Diana Skrevet 11. mars 2017 #1 Skrevet 11. mars 2017 Hei. Jeg og exen har kommet over en sak vi ikke er enige i, og det ser ikke ut til at vi kommer til å bli enige heller. Vi gikk fra hverandre for snart 2 år siden og har 3 barn sammen. De bor fast hos sin far, og er hos meg annenhver langthelg. Far har en jobb som krever at han tidvis er borte i lengre perioder. Fordi han er alenefar, har han sluppet jobb reiser de siste årene. Men han får nå ny samboer i mai, og da kommer han til å måtte reise igjen. Det vi er uenige om er: Han mener at når han er på reise med jobben over en lengre periode ( alt i fra 1 uke til flere mnd) skal den oppringelige samværsavtalen opprettholdes. Altså at barna skal bo i hans hjem med hans nye samboer, mens jeg skal ha de annenhver langhelg som vanlig. Jeg mener at når far er borte, skal barna være hos meg i hele perioden han er borte. Jeg ser det ikke naturlig at barna skal bo med hans nye samboer når jeg bor i nærheten og har mulighet til å ha de på fulltid. Han mener at det er helt normalt at hans nye samboer skal ha fult ansvar for barna i hans fravær. Noen som har vært i en lignende situasjon? Hva mener dere er det "rette" her? 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #2 Skrevet 11. mars 2017 Umulig å si, jeg kunne aldri gått med på å se barna mine så sjelden i utgangspunktet. Sett fra fars ståsted, så regner jeg med at han av en eller anen grunn ikke tror barna har det så bra hos deg? Anonymkode: a8a9c...ea9 2
MorTil2 Skrevet 11. mars 2017 #3 Skrevet 11. mars 2017 (endret) 19 minutter siden, Diana skrev: Jeg ser det ikke naturlig at barna skal bo med hans nye samboer når jeg bor i nærheten og har mulighet til å ha de på fulltid. 19 minutter siden, Diana skrev: Far har en jobb som krever at han tidvis er borte i lengre perioder. Fordi han er alenefar, har han sluppet jobb reiser de siste årene. Men han får nå ny samboer i mai, og da kommer han til å måtte reise igjen. Først lurer jeg på hvorfor barna bor fast hos far, og kun langhelg hos deg siden dere bor i nærheten av hverandre ? Og særlig siden han har en jobb som i utgangspunktet gjør at han reiser mye ? Har du mulighet til å si noe om det ? Gjør det lettere å gi råd (er selv alenemor og har hatt mange diskusjoner med barnefaren opp igjennom årene om bosted osv). Endret 11. mars 2017 av MorTil2 2
Diana Skrevet 11. mars 2017 Forfatter #4 Skrevet 11. mars 2017 Grunnen til at de bor hos han er at jeg frem til for 1 mnd siden bare jobbet kvelder og helger. Også bodde jeg 1 time fra både skole og bhg. De har det veldig bra hos meg
MorTil2 Skrevet 11. mars 2017 #6 Skrevet 11. mars 2017 OK. Så nå har du flyttet nærmere, og arbeidssituasjonen din er mer tilpasset det å ha barn boende hos deg. Flott !! Da er det kun en ting å si : dere er begge fullverdige foreldre med fullverdige foreldreretter. Han kan ikke nekte å endre samværsavtalen, og skulle han fastholde det, ville jeg tatt kontakt med familievernkontoret der dere bor og be om avtale for megling. Prøv å unngå at barna settes i en lojalitetsfelle : hvor/hvem vil dere helst bo hos ? Dere er voksne, ansvarlige foreldre som må finne ut av dette på en måte som er til best for barna. Ikke for far og hans samboer.... 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #7 Skrevet 11. mars 2017 Jeg hadde ordnet møte på familievernkontoret, for så lenge barna har det bra hos deg. Så synes jeg det er en selvfølge, at barna er hos deg da han er på reiser. Anonymkode: 90791...5d0 4
Mousj Skrevet 11. mars 2017 #8 Skrevet 11. mars 2017 Hva mener den nye samboeren? Hun må da være på ditt parti? Siden din jobbsituasjon har endret seg så er det da ingen grunn til at barna ikke skal være hos deg i hans fravær? Gå til familiekontoret og få en ny mekling. Når det er sagt, så må jeg si jeg er forundret over hvor fordømmende enkelte av dine medsøstre er her fordi dere har valgt en utradisjonell barnefordeling. Ingen hadde leet på et øyelokk engang dersom det var far som hadde en langhelg i måneden.... 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #9 Skrevet 11. mars 2017 Stakkars fars nye samboer hvis han får trumpet igjennom viljen sin😳 Anonymkode: 32ca4...e1b 2
MorTil2 Skrevet 11. mars 2017 #10 Skrevet 11. mars 2017 8 timer siden, Mousj skrev: Når det er sagt, så må jeg si jeg er forundret over hvor fordømmende enkelte av dine medsøstre er her fordi dere har valgt en utradisjonell barnefordeling. Ingen hadde leet på et øyelokk engang dersom det var far som hadde en langhelg i måneden.... TS skriver at hun har barna en langhelg annenhver uke, ikke en gang i måneden, Men bortsett fra den lille korrigeringen, så har ikke jeg lest noe fordømmende i noen av innleggene. Kun uttrykk for at det ville være vanskelig å ikke se barna oftere enn det TS har hatt som fast ordning. TS begrunner dette med tidligere arbeidssituasjon og bosted, og da vil jeg si at det heller er å beundre at hun har satt hensynet til barna foran sine egne behov for å se barna oftere. Nå er situasjonen endret, og slik det fremstår i innleggene til TS, så innehar ikke barnefaren den samme evnen til å sette barnas interesser foran sine egne. Hvis det stemmer at jobben hans gjør at han er vekke i flere måneder av gangen, syns jeg at det er ganske uforståelig at han mener at hans samboer skal ha hovedansvaret/omsorgen for barna, fremfor deres egen mor !! 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Stakkars fars nye samboer hvis han får trumpet igjennom viljen sin😳 Hvorfor stakkers samboer ? Antar hun er et voksent menneske som har munn og mæle, og kan si ifra om hun ikke hadde ønsket det samme som barnefaren. Hvorfor hun eventuelt ønsker å gå mellom barna og deres mor, er jo en helt annen sak.... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå