AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #1 Skrevet 11. mars 2017 Jeg føler meg plaget av en gutt i klassen. Han slutter aldri, har høyt energinivå, tar med skyteleker og skyter på andre, står på stedet og hopper og roper, og ser ut til å ha et stort behov for å rope ut tilfeldige ting. Jeg har blitt et yndet mål da jeg skiller meg litt ut fra gruppen, men er moden nok til å se at det er han og ikke meg, og at folk som mobber og baksnakker har et atferdsmønster som tilsier at de gjør det mot alle, og ikke bare en person. Jeg blir derimot lei meg når han er slik. Han etterligner meg når han ikke tror jeg ser det, men roper gjerne ut høyt slik at han vet at jeg hører. Han har litt sånn "tvang" på å trykke meg ned. Da blir jeg jo lei meg, men i ettertid så blir jeg irritert og tar meg ikke så veldig nær av det. Han virker grei, men jeg greier ikke forstå om han prøver å være ekkel eller om han har "tvang" på å få ut det han tenker. Litt sånn at han ikke har kontroll på hva han sier. Det er ikke videregående så det er ikke noe vits å ta det med læreren. Han har adhd, men jeg kjenner flere med ADHD, og bare han er stygg med andre, så det er ikke sånn at jeg tenker at alle med adhd mobber.. Forstår jo at det har med hans selvtillit / usikkerhet å gjøre, og ikke meg. Men det går jo litt utover meg da. Men vet ikke om det er noe vits i å ta det opp. Det er bare tungt når han hakker på ting jeg ikke kan noe for. Anonymkode: adc28...848
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #2 Skrevet 11. mars 2017 Går dere på ungdomskolen eller høyere utdanning? Ville tatt det opp med ansvarlig for studiet. Tør du å si ifra direkte til gutten? Anonymkode: eb962...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #3 Skrevet 11. mars 2017 høyere utdanning. Alle er så voksne som man kan forvente av folk som er 20 pluss, så det var feil av meg å si gutt i startinlegget. Jeg vet ikke om jeg kan ta det opp. Han skylder på ADHD´n hele tiden når det smeller og knaser rundt oss. Anonymkode: adc28...848
Lykkehjerte Skrevet 11. mars 2017 #4 Skrevet 11. mars 2017 Mobbing er aldri ok uansett alder, og bør tas tak i enten det skjer på grunnskolen, høyskolen, arbeidsplassen osv! Det er absolutt vits i å ta dette opp! Om du ikke vet hvem du skal henvende deg til, prat med foreleser! Da vil du vet bli vist videre til de som har med slike saker å gjøre. Rådgiver eller andre. Dette finnes på alle studiesteder! Du betaler mye for å stunere, og har krav på et trygt studiemiljø! Ønsker deg lykke til, og håper virkelig at du tar tak i dette. Bevisstgjøring av både mobber og de ansatte, er ofte nok for å rette opp i slik situasjon, og er det ikke nok, kan man gå mer i dybden på problemet. Mobbing er som sagt aldri ok uansett alder, og husk at et diagnoser kan være en forklaring på mobbingen, men slett ikke en unnskyldning, og det bør i høyeste grad stoppes! 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #5 Skrevet 11. mars 2017 Sett ham kraftig på plass foran klassen, på en måte han sent vil glemme. Ta ham der det svir mest. Manglende impulskontroll og rasshøloppførsel hos et voksent menneske kan ikke og skal ikke "unnskyldes" med diagnoser. Det er sånt som bare er greit hos små barn, og er han på det nivået kan han søke seg en barnehageplass i stedet. Er man så lavtfungerende at man ikke har grunnleggende selvkontroll har man ingen verdens til i høyere utdanning å gjøre. Det er ikke sånn at fordi man har ADHD får man et frikort til å oppføre seg som en dritt. Tvert imot betyr det at man må jobbe desto hardere for å få kontroll på uønsket atferd. Man kan jo undres på hvordan han kommer til å fungere i arbeidslivet - en arbeidsgiver kommer ALDRI til å godta den slags oppførsel. Dette er nok det som vil svi mest. Anonymkode: 4dbbe...4aa 9
jaro Skrevet 11. mars 2017 #6 Skrevet 11. mars 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett ham kraftig på plass foran klassen, på en måte han sent vil glemme. Ta ham der det svir mest. Manglende impulskontroll og rasshøloppførsel hos et voksent menneske kan ikke og skal ikke "unnskyldes" med diagnoser. Det er sånt som bare er greit hos små barn, og er han på det nivået kan han søke seg en barnehageplass i stedet. Er man så lavtfungerende at man ikke har grunnleggende selvkontroll har man ingen verdens til i høyere utdanning å gjøre. Det er ikke sånn at fordi man har ADHD får man et frikort til å oppføre seg som en dritt. Tvert imot betyr det at man må jobbe desto hardere for å få kontroll på uønsket atferd. Man kan jo undres på hvordan han kommer til å fungere i arbeidslivet - en arbeidsgiver kommer ALDRI til å godta den slags oppførsel. Dette er nok det som vil svi mest. Anonymkode: 4dbbe...4aa Hiver meg på den her! Hvis ikke hele tråden er et tulleinnlegg.. Har ikke hørt på makan! Klarer lissom ikke se for meg at en kan oppføre seg som en 8-åring på en høyskole... Er jo superflaut!? 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #7 Skrevet 11. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: <Tekst>.....tar med skyteleker....<Tekst> Anonymkode: adc28...848 skulle heller trodd det er han som er mobbeofferet i den alderen der med skyteleker på høyere utdanning. Anonymkode: 1b8ae...91f
Perle Skrevet 11. mars 2017 #8 Skrevet 11. mars 2017 Dere er voksne! Du må jo si ifra! Sørg nå bare for at det finnes mange tilhørere der mens du gjør det slik at han føler maksimalt med skam.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #9 Skrevet 11. mars 2017 Drit han ut foran andre som første reaksjon dersom han ikke stopper etter et par advarsler. Gir han seg ikke med mobbingen etter det, så eskalerer du og setter han i stadig mer pinlige situasjoner et par ganger. Hvis mobbingen fortsatt ikke stanser opp er et klart for neste nivå - full krig. Før det syntes jeg man alltid skal gi siste advarsel med trusler om regelrett voldsbruk hvis han virkelig ikke gir seg. Ha noen sterke kamerater som kan sloss i bakhånd når det gjelder det siste. Voldsbruk skal alltid være siste utvei, men jeg mener det er moralsk rett hvis ingenting annet nytter. Enkelte mennesker forstår dessverre bare et språk, og man har rett til selvopprettholdelse. Anonymkode: 1e0ac...4f9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #10 Skrevet 11. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: trusler om regelrett voldsbruk nei.. Anonymkode: adc28...848
ArtyFarty Skrevet 11. mars 2017 #11 Skrevet 11. mars 2017 Men altså - dere sitter her og sier det aldri er ok å mobbe, men mener likevel det er greit å drite ut denne personen foran flest mulig slik at han føler mest mulig skam? Finn en feil liksom... TS, snakk med veileder eller programansvarlig om problemet. Korreks av slik oppførsel i klassen bør komme fra en autoritet, om du ikke oppnår noe med å snakke med vedkommende om det selv. 2
KillerKitty Skrevet 12. mars 2017 #13 Skrevet 12. mars 2017 Hva slags skole er det? Og hvordan kom han inn?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #14 Skrevet 12. mars 2017 8 timer siden, ArtyFarty skrev: Men altså - dere sitter her og sier det aldri er ok å mobbe, men mener likevel det er greit å drite ut denne personen foran flest mulig slik at han føler mest mulig skam? Finn en feil liksom... TS, snakk med veileder eller programansvarlig om problemet. Korreks av slik oppførsel i klassen bør komme fra en autoritet, om du ikke oppnår noe med å snakke med vedkommende om det selv. Man har lov til å forsvare seg selv mot en som mobber når man selv ikke er den som startet mobbingen i utgangspunktet. Så ja, når ikke noe annet nytter så syntes jeg det er helt greit å ta igjen med samme mynt og er glatt det jeg selv ville ha gjort på arbeidsplassen for eksempel. Å si fra til en autoritet som lærer eller inspektør hjelper erfaringmessig ikke så ofte. Faktisk kan det gjøre ting vondt verre siden mobberen da ser det som en "snitch", altså en sladrehank som sier fra til læreren, og mange har opplevd mer mobbing på grunn av det. Det er den sterkestes rett som gjelder i dag og man har rett til selvopprettholdelse med alle midler. Anonymkode: 1e0ac...4f9 1
ArtyFarty Skrevet 12. mars 2017 #15 Skrevet 12. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man har lov til å forsvare seg selv mot en som mobber når man selv ikke er den som startet mobbingen i utgangspunktet. Så ja, når ikke noe annet nytter så syntes jeg det er helt greit å ta igjen med samme mynt og er glatt det jeg selv ville ha gjort på arbeidsplassen for eksempel. Å si fra til en autoritet som lærer eller inspektør hjelper erfaringmessig ikke så ofte. Faktisk kan det gjøre ting vondt verre siden mobberen da ser det som en "snitch", altså en sladrehank som sier fra til læreren, og mange har opplevd mer mobbing på grunn av det. Det er den sterkestes rett som gjelder i dag og man har rett til selvopprettholdelse med alle midler. Anonymkode: 1e0ac...4f9 Ikke rart det er vanskelig å få slutt på mobbing..
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #16 Skrevet 12. mars 2017 1 time siden, ArtyFarty skrev: Ikke rart det er vanskelig å få slutt på mobbing.. Det er selvfølgelig ditt eget valg om du vil svare på et angrep som mobbing faktisk innebærer, eller om du vil la deg dominere av mobberen når alle andre siviliserte måter å stoppe det på har feilet. Jeg på min side, kommer til å sloss for min overlevelse. Først psykisk, men om nødvendig også fysisk. Med alle midler. Anonymkode: 1e0ac...4f9
ArtyFarty Skrevet 12. mars 2017 #17 Skrevet 12. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er selvfølgelig ditt eget valg om du vil svare på et angrep som mobbing faktisk innebærer, eller om du vil la deg dominere av mobberen når alle andre siviliserte måter å stoppe det på har feilet. Jeg på min side, kommer til å sloss for min overlevelse. Først psykisk, men om nødvendig også fysisk. Med alle midler. Anonymkode: 1e0ac...4f9 Jeg klarer helt utmerket å gjøre meg forstått ved å ta opp ting på en skikkelig måte jeg. Da trenger jeg hverken å ty til fysiske eller psykiske angrep.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #18 Skrevet 12. mars 2017 På 3/11/2017 den 9.54, AnonymBruker skrev: Jeg føler meg plaget av en gutt i klassen. Han slutter aldri, har høyt energinivå, tar med skyteleker og skyter på andre, står på stedet og hopper og roper, og ser ut til å ha et stort behov for å rope ut tilfeldige ting. Jeg har blitt et yndet mål da jeg skiller meg litt ut fra gruppen, men er moden nok til å se at det er han og ikke meg, og at folk som mobber og baksnakker har et atferdsmønster som tilsier at de gjør det mot alle, og ikke bare en person. Jeg blir derimot lei meg når han er slik. Han etterligner meg når han ikke tror jeg ser det, men roper gjerne ut høyt slik at han vet at jeg hører. Han har litt sånn "tvang" på å trykke meg ned. Da blir jeg jo lei meg, men i ettertid så blir jeg irritert og tar meg ikke så veldig nær av det. Han virker grei, men jeg greier ikke forstå om han prøver å være ekkel eller om han har "tvang" på å få ut det han tenker. Litt sånn at han ikke har kontroll på hva han sier. Det er ikke videregående så det er ikke noe vits å ta det med læreren. Han har adhd, men jeg kjenner flere med ADHD, og bare han er stygg med andre, så det er ikke sånn at jeg tenker at alle med adhd mobber.. Forstår jo at det har med hans selvtillit / usikkerhet å gjøre, og ikke meg. Men det går jo litt utover meg da. Men vet ikke om det er noe vits i å ta det opp. Det er bare tungt når han hakker på ting jeg ikke kan noe for. Anonymkode: adc28...848 1) Send en anonym, skriftlig bekymringsmelding på gutten til Barnevernet i din kommune (se på nett hva adressen er og skjemaet finner du der) 2) Eventuelt,hvis du føler deg usikker og truet:møte opp på din lokale politistasjon og gi en anmeldelse på gutten: fortelle at det er trakassering og at din hverdag føles utrygg på grunn av denne gutten, I beste fall vil Barnevern og/eller politi ringe guttens foreldre og ta saken videre derfra. Anonymkode: 85507...7eb
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #19 Skrevet 12. mars 2017 3 timer siden, ArtyFarty skrev: Ikke rart det er vanskelig å få slutt på mobbing.. Ikke vær så naiv. Vi nevner: Midt-Østen-konflikten. Anonymkode: 85507...7eb
ArtyFarty Skrevet 12. mars 2017 #20 Skrevet 12. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) Send en anonym, skriftlig bekymringsmelding på gutten til Barnevernet i din kommune (se på nett hva adressen er og skjemaet finner du der) 2) Eventuelt,hvis du føler deg usikker og truet:møte opp på din lokale politistasjon og gi en anmeldelse på gutten: fortelle at det er trakassering og at din hverdag føles utrygg på grunn av denne gutten, I beste fall vil Barnevern og/eller politi ringe guttens foreldre og ta saken videre derfra. Anonymkode: 85507...7eb Man ringer ikke BV om studenter på høgskolen vel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå