AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #1 Skrevet 10. mars 2017 Hei, vet ikke om dette er riktig Emne å skrive på men prøver. Jeg er en 14 år gammel jente som sliter veldig hjemme, vi har utrolig dårlig råd og bor i et slitt og gammelt hus og vi har så vidt råd til å betale regninger hver mnd, pappa er sykemeldt og mamma tjener ikke bra.. Har en lillesøster som vi må prioritere å mate, nå har jeg ikke spist ordentlig på 4 dager. Folk på skolen tror at jeg har en spiseforstyrrelse men sannheten er jo at vi ikke har mat hjemme?? Jeg vet ikke hvordan jeg skal takle at alle snakker om meg bak ryggen på skolen. Jeg har mistet mye vekt i det siste.. Er det noen måter jeg kan hjelpe foreldrene mine slik at vi får råd til mat? 😣😣 Anonymkode: da644...b7e
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #2 Skrevet 10. mars 2017 Du kan ta kontakt med helsesøster på skolen, og så kan hun kontakte barnevernet dersom du ikke ønsker å gjøre det selv. Barnevernet kan hjelpe familien din økonomisk Anonymkode: e4e19...cf8 12
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #3 Skrevet 10. mars 2017 Jeg tenkte også på helsesøster. Det finnes ordninger for folk som ikke har råd til mat, frelsesarmeen blandt annet. Anonymkode: 4af17...ba2 6
Mrs.Under Skrevet 10. mars 2017 #4 Skrevet 10. mars 2017 Hei lille venn! Når faren din er sykemeldt fra jobben sin, så får han fremdeles lønn, så det er litt rart at dere plutselig ikke ha råd til mat. Det er foreldrene sitt ansvar å sørge for at barna har mat, og når dere har så lite penger som du forteller om, så må foreldende dine gjøre noe. Som f.eks å kontakte sosialkontoret/NAV. Men dette ER et voksen ansvar. Det er ikke du som er 14 år som skal sørge for at dere har penger til mat. Det du skal gjøre, er å snakke med helsesøster på skolen. Og så syns jeg du skal være ærlig med venninnene dine, og si det som det er, at dere ikke har mat hjemme. Jeg er helt sikker på at de deler litt av matpakken sin med deg. Jeg har selv en datter som er 14 år, og skjønner at dette er vanskelig for deg, men det å være åpen og ærlig, det er mitt beste råd. Det er ingen som kommer til å dømme deg fordi foreldrene dine har dårlig råd. Helt sikkert! Lykke til! 12
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #5 Skrevet 10. mars 2017 Når pappa er sykemeldt har han 100% inntekt, hvis han ikke går på AAP, da har han 66% av tidligere inntekt. Foreldrene dine kan kontakte NAV for økonomisk støtte, hvis de har krav på dette. Ellers har Frelsesarmeen utdeling av poser med mat en gang i uken. Hvis du søker på Frelsesarmeen og stedet du bor, så kan du kanskje finne noe der. Synes uansett du burde snakke med helsesøster på skolen, det er ikke riktig at du skal gå rundt å sulte. Da må foreldrene dine få hjelp med økonomien. Anonymkode: 99459...cfa 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #6 Skrevet 10. mars 2017 Jeg skjønner at det kan være vanskelig å være ærlig om dette, og du vet kanskje selv best om det er best å være åpen om det eller ikke med skolekamerater, men ta uansett kontakt med folk som kan hjelpe. Anonymkode: 4af17...ba2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #7 Skrevet 10. mars 2017 Kjære deg, kontakt helsesøster. Anonymkode: 435a2...349 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #8 Skrevet 10. mars 2017 Har du eget kontonummer og bankkort? Eller Vips? Anonymkode: 99459...cfa
Cyndaquil Skrevet 10. mars 2017 #9 Skrevet 10. mars 2017 Kjære lille deg. Det du opplever hjemme er IKKE greit. Du skal ikke måtte sulte for at lillesøster skal få mat. Foreldre skal mate alle barn under 18år, klarer de ikke det må du få hjelp. Slenger meg på, har du kontonummer eller vips?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #10 Skrevet 10. mars 2017 Det finnes også en facebook side som heter hjelp oss å hjelpe. Der kan man også be om hjelp til mat, som man får gratis. Man kan be om hjelpen privat på melding og de publiserer ikke navn på siden. Kanskje det finnes en lokal hjelp oss å hjelpe side der du bor? https://www.facebook.com/hjelpe/ Anonymkode: 99459...cfa
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #11 Skrevet 10. mars 2017 IKKE ta kontakt med barnevernet ved mindre du selv og søsteren din er klar til å muligens bli tvangsflyttet bort fra dine foreldre. Anonymkode: 4f8e1...641 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #12 Skrevet 10. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: IKKE ta kontakt med barnevernet ved mindre du selv og søsteren din er klar til å muligens bli tvangsflyttet bort fra dine foreldre. Anonymkode: 4f8e1...641 IKKE hør på idioter som ikke vet hva de snakker om. Anonymkode: f0ef5...976 17
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #13 Skrevet 10. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: IKKE ta kontakt med barnevernet ved mindre du selv og søsteren din er klar til å muligens bli tvangsflyttet bort fra dine foreldre. Anonymkode: 4f8e1...641 Man burde tenke seg om mer enn en gang der ja. Anonymkode: 4af17...ba2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #14 Skrevet 10. mars 2017 Du kan jo ta en alvårsprat med foreldrene dine og si at dere må finne en løsning på dette! Som noen andre nevnte så er det dere ansvar å forsørge deg med mat. Det er viktig at du spiser i den alderen du er i fordi kroppen fortsatt utvikler seg. Anonymkode: 4af17...ba2 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #15 Skrevet 10. mars 2017 Foreldrene dine har rett til å beholde nok av sine penger til å dekke boligutgifter, strøm, mat og andre ting man trenger til livsopphold. Det gjelder uansett hva slags regninger de har. Dermed tenker jeg at den hjelpen foreldrene dine trenger i lengden er å få vite om sine rettigheter og lage en bedre plan. Du kan lese mer om satsene her, som viser hva de har rett til å beholde. http://www.inkassoguiden.no/gjeldsordning-privat/173-nye-livsoppholdssatser-fra-1-7-2016-ved-gjeldsordning-og-utleggstrekk Noen ganger blir det slik at voksne bare betaler og betaler, uten å tenke over at de har rettigheter også, slik som å ha penger til mat. Foreldrene dine har også rett til å søke nødhjelp(sosialstønad) fra NAV, det betyr at de kan søke om ekstra penger fra kommunen i en krisesituasjon, da må de presisere på søknaden, som må hentes på NAV, om at det er hast, da blir søknaden behandlet raskere. Foreldrene dine kan også ha rett til supplerende sosialstønad, hvis de har veldig dårlig økonomi. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-sosialhjelp Det er ikke meningen at du skal gå rundt å sulte i Norge. Hvis du sier i fra til noen voksne, så vil du øyeblikkelig få mat, men jeg skjønner at det er vanskelig å snakke om slikt. Anonymkode: 99459...cfa
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #16 Skrevet 10. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: IKKE ta kontakt med barnevernet ved mindre du selv og søsteren din er klar til å muligens bli tvangsflyttet bort fra dine foreldre. Anonymkode: 4f8e1...641 Så du mener at barn som bor hos foreldre som: -ikke mater barna eller ikke passer på at barna får nok mat -ikke tar kontakt med blåkors, nav eller andre for å sikre barnas grunnleggende behov -lar barna tro at det er deres byrde og ansvar å rydde opp i dette .. skal få lov til å ha ansvar for barn og ha de boende hos seg? Hvor går da egentlig din grense? I Norge i dag er dette svært grov omsorgssvikt. Helt uakseptabelt. TS: dette er ikke ditt ansvar. Mat kan man få gratis uten å fortelle hvorfor på blåkors for eksempel. Har man ikke penger til mat får man ekstra av Nav. Men dette skal gode foreldre ordne med. Ta kontakt med lærer, helsesøster, nabo eller foreldre til noen du er venn med. Det finnes mange løsninger på dette - som ikke innebærer tvangsflytting som vedkommende over mener man skal passe seg for. Og til sist vil jeg råde deg til å huske å ta vare på deg selv. Med dårlige foreldre som blir man desverre utsatt for voksenansvar for tidlig. Ta kontakt med noen for å prate fordi DU trenger det. Gjør noe hyggelig med venner fordi det er DU trenger for å ha det litt koselig i en vanskelig tid. Hva trenger DU for å komme igjennom de årene du har igjen før du er voksen på en ok måte? Du er viktig! Anonymkode: c238a...240 3
Gjest Catalina Culès Skrevet 10. mars 2017 #17 Skrevet 10. mars 2017 Ta en prat med helsesøster om dette, for slik skal du ikke ha det. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #18 Skrevet 10. mars 2017 2 timer siden, aicelain skrev: Kjære lille deg. Det du opplever hjemme er IKKE greit. Du skal ikke måtte sulte for at lillesøster skal få mat. Foreldre skal mate alle barn under 18år, klarer de ikke det må du få hjelp. Slenger meg på, har du kontonummer eller vips? Dere to som spør etter kontonr og vipps.. bør ikke dere tenke dere om to ganger til nå? Hvordan kan dere gardere dere til at disse pengene faktisk vil bli brukt til mat..? Og at denne situasjonen i det hele tatt er reell? Anonymkode: 926c5...a0a 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #19 Skrevet 10. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: IKKE ta kontakt med barnevernet ved mindre du selv og søsteren din er klar til å muligens bli tvangsflyttet bort fra dine foreldre. Anonymkode: 4f8e1...641 Hva i all verden er dette for å skrive til en 14 år gammel jente som ikke får tilstrekkelig mat hjemme, som samtidig er glad i og har en lojalitet til foreldrene sine? Sånne som deg burde ha en støttekontakt og ikke være alene på internettet. Barnevernet arbeider så langt det lar seg gjøre med at barna får bo med foreldrene sine, og setter i første omgang inn helt andre tiltak (med mindre det er akutt alvorlig). Dersom du, eller noen du kjenner, har fått barna tvangsflyttet er det en grov omsorgssvikt inne i bildet, og det er jo ikke noe særlig å flagre åpent om på et forum. Anonymkode: 7ea65...d12 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #20 Skrevet 10. mars 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere to som spør etter kontonr og vipps.. bør ikke dere tenke dere om to ganger til nå? Hvordan kan dere gardere dere til at disse pengene faktisk vil bli brukt til mat..? Og at denne situasjonen i det hele tatt er reell? Anonymkode: 926c5...a0a wow du virker som et veldig sympatisk menneske da. Kanskje de synes det er verdt å ta sjansen? Anonymkode: 4af17...ba2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå