Gå til innhold

Hva spiser du vanligvis på en dag? (1200 kcal)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

😊

Anonymkode: af025...df5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1200 kcal er veldig lite med mindre du er veldig lav. Hvorfor skal du ligge på så lavt i kcal?
Vil anbefale deg å ligge litt høyere, hvis ikke risikerer du bare å gå på en skikkelig smell.

Mat jeg spiser som jeg syns metter: Egg, avocado, kyllingfilet, havregrøt, laksefilet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, mandel92 skrev:

1200 kcal er veldig lite med mindre du er veldig lav. Hvorfor skal du ligge på så lavt i kcal?
Vil anbefale deg å ligge litt høyere, hvis ikke risikerer du bare å gå på en skikkelig smell.

Mat jeg spiser som jeg syns metter: Egg, avocado, kyllingfilet, havregrøt, laksefilet.

Fordi jeg vil ned et kilo i uka. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sånt hastverk?
1200 kcal er altfor lavt, og ingen som har skikkelig peiling på kosthold anbefaler noen å ligge så lavt hvis de ønsker varig vektnedgang.
Hvor mye veier du og hvor høy er du?

• Liker 4
Skrevet (endret)

1200 er sannsynligvis unødvendig lite mat og 1 kg pr uke er nesten garantert et urealistisk stort mål for en som vurderer å leve på 1200 kalorier. 

Sett deg et ordentlig mål som du har sjanse til å gjennomføre uten å gå på en smell. Sjekk aller først om du trenger å gå ned. Hvis du gjør det, estimer ditt totalforbruk pr dag, og legg deg på et kaloriunderskudd med mål om 1% nedgang pr uke, maks - 1 kg kroppsfett tilsvarer 7000 kalorier. 

Sånn, da har du plutselig et helt annet utgangspunkt for å sette sammen en meny, og du trenger ikke lure på hva andre spiser, men spise hva du selv har lyst på, så lenge du spiser det antallet kalorier du skal.

Endret av Pringle
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å bremse ned forbrenningen din slik at når du spiser vanlig Igjenn så legger du på deg 5kg ekstra fordi forbrenninga de er ødelagt? :alice:

Anonymkode: 06384...3f4

• Liker 2
Skrevet

Du kan leve på 1200 per dag men da ville jeg lagt opp : 

frokost : yoghurt/müsli eller knekkebrød og smoothie/juice 

lunsj : et eple og knekkebrød

middag : grønnsaker,fisk/kylling,ris 

suppe?? 

mellom måltid : frukt/grønnsaker

kvelds: knekkebrød/havregryn? 

Usikker på kcal innhold her men spiser du lite ,sunt ofte holder du en stabil forbrenning :) og trenger ikke 2000 kcal per dag :) jeg bruker sjelden spise så masse . Men er pescaner da så spiser mye grønnsaker generelt . Og fisk . 

AnonymBruker
Skrevet

Spiser ca 2000 per dag. Går ned 0,5-1 kg i uken. Lav og LAT. ;)

Dumt og idiotisk å sulte seg ned i vekt.

Anonymkode: 6bca6...ccd

AnonymBruker
Skrevet

1200 kalorier var det man skulle ligge på i en slankeklubb ala Grete Roede for en del år siden, så det finnes nok dem som mener at dette er et effektivt hjelpemiddel i å gå ned i vekt. Anbefales ikke, for man blir ofte skikkelig sulten. Lett å sprekke. 1500-1600 kalorier er bedre. Man går ned da også. Gå en effektiv tur hver dag. Få opp pulsen og aktiviser kroppen. Gå/løp ikke fortere enn at man greit kan ha en normal  samtale med noen uten å miste pusten.

Anonymkode: 0384d...baf

• Liker 2
Skrevet

Jobber også med å gå ned i vekt, og ernæringsfysiologen min satte meg på 1900 kcal om dagen. Følger jeg planen hennes, vil jeg gå ned 0,5-1 kilo i uka, så hvorfor du føler du må ligge på 1200, skjønner jeg ikke. 

Skrevet

Barns energibehov er i følge Mat og Medisin på ca. 115 kalorier per kg kroppsvekt i nyfødtperioden, 85 kalorier per kg kroppsvekt hos ett-åringen, og ca. 50 kcal per kg kroppsvekt mot slutten av puberteten. Det vil si at et barn på 10 kg behøver omtrent 1000 kcal. per dag, et barn på 20 kg behøver ca. 1500 kcal. per dag, og et barn på 30 kg behøver ca. 1700 kcal per dag.

Du vil som voksen kun ligge på 1200kcal. Hvorfor??? Direkte usunt og ikke å anbefale! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

JaNei

Du er her

Lommelegen.no » Kosthold og ernæring »

Er 1200 kalorier om dagen for lite?

Er 1200 kalorier om dagen for lite?

Tirsdag 5. February 2013
silhuett-kvinne.png
Kvinne 28
SPØRSMÅL

Hei, jeg er ei jente på 28 år. Jeg er 1,57 høy, veier 59 kg. Jeg vil gjerne gå ned i vekt. Jeg sykler 2 timer om dagen fordelt på tre perioder.ca 3 mil hver dag. Jeg trener styrke 2 ganger i uka. 30 min hver gang. Jeg har i det siste kuttet kalori intaket mitt til ca 1200 hver dag. Det jeg lurer på er hva jeg bør ligge på for å forbrenne mest mulig og gå ned. Er det for lite med 1200. Og vist jeg tar en treningsfri dag hva bør jeg ligge på da.

ANNONSØRINNHOLD
kvinne 
28
Hei og takk for spørsmål!

Du nevner ikke om du har hatt en stabil vekt den siste tiden eller om du har gått opp eller ned i vekt til det du veier nå. Er det slik at du har trent over lengre tid og hatt en vektreduksjon som nå er redusert? Eller har du nettopp begynt et mer intensivt opplegg enn det du har hatt tidligere, både når det gjelder trening og kosthold? Hvis det er det førstnevnte, så er det noe de fleste kan oppleve etter en stund med trenings- og ernæringsfokus slik som du nå har hatt, kanskje først og fremst fordi man ofte i slike faser tilfører kroppen mindre energi/kalorier enn den trenger over lengre tid. 

Dersom jeg tar utgangspunkt i en vekt på 59 kg og har et middels til høyt nivå av aktivitet, beregner jeg ditt daglige energibehov for å opprettholde den vekten på i gjennomsnitt 2000-2100 kcal/dag. Når du i nå har et energiinntak på 1200 kcal/dag, er dette mindre energi enn kroppen din trenger for i det hele tatt å kunne opprettholde sine livsnødvendige prosesser. Ved et slikt lavt energiinntak over tid går kroppen på sparebluss samt at forbrenningen går ned. Dette er kroppens egen måte å motarbeide en vektnedgang på. Derfor kan det noen ganger nesten virke mot sin hensikt å skjære for mye ned på kaloriinntaket. Jeg vil derfor svare at ja, 1200 kcal/dag er etter min mening for lavt.

Ikke at dette ene eksempelet er det eneste rette, men du kan virkelig ikke si at TS kommer til å ødelegge forbrenningen sin.
Å gå sulten og få for lite kcal er jo allmenkjent at kroppen ofte sakter ned forbrenningen for å hindre vektnedgang.
Det funker sikkert for mangen, men det er ikke sunt og du kan gjøre vondt verre. Altså hvorfor ta snarvei, ta gode og sunne valg å tenk på helsen.

Anonymkode: 06384...3f4

Endret av Sulosi
  • Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet og stengt i hht følgende del av rommets retningslinjer, se festet innlegg her:

Sitat

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Sulosi, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...