AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #1 Skrevet 10. mars 2017 Jeg vil lage en mal der jeg har et brevhode øverst, som en header, og at den samme headeren går igjen i en mindre utgave nederst på arket, med min kontaktinformasjon. Rett under headeren vil jeg ha kontaktinformasjon til mottager til venstre, og et bilde som jeg kan bytte ut til høyre. Hvordan gjør jeg det, og i hvilket program? Jeg har ikke Office-pakken, heller ikke Word, men bruker Apache Open Office og finner ikke ut hvordan jeg gjør noe sånt der, eller om det i det hele tatt går an. Anonymkode: c3979...21e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #2 Skrevet 11. mars 2017 http://templates.openoffice.org/ Anonymkode: ff671...add
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #3 Skrevet 11. mars 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://templates.openoffice.org/ Anonymkode: ff671...add Har sett der, men finner ikke helt det jeg vil ha, syns det er så dårlig forhåndsvisning på dem og mye arbeid å se gjennom alle. Men det er dette man pleier å gjøre? Og er de malene ganske like Word sine, eller er Word bedre? Anonymkode: c3979...21e
penny_ Skrevet 14. mars 2017 #4 Skrevet 14. mars 2017 (endret) Da bruker man det som tilsvarer bunntekst og topptekst. Tipper det heter header og footer. Man kan bruke tabeller og formateringer på lik linje der som i resten av dokumentet hvis det er likt som Word. Endret 14. mars 2017 av penny_
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #5 Skrevet 14. mars 2017 2 timer siden, penny_ skrev: Da bruker man det som tilsvarer bunntekst og topptekst. Tipper det heter header og footer. Man kan bruke tabeller og formateringer på lik linje der som i resten av dokumentet hvis det er likt som Word. Kan man sette inn et bilde som header og footer? Har aldri gjort dette før. Tabeller og formateringer? Anonymkode: c3979...21e
penny_ Skrevet 14. mars 2017 #6 Skrevet 14. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man sette inn et bilde som header og footer? Har aldri gjort dette før. Tabeller og formateringer? Anonymkode: c3979...21e Trykk på Sett inn -> Bilde, eller noe slikt. Kan du ikke bare prøve deg frem? Vet du ikke hva en tabell er? Tror du må begynne med noen grunnleggende veiledninger, altså..
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #7 Skrevet 14. mars 2017 1 minutt siden, penny_ skrev: Trykk på Sett inn -> Bilde, eller noe slikt. Kan du ikke bare prøve deg frem? Vet du ikke hva en tabell er? Tror du må begynne med noen grunnleggende veiledninger, altså.. Ja selvfølgelig, smart. Ser det finnes på Youtube. Jeg vet hva en tabell er men skjønte ikke om jeg skal bruke det til det jeg vil lage. Det jeg skjønner jeg vil prøve å lage nå er et dokument med samme header på brevet som jeg har tenkt å ha på hjemmesiden (som jeg også skal lage). Lagrer jeg bare headeren på dataen og setter den inn som bilde? Og hvordan lager jeg en header? Går på YouTube for det også. Haha, takk Anonymkode: c3979...21e
Viktualia Skrevet 14. mars 2017 #8 Skrevet 14. mars 2017 https://wiki.openoffice.org/wiki/Documentation/OOo3_User_Guides/Getting_Started/Creating_a_template
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #9 Skrevet 14. mars 2017 Bare et bittelite råd: Om du skal gjøre dette selv uten å kunne noe særlig om webdesign og heller ikke har veldig god greie på å bruke tekstbehandlingsprogrammer, så hold det enkelt. Om du prøver for hardt på å få til noe fancy er det dessverre veldig fort gjort at resultatet blir seende akkurat like hjemmemekka ut som det er, og det vil ikke gi kundene dine et godt inntrykk. (Jeg regner med du skal starte eget firma, siden du skal ha hjemmeside og brevmal?) Men om du ikke gaper over for mye og heller holder stilen enkel er det mye lettere å få til noe som ser både presentabelt og profesjonelt ut. "Less is more" i denne sammenhengen her. Ellers: Lykke til! Anonymkode: 5a2c5...622
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå