Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får ungdommer nok opplæring i økonomi? Hva synes dere? 

Anonymkode: 12102...f88

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er vel heller: VIL ungdommen lære seg økonomi?

Her hjemme er barna inkludert i økonomien, dem vet at vi må spare penger for å dra på feriene som vi ønsker. Og dem sparer også! De vet hvilke utgifter det er i husholdningen. De vet at bil koster.

Foreldre MÅ inkludere barna sine, da ser dem økonomi i praksis, ikke på skolen. Hvem vil vel lære det  som er på skolen? Mye gøyere med alt annet ;)

Anonymkode: 1939a...0ed

• Liker 1
Skrevet

Her er ikke ungene inkludert i økonomien på den måten, men de får månedslønn, og for denne lønnen må de kjøpe lørdagsgodt, blader, betale kino og klubb om de ønsker å dra på det. Om pengene er brukt opp før måneden er over, så kan de heller ikke kjøpe noe eller være med på noe. 

Her er opplevelsen at ungene blir veldig gnien når det er sine egne penger de må bruke. De ser mer på pris før de velger godteri f.eks. Men, skal sies at de sjelden bruker opp pengene de får, de sparer og kjøper ting de ønsker seg. 

Jeg tror det er en fornuftig måte å lære dem på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ungdommer flest har ikke peiling på økonomi pga de holdes utenfor. Til dels skjønner jeg det godt, ikke alle foreldre ønsker at barna får detaljoversikt over økonomien. Vi har løst det slik at beløp X må holde til flere forskjellige formål og det har alle oversikt over.

Dessuten er fast lommepenger en fin ting. Vi har gjort det tidlig at ungene får et større beløp som de må dekke ganske mye med. Klær, sko, frisør, sminke, de lærer fort at en tusenlapp er brukt opp fort og at en måned kan være lang.

Anonymkode: 52630...a95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

dersom barn får bankkort som barn blir de kanskje mer bevisst på økonomi?

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må det inn i skolen, syns ikke det er rett at de som tilfeldigvis vokser opp med fornuftige foreldre skal ha et fortrinn når det gjelder noe så viktig. Budsjett, renters rente og økonomisk historie bør være del av grunnskoleundervisningen.

Anonymkode: ea8a8...f2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er vel heller: VIL ungdommen lære seg økonomi?

Her hjemme er barna inkludert i økonomien, dem vet at vi må spare penger for å dra på feriene som vi ønsker. Og dem sparer også! De vet hvilke utgifter det er i husholdningen. De vet at bil koster.

Foreldre MÅ inkludere barna sine, da ser dem økonomi i praksis, ikke på skolen. Hvem vil vel lære det  som er på skolen? Mye gøyere med alt annet ;)

Anonymkode: 1939a...0ed

Dem = de. Ikke frekt ment ;)

Anonymkode: 80816...3df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

dersom barn får bankkort som barn blir de kanskje mer bevisst på økonomi?

Nei dette er ikke bra nok, blir som å gi noen bil å så skal de lære seg å kjøre +trafikkregler uten opplæring.

Ja tror mange får for lite opplæring i økonomi. Luksusfellen har tatt en del kamper om dette da folk får mer og ner gjeld pga. Manglende kunnskap om økonomi 

Anonymkode: 842c7...a57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, ..... skrev:

Her er ikke ungene inkludert i økonomien på den måten, men de får månedslønn, og for denne lønnen må de kjøpe lørdagsgodt, blader, betale kino og klubb om de ønsker å dra på det. Om pengene er brukt opp før måneden er over, så kan de heller ikke kjøpe noe eller være med på noe. 

Her er opplevelsen at ungene blir veldig gnien når det er sine egne penger de må bruke. De ser mer på pris før de velger godteri f.eks. Men, skal sies at de sjelden bruker opp pengene de får, de sparer og kjøper ting de ønsker seg. 

Jeg tror det er en fornuftig måte å lære dem på.

Hvor mye får de i mnd lønn?

Anonymkode: ea677...f72

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye får de i mnd lønn?

Anonymkode: ea677...f72

De får 500kr. 

Skal sies at de også må hjelpe til en god del hjemme for disse pengene. Er ikke bare rett i lomma.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper det med opplæring i skolen, om foreldrene ikke er gode forbilder ? Kanskje undervisningen må inkludere familiens økonomi ? F eks at barnet sammen med foreldrene setter opp et "familiebudsjett" for en måned, og ser om dette fungerer i praksis ? Hva fungerte bra, hva kan gjøres bedre ? Det ville i så fall både foreldre og barn lære noe av. Men her kommer kanskje personvern osv inn i bildet ? At skolen ikke kan legge opp til et undervisningsopplegg som krever innsyn i familiens økonomi ?

Anonymkode: 88e0a...56c

Skrevet

Opplæring i økonomi er allerede en del av flere fag, men kunne med fordel vært samlet i et eget økonomifag for å tydeliggjøre det og sikre opplæring og kontinuitet.

AnonymBruker
Skrevet

Er redd for at de ikke får nok opplæring i dette.

Jeg har to barn, ene med ADHD, og det barnet vil ha alt, og gjøre alt som koster penger. Og samme hvor mye det forklares, så skjønner ikke barnet verdien av penger. Barnet er nå 16 år, må jobbe for penger, og betale ting selv. Og dette barnet fantaserer om å flytte hjemmefra som 18 åring, kjøpe bil og fin leilighet, med fine møbler. Og jeg er veldig redd for at barnet går i kredittkort fellen. Og jeg prøver virkelig å lære barnet. Forteller om alt som må betales. Og at det er mer fornuftig å bo hjemme, og spare, og at høyere utdannelse lønner seg.

Det yngre barnet, er veldig fornuftig med penger, og ser for meg at det barnet må jeg vel nesten kaste ut, fordi det barnet vil bo hjemme lengst mulig, for å spare til bil og bolig.

Begge har planer om høyere utdannelse.

Anonymkode: 96b1e...69f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...