Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i ny jobb for litt under en måned siden ca og har nå vært så uheldig å fått kraftig lungebetennelse. Det er en 100% stilling, men har til nå kun signert på en tilkallings kontrakt, jeg har altså ikke fått den endelig kontrakten fordi den i følge arbeidsgiver ikke var klar enda. Jeg måtte gå hjem fra jobb på torsdag fordi jeg følte meg så uendelig dårlig, var borte fra jobb i går og var også da hos lege for å undersøke dette, fikk da påvist kraftig lungebetennelse. Fikk beskjed av arbeidsgiver at jeg ikke hadde krav på egenmelding enda siden jeg ikke hadde vært ansatt lenge nok. Visst jeg ikke blir noe bedre må jeg jo holde meg hjemme fra jobb til jeg er frisk, ihvertfall frisk nok til å kunne jobbe, men det har jeg egentlig ikke råd til og lurer derfor på om jeg har krav på sykemelding visst det? Altså jeg vet jeg kan få sykemelding, men tenker på betalt sykemelding. :) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har en diagnose (noe det høres ut som du har) som gjør at de ikke er i stand til å utføre arbeidet (noe det høres ut som du ikke kan) kan legen skrive ut sykmelding. Arbeidsgiver betaler de første 16 første dagene av sykmeldingsperioden. Dersom du er tilkallingsvikarer skal du da betalt for de vakene som er avtalt innenfor disse 16 dagene. 

Anonymkode: 23e63...47a

• Liker 1
Skrevet

Fikk du ikke sykmelding da du var hos lege? 

Hvem kan få sykepenger?

• Du må være medlem av folketrygden
  • Du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade.
  • Du må ha vært i jobb i minst fire uker umiddelbart før du ble arbeidsufør.

Dette står på nav sine sider. Hvor mye du har rett på av penger, avhenger jo av hvordan du er ansatt. Er du nsatt i 100%, bre ikke fått kontrakten enda, skal du ha for det. Er du enda ansatt som tilkallingsvikar, skal du ha for de vaktene du har fått godkjent.

AnonymBruker
Skrevet

For å ha krav på egenmelding må du ha vært ansatt hos ny arbeidsgiver i 2 måneder. 

Anonymkode: ebc0d...934

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Fiia skrev:

Jeg begynte i ny jobb for litt under en måned siden ca og har nå vært så uheldig å fått kraftig lungebetennelse. Det er en 100% stilling, men har til nå kun signert på en tilkallings kontrakt, jeg har altså ikke fått den endelig kontrakten fordi den i følge arbeidsgiver ikke var klar enda. Jeg måtte gå hjem fra jobb på torsdag fordi jeg følte meg så uendelig dårlig, var borte fra jobb i går og var også da hos lege for å undersøke dette, fikk da påvist kraftig lungebetennelse. Fikk beskjed av arbeidsgiver at jeg ikke hadde krav på egenmelding enda siden jeg ikke hadde vært ansatt lenge nok. Visst jeg ikke blir noe bedre må jeg jo holde meg hjemme fra jobb til jeg er frisk, ihvertfall frisk nok til å kunne jobbe, men det har jeg egentlig ikke råd til og lurer derfor på om jeg har krav på sykemelding visst det? Altså jeg vet jeg kan få sykemelding, men tenker på betalt sykemelding. :) 

Er du syk har du rett på, ikke krav på, sykemelding. Sykepengerettigheter er noe du må jobbe deg opp til og gjelder penger ved sykemelding. 

Når du ikke har jobbet lenge nok til å ha opparbeidet deg sykepengerettigheter, så får du heller ikke utbetalt sykempenger når du leverer sykemelding. 

For å unngå å få "skulk" som ugyldig fraværsgrunn må du skaffe deg sykemelding snarest. Har du fått antibiotika, så går vel lungebetennelsen tilbake i løpet av få dager? Men på jobb vil de nok ikke ha deg når du er så syk, forståelig nok. 

Anonymkode: fc7c9...fc8

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du har en diagnose (noe det høres ut som du har) som gjør at de ikke er i stand til å utføre arbeidet (noe det høres ut som du ikke kan) kan legen skrive ut sykmelding. Arbeidsgiver betaler de første 16 første dagene av sykmeldingsperioden. Dersom du er tilkallingsvikarer skal du da betalt for de vakene som er avtalt innenfor disse 16 dagene. 

Du må sette deg inn i reglene for opptjening av sykepenger før du kommer med svar som er helt feil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må sette deg inn i reglene for opptjening av sykepenger før du kommer med svar som er helt feil. 

Tenker du på opptjeningstiden? TS skriver at h*n begynte i ny jobb for litt under en mnd siden. Litt under en måned siden kan være fire uker. I tillegg kan TS ha vært i jobb frem til tiltredelse i ny jobb. Dersom dette ikke medfører riktighet så beklager jeg på det sterkeste at jeg ikke presiserte dette. Det skulle selvfølgelig ikke skjedd, og tas til etterretning. Ha en fin dag :) Gull i Kollen ble det også:flagg:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...