Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er andelsleilighet bare et tapsprosjekt? 

Anonymkode: 563ed...69c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det være det?

Anonymkode: 45a11...a82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt ikke, om det er et førstegangskjøp og du skal bo der en begrenset tid vil drt lønne seg...

Anonymkode: ef700...e5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt ikke, om det er et førstegangskjøp og du skal bo der en begrenset tid vil drt lønne seg...

Hva tenker du på når du sier dette?

Anonymkode: 0309f...642

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan dere mener det kan være tap? 

Jeg har bare bodd i andelsleilighet og har da ikke tapt noe på dette. Den stiger jo like mye i verdi som selveier :klo: 

hvordan kan man tape? 

Anonymkode: 1672e...073

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du på når du sier dette?

Anonymkode: 0309f...642

Enig med andre; hva er det du mener med "tap"? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte min første leilighet i fjor og valgte å kjøpe en andelsleilighet særlig på grunn av jeg kun skal bo her noen få år før jeg flytter. I tillegg er det lettere å få kjøpt sin første leilighet i borettslag. Støtter poenget til AnonymBruker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det lønne seg mindre å bo der over lenger tid?

• Liker 4
Skrevet

I andelsleiligheter betaler man ofte en sum større enn selve boliglånet inn i fellesgjeld borettslaget har påtatt seg. Boligen er kanskje billigere og man kan ta opp et lavere lån i banken, men du får omtrent samme utgifter i måneden sammenlagt som når man kjøper selveier. Forskjellen er bare at BOLIGPRISEN er i grunnen lavere, og stiger da også mye mindre sammenlignet med en selveierleilighet. Det resulterer i indirekte tap, altså i forhold til hva du kunne fått igjen for en selveierbolig.  

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er vel ingen som sier at det ikke lønner seg å kjøpe andelsleilighet når du skal bo der over lengre tid. Greia er den at det lønner seg spesielt godt å kjøpe andelsleilighet om du vet du kun skal bo der i en kort periode av livet pga dokumentavgiften som en må betale når en kjøper selveierleilighet. Men alt er jo en individuell vurderingssak som en selv må ta stilling til. F.eks: om husleien i borettslaget er høy kan jo det samlet sett trekke veldig ned.. 

Endret av n0mdeplume
Skrevet (endret)

På kort sikt er det vel ok, men å betale dobbelt så mye i felleskonader enn på låneavdrag over tid er jo ikke særlig smart. 

Endret av Perle
AnonymBruker
Skrevet

Men selveier leiligheter er jo gjerne i et sameie som også har felleskostnader i form av vaktmester, trappevask og andre slike ting. Og det er jo det som er i felleskostnadene til borettslag også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Perle skrev:

På kort sikt er det vel ok, men å betale dobbelt så mye i felleskonader enn på låneavdrag over tid er jo ikke særlig smart. 

Jeg betalter 6700kr i renter og avdrag og 2400kr i fellesutgifter som går til trappevask, vaktmester, strøm i oppganger, kommunale avg, internett og kabel tv.  Så jeg betaler ikke dobbelt så mye i felleskostn som i avdrag.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Lauge skrev:

I andelsleiligheter betaler man ofte en sum større enn selve boliglånet inn i fellesgjeld borettslaget har påtatt seg. Boligen er kanskje billigere og man kan ta opp et lavere lån i banken, men du får omtrent samme utgifter i måneden sammenlagt som når man kjøper selveier. Forskjellen er bare at BOLIGPRISEN er i grunnen lavere, og stiger da også mye mindre sammenlignet med en selveierleilighet. Det resulterer i indirekte tap, altså i forhold til hva du kunne fått igjen for en selveierbolig.  

Dette er ikke regelen. Det du beskriver kan være tilfellet i nyere borettslag, men eldre borettslag har gjerne lavere felleskostnader. Dersom styrene har gjort en god og grundig jobb når det gjelder planlegging og vedlikehold av bygningsmassen, vil felleskostnadene holdes lave. 

De siste årene har forøvrig den største stigningen i boligpriser vært for (gjerne mindre) andelsleiligheter.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...