Gå til innhold

Beskymringsmelding til Barnevernet pågrunn av skolevegring?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 20 som har en søster på 14 år som sliter med skolevegring. Hun sliter med sosial angst og depresjon, og har dermed angst for å gå på skolen. Hun klarer å gå på skolen mist 2-3 ganger i uka, og meg og mamma er stolt av henne for at hun de dagene klarer å trosse angsten sin. Hun går til psykolog hver uke og angsten ar blitt bedre enn det var før. Hun har gitt sykemelding til skolen ang. depresjonen og angsten, og har dermed ''gyldig fravær''. Men skjønner bare ikke hvorfor lærerne da mener at barnevernet skal blandes inn i dette??

Hun går på en ungdomsskole med noen mildt sagt spesielle lærere.. Vi har alltid vært en ordentlig familie, et ryddig fint hjem, mamma har alltid hatt god omsorgsevne osv. For ca en time siden fikk mamma en melding på mobilen sin fra en av lærerne på skolen. Hun skrev at hun hadde sendt bekymringsmelding til barnevernet ang. fraværet til søsteren min. Hva har barnevernet med fraværet hennes å gjøre?! Jeg leste på en sånn helse nettside at lærere kun har plikt til å sende bekymringsmelding dersom det er mistanke om vold/overgrep/manglende omsorg i hjemmet, og da har de også ingen rett til å si ifra til foreldre at de har sendt en slik melding. Men så leste jeg videre og da sto det lengre ned på siden at de har plikt til å si ifra til foreldre om de sender en slik melding dersom det handler om mindre alvorlige ting, men verken mamma, meg eller søsteren min har fått noen som helst melding om dette??

Nå holdt mamma på å knekke sammen fordi hun er redd for at lærerne mistenker at det er vold i hjemmet etc. Hun skal på møte med søsteren min på Tirsdag og snakke om fraværet hennes men jeg skjønner bare ikke hvorfor barnevernet må blandes inn i dette??

Anonymkode: a6e5f...0aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet vil bli blandet inn ved stort fravær, er helt normalt. Men ta med det dere har fra lege, så vil nok saken bli avsluttet om det ikke er noe de reagerer på :) 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ren rutine på mange skoler, rett og slett for å sikre at søsteren din får den hjelpen hun trenger. 

Og ja, skolen skal også si i fra til foresatte ved både slike rutinemeldinger og andre mindre alvorlige meldinger. Det skriver du jo også at de har gjort, at moren din har fått melding om det. Det er godt mulig at skolen heller burde ha ringt moren din og fortalt henne at dette kun er rutinemessig, sånn at moren din ikke blir overdrevet bekymret. Dette kan dere jo si i fram om i møtet dere skal. 

Anonymkode: a962b...d79

• Liker 9
Skrevet

Alle voksne har plikt til å melde en bekymring til barnevernet, men vi skal ikke tolke situasjonen. Det skal fagfolk gjøre. Det er nok slik denne læreren har tenkt, med rette. Hun er bekymret så hun melder i fra. Barnevernet tar seg ikke bare av vold og overgrep, de kan hjelpe i situasjoner der noen sliter. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er en jente på 20 som har en søster på 14 år som sliter med skolevegring. Hun sliter med sosial angst og depresjon, og har dermed angst for å gå på skolen. Hun klarer å gå på skolen mist 2-3 ganger i uka, og meg og mamma er stolt av henne for at hun de dagene klarer å trosse angsten sin. Hun går til psykolog hver uke og angsten ar blitt bedre enn det var før. Hun har gitt sykemelding til skolen ang. depresjonen og angsten, og har dermed ''gyldig fravær''. Men skjønner bare ikke hvorfor lærerne da mener at barnevernet skal blandes inn i dette??

Hun går på en ungdomsskole med noen mildt sagt spesielle lærere.. Vi har alltid vært en ordentlig familie, et ryddig fint hjem, mamma har alltid hatt god omsorgsevne osv. For ca en time siden fikk mamma en melding på mobilen sin fra en av lærerne på skolen. Hun skrev at hun hadde sendt bekymringsmelding til barnevernet ang. fraværet til søsteren min. Hva har barnevernet med fraværet hennes å gjøre?! Jeg leste på en sånn helse nettside at lærere kun har plikt til å sende bekymringsmelding dersom det er mistanke om vold/overgrep/manglende omsorg i hjemmet, og da har de også ingen rett til å si ifra til foreldre at de har sendt en slik melding. Men så leste jeg videre og da sto det lengre ned på siden at de har plikt til å si ifra til foreldre om de sender en slik melding dersom det handler om mindre alvorlige ting, men verken mamma, meg eller søsteren min har fått noen som helst melding om dette??

Nå holdt mamma på å knekke sammen fordi hun er redd for at lærerne mistenker at det er vold i hjemmet etc. Hun skal på møte med søsteren min på Tirsdag og snakke om fraværet hennes men jeg skjønner bare ikke hvorfor barnevernet må blandes inn i dette??

Det var vel det læreren gjorde, sa fra om at vedkommende hadde sendt bekymringsmelding. MEN, går ut fra at bekymringen gjelder din søsters læring, og alt hun ikke får med seg når hun ikke er på skolen. De kunne dog ha valgt å snakke med din mor FØR de tok denne beslutningen.

Regner med at møtet vil handle om hvilke tiltak som skal til for å hindre at din søster ikke mister så mye rent faglig.

Anonymkode: e52a2...fb7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel det læreren gjorde, sa fra om at vedkommende hadde sendt bekymringsmelding. MEN, går ut fra at bekymringen gjelder din søsters læring, og alt hun ikke får med seg når hun ikke er på skolen. De kunne dog ha valgt å snakke med din mor FØR de tok denne beslutningen.

Regner med at møtet vil handle om hvilke tiltak som skal til for å hindre at din søster ikke mister så mye rent faglig.

Anonymkode: e52a2...fb7

Takk for svar til alle dere som har svart :) 

Ja mest sannsynelig er det alt det min søster går glipp av faglig de er bekymret for. Men man kan jo begynne å lure.. Jeg har lest at lærerne skal si ifra FØR de sender en slik melding. Det gjorde ikke hun i dette tilfellet.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolen har jo sagt i fra at de har sendt meldingen og at det er pga fraværet. Hadde det vært mistanke om vold/grov omsorgssvikt ville de ikke varslet om at melding var sendt, så dette er en bekymringsmelding av det "mindre alvorlige" slaget. Det dreier seg sikkert om søsteren din får tilstrekkelig undervisning etter opplæringsloven, man har rett og plikt til å få til det.

Anonymkode: 18944...f2e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja mest sannsynelig er det alt det min søster går glipp av faglig de er bekymret for. Men man kan jo begynne å lure.. Jeg har lest at lærerne skal si ifra FØR de sender en slik melding. Det gjorde ikke hun i dette tilfellet.

TS

Bare husk at når det er ren rutine, som det antageligvis er her, så er det ikke lærerens personlige vurdering som ligger til grunn for meldingen. Ofte er det tall, da mange skoler opererer med fraværsgrenser for når ulike tiltak blir satt inn, og bekymringsmelding er et av disse tiltakene. 

Det er godt mulig at en slik rutine med diverse tiltak har blitt presentert på et foreldremøte eller lignende, og at skolen sender melding i tillegg når rutinen er fulgt (selv om jeg personlig mener de burde tatt en telefon for å sikre at beskjeden kom fram, og oppklare evt. misforståelser). 

Anonymkode: a962b...d79

• Liker 6
Skrevet

Det står i våre rutiner ved oppfølging av stort fravær fra skolen. Det er ikke nødvendigvis slik at vi mener at det er omsorgssvikt å ikke få barnet på skolen, men BV kan komme inn med hjelp og støtte til den aktuelle familien. Rundt skolevegringssaker jobber vi på mange plan i samarbeid med BUP, BV, fastlege, PPT osv. 

I disse sakene informerer vi alltid foresatte om hva vi foretar oss. Og opplever stort sett at foresatte synes det er greit. 

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det er ikke læreren som sender bekymringsmelding. Det er det rektor som gjør. Jeg mener det er klønete av skolen å ikke ta opp dette på møte før bekymringen går. Hos oss har foresatte gjerne lest gjennom bekymringen/vi har skrevet den sammen.

• Liker 3
Skrevet

Skolen får alltid kjeft. Enten er de for sløve med å melde bekymring, eller så melder de for mye. Jeg tenker det er bra at det er flere voksne som bryr seg om søsteren din, se på det som positivt! Dette høres uansett ut som en rutinesak, og ved fravær er det ikke omsorgsovertagelse som gjelder, men å sette inn tiltak. F.eks. en person som er spesialist på skolevegring som kan snakke med, og motivere søsteren din.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som har slitt med skolevegring i 2 år. Første året, så var hun så og si aldri på skolen. Nå er det jo skolen sitt ansvar, og prøve å finne gode løsninger. Jeg og barnet, var på møte på skolen en gang i måneden, barnet gikk til psykolog. Og jeg hadde ofte kontakt med skolen på mail. De sendte aldri bekymringsmelding på oss.

Anonymkode: 05836...35e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn på barneskole, og her sendes bekymringsmelding ved fravær over en viss grense. Det skjer helt rutinemessig. 

Anonymkode: a1008...39d

Skrevet

Det er veldig positivt at de tar problemene til søsteren din på alvor. Barnevernet er rette instans å hente støtte fra når et barn sliter

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Send en SMS til Barnevernet og kopi til læreren om at det må dreie seg om en stor misforståelse?

Barnevernet mottar drøssevis av bekymringsmeldinger døgnet rundt og ikke alle er relevante/gyldig/viktig.

Anonymkode: 662d1...763

AnonymBruker
Skrevet

Dette er rutine ved høyt fravær.  Ta imot råd og veiledning. Barnevernet vet også hvilke andre instanser som kan hjelpe på bedre måter ettersom det ikke er omsorgssvikt og lignende som er problemet. Ta det helt med ro 😊

Anonymkode: 53fcb...2d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Kanutte skrev:

Det står i våre rutiner ved oppfølging av stort fravær fra skolen. Det er ikke nødvendigvis slik at vi mener at det er omsorgssvikt å ikke få barnet på skolen, men BV kan komme inn med hjelp og støtte til den aktuelle familien. Rundt skolevegringssaker jobber vi på mange plan i samarbeid med BUP, BV, fastlege, PPT osv. 

I disse sakene informerer vi alltid foresatte om hva vi foretar oss. Og opplever stort sett at foresatte synes det er greit. 

Er det ikke rimelig sløvt av de "foresatte" (hva betyr "fore" og "satt"?!) å ikke selv ta initiativ til å gjøre noe med at barna ikke går på skolen? 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn på barneskole, og her sendes bekymringsmelding ved fravær over en viss grense. Det skjer helt rutinemessig. 

Anonymkode: a1008...39d

Hvis foreldrene har søkt om 4 utenlandsferier pr år - og det overstiger fraværsgrensen - så sendes bekymringsmelding og undersøkelsessak åpnes fordi skolen av rutine sender bekymring til Barnevernet.

Dette selv om foreldrene fikk innvilget feriene fra skolen.

Bedre med for mange undersøkelsessaker/mapper enn for få! 👍🏻🙂

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke rimelig sløvt av de "foresatte" (hva betyr "fore" og "satt"?!) å ikke selv ta initiativ til å gjøre noe med at barna ikke går på skolen? 

Ofte er foreldrene helt fortvilt og rådeløse. De har prøvd alt i sin makt for å få barnet på skolen. Men du kan faktisk ikke fysisk bære en tenåring på skolen. Det vil låse situasjonen enda mer. Derfor kan BV komme inn som en tilleggsressurs i familien.

• Liker 4
Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

De burde sagt fra før de sendte meldingen. Det siste man trenger når en ungdom sliter med angst og depresjon, og man som foreldre og søsken er en støttefaktor, er å bli kastet inn i den type usikkerhet man kan få når noen melder til bv.

Har aldri opplevd det selv med  mine barn, men da jeg var tolv-tretten skulket jeg skolen i ren trass. Bv ble ikke koblet inn selv om jeg var hjemme en tredjedel av tiden under skoleåret. Jeg forfalsket mine foreldres underskrift på meldinger, og var i opposisjon. Men, det ble bedre året etter, og ble til slutt en ren mønsterelev. Handlet mye om hvilken lærer jeg hadde, og rektor på skolen. Det er et lite overgrep når ikke lærer og rektor samarbeider med foreldrene og inngir til åpenhet. Hvis de hadde blandet inn bv når jeg var i opposisjon, ville jeg kanskje blitt verre. Ingenting fungerer uten tillit, det skal i alle fall mye til - og det er nesten alltid den som har blitt såret som må jobbe for å bedre forholdet og holde hodet hevet.

Leit å høre om din søster som sliter. Det er bra hun går til psykolog, jeg håper det en som kan hjelpe henne til å bli bra igjen. At bv blir koblet inn nå, er egentlig uhørt når skolen ikke var åpen om det. De vil kanskje prøve å få innsyn i journalen, og da kan det bli vanskeligere for henne å være åpen overfor psykologen. Dette er ting dine foreldre må prate med bv om. Det er lov å sette grenser.

Jeg kjenner to som jobber i bv. De jobber med ungdom. Har ikke spurt dem, men tror de ville vært litt forsiktige her, kanskje tilbud om leksehjelp /timer utenom skolen og evt.valg av en fritidsaktivitet. Bv er ikke alltid et troll. Tilbud om ekstratimer og evt. det jeg nevnte kan dine foreldre nevne for barnevernet og faktisk kreve.

Endret av Atea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...