Gå til innhold

Hvilket fond skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal spare i fond mtp pensjon (30-40 års perspektiv), men vil ikke låse pengene i et dyrt pensjonsfond. Skal ha globalt indeksfond pga. risiko, avkastning og forvaltningshonorar, men hvilket? Og bør det være valutasikret?  

Har sett på DNB Global indeks og KLP Aksjeverden. Liker at KLP-fondet har plassert noe i fremskridende markeder. Eller er alle de globale indeksfondene så like at det spiller liten rolle?

Anonymkode: 67759...ed9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med så lang tidshorisont så trenger du ikke å valutasikre, det vil jevne seg ut. 

Indeksfond som følger samme indeks er i prinsippet helt like (det er derfor det er indeksfond) så det som du bør velge er fondet med lavest forvaltningsavgift. 

Et alternativ er ETF (som handles som en aksje), på noen av disse er forvaltningsavgiften bare noen promille, men du må betale kurtasje ved kjøp. Nordnet har noen du kan kjøpe uten kurtasje ved spareavtale: https://www.nordnet.no/tjenester/investeringer/spareavtale-i-etf.html?cmpinede2=

AnonymBruker
Skrevet

ETF er et alternativ, men på grunn av ekstra arbeid med selvangivelsen i fremtiden (spesielt ved månedlig sparing), så vil jeg ikke støtte det forslaget med mindre TS er spesielt interessert i sparing i aksjefond.

Hvis du vil holde deg til ett fond, så er det KLP Aksjeverden eller Storebrand indeks alle markeder som gjelder. KLP har også et nylig lansert fond som heter KLP Framtid, og det har faktisk enda lavere kostnader enn Aksjeverden, 0,23%. Når jeg tenker meg om, så er det faktisk det jeg vil anbefale.

Anonymkode: aa721...a93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...