AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #1 Skrevet 10. mars 2017 Jeg har et håp om at noen av dere kan hjelpe meg å finne ut av min vei innen utdanning og yrker. Jeg har akkurat begynt på et profesjonsstudium (i høst), jeg var veldig i tvil om det var det rette for meg, men valgte å prøve. Jeg visste jo på forhånd at det å forholde seg til andre mennesker er et problem for meg, men jeg ville gjerne få det til. Det går ikke så bra.. Jeg passer nok bedre til å jobbe alene, uten å måtte samarbeide med kollegaer hele tiden. Vil gjerne ha en jobb der jeg kan fordype meg i noe, og liker bedre å jobbe sakte og grundig enn rask og overfladisk. Hvilke muligheter finnes..? Jeg vil gå på et studium der man ikke trenger å ha gruppearbeid eller fremføringer. Helst veldig lite obligatorisk oppmøte, eventuelt nettstudier. Jeg er over 30 og har to barn, så jeg har ikke mulighet til å flytte, men nettstudier eller en utdanning i Oslo med oppmøte et par ganger i måneden går greit. Jeg er ikke så veldig glad i realfag, dessverre. Ikke interessert i IT heller, egentlig, i hvert fall ikke type programmering o.l., men pc som et verktøy for arbeid er jo interessant. Hvis jeg tar opp noen fag og klarer å få 5 på tre fag, får jeg snitt på litt over 5. Pluss 8 alderspoeng og 2 poeng hvis jeg fullfører dette året. Men da må jeg jo bruke et år på det.. Jeg trenger å kunne sitte i ro og fred og konsentrere meg om jobben, men tror at det hadde gått greit å forholde seg til kunder o.l. veldig overfladisk og kort. Det må nok være en type kontorjobb tenker jeg. Noen som har noen forslag til både utdanning og jobb? Anonymkode: 10c07...30e
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #2 Skrevet 10. mars 2017 Det jeg gjorde da jeg bestemte meg for utdanning var å ta quizer på nettet som gir deg en indikasjon på hva slags utdanning som kunne passe deg basert på personlighet og egenskaper. Enten det er IT, ingeniør, sykepleie, barn og ungdom, lærer, økonomi, samfunnsfag, psykologi, og masse mer. De quizene jeg tok kom også med spennende forslag til ulike studier, og de studiene som virket interessant søkte jeg litt om og leste om personlige egenskaper som var lure å ha. Hjalp veldig Anonymkode: 7bf8a...423 1
Gjest Snuppi Skrevet 11. mars 2017 #3 Skrevet 11. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et håp om at noen av dere kan hjelpe meg å finne ut av min vei innen utdanning og yrker. Jeg har akkurat begynt på et profesjonsstudium (i høst), jeg var veldig i tvil om det var det rette for meg, men valgte å prøve. Jeg visste jo på forhånd at det å forholde seg til andre mennesker er et problem for meg, men jeg ville gjerne få det til. Det går ikke så bra.. Jeg passer nok bedre til å jobbe alene, uten å måtte samarbeide med kollegaer hele tiden. Vil gjerne ha en jobb der jeg kan fordype meg i noe, og liker bedre å jobbe sakte og grundig enn rask og overfladisk. Hvilke muligheter finnes..? Jeg vil gå på et studium der man ikke trenger å ha gruppearbeid eller fremføringer. Helst veldig lite obligatorisk oppmøte, eventuelt nettstudier. Jeg er over 30 og har to barn, så jeg har ikke mulighet til å flytte, men nettstudier eller en utdanning i Oslo med oppmøte et par ganger i måneden går greit. Jeg er ikke så veldig glad i realfag, dessverre. Ikke interessert i IT heller, egentlig, i hvert fall ikke type programmering o.l., men pc som et verktøy for arbeid er jo interessant. Hvis jeg tar opp noen fag og klarer å få 5 på tre fag, får jeg snitt på litt over 5. Pluss 8 alderspoeng og 2 poeng hvis jeg fullfører dette året. Men da må jeg jo bruke et år på det.. Jeg trenger å kunne sitte i ro og fred og konsentrere meg om jobben, men tror at det hadde gått greit å forholde seg til kunder o.l. veldig overfladisk og kort. Det må nok være en type kontorjobb tenker jeg. Noen som har noen forslag til både utdanning og jobb? Anonymkode: 10c07...30e Hva er situasjonen din nå? Hvilken utdanning har du fra før av? Hva ønsker du? Det er vanskelig å gi deg råd utifra det som står i innlegget ditt. Du ønsker en kontorjobb, men hvilken kontorjobb?
Gjest noe tilfeldig Skrevet 11. mars 2017 #4 Skrevet 11. mars 2017 Det er veldig vanskelig å skulle finne på alternativ når du egentlig primært lister opp hva du ikke vil eller liker; ikke folk, ikke tempo/effektivitet, ikke noe med realfag elller IT. Du vil helst jobbe alene og fordype deg i noe? Forfatter eller skribent eller noe da. - du må nok stikke fingeren i jorda og se på hva slags jobber det er realistisk å få.. og hva slags lønn du vil gå etter. Du må tilpasse deg arbeidsmarkedet, arbeidsmarkedet tilpasser seg ikke deg...
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #5 Skrevet 12. mars 2017 Bibliotek- og informasjonsvitenskap? Første året kan tas som nettstudie. Anonymkode: e4968...41f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #6 Skrevet 12. mars 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bibliotek- og informasjonsvitenskap? Første året kan tas som nettstudie. Anonymkode: e4968...41f På bibliotek må man jo forholde seg til andre hele tiden? Anonymkode: cb217...ffb
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #7 Skrevet 12. mars 2017 Kan dette hjelpe deg noe? https://tjenester.nav.no/veiledning/introduksjon?1 det hjalp lillebroren min en del når han skulle velge. Anonymkode: d59d0...127
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #8 Skrevet 12. mars 2017 Takk til der som har svart! Jeg var nok ekstra pessimistisk da jeg skrev innlegget, så det var ikke så lett å finne noen løsning på det. Jeg skal undersøke litt mer og tenke videre. Anonymkode: 10c07...30e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #10 Skrevet 19. mars 2017 På 11.3.2017 den 3.14, Snuppi skrev: Hva er situasjonen din nå? Hvilken utdanning har du fra før av? Hva ønsker du? Det er vanskelig å gi deg råd utifra det som står i innlegget ditt. Du ønsker en kontorjobb, men hvilken kontorjobb? Er du utdannet? Anonymkode: 88273...1ef
Gjest Snuppi Skrevet 19. mars 2017 #11 Skrevet 19. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er du utdannet? Anonymkode: 88273...1ef Ja! Hvor vil du med spørsmålet ditt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå