Gå til innhold

jeg har meldt til barnevernet og nå er jeg ille ute

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! for en stund siden meldte jeg til barnevernet. Det er en familie med 2 små jenter og 3 gutter som har flyttet ut. Samboeren min er den ene og han har ikke så mye kontakt med familien sin, men han har fortalt om grove overgrep i barndommen, vold og å bli forlatt etter veien flere ganger fordi han ikke var snill. Han går til psykolog for dette og har gjort det en god stund. Faren som altså har drevet med overgrep skylder alt på han at det er han sin feil osv. 

Far prøvde for noen måneder siden å ta selvmord. Da ringte han samboeren min mitt på natten og sa han hadde kuttet seg opp og at det var samboeren min sin feil. Jeg ble så bekymret for de to små søstrene hans på 5 og 10 år at jeg meldte til barnevernet. 

Jeg sa jeg mistenket for omsorgssvikt da samboeren min opplevde det og at jentene ofte ble forlatt alene hjemme på natten når dem sov. Dette er noe hun eldste har fortalt selv. At foreldrene drar bort på kvelden etter de har lagt seg, så våkner hun yngste på natten og vekker hun eldste så opptager de at de er alene hjemme og blir kjempe redde uten å få noe som helst kontakt med foreldrene. Men hvertfall når jeg meldte så meldte jeg med fult navn slik at saken får litt torverdighet eller om de skal ha noen flere spørsmål. Problemet nå er at far har funnet det ut og vendt hele familien til samboeren min i mot meg. Far sier han skal ødelegge livet mitt og gjøre det til et helvette. Jeg blir veldig redd når han ringer meg og sier slik. De er innkalt til møte til barevernet og han er forannet på meg.  

Far har også fortalt jentene at jeg har ødelagt alt og at jeg er slem og at barnevernet skal komme å ta dem pga meg, så de er jo kjemperedde. Jeg får melding av hun på 10 år på facebook og hun sier "hvorfor gjør du dette?" og hun er tydelig veldig redd.

Hva skal jeg gjøre?

Beklager for mange skrivefeil. Hvis det er noe dere ikke forstår så bare spør. Jeg har endret litt på infoen her slik at noen ikke skal kjenne det igjen. 

Anonymkode: bcf75...efa

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utfra reaksjonene du får, gjorde du nok rett her, men skulle nok gjort det anonymt for din egen del. Du må bare stå for dette og overlate det til barnevernet nå. Ta vare på alle meldinger, sms eller lignende du har fått/får fremover fra denne faren, blir det nødvendig så anmelder du han. Han har ingen anledning til å true deg og burde skjønne at det vil svekke saken hans om han får politiet etter seg også.

Anonymkode: 9cae5...365

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Det føles kanskje ikke sånn nå, men du gjorde det rette

Anonymkode: 9503b...0c2

• Liker 44
Gjest Sugemerke
Skrevet

Du må bare beholde troen på at du gjorde det rette. Se på alt dette som bevis på at du tok et rett valg. Noter ned alle truslene og lever de til barnevernet så har de noe konkret og håndfast. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette var første gang jeg meldte ifra også. barnevernet sa jeg burde melde med fult navn så da gjorde jeg det. Håper det var riktig avgjørelse. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kopi av alle trusler osv, og samboeren min støtter meg. Jeg håper det går bra med de små jentene. At de ikke har opplevd noe vondt, men om dem har så har jeg hvertfall gjort mitt og meldt ifra tenker jeg... jeg vurderer å blokkere nr til far da han ringer å truer med selvmord om jeg ikke trekker det jeg har sagt osv. 

• Liker 22
Gjest Sugemerke
Skrevet

Blokker han. Så slipper du forholde deg til han. Vær stolt av deg selv!

Skrevet

Du gjorde det rette! Antagelig hadde du blitt gjenkjenymt om du hadde meldt som anonym også. Det er vel ikke så mange andre som vet om det du har meldt om?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du gjorde det eneste rette og farens reaksjon bekrefter jo dette og styrker saken. Det er nå det er verst, men du tar en støyt nå for at disse barna skal måtte gjøre det i mange år fremover. Far bør virkelig få forelagt at BVs innblanding skyldes hans atferd, ingen annens. Du må legge truslene frem for BV slik at det blir tatt med i vurderingen. Og jeg ville samtidig bedt dem om mer diskresjon.

Jeg ville dessuten svart 10-åringen fremfor stillhet, som jeg selv føler er det verste, men ikke gått inn i saken, bare skrevet noe slik som at "Jeg vil alltid ønske det beste for deg og dine søsken" og om hun har nevnt barnevernet, så ville jeg skrevet generelt at BV skal verne barn og hjelpe familier og at de ikke må være redde. Jentene vil forstå etterhvert. 

Og igjen; du gjorde det rette!

Anonymkode: ef106...e18

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Nå fikk jeg melding på facebook av et av familiemedlemene hans. Han sier at jeg har lagd en svært ubehagelig og tidskrevende situasjon og at jeg burde skamme meg og at de helst vil slippe dette maset her og at de har andre ting å bruke tid på. Det er en svært velstående familie med en del penger. Jeg sa at barnevernet er til for barna og ikke de voksne, men han sa barnevernet er et familievern og at jeg har ødelagt alt. Jeg skjønner ingenting nå jeg... 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ignorer familiemedlemmet. BARNEvernet er nettopp det - for barn, ikke familien 

Anonymkode: 70a0a...719

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke ta til deg det de skriver, det er trakassering og er ment som trakassering for å gjøre deg redd slik at du eventuelt vil trekke " anmeldelsen". Hvis det blir for mange slemme meldinger som går utover din psykiske helse så ville jeg blokkert dem. Trakassering er forbudt så du melde det til politiet slik at de får kontaktforbud, hvis de etter dette kontaktforbudet fortsetter å sende meld så er det straffbart og da vil politiet mest sannsynlig ta de med seg til avhør. Stå på jente, du er tøff! :) 

Anonymkode: 90d6f...c3b

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

TS, du bør anmelde familien for trakassering.

Anonymkode: 1a971...24c

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Han forsetter å ringe meg, men med andre tlf nr. Han har ringt meg med 4 forskjellige nr så langt og han truer og sier han skal ødelegge livet mitt. Jeg prøver å fortelle at om han ikke har gjort noe galt så har han ingenting å bekymre seg over, men han sier barnvernet kidnapper barn. 

Jeg har selv vært under barnevernet da jeg var liten. pga mor som var alkoholiker og jeg hadde det kjempefint. Jeg er 20 i dag, men jeg bodde der fra jeg var 10 til 17 og det var en av de beste årene i mitt liv. Jeg syntes ikke barenvernet er så ille. hverfall ikke etter min erfaring. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Du har så rett i det du sier og om han ikke har noe å skjule, ville han neppe oppført seg slik. Synes du handler og svarer veldig fornuftig. Velstående folk kan også begå omsorgssvikt, de er vel bare ikke vant til å måtte stå til rette for noen.. Men lurer jo på hvordan han forsvarer å overlate redde barn i barneskolealder hjemme alene, trusler om swlvmord ol.

Jeg vil også tro at BV vil følge opp dette uansett om du trekker meldingen eller ei (håper i alle fall det - du er nok ikke første person som blir forsøkt presset til å trekke bekymringsmeldinger). 

Anonymkode: ef106...e18

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke får blokkert dem og de skriver meldinger og sier at du har ødelagt familien og du velger å svare, så kan du bare si ifra at den ødeleggingen er det de selv som sto for når de ikke klarte å ta vare på jentene. 

Du gjorde det rette og jeg håper - mulig jeg er naiv - at familien til samboeren din etterhvert vil se det. For jentenes skyld. 

Anonymkode: 5d271...23c

• Liker 3
Skrevet

Du gjorde absolutt det rette her!

Last ned en app på tlf din som automatisk tar opp alle samtaler på tlf din. Da har du bevis på truslene, og det vil være mye bedre enn å blokkere de. 

Du er kjempe tøff ts💪

• Liker 20
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utfra reaksjonene du får, gjorde du nok rett her, men skulle nok gjort det anonymt for din egen del. Du må bare stå for dette og overlate det til barnevernet nå. Ta vare på alle meldinger, sms eller lignende du har fått/får fremover fra denne faren, blir det nødvendig så anmelder du han. Han har ingen anledning til å true deg og burde skjønne at det vil svekke saken hans om han får politiet etter seg også.

Anonymkode: 9cae5...365

Det er ikke sikkert. Du bør huske at det er barn også inne i bildet og hvis de kan fortelle hvordan det er hjemme så er det vel det som bør hensyntas. Barn har rett til å bli hørt fra de er 7 år. :) Selvfølgelig er det bra å tenke på barna som TS gjør her. Man bør tenke mest på hvilke konsekvenser dette får. Det er bedre å ta dette til politiet da de har mer erfaring med etterforskning og avhør. 

AnonymBruker
Skrevet

Så flott at du bryr deg! Og å melde under fullt navn står det respekt av! Det betyr jo bare at du er seriøs og ansvarsbevisst. Jeg skjønner at det er tøfft for deg nå, men gjør som alle andre som har skrevet før her. Ta vare på alle trusler! Skriv opp tidspunkt, telefonnummer og samtalens innhold. Fars reaksjon tyder på at du handlet rett. Og øvrig families reaksjon viser at storfamilien ikke har noe å bidra med i omsorgen for disse barna.

Jentene er redde nå, men du må bare forklare dem at du er bekymret og at du gjør dette for å hjelpe dem. Etterhvert vil de forstå...

Lykke til!

Anonymkode: b7f43...4bc

• Liker 14
Skrevet

Du har absolutt gjort det rette. Men du sloss mot noen som har lang erfaring i å ødelegge mennesker, så jeg tenker at du skal skaffe deg en sterk alliert. Første tanke er foreldre, men du skriver at dine har sine utfordringer også. Har du en trygg voksen i familien som kan stå opp mot denne faren? Lensmann? helsesøster? Forelder til en venn? Lærer? Du skal i allefall ikke finne deg i å bli truet.  

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...