Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har overhodet ingenting imot polakker, og dette er jo faktisk det riktige benevnelsen på folk fra Polen, men jeg kan ikke hjelpe for å føle at når jeg hører ordet "polakk", så er det negativt. Jeg får på følelsen at det er en "nedtråkkende" benevnelse.

Er det andre enn meg som har/får en slik følelse? Eller føles ordet nøytralt på linje med andre nasjonaliteter (eks. føler jeg at franskmann eller engelskmann eller ire er nøytrale)?

Anonymkode: d4839...e79

Videoannonse
Annonse
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Ja det er like nedtråkkede som og kalle folk fra Norge for nordmenn.

Gjest Overrasket
Skrevet
5 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Ja det er like nedtråkkede som og kalle folk fra Norge for nordmenn.

Enig, det er helt det samme. 

Han er en nordmann, altså er han norsk. 

Hun er en polakk, altså er hun polsk. 

AnonymBruker
Skrevet

Så dere får overhodet ikke følelsen av noe negativt når noen omtaler en person som "han polakken som jobber der"? F.eks.

ts

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det engelske polack oppfattes gjerne som nedsettende, men det norske polakk har ikke noe negativt ved seg. 

Endret av Viktualia
Typo
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er enig, er litt som Pakkis. 

Det er vel negativt også fordi de har en lavere status i Norge enn Norske siden mange jobber mye billigere enn vi gjør. 

Anonymkode: 88d49...3ce

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel negativt også fordi de har en lavere status i Norge enn Norske siden mange jobber mye billigere enn vi gjør. 

Nettopp. Det er en god sammenlikning. Ikke egentlig så veldig vondt ment, men noe negativt ligger i det.

Og jeg tror også det med status, og omtale i media o.l., ligger bak.

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg har flere polakker i omgangskretsen, og jobber også sammen med to stykker. De bruker utrykket "polakker" om seg selv, så dette er en helt vanlig måte å omtale mennesker som anser sitt opphavsland som Polen.

At du velger å legge noe negativt i dette, må stå for din regning, for meg er dette rett og slett like naturlig som "svenske", "spanjol" og "danske" og så videre....

• Liker 1
Skrevet

Skal man finne opp ennå mer ord som er rassistisk nå da? Har vi ikke nok? Polakk, nordmann, svenske, danske, er jo for pokker kun en betegnelse på hvor man er fra! Alt man skal henge seg opp i..... 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tull. Er ikke i nærheten av pakkis,  ettersom polakk ER betegnelsen på et menneske fra Polen. 

Og den rette sammenligningen vil være med pakistaner.  Er DET negativt? 

Nedlatende benevnelser vi ikke bruker lenger er bl.a. nigger,  japse, jødefaen OG pakkis.

Men polakk er altså et korrekt begrep.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er det ikke et negativt og nedsettende ord,men det har blitt det. Mange har fordommer mot de som er fra Polen,så det er vel en sammenheng der. Jeg pleier å si "han fra Polen" eller "han polske" i stedet for "han polakken."

Anonymkode: 3219b...008

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet er det ikke et negativt og nedsettende ord,men det har blitt det. Mange har fordommer mot de som er fra Polen,så det er vel en sammenheng der. Jeg pleier å si "han fra Polen" eller "han polske" i stedet for "han polakken."

Anonymkode: 3219b...008

Nettopp, det er alltid en grunn til at ord blir negative, det er ikke nødvendigvis ordene i seg selv i utgangspunktet. 

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så dere får overhodet ikke følelsen av noe negativt når noen omtaler en person som "han polakken som jobber der"? F.eks.

ts

Nei

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Viktualia skrev:

Det engelske polack oppfattes gjerne som nedsettende, men det norske polakk har ikke noe negativt ved seg. 

Tror det er her det kommer fra ja. Enig med deg.

Anonymkode: 4ea57...42e

Skrevet (endret)

Polakk og pakkis... Ser på de orda som noe negativt. Når nordmennene på skolen min kødder med utenlandske sier de gjerne jævla polakk, jævla pakkis, altså blir de orda gjerne brukt i negative sammenhenger. Selv om de på skolen bare sier de på kødd, så har det noe med at de sier det for å narre, og i en slik sammenheng hvor "jævla (...)" blir brukt... Man kan jo si polsk og pakistansk liksom, det har en mer positiv klang i mitt hue...

Endret av Spiteful
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er i utgangspunktet ikke det, men blir ofte brukt i forbindelse med at noen har fått utført en svart jobb, da gjerne utført på en dårlig måte, og da som oftest gjort av polakker. 

Anonymkode: 1abde...3d6

Skrevet

Jeg vet at det er som å si nordmann eller svenske, men for meg har polakk en negativ undertone (når jeg hører det blir brukt). Polakker er mennesker som maler huset ditt eller plukker jordbær eller vasker hjemme hos deg for veldig lite penger og får betalt under bordet (svart). Akkurat som alle som selger kebab, har noen i familien som bruker turban, er brune i huden og går i moskeen er "pakkiser".

Jeg bruker heller "han er polsk" enn "han er polakk" ettersom mange får "en polakk til å male huset" uansett om maleren er fra Latvia, Polen eller Ungarn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er her det kommer fra ja. Enig med deg.

Men det kan vel sies at jeg har vokst opp med en far fra Polen som kaller seg selv polakk. Er godt mulig det er derfor jeg ikke har noen negative assosiasjoner til ordet.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Polakk betyr kun at personen kommer fra Polen. Akkurat som en spanjol kommer fra Spania, en nordmann kommer fra Norge, en tysker kommer fra Tyskland osv.

Skrevet

Jeg har polakker som jobber for meg. Ser ingen grunn til å kalle de noe annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...