AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #1 Del Skrevet 11. mars 2017 Jeg er veldig glad i ildtopper, men jeg har aldri hatt grønne fingre. Jeg har noen små ildtopper rundt omkring, men de dør som i en krigssone. Jeg har prøvd å lese på nett, og har sett at de visstnok skal tåle å tørke ut og være ekstremt sterke planter, men mine bare dør... Er det noen her innen som kan gi meg noen råd om hvordan jeg kan holde ildtoppene mine i live? Anonymkode: 05da6...dee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #2 Del Skrevet 11. mars 2017 Kanskje du vanner de for mye. Ildtopper er sånne planter som man ikke bruker å ha etter de har blomstret ferdig uansett, da, for de blir ikke særlig fine etterpå. Anonymkode: 17914...491 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #3 Del Skrevet 11. mars 2017 TS her, Hva er for mye? Jeg har prøvd både å la dem tørke helt ut og å vanne dem mens de fortsatt er fuktige, men de dør okke som. Kan den være mengden vann jeg gir dem på en gang? Trodde ikke jeg ga dem mye av gangen heller... Anonymkode: 05da6...dee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 11. mars 2017 #4 Del Skrevet 11. mars 2017 Små planter har små jordklumper. Små jordklumper har bare ulemper sammenliknet med større. De tørker ut for fort, og det blir så knusktørt at planten ikke får noe som helst fuktighet eller næring. De inneholder dessuten lite næring for planten. De er også fort gjort å overvanne, og da på en slik måte at planten lett råtner. Mitt råd for å få planter som overlever litt lenger er dermed enten å plante om de små ildtoppene i mer jord og større potter, eller kjøpe litt større potteplanter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #5 Del Skrevet 11. mars 2017 1 time siden, Margit Spat skrev: Små planter har små jordklumper. Små jordklumper har bare ulemper sammenliknet med større. De tørker ut for fort, og det blir så knusktørt at planten ikke får noe som helst fuktighet eller næring. De inneholder dessuten lite næring for planten. De er også fort gjort å overvanne, og da på en slik måte at planten lett råtner. Mitt råd for å få planter som overlever litt lenger er dermed enten å plante om de små ildtoppene i mer jord og større potter, eller kjøpe litt større potteplanter. Helt enig. Dette gjelder både små og store ildtopper, de må ha større potter med mer jord. Jeg har hatt ildtopper på terassen som har blomstret i ett kjør fra juni til oktober og de har stått i store krukker med mye jord. Har vannet og gjødslet jevnlig. Anonymkode: 8af50...3eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 24. mars 2017 #6 Del Skrevet 24. mars 2017 På 11.3.2017 den 20.36, AnonymBruker skrev: Kanskje du vanner de for mye. Ildtopper er sånne planter som man ikke bruker å ha etter de har blomstret ferdig uansett, da, for de blir ikke særlig fine etterpå. Anonymkode: 17914...491 På 11.3.2017 den 21.01, AnonymBruker skrev: TS her, Hva er for mye? Jeg har prøvd både å la dem tørke helt ut og å vanne dem mens de fortsatt er fuktige, men de dør okke som. Kan den være mengden vann jeg gir dem på en gang? Trodde ikke jeg ga dem mye av gangen heller... Anonymkode: 05da6...dee På 11.3.2017 den 22.01, Margit Spat skrev: Små planter har små jordklumper. Små jordklumper har bare ulemper sammenliknet med større. De tørker ut for fort, og det blir så knusktørt at planten ikke får noe som helst fuktighet eller næring. De inneholder dessuten lite næring for planten. De er også fort gjort å overvanne, og da på en slik måte at planten lett råtner. Mitt råd for å få planter som overlever litt lenger er dermed enten å plante om de små ildtoppene i mer jord og større potter, eller kjøpe litt større potteplanter. Man kan ha ildtopper lenge. Kniper man av blomstene etterhvert som de er avblomstret kommer det nye skudd og blomster. Følg også rådet med større potte og mer jord. La planten få stå i en skål med vann og trekke litt opp en gang eller to i uken. Da får du sånn passe fuktig jord som er rett for blomsten din. Og stikk alltid fingeren i jorden, da lærer du hva som er for vått og for tørt. Tenk lett fuktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #7 Del Skrevet 24. mars 2017 Hva mener du med "dør"? At selve blomstene visner, eller at hele planten med blad og alt tar kvelden? Det er vanlig at de avblomstrer og blomstrer på nytt. Jeg har en sånn knøtaildtopp som jeg må plante om nå, for den vokser så mye. Den har ikke hatt blomster på en måneds tid, men den har blomstret og avblomstret to ganger siden i fjor høst. Ellers støtter jeg råd om å plante om, og heller gi lite vann ofte enn mye vann på en gang. Anonymkode: 31402...33e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #8 Del Skrevet 25. mars 2017 Takk for flere svar! Kan nok hende jeg har vannet for mye, ja, sikkert nybegynnerfeil å bli stressa når jeg kjenner at den er tørr, og så vanne for mye Å knipe v blomstene har jeg heller ikke gjort, så det skal også prøves. Tusen takk for hjelp! Anonymkode: 05da6...dee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå