiden så til slutt doppa jeg bare å ta noe for det. For hver halsbetennelse så ble de mildere så jeg tok bare smertestillende. Nå når jeg kjenner antydning til vondt i halsen skyller jeg med sitronvann og gurgler Cosylan og Jegermaister. :P Funnker bedre enn antibiotika og bivirkninger.

Anonymkode: 4744d...6af

6 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Ja, jeg vet at det ikke er dette tråden handler om, men likevel......

Det er skremmende å tenke på hvordan fremtiden vil bli i en globalisert verden uten antibiotika. Finnes det noen plan for dette?

Enig, det blir helt klart en skummel verden når selv små infeksjoner kan føre til blodforgiftning og død. Planen er vel å utvikle nye typer antibiotika samtidig som dagens (mis)bruk reduseres, men så lenge industrien ikke finner det lukrativt nok, så lenge det blir foreskrevet langt mer antibiotika enn nødvendig, og så lenge det pøses ut til friske dyr for å kunne fete de opp på raskest mulig måte, vil vi neppe komme de multiresistente bakteriene i forkjøpet. De er i ferd med å utvikle resistens fortere enn det blir forsket frem effektiv behandling.

• Liker 1
AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange kan gå med streptokokker i halsen uten å vite det og uten å ha noen plager av streptokokkene. Men når man har plager og det har vart noen dager, er det en fordel å kontakte lege og la legen avgjøre om noe skal gjøres. 

Antibiotika mot halsvondt finnes i ulike varianter. Noen typer antibiotika gir lettere underlivssopp enn andre. Det er derfor viktig å gi beskjed om at sopp i underlivet er et problem for deg ved bruk av antibiotika, slik at legen kan prøve å gi deg noe annet enn det du tidligere har prøvd. 

At du lukter og smaker antibiotika gjennom hele kuren er og litt variabelt med ulike typer antibiotika. Den typen jeg synes er verst er Ciproxin. 

Anonymkode: b7d91...fab

Jeg har stort sett fått apocillin, men det slår aldri feil! Sopp hver gang, og ja, det skal jeg gi legen min beskjed om, kanskje han har noen forebyggende tips. At jeg lukter og smaker antibiotika må jeg bare regne med, det har sin egen lukt. Takk for gode råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...