AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #21 Skrevet 14. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg forstår ikke dansk! Forstår heller ikke hvordan svensker og dansker kan snakke sammen uten problem på "Broen" (som jeg egentlig ikke ser på) Anonymkode: 4d19a...545 Haha det er litt komisk etter å ha bodd her. Danske hører ikke om du er svensk eller norsk, og de forstår begge språk svært dårlig om du ikke legger litt om. Anonymkode: 4edfb...44a
johanan Skrevet 14. mars 2017 #22 Skrevet 14. mars 2017 Reist en del i Danmark og sett mange danske serier uten tekst (dansk TV) derfor har jeg ikke problem med det. Danskene forstår ikke oss like godt selv om vi snakker en dialekt nært "bokmål". Danskene er de som forstår nabospråkene sine dårligst (Norge, Sverige og Danmark....altså de tre språkene var med i testen) Penge og tellesystemet er noe helt annet....da ser jeg bare på kasseapparatet
boblevann Skrevet 14. mars 2017 #23 Skrevet 14. mars 2017 Mja.. forstår dansk skriftspråk utmerket, men sliter med talespråket altså.. får liksom ikke tak i ordene de sier alltid. Var i danmark på ferie en gang og møtte noen dansker, da ble jeg så frustrert at jeg spurte om vi ikke bare kunne snakke engelsk omvent med svensk, jeg forstår talespråket utmerket men sliter som en mark med skriftspråket av en eller annen grunn
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #24 Skrevet 20. mars 2017 På 14.3.2017 den 16.40, boblevann skrev: Mja.. forstår dansk skriftspråk utmerket, men sliter med talespråket altså.. får liksom ikke tak i ordene de sier alltid. Var i danmark på ferie en gang og møtte noen dansker, da ble jeg så frustrert at jeg spurte om vi ikke bare kunne snakke engelsk omvent med svensk, jeg forstår talespråket utmerket men sliter som en mark med skriftspråket av en eller annen grunn Ja, en må ha vært i Danmark over et par uker en gang i året noen år før man forstår dansk Et tips er å se på danske filmer med norsk tekst, da kan du plukke opp en del Og du må tenke dansk når de snakker, dersom du strever med å oversette de særdanske ordene under samtalen, er det lett å falle ut. Anonymkode: fbe2a...338
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #25 Skrevet 20. mars 2017 Jeg har vanskelig for å forstå at enkelte nordmenn ikke forstår dansk og svensk Anonymkode: 9936a...ea0
Perelandra Skrevet 21. mars 2017 #26 Skrevet 21. mars 2017 Det går stort sett greit å forstå dansker. Jeg er sørlending, og snakker en dialekt som tradisjonelt har vært ganske påvirket av dansk språk. Men det er klart det er forskjell på hvem som snakker. Det er ikke noe problem å forstå nyhetsopplesere i dansk TV og radio, men en småfull person som snøvlet i vei er noe helt annet.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #27 Skrevet 21. mars 2017 Har vært god til å forstå dansk etter mye lytting på dansk musikk i ungdommen. Svensk likeså, vi hadde jo svensk TV i mange år og f.eks. Astrid Lindgrens figurer skal ikke ha norsk tale - basta. Synes faktisk svensk har flere "rare" enkeltord som man ikke automatisk skjønner, enn i det danske "sproget". Men sånn kan det også være med norsk. Det dukker jo av og til opp norske ord som man kanskje har hørt, men aldri tatt bryet med å lære hva betyr. Aldri vært noe spesielt skolelys (før yrkesskolen da....), men var veldig god i norsk. God på detaljer i skrivemåte og uttale. Det klarer man seg lenge på. Trenger ikke vite hva som er verb, substantiv eller pluskvamperfektum (som jeg jeg den dag i dag fortsatt ikke aner hva er. Det siste altså). Glad for å ha vokst opp med papir og blyant, men var naturligvis enormt nysjerrig på bits/bytes tidlig på 80-tallet og mye av databakgrunnskunnskapen er nyttig den dag i dag. Mange har jo ikke begrep om hva ei datafil er, langt mindre hvordan den er bygget opp. Anonymkode: 3577b...938
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #28 Skrevet 21. mars 2017 Forstår ikke et eneste ord Anonymkode: 75c77...b55
Hoppetaujenta Skrevet 21. mars 2017 #29 Skrevet 21. mars 2017 På 14.3.2017 den 16.21, AnonymBruker skrev: Forstår heller ikke hvordan svensker og dansker kan snakke sammen uten problem på "Broen" Anonymkode: 4d19a...545 Da skal jeg fortelle deg en hemmelighet. De snakker ikke sammen, det er skuespill og de har tekst som de lærer seg utenat og så later de som at de snakker sammen. De forstår hverandre egentlig ikke. 1
Escape Skrevet 21. mars 2017 #30 Skrevet 21. mars 2017 Jeg forstår dansk veldig godt, med unntak av sære fremmedord. Men jeg har familie derfra da, og de er fra en plass hvor de har en vanskeligere dialekt enn f.eks. den i København
Gjest Catalina Culès Skrevet 21. mars 2017 #31 Skrevet 21. mars 2017 Har problemer med å forstå dansk, må konsentrere meg veldig når de prater, men svensk har jeg ingen problemer med å forstå.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #32 Skrevet 21. mars 2017 54 minutter siden, Loki Laufeyson skrev: Har problemer med å forstå dansk, må konsentrere meg veldig når de prater, men svensk har jeg ingen problemer med å forstå. Samme her. Svensk har jeg ingen problemer med. Bor nær grensa, og har vokst opp med nesten like mye svensk tv som norsk (hadde ikke så mange kanaler akkurat i "gamle dager" (dvs nittitallet :ler:)). Svensker skjønner generelt norsk dårlig. Har ofte måttet snakke engelsk eller legge om til svensk med svensker (selv om jeg snakker vanlig østlandsdialekt). Kjenner ei som er svensk som sa at hun ikke hadde hørt norsk før hun flyttet til Norge som noen-og-tjue-åring (fra Sør-Sverige). Det syns jeg var litt merkelig.. Anonymkode: 14c6d...7a2
Nevian Skrevet 22. mars 2017 #33 Skrevet 22. mars 2017 Visse varianter av dansk går ganske greit, men for det meste fremstår det som uforståelig babbel jeg bare fanger opp et og annet ord av.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #34 Skrevet 22. mars 2017 Forstår og leser dansk helt fint. Syns det er vanskeligere med svensk. Anonymkode: 0b6e9...f87
Djungelvrål Skrevet 22. mars 2017 #35 Skrevet 22. mars 2017 Jeg forstår dansk greit så lenge de prater tydelig, det gjør vel de fleste nordmenn. Også har man jo alltids kamelåså:
julia83 Skrevet 23. mars 2017 #36 Skrevet 23. mars 2017 Kanskje litt off-topic, men jeg ble så overrasket over å høre at dansker kan slite litt med enkelte dialekter internt i Danmark.
Djungelvrål Skrevet 23. mars 2017 #37 Skrevet 23. mars 2017 3 timer siden, julia83 skrev: Kanskje litt off-topic, men jeg ble så overrasket over å høre at dansker kan slite litt med enkelte dialekter internt i Danmark. I tillegg lærer visstnok danske barn å prate senere enn andre barn i Skandinavia. Ikke så rart kanskje når språket er såpass utydelig. 1
PaperFlower Skrevet 23. mars 2017 #38 Skrevet 23. mars 2017 Dansk synes jeg er relativt lett å lese, men vanskelig å høre. Svensk synes jeg er relativt lett å høre, men vanskelig å lese.
The Kitten Skrevet 25. mars 2017 #39 Skrevet 25. mars 2017 Jeg syns ikke dansk er vanskelig å forstå, har aldri hatt problemer med det.
Gjest Raiu Skrevet 25. mars 2017 #40 Skrevet 25. mars 2017 Lett å lese men ikke så lett å forstå. Så en del på unge mødre en periode og da kunne jeg forstå uten å se på TVen og lese teksten Men ble fort glemt så hver gang jeg drar til Danmark trenger jeg litt tid til å komme meg inn i språket igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå