AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #1 Skrevet 10. mars 2017 Igår kom katten hjem med litt bæsj utover bak (noe som er uvanlig), jeg tok han dermed til dusjen og dusja han litt. Etterpå så sitter han i sofaen og tørker seg og så legger jeg plutselig merke til at det er rødt rundt litt bak på ryggen/beinet.. jeg tror ikke han har vært i slosskamp men at han har skrapa seg opp på noe vis. Idag når han er innendørs så går han sånn skikkelig sakte rundt omkring.. Jeg skulle studere såret med lommelykt litt nærmere. Da knurra han faktisk til meg, så jeg hadde ikke lyst til å grave noe mer i det.. Hva gjør du når katten din har fått et sår? Anonymkode: 772a0...466
Forundret.. Skrevet 10. mars 2017 #2 Skrevet 10. mars 2017 Når situasjonen er slik så går jeg til dyrlegen. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #3 Skrevet 10. mars 2017 Ser det betent ut? Er området opphovnet? Jeg pleier å ta en tur til dyrlegen med sår som er store og som pus ikke lar meg rense. Spesielt om pus oppfører seg annerledes enn vanlig. Anonymkode: d342d...acb 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #4 Skrevet 10. mars 2017 Kommer helt an på. Om det ser skikkelig stygt ut- dyrlege uten tvil. Om det er et mindre sår som er litt vondt, så leger det seg. Om du ikke vet, så er det alltid best å ta en dyrlegesjekk for sikkerhetsskyld. Vær på utkikk etter endringer i spise- og drikkevaner og endring i avføring- eller urineringsvaner. Å ha en innekattedo kan være lurt da det er lettere å merke om noe er uvanlig eller om det er blod i urin osv Vær på utkikk etter endringer i oppførsel. Om din snille katt plutselig er sur og slem, så er det faretegn Om såret er hovnet opp, har gugge rennende ut av det eller på andre måter ser stygt ut- dyrlege. Kan være infeksjon Anonymkode: 09196...57c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #5 Skrevet 10. mars 2017 Sånne ting tar man med til dyrlegen. Tenk om katten har det helt jævlig? Anonymkode: e0784...378 1
Ardwinna Skrevet 10. mars 2017 #6 Skrevet 10. mars 2017 Jeg ville ha fått sjekket dette hos veterinær. Katter får veldig lett infeksjon i sår, og det at katten din oppfører seg litt annerledes og ikke vil la deg se på såret, gjør at jeg tenker dette bør sjekkes.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #7 Skrevet 11. mars 2017 Jeg gjør som regel ingenting, det pleier å gro selv. Går til dyrlege hvis det blir infeksjon. Katter får ikke "veldig lett infeksjon", dette er tull, iallefall med mine katter. Virker på meg som om katten har vært i slåsskamp og har blitt skikkelig skremt. Jeg hadde holdt den under oppsikt og sett det an om den roet seg ned. Hvis den forstatte å frese og/eller vise tegn til at den har vondt, hadde jeg tatt den til dyrlege. Anonymkode: 91c34...51c
Ardwinna Skrevet 11. mars 2017 #8 Skrevet 11. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør som regel ingenting, det pleier å gro selv. Går til dyrlege hvis det blir infeksjon. Katter får ikke "veldig lett infeksjon", dette er tull, iallefall med mine katter. Virker på meg som om katten har vært i slåsskamp og har blitt skikkelig skremt. Jeg hadde holdt den under oppsikt og sett det an om den roet seg ned. Hvis den forstatte å frese og/eller vise tegn til at den har vondt, hadde jeg tatt den til dyrlege. Anonymkode: 91c34...51c Det er litt arrogant av deg å avvise det jeg skrev som tull, fordi du personlig ikke har samme erfaring. Katter har veldig rik bakterieflora i huden og får lettere infeksjon i sår enn f.eks. oss mennesker (ca 85% av sår hos katt blir infiserte, det er ganske alvorlig). I tillegg har katter tykkere hud som gror lett, og bakterier i sår kan lett kapsles inn og skape infiserte byller. Hvis man venter med å ta katten med til veterinær kan katten ende opp med blodforgiftning og i verste fall dø av det. I mange tilfeller går det helt fint, men katter er veldig flinke til å skjule smerter og ubehag. Jeg synes det er bedre å dra noen ganger for mye til veterinæren med ufarlige sår, enn å vente og se an en gang for mye mens katten dør av blodforgiftning. http://www.anicura.no/fakta-og-rad/katt/bittskade-pa-katt/ Det er tydelig at katten til TS har endret adferd som følge av skadene, noe som er et alvorlig tegn man absolutt bør ta på alvor før det er for sent. 2
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 11. mars 2017 #9 Skrevet 11. mars 2017 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Kontormus Skrevet 11. mars 2017 #10 Skrevet 11. mars 2017 Jeg tror også katten kan ha vært i en slosskamp. Det er helt vanlig når katter blir veldig redde, at de slipper avføringen, og da er den i løs form. Derav sårene også. Den virker å ha blitt veldig rystet og mørbanket av hendelsen. Observér den, hold øye med såret og prøv å finne ut om den er smertepåvirket. I så fall, ring veterinæren. Ellers, la den være i fred til den er seg selv igjen.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #11 Skrevet 12. mars 2017 18 timer siden, Ardwinna skrev: Det er litt arrogant av deg å avvise det jeg skrev som tull, fordi du personlig ikke har samme erfaring. Katter har veldig rik bakterieflora i huden og får lettere infeksjon i sår enn f.eks. oss mennesker (ca 85% av sår hos katt blir infiserte, det er ganske alvorlig). I tillegg har katter tykkere hud som gror lett, og bakterier i sår kan lett kapsles inn og skape infiserte byller. Hvis man venter med å ta katten med til veterinær kan katten ende opp med blodforgiftning og i verste fall dø av det. I mange tilfeller går det helt fint, men katter er veldig flinke til å skjule smerter og ubehag. Jeg synes det er bedre å dra noen ganger for mye til veterinæren med ufarlige sår, enn å vente og se an en gang for mye mens katten dør av blodforgiftning. http://www.anicura.no/fakta-og-rad/katt/bittskade-pa-katt/ Det er tydelig at katten til TS har endret adferd som følge av skadene, noe som er et alvorlig tegn man absolutt bør ta på alvor før det er for sent. Ok, jeg trekker tilbake at det er tull. Men jeg har bare opplevd betennelse på en katt èn gang, og da var det et bittsår som hadde punktert huden og som ikke var åpent, det hadde lukket seg. Åpne sår har jeg aldri sett betennelse i, og jeg har hatt flere katter, så det at de får spesielt lett betennelser stiller jeg meg tvilende til. "Ved perforerende sår, er det alltid en risiko for at lommedannelser oppstår i kattens løse underhud." Det var dette som hadde skjedd da min katt fikk betennelse, og det må man selvsagt være obs på. Det er likt med alle som får bittsår. Anonymkode: 91c34...51c
Ardwinna Skrevet 12. mars 2017 #12 Skrevet 12. mars 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, jeg trekker tilbake at det er tull. Men jeg har bare opplevd betennelse på en katt èn gang, og da var det et bittsår som hadde punktert huden og som ikke var åpent, det hadde lukket seg. Åpne sår har jeg aldri sett betennelse i, og jeg har hatt flere katter, så det at de får spesielt lett betennelser stiller jeg meg tvilende til. "Ved perforerende sår, er det alltid en risiko for at lommedannelser oppstår i kattens løse underhud." Det var dette som hadde skjedd da min katt fikk betennelse, og det må man selvsagt være obs på. Det er likt med alle som får bittsår. Anonymkode: 91c34...51c Jeg har opplevd infeksjon i både lukkede og åpne sår på katt, så jeg stiller meg ikke tvilende til at katter får lett betennelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå