AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #1 Skrevet 10. mars 2017 Hei jeg er en 19 år gammel jente, blir 20 i april, jeg fikk utrolig dårlige karakterer på skolen. Jeg har et dårlig vitnemål så kommer ikke inn på noe av det jeg virkelig vil studere, frister ikke helt å dra til alta for å kunne studere liksom. Jeg kan komme inn på noen deltidsstudier som går over 3 år, men har hørt det er dårlig studentmiljø i forholdt til når man tar vanlig bachelor, men det er det eneste jeg kommer inn på. Trenger sårt noen gode tips, vet virkelig hva jeg skal gjøre videre, med karakterene mine gjør det ikke akkurat å velge heller :/ Anonymkode: 0bedb...bde
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #2 Skrevet 10. mars 2017 Hva mener du med 23/5 pakken? Anonymkode: 88698...d64
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #3 Skrevet 10. mars 2017 Du kan jo alltids ta opp fag og få deg en jobb ved siden av. Du er ung og har overhodet ikke så dårlig tid som det kanskje føles som Anonymkode: d5960...74a
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #4 Skrevet 10. mars 2017 Bruk et år på å ta opp fag, jobb hardt med det, prioriter det, det gir deg valgfrihet senere. Anonymkode: ed352...c33 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #5 Skrevet 11. mars 2017 23/5-regelen gjelder kun hvis du har fylt 23 år og har fem års arbeidserfaring. Så det kan du nok dessverre bare glemme Anonymkode: 2d5cb...8b4 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #6 Skrevet 13. mars 2017 23/5 gjelder vel heller ikke når du har fullført vgs tidligere. Du må nok pent bli privatist. Anonymkode: 404dd...92d
Gjest Kim Skrevet 13. mars 2017 #7 Skrevet 13. mars 2017 (endret) På 10.3.2017 den 19.31, AnonymBruker skrev: Hei jeg er en 19 år gammel jente, blir 20 i april, jeg fikk utrolig dårlige karakterer på skolen. Jeg har et dårlig vitnemål så kommer ikke inn på noe av det jeg virkelig vil studere, frister ikke helt å dra til alta for å kunne studere liksom. Jeg kan komme inn på noen deltidsstudier som går over 3 år, men har hørt det er dårlig studentmiljø i forholdt til når man tar vanlig bachelor, men det er det eneste jeg kommer inn på. Trenger sårt noen gode tips, vet virkelig hva jeg skal gjøre videre, med karakterene mine gjør det ikke akkurat å velge heller :/ Anonymkode: 0bedb...bde Hei dette kan jeg svare deg ganske kort og konsist på. 24/5 regelen betyr altså at du må være minimum 24 år eller ha 5 års yrkeserfaring for å møte kriteriene for å komme inn, slik at du kan ta opp fagene du mangler fra videregående. Nå vet jeg ikke om det er ett eller flere fag du trenger å ta om igjen, men 24/5 løsningen er i praksis latterlig og en elendig måte å få studiekompetanse. Mangler du noen enkeltfag, så ta de som privatist, mens du jobber ved siden av. På voksenopplæringen, så møter du utrolig mye tull, trøtte og uinspirerte lærere og tiden satt av i forhold til hva du lærer er helt feil prioritert. Kom deg tilbake på skolen, mens det er så ferskt som mulig i hodet. Endret 13. mars 2017 av Kim
Alice123 Skrevet 13. mars 2017 #8 Skrevet 13. mars 2017 3 minutter siden, Kim skrev: Hei dette kan jeg svare deg ganske kort og konsist på. 24/5 regelen betyr altså at du må være minimum 24 år eller ha 5 års yrkeserfaring for å møte kriteriene for å komme inn, slik at du kan ta opp fagene du mangler fra videregående. Nå vet jeg ikke om det er ett eller flere fag du trenger å ta om igjen, men 24/5 løsningen er i praksis latterlig og en elendig måte å få studiekompetanse. Mangler du noen enkeltfag, så ta de som privatist, mens du jobber ved siden av. På voksenopplæringen, så møter du utrolig mye tull, trøtte og uinspirerte lærere og tiden satt av i forhold til hva du lærer er helt feil prioritert. Kom deg tilbake på skolen, mens det er så ferskt som mulig i hodet. Dette er feil. Om det er gratis voksenopplæring i regi av fylkeskommunen du tenker på (voksenrett), så må man være over 25 år for å være garantert plass. Det er ikke krav til yrkeserfaring for å få undervisning. Er du under 25 år kan du søke om restplass. Kvaliteten på lærerne varierer vel fra skole til skole, elevmassen er vel et større problem (voksenopplæring blir fort et dumpingsted for NAVklienter) Vedr. 23/5 må man ha "six-pack"-fagene (google dem), være over 23 år, og ha minimum 5 år med "aktivitet". Fagene kan man ta via voksenoppmæring og som privatist. Tar man fagene på voksenopplæring er man "vanlig elev" og får standpunktkarakter og blir trukket til eksamen. Tar man fag som privatist må man ta alle mulige eksamnene i det aktuelle faget. "Aktivitet" er alt fra skole til jobb til militærtjeneste til omsorg for egne barn. Google reglene. TS kan ikke benytte seg av 23/5, da jeg forstår det slik at hun allerede har studiekompetanse fra ordinær vgs. https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/videregaende_som_voksen
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #9 Skrevet 13. mars 2017 Du kan fint ha studiekompetanse selv om du søker gjennom 23/5-ordningen! Dersom du laster opp dokumentasjon på praksis kan du bli vurdert både ordinært og gjennom 23/5-ordningen. Det kan være en idé hvis man har mye bedre snitt på studiekompetansefagene enn resten av vitnemålet. Men for de fleste vil det nok være omvendt... TS, hvorfor ikke begynne på deltidsstudiet som du kommer inn på, og samtidig tar opp fag fra videregående for å forbedre snittet ditt? Husk at du får tilleggspoeng hos Samordna opptak senere, når du har studiepoeng fra høyere utdanning. Anonymkode: f3e42...e4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå