AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #1 Skrevet 11. mars 2017 Jeg er lærerstudent og ønsker meg litt mer erfaring enn bare fra praksis. Jeg har som regel forelesning 4 ganger i uka til rundt 14-tiden. Jeg hadde ønsket å jobbet den dagen jeg ikke har forelesning på en skole i nærheten. Fra kommunen jeg kommer fra er det skjema på nett man fyller ut og trykker på hvilke skoler og hvilke dager man kan jobbe på, men i kommunen jeg studerer er det ingenting. Skal jeg bare ringe til kommunen eller ta kontakt med skolene? Hva tjener jeg på en undervisningstime? Anonymkode: 6261b...57b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #2 Skrevet 12. mars 2017 Har du allerede vært noe i praksis? Det er jo i så fall en måte å komme inn på "lærervikar-markedet". Det var slik jeg gjorde det selv. Ellers er det jo vanlig å lyse ut hvis man trenger noen,men det er jo ikke alle skoler som gjør det. Jeg vet f.eks at min arbeidsplass ikke leier inn vikarer i det hele tatt,med mindre noen skal være borte i flere måneder/år. Og da leier de nok heller ikke inn studenter,men noen som kan jobbe hver dag. Du kan allikevel prøve,det skader jo aldri. Da ville jeg møtt opp personlig hos skolene rundt i området og forklart at jeg ønsket å ta vikartimer for å få mer erfaring. Angående timelønn,så tror jeg det varierer fra skole til skole hva de gir deg. Noen vil gi deg assistent-lønn,som ikke er så høy. Jeg var så heldig å få lønn for hvor mange år jeg hadde tatt med studier. Anonymkode: 15321...096
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #3 Skrevet 12. mars 2017 Prøv i første omgang å ta kontakt med den skolen du var i praksis på. Der kjenner du både kollegiet og noen av elevene, og de har forhåpentligvis gode minner om dem. Ring inspektøren eller vikarinnkaller, hvis de har noe sånt. Gjør det samme med andre skoler. Ring og si at du er interessert i vikartimer og at du holder på med studiet. Noen kommer til å si nei og at de har mange nok vikarer eller at de bruker vikarbyrå, mens andre skriver deg på liste. Her kan du gjerne være litt frampå og be om en e-postadresse å sende informasjon på, f.eks. hvilke fag du vil undervise/har kompetanse i, og når du kan jobbe. Noen har også egne Facebook-grupper for vikarer. Du må bare sette av noen timer på en dag og ringe rundt. Det er tidkrevende å gå rundt, og kjedelig å få nei. De som er positive kan du eventuelt stikke innom med CV/karakterutskrift til, uka etter for å minne på at du finnes. På min skole er det nesten konstant vikarmangel, og de vikarene som er der har ikke utdannelse, så du ville vært velkommen hos oss iallfall. Du skal ha lønn etter utdannelse. Utdanningsforbundet har en oversikt. Hvis jeg ikke husker feil så skal du f.eks. ha lønn som lektor selv om du fortsatt er student så lenge du har fullført master. Jeg tror også man skal ha lønn som adjunkt når man fullfører ppu, selv om man fortsatt er under utdannelse. Husk på å sjekke at du får lønn for for- og etterarbeid også. Anonymkode: 5715b...1f4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #4 Skrevet 12. mars 2017 Som de andre skriver, ta kontakt med skolene direkte. Jeg har opplevd at man må mase litt, det hjelper ikke bare med svaret "ja, vi setter deg på lista" for å bli ringt etter. Foreslå/spør om du kan komme innom og hilse på, de vil kanskje ha attester/politiattest/karakterutskrift. Du må være tydelig på hvilke(n) dag(er) du kan jobbe, og det er lurt å være fleksibel. Oppdager de at du sier ja til alle fag og alle trinn, kan du etterhvert bli spurt etter flere dager i forveien fordi du havner høyere opp på lista deres. Lønna varierer etter utdannelse, men du får høyere lønn etter bachelor. Barneskole ligger på rundt 240-280 kr/timen, ungdomstrinnet er høyere og etter fag. Når du blir lærervikar er mitt beste tips å bruke elevene som ressurs når du ikke vet ting, og å spørre om de har et signal eller klapper for å få oppmerksomheten til klassen. Anonymkode: 9564f...04f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #5 Skrevet 12. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøv i første omgang å ta kontakt med den skolen du var i praksis på. Der kjenner du både kollegiet og noen av elevene, og de har forhåpentligvis gode minner om dem. Ring inspektøren eller vikarinnkaller, hvis de har noe sånt. Gjør det samme med andre skoler. Ring og si at du er interessert i vikartimer og at du holder på med studiet. Noen kommer til å si nei og at de har mange nok vikarer eller at de bruker vikarbyrå, mens andre skriver deg på liste. Her kan du gjerne være litt frampå og be om en e-postadresse å sende informasjon på, f.eks. hvilke fag du vil undervise/har kompetanse i, og når du kan jobbe. Noen har også egne Facebook-grupper for vikarer. Du må bare sette av noen timer på en dag og ringe rundt. Det er tidkrevende å gå rundt, og kjedelig å få nei. De som er positive kan du eventuelt stikke innom med CV/karakterutskrift til, uka etter for å minne på at du finnes. På min skole er det nesten konstant vikarmangel, og de vikarene som er der har ikke utdannelse, så du ville vært velkommen hos oss iallfall. Du skal ha lønn etter utdannelse. Utdanningsforbundet har en oversikt. Hvis jeg ikke husker feil så skal du f.eks. ha lønn som lektor selv om du fortsatt er student så lenge du har fullført master. Jeg tror også man skal ha lønn som adjunkt når man fullfører ppu, selv om man fortsatt er under utdannelse. Husk på å sjekke at du får lønn for for- og etterarbeid også. Anonymkode: 5715b...1f4 Skolen jeg hadde praksis på ligger 50 minutter fra hvor jeg bor og ble ganske lei av avstanden når jeg var i praksis så den skolen er nok uaktuell. Jeg får ringe litt rundt i morgen å høre på de nærmeste skolene innenfor 30-40 minutters kjøreavstand som jeg er interessert i. Jeg har fullført 60 studiepoeng i et fag og har 45 i et annet. Har i tillegg 15 studiepoeng i pedagogikk. Jeg har ikke noe grad fra før, men hvor kan jeg finne en liste over timelønn? Anonymkode: 6261b...57b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #6 Skrevet 12. mars 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: (...) Angående timelønn,så tror jeg det varierer fra skole til skole hva de gir deg. Noen vil gi deg assistent-lønn,som ikke er så høy. Jeg var så heldig å få lønn for hvor mange år jeg hadde tatt med studier. Anonymkode: 15321...096 Er man lærervikar, så får man lønn som det (ca 240 kr og oppover avhengig av fag). Man skal også ha lærervikar-lønn når man er spesped eller tolærer. Assistentlønn er bare om man jobber som assistent, dvs hvis du har sagt ja til dette, og det føres som oftest på en annen timeliste enn lærervikartimer. Slik har det i alle fall vært på de 3 skolene hvor jeg har jobbet (ulike kommuner) Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skolen jeg hadde praksis på ligger 50 minutter fra hvor jeg bor og ble ganske lei av avstanden når jeg var i praksis så den skolen er nok uaktuell. Jeg får ringe litt rundt i morgen å høre på de nærmeste skolene innenfor 30-40 minutters kjøreavstand som jeg er interessert i. Jeg har fullført 60 studiepoeng i et fag og har 45 i et annet. Har i tillegg 15 studiepoeng i pedagogikk. Jeg har ikke noe grad fra før, men hvor kan jeg finne en liste over timelønn? Anonymkode: 6261b...57b Jeg hadde samme problem, skolen var langt unna, så jeg spurte på den nærmeste skolen. Nå er jeg veldig heldig og har 10 min gange til skolen - noe som også er en fordel for dem, siden jeg kan komme på kort varsel og ta noen få timer i slengen også. Usikker på om du får noe ekstra for poengene dine, det eneste jeg vet er at det er et lønnshopp etter man har fullført bachelor. Timelønn tror jeg varierer etter kommune, men det finnes selvsagt en liste med tariff et sted - men de jeg har sett står kun årslønn, noe som ikke hjelper vikarer. Lykke til med jobbsøkingen! Anonymkode: 9564f...04f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #7 Skrevet 12. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som de andre skriver, ta kontakt med skolene direkte. Jeg har opplevd at man må mase litt, det hjelper ikke bare med svaret "ja, vi setter deg på lista" for å bli ringt etter. Foreslå/spør om du kan komme innom og hilse på, de vil kanskje ha attester/politiattest/karakterutskrift. Du må være tydelig på hvilke(n) dag(er) du kan jobbe, og det er lurt å være fleksibel. Oppdager de at du sier ja til alle fag og alle trinn, kan du etterhvert bli spurt etter flere dager i forveien fordi du havner høyere opp på lista deres. Lønna varierer etter utdannelse, men du får høyere lønn etter bachelor. Barneskole ligger på rundt 240-280 kr/timen, ungdomstrinnet er høyere og etter fag. Når du blir lærervikar er mitt beste tips å bruke elevene som ressurs når du ikke vet ting, og å spørre om de har et signal eller klapper for å få oppmerksomheten til klassen. Anonymkode: 9564f...04f Jeg er interessert i jobbe alt frå 1-10 klasse (Spiller ingenrolle, men har selv erfaring fra 5 og 7 klasse) Jeg føler jeg er litt for lite fleksibel, men de dagene jeg har forelesning er det strenge fraværsregler (20 % ) altså når du over 20 % så får du ikke ta eksamen uansett om du skulket eller var innlagt på sykehus. Dersom du er borte må du itillegg ta igjen det de andre har lært ved å gjøre ekstra oppgaver. Heldigvis så er det en dag jeg alltid kan og så er det noen uker der vi ikke har undervisning/svært lite. Vet om disse ukene lenge på forhånd så kan si i fra til de tidlig Anonymkode: 6261b...57b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #8 Skrevet 12. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skolen jeg hadde praksis på ligger 50 minutter fra hvor jeg bor og ble ganske lei av avstanden når jeg var i praksis så den skolen er nok uaktuell. Jeg får ringe litt rundt i morgen å høre på de nærmeste skolene innenfor 30-40 minutters kjøreavstand som jeg er interessert i. Jeg har fullført 60 studiepoeng i et fag og har 45 i et annet. Har i tillegg 15 studiepoeng i pedagogikk. Jeg har ikke noe grad fra før, men hvor kan jeg finne en liste over timelønn? Anonymkode: 6261b...57b Med det vil du få lønn som ufaglært. Du må ha 60 studiepoeng for å få lønn som lærer. Anonymkode: 87670...397
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #9 Skrevet 20. mars 2017 På 12.3.2017 den 15.06, AnonymBruker skrev: Med det vil du få lønn som ufaglært. Du må ha 60 studiepoeng for å få lønn som lærer. Anonymkode: 87670...397 Har 60 studiepoeng i et skolefag. Vil jeg få høyere lønn når jeg underviser i det faget? visst jeg har tre timer på en dag og er på skolen i for eksempel 2 timer mellom timene til sammen, får jeg da betalt bare for undervisningen eller får jeg for de to ekstra timene også? Anonymkode: 6261b...57b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #10 Skrevet 20. mars 2017 Som vikar får du lønn som ufaglært. Faste satser som går på timene du faktisk er vikar. Ikke forberedelse eller "pauser" mellom timene du underviser. Anonymkode: cfa74...791
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #11 Skrevet 20. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har 60 studiepoeng i et skolefag. Vil jeg få høyere lønn når jeg underviser i det faget? visst jeg har tre timer på en dag og er på skolen i for eksempel 2 timer mellom timene til sammen, får jeg da betalt bare for undervisningen eller får jeg for de to ekstra timene også? Anonymkode: 6261b...57b På barneskolen får du samme lønn uansett hvilket fag det er. Det ligger mellom 240-280 kr/timen de stedene jeg har jobbet. Jeg har selv aldri funnet timelønnsliste, de er utrolig vanskelige å finne (eksisterer de i det hele tatt???) i offentlig sektor generelt, og hver kommune er litt forskjellig. På ungdomsskolen er det fagavhengig, f.eks høyere i norsk, og da skal du ha mer betalt i faget du har. Jeg tror ikke du får noe ekstra for 60 stp skolefag, men er ikke sikker siden jeg ble vikar etter fullført bachelor. Lønn som lærer får man først når man er helt ferdig utdannet. Du får bare betalt for undervisning selvfølgelig, men de stedene jeg har jobbet har de vært flinke til å fylle opp dagene slik at jeg har timer hele dagen. De fyller gjerne opp med ekstra inspeksjoner også, slik at jeg har minimalt med pause (kanskje 10 min) i løpet av dagen. Hvis du får timer med mellomrom mellom, kan du også ta på deg assistenttimer om de har behov for det (ca 170 kr/timen) for å fylle opp timeplanen. Jeg tror ikke det er noe problem å bare jobbe én gang i uka, så lenge det er fast. Men det kan ta litt tid å komme inn i "systemet" og at de husker på deg når de har behov. Bare avklar det med skolen på forhånd, og så kan du jo reklamere for at du kan jobbe der i flere år videre, om dette er noe du kan tenke deg Anonymkode: 9564f...04f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå