AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #1 Skrevet 11. mars 2017 Dette handlet om hva man kaller elevene sine. Først: Dette er en sann situasjon, men navnene er tilfeldig valgt fra en generator. Altså personene er ekte, men navnene er falske. To jenter med samme fornavn går i samme klasse på ungdomsskolen. Thea Heldal og Thea Moen. De gikk ikke på barneskole i lag. Thea Heldal har alltid vært veldig populær helt siden barneskolen, Thea Moen hadde mange venner på barneskolen, hun var verken populær eller upopulær. Thea Heldal er veldig vakker og hun er moden, hun blir fort populær på ungdomskolen også. Guttene syns hun er "sexy" og jentene vil være venner med henne. Thea Moen passer ikke inn i klassen. Ingen av vennene hennes fra barneskolen går i samme klasse, og hun får inntrykk av at hun er upopulær i den nye klassen da alle andre har venner der. Thea Heldal er kjent som Thea i klassen, Thea Moen blir kalt for.... Thea Moen, fullt navn. Hun blir vant til at hvis noen sier Thea, som er hennes navn, så mener ikke de henne. I tillegg til dette har de en mannlig kontaktlærer som kjenner Thea Heldal fra før, han tar steget litt lenger og kaller Thea Moen for Moen. Han oppfører seg litt "kompisaktiv" med noen av guttene og de kalles med etternavn, men ingen av jentene blir kalt ved etternavn. Bare Thea Moen som føler at hun har mistet navnet sitt. Er lærer ufølsom her? Han kan kanskje ikke vite hvordan Thea Moen føler det inni seg, men burde ikke han være bevisst over at han velger å gi én Thea navnet sitt og den andre etternavnet sitt? Burde ikke lærer her for eksempel konsekvent si Thea H og Thea M og håpe at det smitter over på elevene? Anonymkode: 5a5c0...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #2 Skrevet 11. mars 2017 Dette var veldig vanlig da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående. Jeg synes også det er langt mer ålreit å kalle noen ved etternavn, enn ved både fornavn og etternavn. Det siste høres veldig formelt ut og som man rett og slett ikke passer inn. Etternavn er som du selv sier litt mer kompispreget, og det er en større form for anerkjennelse av personen (etter min mening). Poenget mitt er at man ikke bør ta sånt særlig personlig. Dersom Thea Moen har et problem med dette får hun ta det opp med den aktuelle læreren. Anonymkode: f779d...5a4 15
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #3 Skrevet 11. mars 2017 Er jo bare å ta dette opp med lærer, så skjerper han seg nok. Er nok ikke eningen, men ja han burde rette på seg. Anonymkode: 5dfbf...ece
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #4 Skrevet 11. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var veldig vanlig da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående. Jeg synes også det er langt mer ålreit å kalle noen ved etternavn, enn ved både fornavn og etternavn. Det siste høres veldig formelt ut og som man rett og slett ikke passer inn. Etternavn er som du selv sier litt mer kompispreget, og det er en større form for anerkjennelse av personen (etter min mening). Poenget mitt er at man ikke bør ta sånt særlig personlig. Dersom Thea Moen har et problem med dette får hun ta det opp med den aktuelle læreren. Anonymkode: f779d...5a4 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er jo bare å ta dette opp med lærer, så skjerper han seg nok. Er nok ikke eningen, men ja han burde rette på seg. Anonymkode: 5dfbf...ece Bare å ta det opp? Vi snakker her om en jente på 14-15 år. Det er ikke så enkelt å ta ting opp med lærer i den alderen, spesielt hvis man føler seg upopulær og som om man ikke passer inn. Anonymkode: 5a5c0...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #5 Skrevet 11. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bare å ta det opp? Vi snakker her om en jente på 14-15 år. Det er ikke så enkelt å ta ting opp med lærer i den alderen, spesielt hvis man føler seg upopulær og som om man ikke passer inn. Anonymkode: 5a5c0...ff8 Dette er åpenbart ikke gjort med noe overlegg. Læreren håner jo ikke akkurat eleven. For at læreren skal forstå at det blir tatt ille opp (om det i det hele tatt gjør det?) så må det kommuniseres. Dersom 14-15-åringen ikke klarer å ta det opp selv, kan det gå via foreldre. Jeg mener uansett at en 14-15-åring har godt av å trene seg på å si ifra når det er noe som ikke føles greit. Anonymkode: f779d...5a4 13
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #6 Skrevet 11. mars 2017 Jeg er lærer og hadde to Marcus (byttet navnet altså) i klassen min. Kalte begge to for Marcus så lenge det gikk (når man f.eks ser bort på den ene samtidig er det jo ganske tydelig hvem man prater til) og dersom det var uklart hvilken Marcus jeg snakket om, så la jeg på første bokstaven i etternavnet sånn at det ble Marcus A og Marcus B f.eks. Synes det er den mest ordentlige måten å gjøre det på, læreren bør jo absolutt ta hensyn til hva elevene vil hete. Er ikke uvanlig at elever med dobbeltnavn feks foretrekker å bare bli kalt det ene. Dersom det da er sånn at begge elevene vil hete Thea, så bør jo læreren så godt som mulig legge til rette for det, og hvertfall ikke finne på helt egne løsninger som elevene egentlig ikke anerkjenner seg med. Men har Thea M i det hele tatt tatt det opp med læreren, eller protestert på noe som helst måte over å bli kalt noe hun ikke er helt komfortabel med? For læreren har antageligvis ikke ment dette på en ufin måte, han har vel bare gjort det automatisk uten å tenke noe mer over det, spesielt siden han kjenner den ene Theaen fra før, og siden ingen har protestert har han bare fortsatt. Lærere er dessverre ikke tankelesere, og dersom jeg kaller mine elever noe de ikke helle føler seg komfortable med (f.eks uttaler et navn feil, eller bruker feil dobbeltnavn eller et eller annet) så håper jeg da inderlig at de sier i fra. Anonymkode: 7e0cb...21d 10
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #7 Skrevet 11. mars 2017 Herregud,så mye rart man skal reagere på. Læreren har garantert ikke gjort dette for å være fæl,og faktisk virker det som om han er litt ekstra hyggelig mot Thea Moen. Han vil også garantert endre på dette hvis han får et lite hint om at Thea Moen ikke er komfortabel med situasjonen. Anonymkode: 53b8a...de5 16
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #8 Skrevet 11. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er åpenbart ikke gjort med noe overlegg. Læreren håner jo ikke akkurat eleven. For at læreren skal forstå at det blir tatt ille opp (om det i det hele tatt gjør det?) så må det kommuniseres. Dersom 14-15-åringen ikke klarer å ta det opp selv, kan det gå via foreldre. Jeg mener uansett at en 14-15-åring har godt av å trene seg på å si ifra når det er noe som ikke føles greit. Anonymkode: f779d...5a4 En ting er at det er bra å si ifra, men å forevente at jenter på ungdomskolen sier ifra er en annen sak. Ingen elever er like, for noen er det ikke en realitet. Det er derfor at lærer må tenke over hvordan de oppfører seg med elever, fordi mange jenter har en tendens til å skjule hvordan de føler uten å si noe. Anonymkode: 5a5c0...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #9 Skrevet 11. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud,så mye rart man skal reagere på. Læreren har garantert ikke gjort dette for å være fæl,og faktisk virker det som om han er litt ekstra hyggelig mot Thea Moen. Han vil også garantert endre på dette hvis han får et lite hint om at Thea Moen ikke er komfortabel med situasjonen. Anonymkode: 53b8a...de5 Du er tydeligvis ikke lærer. Selvfølgelig gjør han det ikke for å være fæl, men han kan ikke vite hvordan hun har det. Anonymkode: 5a5c0...ff8 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #10 Skrevet 11. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En ting er at det er bra å si ifra, men å forevente at jenter på ungdomskolen sier ifra er en annen sak. Ingen elever er like, for noen er det ikke en realitet. Det er derfor at lærer må tenke over hvordan de oppfører seg med elever, fordi mange jenter har en tendens til å skjule hvordan de føler uten å si noe. Anonymkode: 5a5c0...ff8 Lærere gjør ikke annet enn å tenke over hva de gjør rundt elever, men de er dessverre ikke tankelesere. Anonymkode: 7e0cb...21d 4
Daria Skrevet 11. mars 2017 #11 Skrevet 11. mars 2017 (endret) Lærere er ikke tankelesere, og det er virkelig ikke enkelt for noen å forutse hvilke detaljer som er ubetydelig for absolutt alle andre, men fullstendig krise for én tenåringsjente. Er det så umulig for henne å ta det med den aktuelle læreren får hun ta det med noen andre hun stoler på og som kan ta det videre - en annen lærer, foreldre, en venninne - men man kan ikke forvente at læreren skjønner det av seg selv hvis ingen gir beskjed. Endret 11. mars 2017 av Daria 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #12 Skrevet 11. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har Thea M i det hele tatt tatt det opp med læreren, eller protestert på noe som helst måte over å bli kalt noe hun ikke er helt komfortabel med? For læreren har antageligvis ikke ment dette på en ufin måte, han har vel bare gjort det automatisk uten å tenke noe mer over det, spesielt siden han kjenner den ene Theaen fra før, og siden ingen har protestert har han bare fortsatt. Lærere er dessverre ikke tankelesere, og dersom jeg kaller mine elever noe de ikke helle føler seg komfortable med (f.eks uttaler et navn feil, eller bruker feil dobbeltnavn eller et eller annet) så håper jeg da inderlig at de sier i fra. Anonymkode: 7e0cb...21d Nei, hun sier ingenting. Hun føler seg ikke komfortabel med kontaktlærer. Han er ikke "kompis" med henne, han bare bruker etternavnet hennes, mest sannsynligvis fordi da har han ikke to med det samme navn å forholde seg til. Han er ikke slem mot elevene sine, og han mener nok ikke å få henne til å føle seg slik, men han tenker rett og slett ikke over det. Det er jo det som er dilemma. Han kan ikke vite hvordan hun tenker inni seg, og hun er sjenert og kommer ikke til å si til noen hvordan hun har det. Poenget er å få frem at lærer må tenke hva han/hun kaller elevene sine, og prøve å "se" elevene og hvordan de har det i klassen. Det er sikkert lett å ligge merke til at en av elevene ikke har venner i klassen og at de andre elevene kaller Thea for Thea Moen. Anonymkode: 5a5c0...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #13 Skrevet 11. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting er at det er bra å si ifra, men å forevente at jenter på ungdomskolen sier ifra er en annen sak. Ingen elever er like, for noen er det ikke en realitet. Det er derfor at lærer må tenke over hvordan de oppfører seg med elever, fordi mange jenter har en tendens til å skjule hvordan de føler uten å si noe. Anonymkode: 5a5c0...ff8 Lærere skal ikke gå på tå hev på grunn av at noen elever kan ta den minste ting ille opp. Det å kunne klare å si ifra, særlig når det gjelder noe så enkelt som navn, er viktig. Det er mange jenter på denne tiden som er innesluttet og synes dette er ubehagelig. Ja, det er det nok, men av og til må man gjøre noe som er ubehagelig - og det gjelder blant annet å si ifra når noen gjør noe som man ikke synes er greit. Dersom du, eller Thea Moen som du beskriver i hovedinnlegget, synes det er så ubehagelig kan det som nevnt gå via foreldre. Anonymkode: f779d...5a4 8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #14 Skrevet 11. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er tydeligvis ikke lærer. Selvfølgelig gjør han det ikke for å være fæl, men han kan ikke vite hvordan hun har det. Anonymkode: 5a5c0...ff8 Skjønner ikke helt hva det skulle ha med saken å gjøre sånn egentlig,men til informasjon er jeg faktisk lærer. Nettopp derfor mener jeg dette ikke er gjort for å være stygg fra lærerens side. Mange av mine elever har etternavnet sitt som kallenavn. Nå er ikke jeg i samme situasjon selv,da jeg kaller mine elever f.eks Thea M og Thea H,eller kun Thea,hvis det ikke er noe tvil om hvem jeg snakker til. Men her høres det ut som om det er en annen sjargong i klassen,og læreren har garantert ikke tenkt tanken om at han har "frarøvet" Thea Moen navnet hennes. Som andre har nevnt; vi lærere er ikke tankelesere. Noen elever er også mer vanskelig å lese enn andre. Hvis du er mor til Thea Moen,så bør du si ifra(på en pen, og ikke anklagende måte) til lærer. Det er mye bedre enn at du sitter og er sur på lærer for noe han ikke vet noen ting om. Han er sannsynligvis en ålreit fyr som endrer på situasjonen så snart han får beskjed om dette. Anonymkode: 53b8a...de5 5
Ferny Skrevet 11. mars 2017 #15 Skrevet 11. mars 2017 Her må foreldrene til Thea Moen gi beskjed om dette oppleves feil for datteren. Selv kan jeg forstå at det er blitt sånn når kontaktlæreren kjente den andre Thea først, og dermed bruker et annet navn på Thea Moen. Har noen venner som bare bruker etternavnet mitt, uten at de har venner som har samme fornavn som meg. Jeg føler det er en sånn "kompisgreie" som en del bruker, særlig gutter. Man kommer uansett ingen vei om man ikke tar det opp med læreren. Han er ikke tankeleser, og mener neppe noe vondt med at det er blitt sånn som det er blitt. 2
Nana Skrevet 11. mars 2017 #16 Skrevet 11. mars 2017 Ser på det som at han prøver å være litt kompis. Moen er mer uformelt enn Thea Moen. Han kan jo evt kalle de Thea M og Thea H.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #17 Skrevet 11. mars 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke helt hva det skulle ha med saken å gjøre sånn egentlig,men til informasjon er jeg faktisk lærer. Nettopp derfor mener jeg dette ikke er gjort for å være stygg fra lærerens side. Mange av mine elever har etternavnet sitt som kallenavn. Nå er ikke jeg i samme situasjon selv,da jeg kaller mine elever f.eks Thea M og Thea H,eller kun Thea,hvis det ikke er noe tvil om hvem jeg snakker til. Men her høres det ut som om det er en annen sjargong i klassen,og læreren har garantert ikke tenkt tanken om at han har "frarøvet" Thea Moen navnet hennes. Som andre har nevnt; vi lærere er ikke tankelesere. Noen elever er også mer vanskelig å lese enn andre. Hvis du er mor til Thea Moen,så bør du si ifra(på en pen, og ikke anklagende måte) til lærer. Det er mye bedre enn at du sitter og er sur på lærer for noe han ikke vet noen ting om. Han er sannsynligvis en ålreit fyr som endrer på situasjonen så snart han får beskjed om dette. Anonymkode: 53b8a...de5 Hvordan kan du som lærer bare avfeie elevers følelser og ikke ta det seriøst? Du prøver jo ikke å sette deg inn i hvordan eleven har det, men sier at hun tar seg FOR nær av ting. Anonymkode: 5a5c0...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #18 Skrevet 11. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du som lærer bare avfeie elevers følelser og ikke ta det seriøst? Du prøver jo ikke å sette deg inn i hvordan eleven har det, men sier at hun tar seg FOR nær av ting. Anonymkode: 5a5c0...ff8 Jeg synes du er vel overdramatisk. Dersom du er Thea Moen selv anbefaler jeg deg å ta til deg svarene i denne tråden og mote deg opp til å ta det opp med den aktuelle læreren, eller ta det opp med foreldrene dine som kan ta det opp for deg. Dersom du er en elev i klassen kan du jo forhøre deg med hvordan hva hun synes om det og evt. oppfordre henne til å ta det opp, eller bare si hinte til læreren at han bør tenke litt på dette. Dette burde vel ikke være så vanskelig når det ikke er deg det omhandler. Det er ikke noe galt i å ta det ille opp, men problemet er ikke i den omfang at man ikke kan løse det ved å si ifra. Anonymkode: f779d...5a4 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #19 Skrevet 11. mars 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du som lærer bare avfeie elevers følelser og ikke ta det seriøst? Du prøver jo ikke å sette deg inn i hvordan eleven har det, men sier at hun tar seg FOR nær av ting. Anonymkode: 5a5c0...ff8 Bare fordi DU forstår Thea Moen,så må du ikke regne med at alle andre gjør det uten å ha fått noe hint. En lærer kan prøve så godt han/hun bare vil å forstå en elev,men han/hun vil garantert ikke klare å skjønne alle til enhver tid. Stille jenter er spesielt vanskelige å tolke. Jeg avfeier absolutt ikke hennes følelser,men jeg avfeier at lærer er en fæl person, som du prøver å fremstille han som. Si ifra til lærer om situasjonen. Hvis han da bare fortsetter som før, SÅ kan vi begynne å snakke om at han ikke er noe ålreit. Anonymkode: 53b8a...de5 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #20 Skrevet 11. mars 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare fordi DU forstår Thea Moen,så må du ikke regne med at alle andre gjør det uten å ha fått noe hint. En lærer kan prøve så godt han/hun bare vil å forstå en elev,men han/hun vil garantert ikke klare å skjønne alle til enhver tid. Stille jenter er spesielt vanskelige å tolke. Jeg avfeier absolutt ikke hennes følelser,men jeg avfeier at lærer er en fæl person, som du prøver å fremstille han som. Si ifra til lærer om situasjonen. Hvis han da bare fortsetter som før, SÅ kan vi begynne å snakke om at han ikke er noe ålreit. Anonymkode: 53b8a...de5 Hvordan prøver jeg å fremstille lærer som en fæl person? Har jeg ikke skrevet flere ganger at lærer ikke vet hvordan hun har det og at han IKKE er en fæl person? Det handlet ikke om en lærer som er drittsekk, det handler om en real situasjon og hva lærer kan gjøre annerledes for å hjelpe en elev som ikke har det så bra. Har du aldri gjort et case study i pedagogikken? Anonymkode: 5a5c0...ff8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå