AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #1 Skrevet 11. mars 2017 Jeg har fått innvilget uføreforsikring, eller uførepensjon som det heter, får tilbakebetalt en litt større sum, og vil får utbetalt månedlig frem til pensjonsalder. Hvilken skattesats vil dette gå på? Er forsikringsutbetalinger definert som "annen inntektskilde" og skattelegges som det? Eller defineres det som hovedinntekskilde og vil gå på tabelltrekket? Noen som vet? Anonymkode: 8e25c...f37
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #2 Skrevet 11. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått innvilget uføreforsikring, eller uførepensjon som det heter, får tilbakebetalt en litt større sum, og vil får utbetalt månedlig frem til pensjonsalder. Hvilken skattesats vil dette gå på? Er forsikringsutbetalinger definert som "annen inntektskilde" og skattelegges som det? Eller defineres det som hovedinntekskilde og vil gå på tabelltrekket? Noen som vet? Anonymkode: 8e25c...f37 Tror ikke det er skatt på engansutbetalingen. Den månedlige utbetalingen skattlegges som vanlig trygd. Anonymkode: 4a66d...d5d
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #3 Skrevet 11. mars 2017 Nei, det er visst nye regler nå. Engangsutbetaling er fritatt for inntektsskatt. Av årlig utbetalt uførerente vil 20 prosent av det utbetalte beløp være alminnelig skattepliktig inntekt. Anonymkode: 4a66d...d5d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #4 Skrevet 12. mars 2017 Obs! Du må skatte av rentene på engangsutbetalingen. Da jeg fikk utbetaling fikk jeg renter for et halvt år, det var drøye 50'000, disse måtte jeg skatte av. Anonymkode: 97c6b...77d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #5 Skrevet 12. mars 2017 På Saturday, March 11, 2017 den 17.16, AnonymBruker skrev: Tror ikke det er skatt på engansutbetalingen. Den månedlige utbetalingen skattlegges som vanlig trygd. Anonymkode: 4a66d...d5d På Saturday, March 11, 2017 den 17.21, AnonymBruker skrev: Nei, det er visst nye regler nå. Engangsutbetaling er fritatt for inntektsskatt. Av årlig utbetalt uførerente vil 20 prosent av det utbetalte beløp være alminnelig skattepliktig inntekt. Anonymkode: 4a66d...d5d Ommdet skal skattes eller er skattefritt kommer helt an på hva erstatningen skal erstatte. Er det tapt inntekt, så skal det skattes både av etterbetaling og av fremtidig utbetaling. Er det menerstatning så er den skattefri, det samme er erstatning for ekstrautgifter. TS bør kontakte skatteetaten og opplyse om hva hun får utbetalt og få avklart hvordan dette skal gjøres, dersom hun ikke vil vente til skatteoppgjøret er ferdig for det året utbetalingen bilr utbetalt. Da kan nemlig skatteetaten gi henne restskatt om der skal betales skatt av beløpet hun får utbetalt. Anonymkode: db236...edb
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #6 Skrevet 12. mars 2017 Hei! Er utbetalingen fra en privat uføreforsikring du selv har tegnet eller gjennom arbeidsgiver (pensjonsordning f.eks)? Anonymkode: 9562d...601
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #7 Skrevet 12. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er utbetalingen fra en privat uføreforsikring du selv har tegnet eller gjennom arbeidsgiver (pensjonsordning f.eks)? Anonymkode: 9562d...601 Utbetalingen er på en uføreforsikring opprettet av arbeidsgiver, men som jeg overtok som en forsettelsesforsikring da arbeidsforholdet avsluttet, og jeg har betalt årlig premie på den selv i ettertid. TS Anonymkode: 8e25c...f37
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #8 Skrevet 13. mars 2017 Bare til info, jeg snakket med skatteetaten i dag, og denne ufør- forsikringutbetalingen er skattepliktig, denne blir definert som definert som "annen inntektskilde" og skattelegges som det, hos meg 35% på både den større etterbetalingen og på den månedlige utbetalingen. Skatten blir trukket fra før utbetaling. Så sånn var det. TS Anonymkode: 8e25c...f37
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #9 Skrevet 14. mars 2017 På 3/11/2017 den 17.16, AnonymBruker skrev: Tror ikke det er skatt på engansutbetalingen. Den månedlige utbetalingen skattlegges som vanlig trygd. Anonymkode: 4a66d...d5d Vært i samme situasjon, så jo, man skattelegges selvfølgelig på etterbetaling. Hvorfor skulle man ikke det?. Anonymkode: a8c1b...fa6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå