AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #1 Skrevet 11. mars 2017 Helt ærlig får jeg fnatt av skattekortet. Det brukte ikke være sånn, men det er på det punktet nå mens jeg løser livets flokker. I fjor fikk jeg AAP og husbanken, og har fått ekstra hjelp av sosial til noen utgifter (jeg lever på minste av minste) Fikk jobb på slutten av året (men ingen inntekt før på nyttåret som da er i år og tror ikke jeg trenger å skrive det inn). Jeg er svært usikker hvordan jeg skal skrive dette i skattekortet? Hvor skriver man hva? Forvirring... kan noen hjelpe meg? Det hadde vært hyggelig om noen kunne si hvordan jeg fyller det inn. Er litt kaos å prøve å tenke sånt enda. Har også litt problemer med husbanken da de tror jeg har tjent penger, som jeg regner med vil løse seg om jeg får fylt inn skattekortet riktig, ingen situasjon er endret innen inntekt foreløpig.Om noen kan si noe om hva slags info jeg eventuelt kan gi Husbanken i den forstand, hadde det vært fint. Håper det ikke er for mye bry, jeg er svært stresset så vet ikke hvor hva går. Jeg er litt for nervøs å be om hjelp av nav til dette da jeg føler meg litt uglesett, og tenker jeg kan prøve å ordne det selv denne helgen. Takk på forhånd for alle svar og håper det ikke er til bry. Anonymkode: 83839...273
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #2 Skrevet 11. mars 2017 Altså AAP ble forlenget i fjor TS Anonymkode: 83839...273
Leo Skrevet 11. mars 2017 #3 Skrevet 11. mars 2017 Det er litt vanskelig å forstå hva du mener for skattekortet er ikke noe man fyller ut. Spørsmålet er da om du mener at du vil ha endret skattekortet for inneværende år eller snakker du om selvangivelsen? 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #5 Skrevet 11. mars 2017 Selvangivelse? Skattekort? Er det ikke samme tingen? Prosessen for selvangivelse kan også være en idee, da jeg aldri har blitt vist hvordan man gjør dette. Jeg forstår det, om det er beskrevet skriftlig riktig, jeg trenger bare en oppskrift så jeg slipper å lure om jeg gjør rett eller feil og om det er riktig dokument jeg sender til riktig sak, med riktig info.Ja... jeg vet ikke hvordan man gjør noe av dette. Når det var å sende skattekort selvangivelse før, så har jeg sannsynligvis rotet det til, siden det står at jeg hadde mindre gjeld en jeg faktisk hadde på 2015 dokumentet. Jeg tenker å sende inn for 2016. TS Anonymkode: 83839...273
Leo Skrevet 11. mars 2017 #6 Skrevet 11. mars 2017 Selvangivelse (Den har egentlig skiftet navn til skattemelding) og skattekort er ikke det samme. Skattekortet, som forteller hvor mye skatt det skal trekkes av din inntekt, for 2016 er det for sent å endre, mens selvangivelsen for 2016 ikke er klar enda. Sistnevnte mottar du ferdig utfylt enten elektronisk eller pr. post avhengig av hva du har valgt og der kan du gjøre endringer hvis du mener at noe er feil. Men, som sagt, er ikke den sendt ut enda. Hvis du mener du blir trukket for mye/lite skatt kan du endre skattekortet for 2017. Det kan du gjøre her: https://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/ 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #7 Skrevet 11. mars 2017 Det gir ingen forklaring om hvordan man fyller det ut... jeg hadde gjort det om jeg viste hvordan og ikke spurt på et forum. .... T.S Anonymkode: 83839...273
Leo Skrevet 11. mars 2017 #8 Skrevet 11. mars 2017 Da er det altså skattekortet for 2017 du vil endre, men hva mener du med ingen forklaring? Det står grundig forklart både hvilken informasjon du må ha tilgjengelig før du logger deg inn for å gjøre endringer og hva de forskjellige tingene betyr. Hva er det du ikke forstår? 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #9 Skrevet 11. mars 2017 Grundig? Hvor? Det står inntekt. Er aap inntekt eller uføretrygd? Og hvis man har hatt sosial også er da dette inntekt også eller er det uføretrygd? Leger man det sammen? Hva med formue? Skriver man gjeld minus det man har i banken? Lager man separat boks for alt? Slik at formue har sin egen boks, mens gjeld er i en annen. Slik at sosial ender i en egen boks og aap i en annen? Det er elendig forklart på statens sider. T,S Anonymkode: 83839...273
Tandra Skrevet 11. mars 2017 #10 Skrevet 11. mars 2017 Skattekortet for 2017 gjelder skattetrekk for 2017, dvs ikke bland inn inntekter og stønader fra i fjor. Inntekt er det du totalt tror du kommer til å tjene i 2017. AAP er inntekt, er jo ikke uføretrygd. Sosialstønad er ikke skattepliktig, så tror det kan utelates i skattekortet. Uansett så er dette kortet for 2017, så hvis du ikke har fått sosialstønad hittil i år så er det ikke noe tema. Hvis du har en leilighet som er verdt ca 2 mill, 100.000 kr i banken, 1 mill i lån, skriver du 2,1 mill på formue (hvis det er ett felt der), 1 mill på gjeld og anslår hvor mye du kommer til å betale i renter i år (se betalingsplanen). Kan også skrive opp renteinntektene du forventer hvis du har endel spart i banken, men et par tusen renteinntekt hvis det er det du har, slår antagelig ikke ut på skattekortet så jeg hadde ikke brydd meg om å lete veldig etter tall på det. Skattekortet fylles ut omtrentlig, så cirka-tall holder lenge.
Centrino Skrevet 11. mars 2017 #11 Skrevet 11. mars 2017 Usikker på hva du mener her, men i forhold til husbanken fikk du nok mindre (eller ingen støtte i februar) mest sannsynlig fordi du hadde 3 utbetalinger på Aap i januar. I så tilfelle vil du denne mnd få utbetalt bostøtte siden du har hatt 2 utbetalinger i februar.
jaro Skrevet 11. mars 2017 #12 Skrevet 11. mars 2017 Dette er egentlig ikke noe du trenger å jobbe så fælt med selv. Alt av informasjon blir sendt til skatteetaten av andre. Kunne gjerne forklart mer, men du virker litt "opphengt" akkurat nå, så jeg tror det holder med å bare si at dette trenger du ikke gjøre noe med.. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #13 Skrevet 11. mars 2017 2 timer siden, Centrino skrev: Usikker på hva du mener her, men i forhold til husbanken fikk du nok mindre (eller ingen støtte i februar) mest sannsynlig fordi du hadde 3 utbetalinger på Aap i januar. I så tilfelle vil du denne mnd få utbetalt bostøtte siden du har hatt 2 utbetalinger i februar. Det var i januar, og jeg har mindre penger å rå med siden jeg jobber også. Det er basically ingen endring i inntekt og januar, februar og mars er vannligvis tiden jeg har minst penger. Ille nok var det at jeg ikke fikk spesielt med penger i jul, siden jeg jobbet mye, men fikk ikke mer en 800 kr til nyttår siden det skattelette jeg hadde fra starten av året ikke gikk utover ny inntekt (som uansett fører til minus). Lever i fattigdomsland hvor jeg aldri har råd til noe. I følge husbanken hadde jeg "aksjer i utlandet" som bare er vås, og jeg tror de har mistolket en festival jeg var på i fjor som inntekt (hvor man hadde digitale penger og fikk det tilbake om man ikke brukte alt). Fikk redusert 1000 kr i støtte grunnen dette da de sa jeg måte melde om endringer i inntekt (noe jeg ikke har hatt). Da det jeg tjener i jobb, fører til minus i aap uansett (og jeg hadde ingen annen inntekt i 2016 en aap). På minste sats 120 000 eller noe i året (ut fra skjema jeg har fått). Har i allefall fjernet aksjer fra utregningen til husbanken, og skal endre inntekt der etterhvert (da de hadde skrevet 180 000), noe jeg ikke har tjent. Med mindre husbanken regner med Husbanken som inntekt? TS Anonymkode: 83839...273
jaro Skrevet 11. mars 2017 #14 Skrevet 11. mars 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var i januar, og jeg har mindre penger å rå med siden jeg jobber også. Det er basically ingen endring i inntekt og januar, februar og mars er vannligvis tiden jeg har minst penger. Ille nok var det at jeg ikke fikk spesielt med penger i jul, siden jeg jobbet mye, men fikk ikke mer en 800 kr til nyttår siden det skattelette jeg hadde fra starten av året ikke gikk utover ny inntekt (som uansett fører til minus). Lever i fattigdomsland hvor jeg aldri har råd til noe. I følge husbanken hadde jeg "aksjer i utlandet" som bare er vås, og jeg tror de har mistolket en festival jeg var på i fjor som inntekt (hvor man hadde digitale penger og fikk det tilbake om man ikke brukte alt). Fikk redusert 1000 kr i støtte grunnen dette da de sa jeg måte melde om endringer i inntekt (noe jeg ikke har hatt). Da det jeg tjener i jobb, fører til minus i aap uansett (og jeg hadde ingen annen inntekt i 2016 en aap). På minste sats 120 000 eller noe i året (ut fra skjema jeg har fått). Har i allefall fjernet aksjer fra utregningen til husbanken, og skal endre inntekt der etterhvert (da de hadde skrevet 180 000), noe jeg ikke har tjent. Med mindre husbanken regner med Husbanken som inntekt? TS Anonymkode: 83839...273 Beklager du er helt i svima akkurat nå.. Du holder tydeligvis på med noe som ikke gir mening. Hvis du trenger å ordne opp noe med husbanken er det i tilfelle selvangivelsen det handler om. Og som du har fått svar på her lenger oppe så er ikke den tilgjengelig for endringer enda. 1
applestories Skrevet 11. mars 2017 #15 Skrevet 11. mars 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var i januar, og jeg har mindre penger å rå med siden jeg jobber også. Det er basically ingen endring i inntekt og januar, februar og mars er vannligvis tiden jeg har minst penger. Ille nok var det at jeg ikke fikk spesielt med penger i jul, siden jeg jobbet mye, men fikk ikke mer en 800 kr til nyttår siden det skattelette jeg hadde fra starten av året ikke gikk utover ny inntekt (som uansett fører til minus). Lever i fattigdomsland hvor jeg aldri har råd til noe. I følge husbanken hadde jeg "aksjer i utlandet" som bare er vås, og jeg tror de har mistolket en festival jeg var på i fjor som inntekt (hvor man hadde digitale penger og fikk det tilbake om man ikke brukte alt). Fikk redusert 1000 kr i støtte grunnen dette da de sa jeg måte melde om endringer i inntekt (noe jeg ikke har hatt). Da det jeg tjener i jobb, fører til minus i aap uansett (og jeg hadde ingen annen inntekt i 2016 en aap). På minste sats 120 000 eller noe i året (ut fra skjema jeg har fått). Har i allefall fjernet aksjer fra utregningen til husbanken, og skal endre inntekt der etterhvert (da de hadde skrevet 180 000), noe jeg ikke har tjent. Med mindre husbanken regner med Husbanken som inntekt? TS Anonymkode: 83839...273 Minsteasats på AAP er 185152, altså høres det ut som inntekten kan stemme. Det er bruttobeløpet som føres opp, og har du bare fått utbetalt 120000 har du muligens et veldig høyt skattetrekk. Ifølge kalkulatoren hos Skatteetaten skal det trekkes knappe 30000 av en slik inntekt, du må ha blitt trukket 65000. Da kommer det an på om det er andre faktorer som slår inn på skatten din. Men det får du uansett ikke gjort noe med før selvangivelsen kommer i begynnelsen av april.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #16 Skrevet 11. mars 2017 Skattemelding (tidligere selvangivelse) kommer ferdig utfylt, du skal bare endre eller legge til fradrag hvis noe er oppgitt feil, eller har mer fradrag enn skatteetaten har beregnet. Anonymkode: 089b0...327
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #17 Skrevet 11. mars 2017 Nav har ingenting med den skatten du skal betale å gjøre. Nav trekker bare det Skatteetaten bestemmer at de skal trekke. Bor du slik at du kan oppsøke skatteetaten så gjør det. Det er jobben deres å hjelpe og de hjelper folk med dette daglig både over disk og på telefon. Anonymkode: 42053...f10
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #18 Skrevet 11. mars 2017 Jeg tror du skal snakke med noen i familien din eller noen venner som kan vise deg hva du skal gjøre. For dette er veldig vanskelig å hjelpe deg med over et forum når du ikke forstår hva du holder på med, og vi ikke har all informasjon. Anonymkode: 933f2...11e 2
applestories Skrevet 11. mars 2017 #19 Skrevet 11. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav har ingenting med den skatten du skal betale å gjøre. Nav trekker bare det Skatteetaten bestemmer at de skal trekke. Bor du slik at du kan oppsøke skatteetaten så gjør det. Det er jobben deres å hjelpe og de hjelper folk med dette daglig både over disk og på telefon. Anonymkode: 42053...f10 Det er det vel strengt tatt vi selv som bestemmer, og det er vi selv som må ta konsekvensene dersom det blir feil. Så kanskje ikke helt lurt for TS å begynne å tukle for mye med dette..
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #20 Skrevet 11. mars 2017 Akkurat nå, applestories skrev: Det er det vel strengt tatt vi selv som bestemmer, og det er vi selv som må ta konsekvensene dersom det blir feil. Så kanskje ikke helt lurt for TS å begynne å tukle for mye med dette.. Vi bestemmer ikke skattetrekket, det er ikke frivillig skattebetaling i Norge. Vi er pålagt å gi riktige intektsopplysninger til Skattetaten slik at Skatteetaten kan beregne omtrent riktig skattetrekk. Å bevisst oppgi for mye eller for lite inntekt for å få skatten til å tippe den ene eller den andre veien er faktisk å bryte loven. Er beløpet stort, kan det bli reagert på med straffeskatt. Anonymkode: 42053...f10 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå