Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Smarte løsninger i hus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal bygge hus om ett par år, og har allerede begynt å planlegge litt. Veldig glad i smarte løsninger, noen som har tips å komme med? Alt fra kjøkken til elektrisitet til økonomiske tips.. Har stort fokus på praktiske løsninger, oppbevaring, gode planløsninger +++. Ønsker et hus fylt med vinduer. To fulle etasjer. Helst stue, kjøkken, et (evt to) soverom, et bad, en bod, og vaskerom i ene etasjen, og 3-4soverrom, et bad og en eller to boder i den andre etasjen. Noen fordeler med stue i 1. etasje sammelignet med 2.etasje og omvendt? 

Anonymkode: ac366...327

Skrevet

Kjøkkenøy, mye benkplass og stekeovn i ståhøyde. Ovnstopp med 5 plater. 
Ikke glassvinduer på overskapene. 
Stor dobbel vask. Kran med slange, så man kan dra den ut for å spyle ting bedre. 

Om det er et hus å bli gamle i, så ville jeg hatt alle rom man trenger (stue, kjøkken, soverom, bad, vaskerom, bod) i 1.etg, så når man ikke orker gå trapper mer kan man sperre av 2.etg, og evt bare bruke det til gjester osv. 

• Liker 2
Skrevet

Har du barn er det veldig praktisk å ha et toalett i nærheten av inngangsdøra så du slipper å ta barna langt inn i huset hvis de må på do mens de er ute. Ha nok oppbevaring. 

• Liker 1
Skrevet

Åh, husker ikke hva det heter, men jeg har alltid drømt om en slik støvsugerlist langs gulvet ved kjøkkenskapene. Så når man søler smuler på gulvet så bare soper man de mot listen så suges det inn og videre ned til en beholder. 

Så dette på et svenskt boligprogram en gang

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, maya86 skrev:

Kjøkkenøy, mye benkplass og stekeovn i ståhøyde. Ovnstopp med 5 plater. 
Ikke glassvinduer på overskapene. 
Stor dobbel vask. Kran med slange, så man kan dra den ut for å spyle ting bedre. 

Om det er et hus å bli gamle i, så ville jeg hatt alle rom man trenger (stue, kjøkken, soverom, bad, vaskerom, bod) i 1.etg, så når man ikke orker gå trapper mer kan man sperre av 2.etg, og evt bare bruke det til gjester osv. 

Fin tilbakemelding, som jeg er veldig enig i.  Leste nylig en artikkel om hvorfor eldre flytter fra huset sitt og til aldershjem.  Hovedgrunnen var faktisk at huset hadde to etasjer, hvor viktige rom lå i 2.etg.  Det ble for risikofylt for de gamle å ferdes i trapp.  Men de færreste tenker vel på slikt når de enda er under 50 :) 

En praktisk ting som jeg selv har vært glad for, er å ha en egen inngang for skitne barn og voksne, samt hund.  Der henges uteklær som er i bruk på knagger på veggen, sokker, luer og votter ligger i skuff. og sko/støvler står plassert i vegghyller.  Hunden får mat der.  Når vinteren er over plasseres disse klærne i høyskap, og sommertøy overtar knaggen. 

Slik holder jeg hovedinngangen alltid ryddig og i orden. 

• Liker 1
Skrevet

Vi skal bygge til våren, dette var punktene som var viktig for oss:

- Vaskerom/ bad i direkte tilknytning til vindfang.
- 3 romslige soverom i samme etasje.
- Skittentøyssjakt fra hovedbadet og ned til vaskerommet.
- Stort kjøkken med plass til spisegruppe.
- Matbod i tilknytning til kjøkkenet.
- Utekran med både kaldt og varmt vann (veldig kjekt når man har barn - og det er badesesong ute, slippe å bære bøtter med varmvann).

Andre ting som ikke var et "must", men som allikevel har valgt å ta med:
- Garderobe og bad i tilknytning til hovedsoverom.
- Ekstra takhøyde i 2. etg.

• Liker 1
Skrevet

Tenk over plassering av uteareal og sollys. Kjipt med uteplass i skuggen når middagen skal grillast 😉

• Liker 1
Skrevet

Vil absolutt anbefale å ha stue og kjøkken i 1.etasje.  Det er altfor tungvint og upraktisk å måtte gå i trapper for å nå de rommene som brukes mest.  Ha vaskerom, rom for fryseboks og -skap med direkte adkomst fra kjøkkenet.  Da er veien kort til de rom som brukes mest i hverdagen. 

Tenk også på stuen og kjøkkenets plassering i forhold til sol og uteplasser.  Det er kjekt å ha dør fra kjøkkenet og ut til morgensol på frokostplassen. 

Et annet tips - plasser spisebordet der utsikten er best.  Mange har best utsikt fra stua, men der sitter man gjerne og ser på tv eller leser.  Det er når vi sitter ved spisebordet at vi har tid til å nyte utsikt. 

• Liker 1
Skrevet
På 11.3.2017 den 23.00, Wenda skrev:

Åh, husker ikke hva det heter, men jeg har alltid drømt om en slik støvsugerlist langs gulvet ved kjøkkenskapene. Så når man søler smuler på gulvet så bare soper man de mot listen så suges det inn og videre ned til en beholder. 

Så dette på et svenskt boligprogram en gang

Tror dette er noe man kan få koblet til sentralstøvsugeren, smulelist? - virker genialt!

Ellers kan det være lurt å ha et teknisk rom med varmtvannstanke, sentralstøvsuger, inntak til data/tele - router, modem, ventilasjonssystem, sikringsskap etc. Liker også å kunne gå fra garasjen og direkte inn i huset. Og så ønsker jeg meg et stort vaskerom med kjøkkeninnredning og benker der man kan brette og stryke klær.

Skrevet
1 time siden, Agathe skrev:

Tror dette er noe man kan få koblet til sentralstøvsugeren, smulelist? - virker genialt!

Ja tror det var koblet opp mot en sentralstøvsuger eller noe ja

I samme program så laget de også en skyve"dør" på veggen bak krana på kjøkkenvasken (vasken var ikke mot en yttervegg selvsagt) og der var det da et rom stort nok til å oppbevare zalo, oppvaskbørste og andre slike småting. Så utrolig kjekt så man slipper å ha slikt liggende rundt vasken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...