Gå til innhold

Dobbelt perlestrikk - kjappstrikkadrakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg sitter med oppskriften på kjappstrikkadrakt fra Paelas, men blir litt forvirret av dobbelt perlestrikk. De skriver:

Dobbel perlestrikk:  1. p (fra rettsiden): 1 r, 1 vr. ut pinnen. 2. p: (fra vrangsiden): rett over rettmasker, vrang over vrangmasker. 3. p (fra retten): vrang over rettmasker, rett over vrangmasker. 4. p: (fra vrangsiden): rett over rett, vrang over vrang. Repeter disse fire pinnene. 

I mitt hode klarer jeg ikke tolke dette :P Gravid-hjernen slår meg ut! Kan noen forklare meg hvordan dette blir sett fra rettsiden? Logisk sett tenker jeg det burde bli som mønsteret jeg skriver under her, siden det skal være dobbelt perlestrikk. Men det er ikke det jeg klarer å lese av oppskriften :P 

r,vr

r, vr

vr, r

vr ,r

Er det noen andre som kan komme med bud/forklaring på hvordan arbeidet kommer til å se ut fra rettsiden, for så klarer kanskje hjernen min å følge med igjen... :P

Anonymkode: 90067...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det de har beskrevet er vel vanlig perlestrikk, men tror de mener at det skal være slik du har beskrevet, sett fra rettsiden.

Endret av Hactar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Hactar skrev:

Det de har beskrevet er vel vanlig perlestrikk, men tror de mener at det skal være slik du har beskrevet, sett fra rettsiden.

Ja, det er liksom det jeg også "ser", før jeg blir forvirra igjen. Men hvorfor kalle det dobbelt perlestrikk om de forklarer vanlig perlestrikk..?

Dette er "produsentbilde", vil du si det ser ut som vanlig eller dobbelt perlestrikk der? Om du klarer å se det da.. :)kjappstrikka_1_grande.JPG?v=1410203108

knappedrakt_grande.JPG?v=1410203108

Og takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å forklare... Du strikker fram og tilbake. På første pinne strikker du 1r 1vr. Så snur du strikketøyet. Nå skal du strikke rett over rett og vrang over vrang, slik som når du strikker vrangbord. På 3. omgang strikker du 1vr 1r, altså motsatt av 1. omgang. 4. omgang strikker du igjen r over r og vr over vr. 

Eksempel med 5 masker på pinnen:

1. omgang: r vr r vr r

2. omgang: vr r vr r vr

3. omgang: vr r vr r vr

4. omgang: r vr r vr r

Håper dette var forståelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg sitter med oppskriften på kjappstrikkadrakt fra Paelas, men blir litt forvirret av dobbelt perlestrikk. De skriver:

Dobbel perlestrikk:  1. p (fra rettsiden): 1 r, 1 vr. ut pinnen. 2. p: (fra vrangsiden): rett over rettmasker, vrang over vrangmasker. 3. p (fra retten): vrang over rettmasker, rett over vrangmasker. 4. p: (fra vrangsiden): rett over rett, vrang over vrang. Repeter disse fire pinnene. 

I mitt hode klarer jeg ikke tolke dette :P Gravid-hjernen slår meg ut! Kan noen forklare meg hvordan dette blir sett fra rettsiden? Logisk sett tenker jeg det burde bli som mønsteret jeg skriver under her, siden det skal være dobbelt perlestrikk. Men det er ikke det jeg klarer å lese av oppskriften :P 

r,vr

r, vr

vr, r

vr ,r

Er det noen andre som kan komme med bud/forklaring på hvordan arbeidet kommer til å se ut fra rettsiden, for så klarer kanskje hjernen min å følge med igjen... :P

Riktig. (Jeg har tegnet rettmaskene som V og de vrange som =)

du får på dobbelt perlestrikk følgende:

v=v=v=

v=v=v=

=v=v=v

=v=v=v

v=v=v=

v=v=v=

=v=v=v

=v=v=v

osv

Enkel perlestrikk vil bli seende slik ut:

v=v=v=

=v=v=v

v=v=v=

=v=v=v

v=v=v=

=v=v=v

v=v=v=

=v=v=v

osv

Anonymkode: 357b9...931

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Tekopper skrev:

Det er på en måte 1×1 ribbestrikk, som forskyves hver annen omgang.

Men er ikke det bare vanlig perlestrikk? Jeg blir forvirret av at de sier det er dobbelt perlestrikk, men at jeg kun klarer å lese meg frem til "vanlig" perlestrikk, med annenhver rett og vrang når man ser det forfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To omganger med rette masker over rette masker og vrange masker over vrange. 

Når du så begynner på tredje pinne, bytter du slik at de vrange maskene kommer over de rette og gjør dette på neste pinne og, før du på nytt bytter. 

Anonymkode: 1433f...196

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, SweetM skrev:

Skal prøve å forklare... Du strikker fram og tilbake. På første pinne strikker du 1r 1vr. Så snur du strikketøyet. Nå skal du strikke rett over rett og vrang over vrang, slik som når du strikker vrangbord. På 3. omgang strikker du 1vr 1r, altså motsatt av 1. omgang. 4. omgang strikker du igjen r over r og vr over vr. 

Eksempel med 5 masker på pinnen:

1. omgang: r vr r vr r

2. omgang: vr r vr r vr

3. omgang: vr r vr r vr

4. omgang: r vr r vr r

Håper dette var forståelig...

Så lenge det er sett fra forsiden av strikketøyet så var det forståelig! Og dette er i samme rekkefølge som oppskriften, så jeg kan bare følge det du sier her?? :) Takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke det bare vanlig perlestrikk? Jeg blir forvirret av at de sier det er dobbelt perlestrikk, men at jeg kun klarer å lese meg frem til "vanlig" perlestrikk, med annenhver rett og vrang når man ser det forfra.

Jeg tror du misforstår på samme måten som jeg gjorde over her. På pinn to og fire er det rett over rett og vrang over vrang, slik du ser maskene fra vrangsiden. Du strikker altså rett når du møter en rettmaske på vrangsiden, men på retten vil disse være vrange. Haha, det hjalp kanskje ikke i det hele tatt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Hactar skrev:

Jeg tror du misforstår på samme måten som jeg gjorde over her. På pinn to og fire er det rett over rett og vrang over vrang, slik du ser maskene fra vrangsiden. Du strikker altså rett når du møter en rettmaske på vrangsiden, men på retten vil disse være vrange. Haha, det hjalp kanskje ikke i det hele tatt?

Hodet mitt klarer ikke å følge alt med rett over rett og vrang over vrang.. Derfor vil jeg gjerne ha mønsteret sett fra forsiden, for så kan jeg alltids se med ut av hvilken maske det skal være fra rettsiden, og om jeg er på feil pinne (2 og 4) må jeg bare strikke motsatt. Dette ble bare mer forvirrende sikkert. Men jeg har skrevet meg ned ennå en post-it, fra oppskriften, og endte denne gangen opp med samme resultat som SweetM (tror jeg da). Altså at strikketøyet fra rettsiden kommer til å se ut som:

1. R Vr

2. Vr R (strikkes som R, Vr siden jeg strikker tilbake)

3. Vr R

4. R Vr (strikkes som Vr, R siden jeg strikker tilbake)

Og dette blir jo dobbelt perlestrikk! :D 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hodet mitt klarer ikke å følge alt med rett over rett og vrang over vrang.. Derfor vil jeg gjerne ha mønsteret sett fra forsiden, for så kan jeg alltids se med ut av hvilken maske det skal være fra rettsiden, og om jeg er på feil pinne (2 og 4) må jeg bare strikke motsatt. Dette ble bare mer forvirrende sikkert. Men jeg har skrevet meg ned ennå en post-it, fra oppskriften, og endte denne gangen opp med samme resultat som SweetM (tror jeg da). Altså at strikketøyet fra rettsiden kommer til å se ut som:

1. R Vr

2. Vr R (strikkes som R, Vr siden jeg strikker tilbake)

3. Vr R

4. R Vr (strikkes som Vr, R siden jeg strikker tilbake)

Og dette blir jo dobbelt perlestrikk! :D 

Det stemmer, bare at du har forskjøvet pinnene i forhold til oppskriften. Fra rettsiden blir det

1. R Vr

2. R Vr (strikkes som Vr, R siden du strikker tilbake)

3. Vr R

4. Vr, R (strikkes som R, Vr siden du strikker tilbake)

Og så gjentar du fra pinn 1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På vanlig perlestrikk forskyves det hver omgang. Her er to omganger like før det forskyves.

Om du strikka sirkulært ville du lagd to helt like omganger oppå hverandre. Men når det er fram og tilbake blir det speilvendt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, nå kan jeg dobbel perlestrikk også! Visste ikke at det var noe som het det, tusen takk til dere som forklarte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Paelas sine oppskrifter er jevnt over utrolig dårlig forklart, så hvis gravidhjernen er litt tåkete ville jeg kanskje heller prøvd noen andre :)

Anonymkode: 6bcea...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal se likt ut på to omganger. Rett på retten, ser vrangt på vrangen. Når en snur, strikker en rett der man strikket vrang på forrige omgang. Og da blir det to omganger der maskene ser like ut. På 3. omgang strikker man motsatt av det en ser, og strikker likt på 4. omgang. Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...